Fruitvliegjes, hoe kom je ervan af?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
De laatste tijd heb ik last van fruitvliegjes. Ik heb een val gekocht, en die zit al redelijk snel vol.
Het probleem is alleen dat ik geen enkel idee heb waarvan ze vandaan komen?

Alle kastjes heb ik overhoop gehaald, niets! Behalve stof, laat ik geen etensresten slingeren, doe ik elke dag afwassen en mijn aanrecht/kasten schoonmaken met zo'n AH doekje.

Hebben jullie een idee?

Ik woon in een appartement - kan het ook ergens anders vandaan komen?
Moet ik er maar gewoon mee leven leren misschien? :P

Thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:36
Planten? ;) check de aarde daarvan, of bijvoorbeeld koffiezetapparaat…

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Martinusz schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:38:
Planten? ;) check de aarde daarvan, of bijvoorbeeld koffiezetapparaat…
Ik heb geen planten, is dat juist het probleem?

Wat precies met het koffiezetapparaat? Ik laat daar geen pad inzitten, en hij is zover ik kan zien schoon. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Vaak bij natte grond zweven ze rond de plantjes.. maar als je die niet hebt kan dat geen probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Fruit dat open en bloot ligt? Daarom heten ze fruitvliegjes.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
HollowGamer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:37:
Ik woon in een appartement - kan het ook ergens anders vandaan komen?
Moet ik er maar gewoon mee leven leren misschien? :P
In de herfst of winter raak je ze sowieso wel kwijt.

Waar vliegen ze rond dan? In de buurt van iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Slavy schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:51:
Fruit dat open en bloot ligt? Daarom heten ze fruitvliegjes.
Ze zitten niet op het fruit, dat ligt open-en-bloot, maar is nog nieuw en ik gooi het altijd op tijd weg.
erwn schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:55:
[...]

In de herfst of winter raak je ze sowieso wel kwijt.

Waar vliegen ze rond dan? In de buurt van iets?
Helaas nog even wachten.. :P

Ze vliegen rond in de (open)keuken en de woonkamer, maar ze lijken vanaf buiten te komen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:29
Kill it with fire :+

Goed je prullenbak legen, geen etensresten waar dan ook. Ik stuur onze oudste op pad met de elektrische vliegenmepper, die vermaakt zich een half uur en we hebben daarna minder fruitvliegjes. Win-win.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:32
HollowGamer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:59:
[...]

Ze zitten niet op het fruit, dat ligt open-en-bloot, maar is nog nieuw en ik gooi het altijd op tijd weg.

[...]

Helaas nog even wachten.. :P

Ze vliegen rond in de (open)keuken en de woonkamer, maar ze lijken vanaf buiten te komen?
95% kans dat het toch je fruit is, ook al is het nieuw vers. Plaats je fruit eens op een andere plek, of eet al je fruit op en doe eens een dag of 2 zonder, en kijk of je dan nog steeds fruitvliegjes hebt ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:57
Schaaltje/bakje met witte wijnazijn en een druppel afwasmiddel. Vangt fruitvliegjes als een malle en is snel plus goedkoop te verversen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 06:51
Dat laatste inderdaad. Ik doe er altijd een stukje plastic folie met een gat erin overheen om er een val van te maken. Beetje witte of appelciderazijn, aanlengen met water en een drupje afwasmiddel.

Vooraf proberen de bron te bepalen en die tijdelijk verwijderen terwijl die val 2 dagen zijn werk kan doen. Werkt als een malle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Bij ons hebben van die stinkende potjes altijd super goed gewerkt. Hier en daar wel eens een fruitvliegje, en als ze op beginnen te vallen zetten we zo'n potje van HG neer. Na een paar dagen zit daar een zwarte laag vliegjes in (veel meer dan er rond leken te vliegen) en dan is het probleem ook meteen voor een tijd opgelost.

