Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• witters909
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-01 15:20
Voor een nieuw te plaatsen installatie twijfel ik tussen 2 omvormers en 2 types van panelen. Iemand die de keuze kan helpen vergemakkelijken?

PV paneel
- 22x jinko tiger neo 420 WP (JKM420N-54HL4) 15jaar product garantie, 30 jaar lineair vermogen 87.4% 4510€
- 22x denim 415WP black white (denim U M3 415 BW 108H) 15 jaar product garantie, 25 jaar lineaire vermogen 84.4% 4158€

omvormer
- sma sunny tripower 6.0 1589€ 5+5 jaar garantie
- goodwe 6k-dt 1029€ 10 jaar garantie

komt in een oost-west opstelling op plat dak met flatfix fusion onderstel.

Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb voor een gelijke keuze gestaan toen ik ging kiezen tussen sma en goodwe. toen goodwe vragen over hun eigen product niet kon beantwoorden (ging over het max vermogen per ingang) heb ik maar gewoon voor de duitsers gekozen die wel duidelijk waren over hun eigen specs en die ook snappen. Inmiddels heeft familie de goodwe dus die mag ik ook van dichtbij zien. de goodwe heeft de neiging om wat opbrengst te verzinnen de app werkt tsja wisselend, ik hoor er in iedergeval wel wat geklaag over, maar inhoeverre dat een usererror is weet ik ook niet. Ik ben nog altijd erg blij met mijn keuze.

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 00:13

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Ik ben ook voorstander van in EU geproduceerde omvormers (hier hangt een Oostenrijkse), maar de GoodWe heeft wel een voordeeltje (naast de lagere prijs): Die dingen gaan tot 110% van het 'gespecte' vermogen. Zo'n 6K-DT doet dus tot 6600Wp. Met 9,2kWp aan panelen er achter topt dat wat minder snel af tussen maart en augustus.

Ben blij met de Fronius, maar op dagen dat mijn aftop-allergie opspeelt schiet bovenstaand wel eens door het hoofd. FWIW

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:36
twain4me schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:32:
Ik heb voor een gelijke keuze gestaan toen ik ging kiezen tussen sma en goodwe. toen goodwe vragen over hun eigen product niet kon beantwoorden (ging over het max vermogen per ingang) heb ik maar gewoon voor de duitsers gekozen die wel duidelijk waren over hun eigen specs en die ook snappen. Inmiddels heeft familie de goodwe dus die mag ik ook van dichtbij zien. de goodwe heeft de neiging om wat opbrengst te verzinnen de app werkt tsja wisselend, ik hoor er in iedergeval wel wat geklaag over, maar inhoeverre dat een usererror is weet ik ook niet. Ik ben nog altijd erg blij met mijn keuze.
Ik heb zelf ook twee Goodwe's hangen. De derde is net gearriveerd. Mag ik vragen hoe je tot de conclusie bent gekomen dat ze opbrengst verzinnen?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
osluis schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:23:
[...]

Ik heb zelf ook twee Goodwe's hangen. De derde is net gearriveerd. Mag ik vragen hoe je tot de conclusie bent gekomen dat ze opbrengst verzinnen?
bv na zonsondergang opbrengst loggen redelijke verschillen tussen de logging van de goodwe zelf en een losse kwh meter met name bij lage opbrengst. Het is ook niet afhankelijk van 1 model er zijn genoeg voorbeelden hier op het forum van mensen die hetzelfde ervaren.
edit: Ik weet niet wat het op jaarbasis aan verschil is, dat kan prima nul zijn, maar netjes loggen is anders

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 31-08-2022 18:52 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@twain4me Naar mijn eigen beperkte ervaring "verzint" mijn Goodwe na zonsondergang ca. 10-15 minuten lang ca. 50-60W, maar aan opbrengst komt er niets (significants) bij, voor zover ik kan zien.

Ik heb in de meterkast een MID-gecertificeerde finder kWh-meter hangen,
de hiermee geregistreerde opbrengst sinds 9 juli:
1284,75 kWh vs. 1282,2 kWh Goodwe - afwijking -2,55 kWh of -0,20%

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• osluis
dunklefaser schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:46:
@twain4me Naar mijn eigen beperkte ervaring "verzint" mijn Goodwe na zonsondergang ca. 10-15 minuten lang ca. 50-60W, maar aan opbrengst komt er niets (significants) bij, voor zover ik kan zien.

Ik heb in de meterkast een MID-gecertificeerde finder kWh-meter hangen,
de hiermee geregistreerde opbrengst sinds 9 juli:
1284,75 kWh vs. 1282,2 kWh Goodwe - afwijking -2,55 kWh of -0,20%
Een afwijking van 0.2% is er eentje waar ik heel erg goed mee kan leven :) Tnx voor deze bevinding _/-\o_

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:54

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hoe heb je überhaupt de keuze tussen omvormers?

