Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 12:25
Beste community leden,

Ik ben bezig met het uitzoeken wat ik allemaal moet hebben bij het aansluiten van zonnepanelen.
In andere topics hebben julllie mij al enorm geholpen om het systeem voor elkaar te krijgen.
Nu heb ik in een andere topic gevraagd hoe de meterkast aan te sluiten aangezien ik geen ruimte meer heb in de meterkast zelf, ook daar ben ik nu uit hoe dat het beste aangepakt kan worden.

Ik ga dus met een kabel door de muur naar een aangrenzende ruimte en leg daar een uitbreidingskast aan.
Het totale vermogen wordt (qua zonnepanelen) ongeveer 3800 WP maar kan later nog worden uitgebreid.

Nu lees ik ook dat voor uitbreidingskasten een max. vermogen geldt van 3500 W.
Ik heb absoluut geen ruimte meer in de meterkast dus mijn vraag is nu wat het max. vermogen voor zo'n uitbreidingskast mag zijn.

De uitbreidingskast wordt vanuit de meterkast al afgezekerd met een alamat en in de uitbreidingskast zelf komt ook weer een hoofdschakelaar en een alamat voor de zonnepanelen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Waar lees je dat? Als het een 16A groep is klopt het ongeveer, maar ik zie geen reden om daartoe te beperken.

• UnitVision
Ik weet niet of ik hier zomaar deze link mag posten maar het staat bij "PV-verdeler op een bestaande groep" in de volgende link:
https://voltasolar.nl/ken...len-aansluiten-meterkast/

Ik neem aan dat een PV verdeler hetzelfde is als een uitbreidingskast?

• UnitVision
Beste community leden,

Ik heb in een ander topic jullie advies gekregen inzake het aansluiten van zonepanelen op de meterkast.
Aangezien mijn meterkast vol is moet ik een uitbreidingskast gebruiken die aan de andere kant van de metekast komt te hangen (andere ruimte dus maar wel vlak bij).
Nu was het advies om daar 6 mm2 flexibele kabel voor te gebruiken.

Mijn vraag is nu welke flexibele kabels daarvoor gebruikt mogen worden.
Het is dus een vaste opstelling en ik wilde neopreen (rubber) flexiblele kabel hiervoor gebruiken maar ik lees ook dat dit als een 'snoer' wordt gezien en dat het dan niet mag?
Welke flexibele kabel mag dan wel gebruikt worden om een uitbreidingskast op de meterkast aan te sluiten?
Wat is dan het 'grijze' gebied tussen een snoer en een kabel?

[ Voor 4% gewijzigd door UnitVision op 01-09-2022 13:16 ]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Snoer/kabel maakt voor zover ik weet geen drol uit.
Mits het voldoet aan de vereiste koperdiktes en isolatiesterktes.

De standaard keuze hiervoor is XMVK/YMVK kabel.
Maar mits dubbel geisoleerd en de juiste diameters zie ik niet waarom neopreen niet zou mogen.

Ander punt is wel dat die uitbereidingskast, door de plaatsing in een andere ruimte, eigenlijk niet meer hoort bij de originele meterkast. Die kabel van de oude naar de nieuwe kast moet dan ook voorbeveiligd worden, waarbij je originele ruimteprobleem waarschijnlijk weer aan bod komt

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:22
heb je misschien een foto van je huidige meterkast? Dat denkt misschien wat makkelijker mee.

• UnitVision
timberleek schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:22:
Snoer/kabel maakt voor zover ik weet geen drol uit.
Mits het voldoet aan de vereiste koperdiktes en isolatiesterktes.
Dat is dus het probleem.
Mijn gevoel zegt ook dat het niet uitmaakt maar ik ben geen expert op gebied van de NEN-normen en ik weet niet in hoeverre er 'gezeikt' wordt over het toe te passen materiaal.