Maar daarnaast moet je het natuurlijk aanpakken bij de bron; check of je niet ergens toch een bakje met afval, een doosje met iets zoets of rottends achter de prullenbak, of ergens een lege drankfles ofzo hebt staan. Bij ons was het voorheen wel eens gewoon PMD waar nog wat restjes in zaten, of een doos met ijsjes die op een punt gesmolten waren en waar een beetje ijs uit was gelekt, maar ook bijv. flesjes cider of andere alcohol.

[ Voor 3% gewijzigd door Oon op 31-08-2022 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 11:28
Ik had ooit een paar weggerolde aardappelen achterin de voorraadkast. Hele wolken fruitvliegjes. Weet je zeker dat er niet ergens iets ligt weg te rotten in een hoekje? Tegenwoordig gooi ik fruitresten gewoon in de tuin, een paar dagen later doe ik het bij het vanuit de tuin bij het GFT. Binnen schillen houden gaat bij mij altijd mis.Als je op een paar plekken een fruitvliegjesval maakt, zie je hopelijk waar ze vandaan komen.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Persoonlijk geef ik de strijd vaak op. Moet zeggen, waar we nu wonen hebben we er niet zo'n last van. Wonen vrij hoog, komt maar een enkeling hier. Maar in onze vorige woningen in grote aantallen. Pedaalemmer vaak legen, fruit in koelkast bewaren, vaat direct de vaatwasser in, etc. mocht allemaal simpelweg niet baten. Die vliegjes bleven maar komen.

Het enige dat nog een beetje iets leek te doen, was geen enkele voedselrest meer in huis te bewaren, m.a.w. geen pedaalemmer in huis voor etensresten te gebruiken. Maar vind ik persoonlijk bijzonder onpraktisch.

Een laag plastic bakje met witte wijnazijn erin en een druppel afwasmiddel zoals @ninjazx9r98 voorstelt inderdaad, in combinatie met zoals @millerman_sf ook al aangeeft plastic folie er overheen deed wonderen. In het folie prikten we enkele tientallen kleine gaatjes met een saté prikker. Hadden een aantal van die bakjes dan vaak staan, bijvoorbeeld in de vensterbank. Iedere zomer daarmee een redelijke fluitvliegjes genocide, binnen een klein aantal dagen vaak vele tientallen tot honderden in zo'n bakje. Hiermee verdwenen ze in ieder geval ook rap genoeg uit de lucht en de keuken, maar je blijft de gehele zomer vaak wel bezig dit te verversen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:45
[...]

[...]
Opeten is mijn suggestie, weggooien is natuurlijk zonde. Zeker als het nieuw is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

[...]
In je prullenbak? Misschien zitten ze daar dan.

Alsje de bron hebt die schoonmaken. De vliegjes laten zich ook makkelijk opzuigen (met de stofzuiger)

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 01-09-2022 07:24 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:37

Yucon

*broem*

Ik vind ze wel gezellig. O+

En in tegenstelling tot andere insectenplagen lost het zichzelf allemaal vrij snel op en hoef je ook niet bang te zijn dat het compleet uit de hand loopt als je er niets aan doet. Lekker laten fladderen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Yucon schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:41:
Ik vind ze wel gezellig. O+

En in tegenstelling tot andere insectenplagen lost het zichzelf allemaal vrij snel op en hoef je ook niet bang te zijn dat het compleet uit de hand loopt als je er niets aan doet. Lekker laten fladderen dus.
Als je wilt dat je fruit sneller wegrot hoef je inderdaad niks te doen :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ben je een pilsdrinker en heb je een kratje met lege flesjes ergens staan? Daar zijn ze ook dol op.. bewaar dan de kroonkurken en doe die weer op het flesje als het leeg is.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:53
Glaasje met azijn en een beetje afwasmiddel neerzetten, werkt als een malle.