Van alle installatiebedrijven is d'r maar een die echt reageerde op mijn vraag en die geeft aan dat de omvormers niet op voorraad zijn en de levertijd 'lang' is.

Zelf kan ik ook niets op voorraad vinden?

• witters909
Accretion schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:04:

Van alle installatiebedrijven is d'r maar een die echt reageerde op mijn vraag en die geeft aan dat de omvormers niet op voorraad zijn en de levertijd 'lang' is.

ik heb nog wat connecties in het wereldje via mijn vorige job. De SMA wel wat langer achter moeten zoeken.

• osluis
Accretion schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:04:

Ik heb bij het bedrijf dat mijn zonnepanelen geleverd heeft (los) weken lang elke dag op de website gekeken. Gisterochtend gezien dat de omvormer die ik wou hebben weer op voorraad was (Goodwe GW3600T-DS). Direct gebeld ze hadden er nog twee. Gelijk een online order ingeschoten en betaald, vandaag kwam hij binnen. Wat voor omvormer zoek je?

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tja; het maakt me eigenlijk niet zo veel uit wat voor een omvormer; als 't maar een betrouwbaar merk is met redelijke garantieperiode.

Ik heb in 'Sunny Design' gekeken naar een goede opstelling e.d en kwam op die manier uit bij 'SMA Sunny Tripower 8.0 3AV-40'.

Maar, zo blijkt uit de reactie vanwitters909 en de leverancier die ik gecontact heb, dat ze heel slecht leverbaar zijn.

De leverancier gaf zelfs aan geen verwachting te kunnen doen van de levertijd; en ik ben ook niet van plan om iets van akkoord te geven op een offerte als de levertijd totaal onduidelijk is...

[ Voor 20% gewijzigd door Accretion op 31-08-2022 21:15 ]

• osluis
Accretion schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:14:
Tja; het maakt me eigenlijk niet zo veel uit wat voor een omvormer; als 't maar een betrouwbaar merk is met redelijke garantieperiode.

Ik heb in 'Sunny Design' gekeken naar een goede opstelling e.d en kwam op die manier uit bij 'SMA Sunny Tripower 8.0 3AV-40'.

Maar, zo blijkt uit de reactie vanwitters909 en de leverancier die ik gecontact heb, dat ze heel slecht leverbaar zijn.

De leverancier gaf zelfs aan geen verwachting te kunnen doen van de levertijd; en ik ben ook niet van plan om iets van akkoord te geven op een offerte als de levertijd totaal onduidelijk is...
Pffff, het is kommer en kwel op het moment. Ik heb bij mijn adresje ook even gekeken die hebben alleen een 30.000Wp omvormer van Goodwe op voorraad. Iets zegt mij dat dat iets te veel van het goede is 8)7

Mijn leverancier wou geeneens een order aannemende wist mij te vertellen nog 150+ omvormers van mijn model in backorder te hebben staan. Heb je ook 2x een 4K omvormer overwogen? Misschien heeft dat je nog wat meer opties? https://www.jenm-zonnepanelen.nl/growatt-mod-4000tl3-x.html

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Panelen lood om oud ijzer. Omvormer zou ik de SMA doen...

Heb je het systeem gesimuleerd (Sunny Design), @witters909 ? Op natte vinger hangt het er om of je een 6 of een 8kW wil.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

osluis schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:51:
[...]

Pffff, het is kommer en kwel op het moment. Ik heb bij mijn adresje ook even gekeken die hebben alleen een 30.000Wp omvormer van Goodwe op voorraad. Iets zegt mij dat dat iets te veel van het goede is 8)7

Mijn leverancier wou geeneens een order aannemende wist mij te vertellen nog 150+ omvormers van mijn model in backorder te hebben staan. Heb je ook 2x een 4K omvormer overwogen? Misschien heeft dat je nog wat meer opties? https://www.jenm-zonnepanelen.nl/growatt-mod-4000tl3-x.html
Ja exact, vandaar m'n vraag hoe TS ze überhaupt voor het uitkiezen heeft. Menig leverancier heeft geen idee van de levertijd; als ze überhaupt reageren.

Je tweede punt is wel interessant, ik ga even kijken naar de praktische mogelijkheden.

• witters909
Ronald schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:52:
Panelen lood om oud ijzer. Omvormer zou ik de SMA doen...

Heb je het systeem gesimuleerd (Sunny Design), @witters909 ? Op natte vinger hangt het er om of je een 6 of een 8kW wil.
via pv calc wel een simulatie gedaan. Komt met de opstelling die ik voor ogen heb uit op een piekwaarde van 7034W. B

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
@witters909 PV Calc is leuk voor een natte vinger.

Sunny design... Niet moeilijk met de optie 'Handmatig - waar je net als pvcalc alleen aantal panelen, paneeltype en orientatie in geeft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1