Volgens mij zijn de neopreen kabels niet dubbel geisoleerd maar dat zijnYMVK kabels ook niet.
Hiervoor heb je de YMVK-AS kabels

Ik weet dat ik de uitbreidingskast moet voorbeveiligen en middels alamat heb ik hiervoor ruimte kunnen maken maar niet genoeg om zonder uitbreidingskast te kunnen.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik merge je topic met je oude topic, dit past prima bij elkaar :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:36
https://www.elektramat.nl/kabel-calculator/

Met 2,5mm kan er max 5000 watt overheen.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:44
Dat wellicht de huidige groepenkast vol is wil niet zeggen dat dit niet aan te passen is. Of wellicht zo te regelen dat je geen aparte kast hoeft te hangen, want dat is naar mijn mening geen gewenste oplossing. Dus kun je het topic linken waar dit besproken is? of inderdaad een goede foto van de huidige meterkast. want het lijkt mij sterk dat er nergens meer ruimte is voor 1 alamat aansluiting. :?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
UnitVision schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:13:
[...]
Volgens mij zijn de neopreen kabels niet dubbel geisoleerd maar dat zijnYMVK kabels ook niet.
Hiervoor heb je de YMVK-AS kabels
Nee dat zijn 2 verschillende dingen. YMVK is wel degelijk dubbel geisoleerd. Elke ader heeft een mantel en het geheel zit in de overkoepelende mantel.

YMVK-as heeft een aardscherm. Dat is geen isolatie.
Ik weet dat ik de uitbreidingskast moet voorbeveiligen en middels alamat heb ik hiervoor ruimte kunnen maken maar niet genoeg om zonder uitbreidingskast te kunnen.
Ik weet natuurlijk niet wat voor installatie je aan het maken bent. Maar past die PV groep niet op dezelfde plek als die voorbeveiliging dan? Of moet er meer komen?

• UnitVision
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_20GiR-lbG5XqFflM1bNkVn7NzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObGuc31VGgUFI7PIMJBJktgP.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn huidige meterkast.
Ik kan de aardlek en de automaat van de krachtgroep vervangen door een alamat, hierdoor heb ik ruimte om de voorbeveiliging voor de uitbreidingskast te monteren.
Aangezien ik met Enphase micro omvormers de boel ga aansluiten is ook een 3 fase Q-relais nodig.
Dit past allemaal dus niet in de huidige meterkast, vandaar een uitbreidingskast.
Ik heb ook maar een kleine meterkast qua ruimte waarin die zit dus kies ik ervoor om de uitbreidingskast buiten de meterkast aan te leggen.
Hier ga ik dan ook weer de Envoy S standaard bij hangen en vast aansluiten (dus niet via stopcontact)

• UnitVision
maar mijn vraag ging dus over wat nu wel als flexibele kabel gebruikt mag worden.
En wordt een neopreen flexibele kabel nu gezien als een 'snoer' en mag dit dus in een meterkast (of uitbreidingskast) dan wel gebruikt worden.

Het is jammer dat modje Outerspace deze topic gemerged heeft want nu rakt het overzicht en de essentie van mijn vraag weg.

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 21:56
Kan je er niet een kast naast hangen? Beetje ruimte maken en klaar.
Dan is het 1 kast niet hoef je niet apart te zekeren etc .

Technisch veel beter ook met selectiviteit.

Post eens een overzicht foto vd hele kast.

Mijn overvolle kast :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWJqQRP5somNUNvb4Gkmj1v85Dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZaENQeGxTJ9FAINcjihnzNF.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:48
Het kan met H07RN-F 5x6 (22mm), maar dat krijg je net zo slecht de bocht door als ymvk 5x6 (15,3mm). Soepel zorgt namelijk voor een grotere diameter en 7mm is best veel.

• UnitVision
DeHollander schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:21:
Kan je er niet een kast naast hangen? Beetje ruimte maken en klaar.
Dan is het 1 kast niet hoef je niet apart te zekeren etc .

Technisch veel beter ook met selectiviteit.

Post eens een overzicht foto vd hele kast.

Mijn overvolle kast :)
[Afbeelding]
Jouw kast is ongeveer 2x zo groot en ik heb gewoon geen ruimte meer want er zit meer in dan alleen de groepenkast.

Als bovendien soepele kabel net zo stug is als 5x6 dan geef ik de voorkeur aan 5x6.
Ik heb liever massief dan getwiste kern met sprietjes.
Pagina: 1