Edit: ter verduidelijking: dat werkt als een val, ze komen af op de azijn en komen er niet meer uit door het afwasmiddel

[ Voor 52% gewijzigd door balfnl op 01-09-2022 09:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22
Weet je zeker dat het fruitvliegjes zijn, en geen varenrouwmugjes?

Die laatste komen namelijk vaak uit je planten, ze zitten dan in de potgrond/aarde die te nat wordt gehouden. Zijn goed te verhelpen met aaltjes.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:56
Kan zijn dat er eitjes of waar die beesten dan ook uitkomen op je nieuw gekochte fruit zit. Dan "hatchen" ze bij jou thuis. Fruit bij thuiskomst gelijk grondig wassen helpt misschien?

Wat bij ons helpt is het fruit in een keukenkast leggen voor een week ofzo. Of alleen fruit kopen wanneer je het gelijk opeet.

Verder weet ik niet of je veel thee drinkt, daar komen ze ook op af, mn fruitthee.

[ Voor 8% gewijzigd door FitTiv op 01-09-2022 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Je Moeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-04 13:09
Dit is het enige wat bij ons helpt. En het werkt echt fantastisch. Gewoon te koop bij de AH, Blokker e.d.
We hebben weer gewoon fruit in de mand liggen de hele zomer. Dit kon voor dat we deze killer gebruikten echt niet.

Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-04 10:04
Ter bevestiging van wat anderen ook al gezegd hebben:

De bron is vaak de vuilnisemmer, als daar een klokhuis of schillen van fruit (appel, peer, banaan ed.) of pitten (perzik nectarine) in zit komen er gegarandeerd fruitvliegjes op/uit na een dag met dit zomerse weer.

Mijn oplossing: snij de bovenste 10 cm van een lege cola fles af, pers hem omgekeerd terug in the onderste helft zodat je een 'fuik' hebt. Vul die met 1 cm water en een paar kleine stukjes perzik/nectarine en zet die op het aanrecht oid. Dit vangt (vooral 's-nachts) vliegjes als een malle, en 's-ochtends buiten uitschudden. Als het een beetje zurig ruikt na een dag of twee werkt het nog beter :D

Perzikken buiten de koelkast bewaren, zelfs als ze nog niet volledig rijp zijn, trekt ook al fruitvliegjes aan.

Oh, en leeg je vuilnisemmer om de dag ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devilscomrade
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-02 13:53
Had ik zelf ook last van een paar weken geleden. Bleek dat er ergens een zak tomaten verborgen lag wat getransformeerd was in een soort pastasaus, maar dan bruin.

Meestal is er dus ergens een bron waar er veel op af komen.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:53

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

https://www.into-led.com/...insectenlamp-5447327.html 8)

Snackbar vibes :P

[ Voor 11% gewijzigd door Falcon op 01-09-2022 12:10 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvermeulen
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:03
Soms kunnen ze ook uit je gootsteen komen. Misschien even wat tape over dat overloopgat aan de bovenkant doen en elke keer na gebruik van de gootsteen de stop erin steken. Zouden ze er niet meer uit moeten komen. Pan met kokend water kan dan wonderen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-05 08:30
Bij ons zaten ze in de rand van de vuilnisbak, en onder het deksel. Iedere dag maar de schillen weggooien en de vliegjes opzuigen en niets leek te helpen. Bleek uiteindelijk dat ze dus daar zaten. Goed schoongespoten en het was daarna stukken minder. Oh, en wat anderen ook al zeggen: Rouwvliegjes.

Oh, en al die commercieele middelen die je voor veel geld koopt zijn ook gewoon azijn met een drupje afwasmiddel... (beetje de bijsluiters bestudeerd en tot die conclusie gekomen)

[ Voor 23% gewijzigd door elhopo op 01-09-2022 13:37 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-05 09:18

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-05 09:58

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Leeg bierflesje kan ze ook al aantrekken, Het gaat al snel helaas.

Ninety percent of everything is crap.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-05 23:04

BoAC

Memento mori

Dat je nooit meer van fruitvliegjes afkomt is kolder als je gewoon op tijd je fruit opruimt. Dit is inclusief je groenafval bak. Wij hebben ze soms ook in huis. Bak opruimen.. fruit opruimen en na een paar dagen nergens meer last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multynoob
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:12

multynoob

Steam: ThePunkPantherNL

Fruitvliegjes hebben eigenlijk altijd wat met suikers te maken, dus niet alleen fruit. Zoals hierboven al staat kan het ook te maken hebben met lege flesjes, prullenbak, gootsteen die alleen met koken gebruikt wordt enz enz. Als je weet waaraan het ligt is het schoonmaken en de cyclus doorbreken. Vallen neerzetten heeft dan ook geen zin omdat je de oorzaak niet weg haalt.

Zoals hierboven staat heb je ook nog de varenrouwmug en ook nog de bochelvlieg waarmee de fruitvliegjes vaak mee worden verwart. Beide komen vaak uit (rotte) planten. Ook hier geldt oorzaak weghalen en cyclus doorbreken.

Ik ben plaagdierbeheerser en kom dit dus vaak tegen.

Steam: ThePunkPantherNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Sorry voor de bump, maar het is mijn eigen topic. :9

Helaas heb ik er weer last van. Elke zomer, vooral bij warm weer, komen ze op.
Van mijn moeder heb ik een Kruidvat Vliegenvanger gekregen, super effectief! De vliegjes zitten echt vast aan de /\.

Alleen zijn het er best veel, op een best korte tijd. Erg vies, want ik houd niet van vliegjes/insecten.
Vind het ook erg vreemd, elke dag was ik af, ik ga met zo'n schoonmaak doekje over het aanrecht, en eten wordt relatief snel opgeruimd. Het zijn niet alleen kleintjes, er zitten ook grotere bij.

Ik heb een klein bakje op het aanrecht, die gooi ik elke dag in de prullenbak of GFT (bijvoorbeeld bij alleen koffiepads). Het is zo vreemd, maar ze zitten wel volop mijn kleine GFT, die kort bij het raam staat.

Het enige dat ik zou kunnen proberen, is de GFT-bakje voor mijn appartement zetten, i.p.v. op het balkon.
Maar ik weet niet of dat mag.

Hebben jullie enig idee? Ramen en deuren houd ik ook gesloten voor de wamte. Dus ze komen ergens naar binnen. Kan het de afvoer zijn?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik gooi zelf bij warm weer elke dag mijn afval buiten weg in de afvalcontainer, scheelt tegen de vliegjes en tegen de stank. Vooral groenteafval kan echt enorm stinken. En misschien je GFT bakje eens goed uitsoppen? Verder alles waar vocht in kan blijven staan goed en vaak schoonmaken, dus ook je theedoek/vaatdoek etc vaker verwisselen.

Ik denk trouwens niet dat die vliegen per se steeds van buiten naar binnen komen, maar dat ze er al zijn en steeds de kans krijgen eitjes te leggen. Dat gaat razendsnel.

[ Voor 20% gewijzigd door Frieda op 29-06-2023 01:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Bij iedere zichzelf respecterende supermarkt kun je van die speciale GFT-zakjes van afbreekbaar materiaal kopen. Heb je die al geprobeerd?

Niet per se om je GFT-bakje constant vol te gooien met deze zakjes, maar om te kijken of het helpt met tegengaan. If so: vervang het GFT-bakje.

En anders: wordt wetenschapper en gebruik die vliegdingen voor wetenschappelijk onderzoek. Dan heb je ze altijd bij de hand als je iets moet testen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 29-06-2023 02:33 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Manarinth
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Wij gebruiken een afsluitbaar Tupperware bakje voor GFT, die we vervolgens ook elke dag legen en regelmatig in de vaatwasser stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Frieda schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 01:20:
Ik gooi zelf bij warm weer elke dag mijn afval buiten weg in de afvalcontainer, scheelt tegen de vliegjes en tegen de stank. Vooral groenteafval kan echt enorm stinken. En misschien je GFT bakje eens goed uitsoppen? Verder alles waar vocht in kan blijven staan goed en vaak schoonmaken, dus ook je theedoek/vaatdoek etc vaker verwisselen.

Ik denk trouwens niet dat die vliegen per se steeds van buiten naar binnen komen, maar dat ze er al zijn en steeds de kans krijgen eitjes te leggen. Dat gaat razendsnel.
Maar dan zou er ook een bron moeten zijn, toch?
Ik zie helemaal niets of ruik iets. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Stukfruit schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 02:32:
Bij iedere zichzelf respecterende supermarkt kun je van die speciale GFT-zakjes van afbreekbaar materiaal kopen. Heb je die al geprobeerd?

Niet per se om je GFT-bakje constant vol te gooien met deze zakjes, maar om te kijken of het helpt met tegengaan. If so: vervang het GFT-bakje.

En anders: wordt wetenschapper en gebruik die vliegdingen voor wetenschappelijk onderzoek. Dan heb je ze altijd bij de hand als je iets moet testen :+
Die zakken moet je wel om de dag zo'n beetje weggooien, want anders beginnen ze al af te breken. Zeker als je er fruit in gooit waar nog wat sap in zit.

Wij doen normaal ongeveer een halve week met een GFT zak, nu zijn dat gewoon plastic zakken in een emmer (zo'n 1/2/3 emmer waar we bovenin PMD hebben zitten en dan onderin een klein bakje rest en een klein bakje GFT) en die kiepen we dan om in de duobak, maar dat doen we pas als die vol is. We hebben een tijdje van die afbreekbare zakken gebruikt maar dat was echt iedere week gedoe omdat die zakken vrijwel meteen gingen lekken en dan was dat bakje weer helemaal smerig.

YMMV, maar het zijn flink duurdere zakken dan een willekeurige plastic zak, en die plastic zak kan daarna bij het PMD. Ik vond het zonde van het geld omdat die zakken voor ons gewoon niet deden wat ze zouden moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 15:45
HollowGamer schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:52:
[...]

De bron van die beestjes is uiteindelijk ook gewoon het fruit op je fruitschaal. Er zitten al eitjes op van die beestjes die uitkomen onder goede omstandigheden (tot de (super)markt is eht fruit immers gekoeld).

De fruitschaal is bij ons altijd erg goed gevuld, vooral met zachter zomerfruit als perziken/nectarines komen die beestjes al mee naar binnen. Ik heb rondom deze 'bronnen' een schaaltje met azijn/paar druppels siroop en afwasmiddel staan. Zoals anderen al aangeven: dat werkt prima.

Ze komen ook simpelweg binnen als je net buiten je huis een GFT bak hebt staan waarin ze vrijelijk kunnen voortplanten. Het helpt daarbij om alles wat in de GFT bak gaat in zo'n afbreekbaar zakje te doen, maar helemaal voorkomen doe je het niet. Je zou voor je ramen/deuren die aan de GFT

Er zijn ook een aantal (kruiden)planten die de beestjes niet leuk vinden. Als je die rond de hotspots (fruitschaal / gft bak) zet, wordt het probleem vanzelf minder (immers minder actief vliegende beestjes rond die hotspot, betekent minder voortplanting en uiteindelijk een minder probleem).

Dance with the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
TIkje naar AZ.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .bashrc
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20-07-2023
Zelf ook last van gehad.
Ze rouleren van GFT bak naar fruitschaal en weer terug..
Ze leggen eitjes in de schil van fruit en komen super snel uit.

Wat heeft geholpen hier:
- al het fruit altijd in de koelkast
- hor altijd dicht doen, vooral bij opendoen gft bak buiten ;)
- gft in kleine groene zakjes op het aanrecht, goed dichtknopen en elke keer weggooien voordat het begint te rotten
- met zo'n electrisch tennis racket mepper alle fruitvliegjes binnen (waren er hier 100+ :')) systematisch vermoorden; de te kleine vliegjes die door het het racket heen gaan even een dagje laten mesten totdat ze groot genoeg zijn om niet door het racket heen te gaan

Daarna nooit meer last gehad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
robbierzz schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:07:
[...]

De bron van die beestjes is uiteindelijk ook gewoon het fruit op je fruitschaal. Er zitten al eitjes op van die beestjes die uitkomen onder goede omstandigheden (tot de (super)markt is eht fruit immers gekoeld).

De fruitschaal is bij ons altijd erg goed gevuld, vooral met zachter zomerfruit als perziken/nectarines komen die beestjes al mee naar binnen. Ik heb rondom deze 'bronnen' een schaaltje met azijn/paar druppels siroop en afwasmiddel staan. Zoals anderen al aangeven: dat werkt prima.

Ze komen ook simpelweg binnen als je net buiten je huis een GFT bak hebt staan waarin ze vrijelijk kunnen voortplanten. Het helpt daarbij om alles wat in de GFT bak gaat in zo'n afbreekbaar zakje te doen, maar helemaal voorkomen doe je het niet. Je zou voor je ramen/deuren die aan de GFT

Er zijn ook een aantal (kruiden)planten die de beestjes niet leuk vinden. Als je die rond de hotspots (fruitschaal / gft bak) zet, wordt het probleem vanzelf minder (immers minder actief vliegende beestjes rond die hotspot, betekent minder voortplanting en uiteindelijk een minder probleem).
Thanks. :)

Ik heb fruit meestal in de koelkast liggen. Enkel bananen liggen op de fruitschaal.
Er is niet veel eten dat ik laat rondslingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
.bashrc schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:19:
Zelf ook last van gehad.
Ze rouleren van GFT bak naar fruitschaal en weer terug..
Ze leggen eitjes in de schil van fruit en komen super snel uit.

Wat heeft geholpen hier:
- al het fruit altijd in de koelkast
- hor altijd dicht doen, vooral bij opendoen gft bak buiten ;)
- gft in kleine groene zakjes op het aanrecht, goed dichtknopen en elke keer weggooien voordat het begint te rotten
- met zo'n electrisch tennis racket mepper alle fruitvliegjes binnen (waren er hier 100+ :')) systematisch vermoorden; de te kleine vliegjes die door het het racket heen gaan even een dagje laten mesten totdat ze groot genoeg zijn om niet door het racket heen te gaan

Daarna nooit meer last gehad. :)
Thanks, de val werkt erg goed.

Alleen het probleem is dat ze steeds terugkomen. Ik lees bij veel dat het daarna weg was.. hmm.. nu ik erover nadenk, de GFT heb ik nog niet aangepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .bashrc
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20-07-2023
Ze planten zich voort in de bananenschil terwijl de banaan nog heel is, als dat los op de fruitschaal ligt. Je hebt ook van die deksels met gaas ofzo voor op je fruitschaal.
Gft bak als je daar al het fruit afval los in gooit, zijn ze daar na een dag vermenigvuldigd met 10. Althans hier elke keer dat ik deksel open deed kwam er een zwerm uit..
Klein gft bakje op aanrecht met luchtdichte deksel met bio gft zakje. Dan elke paar dagen naar grotere gft bak.
Dan komt het niet meer terug.
Succes! :)

[ Voor 3% gewijzigd door .bashrc op 29-06-2023 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryen
  • Laatst online: 18:48
Ik heb fruit meestal in de koelkast liggen. Enkel bananen liggen op de fruitschaal.
Er is niet veel eten dat ik laat rondslingeren.
De fruitvlieg wordt ook wel Bananenvlieg genoemd: Wikipedia: Bananenvlieg

Bananen onder zo'n vliegennet? In elk geval schillen meteen opruimen, liefst het huis uit. Of geen bananen eten in de 'gevoelige' maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56
Prullenbak goed schoonmaken. GFT enz ging al direct naar buiten na het eten maar toch last van. Zit ongemerkt best wat viezigheid in de klep enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Wij hebben ze ook regelmatig
Komen uit de afvalemmer en buiten uit de groene kliko

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:42

Zeror

Ik Henk 'm!

Hoe vaak wordt zo'n afvalbak geleegd? Heb je al eens geprobeerd om de afvalbak buiten te zetten?

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-05 10:27

Stimulate14

⭐⭐⭐

Ik maak dit altijd met een klein stukje fruit er in. Na 1 dag zit het glas helemaal vol en kan je ze buiten vrij laten.

Afbeeldingslocatie: https://www.farmersalmanac.com/wp-content/uploads/2016/09/DIY-fly-trap-945x630.jpeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aasas
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-05 10:19
Wij hadden thuis last van vliegen en fruitvliegjes. Na allerlei dingen hebben uitgezocht is de beste oplossing om HG vliegenspray te kopen en op een aantal plekken waar de vliegen vaak zitten (plafondlampen of deurposten) te sprayen. Na 1x te hebben gesprayed nooit meer last van gehad. Wel goed even luchten, en de plafondlampen en deurposten niet afnemen. Daar zit het gif namelijk op. Hopelijk kan dit je helpen naar een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Aasas schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:50:
Wij hadden thuis last van vliegen en fruitvliegjes. Na allerlei dingen hebben uitgezocht is de beste oplossing om HG vliegenspray te kopen en op een aantal plekken waar de vliegen vaak zitten (plafondlampen of deurposten) te sprayen. Na 1x te hebben gesprayed nooit meer last van gehad. Wel goed even luchten, en de plafondlampen en deurposten niet afnemen. Daar zit het gif namelijk op. Hopelijk kan dit je helpen naar een oplossing.
Ik heb deze geprobeerd, helaas hield het niet, en had ik daarbij echt het gevoel een beetje 'vergast' te zijn. Het is niet aangenaam en best chemische zooi volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
Ik heb ook best wel veel last van fruitvliegjes, en ik bestrijd ze alf volgt.
- geen restjes op aanrecht, alles in de vaatwasser, die dicht is.
- geen open fruitschaal, ik dek hem af met een theedoek.
- hg fruitvliegjesval
- geen groenafval meer binnen

Dit lijkt aardig te werken. Nu heb ik alleen nog last van vliegen, waar die vandaan komen weet ik niet. Telkens als je even de hor niet sluit om naar de container te lopen zitten er 3 binnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.A.T.R.I.C.K
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
<knip> ChatGPT-antwoorden zijn niet gewenst.

[ Voor 99% gewijzigd door Ardana op 01-08-2024 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kunnen de fruitvliegjes niet bij de buren vandaan komen bijvoorbeeld? :$ Just a thought though. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aasas
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-05 10:19
HollowGamer schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:56:
[...]

Ik heb deze geprobeerd, helaas hield het niet, en had ik daarbij echt het gevoel een beetje 'vergast' te zijn. Het is niet aangenaam en best chemische zooi volgens mij.
Daar geef ik je gelijk in. Daarom heb ik niet in de hele kamer gesprayed maar op de plekken waar de vliegen vaak zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:12
P.A.T.R.I.C.K schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:02:
...

5. Gebruik fruitvliegjesvallen: Naast de val die je al hebt gekocht, kun je ook zelfgemaakte fruitvliegjesvallen proberen. Vul een kom of potje met een mengsel van azijn, water en een paar druppels afwasmiddel. Bedek de kom met plasticfolie en prik er een paar kleine gaatjes in. Fruitvliegjes worden aangetrokken door de azijngeur, vliegen door de gaatjes en kunnen niet meer ontsnappen door het afwasmiddel.

...
Ik heb zelf fruitfvliegjes succesvol laten afnemen met een paar 0.5l fliesjes ongeveer een kwart gevuld met water,azijn, zeepsop. Binnen de kortste keren een waar kerkhof aan vliegjes in de flesjes. De flesjes had ik geplaatst waar ze veel zaten: de keuken, voor een week of 2-3 laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
HollowGamer schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Jij ruikt niks maar jij bent ook geen fruitvliegje ;) het hoeft niet per se te stinken of te rotten, vooral fruit vinden die beesten lekker (vandaar de naam) en leggen er hun eitjes in. Fruitvliegjes detecteren fruit sneller dan mensen omdat het onderdeel van hun voortplanting is. Vocht en zoetigheid pikken ze razendsnel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Zeror schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:41:
Hoe vaak wordt zo'n afvalbak geleegd? Heb je al eens geprobeerd om de afvalbak buiten te zetten?
Legen gebeurt om de dag zo’n beetje
Buitenzetten lijkt me geen goed idee
De afvalbak is van hout, en heeft 4 vakken , papier, pmd, groente en fruitafval en restafval
3 zakken en 1 emmertje
Het is ideaal zo’n combi afvalbak , alleen met de warmte is het minder prettig, dan proberen we het emmertje dagelijks te legen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09-05 15:15
Al het eten (restjes, schillen, etc) in biozakjes weg gooien. Dagelijks je afval weg gooien. Geen eten onbedekt laten. Maar dat is allemaal al geadviseerd.

Die vliegjes leven maar een dag ofzo, dus hun levens cycles is ook bizar snel: geboorte -> vreten -> wippen -> eitjes -> repeat cycle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 12:43

Dido

heforshe

Duke of Savage schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:52:
Al het eten (restjes, schillen, etc) in biozakjes weg gooien. Dagelijks je afval weg gooien. Geen eten onbedekt laten. Maar dat is allemaal al geadviseerd.

Die vliegjes leven maar een dag ofzo, dus hun levens cycles is ook bizar snel: geboorte -> vreten -> wippen -> eitjes -> repeat cycle
Dat valt ook wel weer mee:
Fruit flies undergo three stages of development before emerging as adults: egg, larva and pupa. At room temperature, fruit flies can develop into adults within one to two weeks. The egg and larval stages span approximately eight days, while the pupal stage lasts six days. The adult fruit fly lives for several weeks.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:53

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/189995/files/409172540/900x900x2/hoftronic-elektrische-muggenlamp-16-watt-geschikt.jpg

Deze gaat bij ons even voor een uurtje aan (timer) 's nachts en zorgt voor al een stuk minder fruitvliegjes. Als ze er al zijn ivm een airco die voor luchtstromen zorgt wat ze niet fijn vinden :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.A.T.R.I.C.K
  • Niet online
Fruitvliegjes leven ook in het warmte terugwin systeem, ze zijn er dol op, kom wel eens 10.000 lijkjes tegen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-05 15:40
Wij zetten altijd een schaaltje appelazijn neer, zijn ze dol op en ze gaan er harstikke dood van.

Aanvulling: Het bleek een recept...

Appelazijn, drupje aanmaak of diksap en een drup afwasmiddel.

Werkt als een tierelier iig :)

[ Voor 41% gewijzigd door douwe.nl op 10-07-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
P.A.T.R.I.C.K schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:29:
Fruitvliegjes leven ook in het warmte terugwin systeem, ze zijn er dol op, kom wel eens 10.000 lijkjes tegen :)
Worden die niet van buiten aangezogen? Mijn toevoer filter zit in de zomer tjokvol met muggen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.A.T.R.I.C.K
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:49:
[...]

Worden die niet van buiten aangezogen? Mijn toevoer filter zit in de zomer tjokvol met muggen :X
Fruitvliegjes kunnen ook langs de kiertjes, die filters sluiten nooit 100% af. En aangezien de kanalen lekker vochtig en warm zijn, is het een groot feest :)
Pagina: 1