Wat zijn mijn rechten? Oled reparatie afgewezen (5,5jr oud)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik lees veel ervaringen met fabrieksgarantie vs "wettelijke" garantie en dat het een heel gedoe is om je recht te halen na een jaar, laat staan na twee jaar. Nu mag ik het helaas zelf ervaren en vroeg me af wat wijsheid is

Het gaat om een LG 65 Oled, is bijna 6 jaar oud en heb er toen ongeveer 3k voor betaald.

Afgelopen weekend hoorde ik een lichte knal waarna de tv op zwart ging. Van alles geprobeerd maar beeld blijft zwart, standby ledje knippert. Ook een mooie brand plekje aan overgehouden (zie fotos). Lg neemt burnin wel erg serieus in mijn geval 😁

Contact gehad met LG voor reparatie, hopende op wat coulance en dat ik alsnog voor een schappelijk bedrag de tv kon laten maken en blijven gebruiken

Bericht ontvangen dat reparatie is afgekeurd omdat tv te oud is. Gelijk weer aan de telefoon gezeten met LG, kreeg een vriendelijk persoon aan de lijn die er ff geen antwoord op had en er op terug gaat komen, maar wel wist te vertellen dat levensduur van tv's maximaal 6 jaar is. Dit vond ik vreemd en ook aangegeven.

Mijn vraag is eigenlijk of het zinvol is om dit door te zetten of mijn verlies te nemen. Zit wel in een dubio, mooi moment om groter tv te kopen maar zuur dat ik er maar 5 jaar van gebruik heb kunnen maken (wel met volle tevredenheid!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtvSNj8Vo42Z7VJvLATwoqqqDGU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNS1buLz07ZfxOAD9wDFy2hm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIj6sLtGZDjvrT-QDJ7tOWE7MSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqWhvcf1VIxL6qAmhNsAfpyI.jpg?f=fotoalbum_tile

(De winkel waar het is gekocht bestaat niet meer en wij hebben geen rechtsbijstand)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 19:39
(De winkel waar het is gekocht bestaat niet meer en wij hebben geen rechtsbijstand)
Hierdoor heb je helaas pech tenzij de winkel is overgenomen door een andere zaak dan kun je het bij de nieuwe zaak proberen (mits ze alles hebben overgenomen).

Met LG heb je helaas geen contract dus hun hoeven niet perse iets voor je te doen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

en er op terug gaat komen,
Dus je hebt nog geen antwoord?

Ik zou dat even afwachten; misschien dat ze toch iets voor je willen/kunnen betekenen of dat ze inderdaad hun poot stijf houden en zeggen "pech".

Inzake je eerste alinea, kan je niet (ook) het issue bespreken met je inboedelverzekering of rechtsbijstand?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online
DutchKel schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:01:
[...]

Hierdoor heb je helaas pech tenzij de winkel is overgenomen door een andere zaak dan kun je het bij de nieuwe zaak proberen (mits ze alles hebben overgenomen).

Met LG heb je helaas geen contract dus hun hoeven niet perse iets voor je te doen.
Ah, daar was ik niet van op de hoogte. Dan houd het ws op, maar blijf het raar vinden dat ze een tv van 5jaar oud niet kunnen repareren.
MAX3400 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:18:
[...]

Dus je hebt nog geen antwoord?

Ik zou dat even afwachten; misschien dat ze toch iets voor je willen/kunnen betekenen of dat ze inderdaad hun poot stijf houden en zeggen "pech".

Inzake je eerste alinea, kan je niet (ook) het issue bespreken met je inboedelverzekering of rechtsbijstand?
Idd, nog geen antwoord maar was meer benieuwd of ik mijn poot stijf zou moeten houden of op zoek naar wat nieuws. Terugkomend op je vraag, geen contact gehad met inboedel lijkt me niet dat ik hier aanspraak op heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SYQ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:29:
[...]

Idd, nog geen antwoord maar was meer benieuwd of ik mijn poot stijf zou moeten houden of op zoek naar wat nieuws. Terugkomend op je vraag, geen contact gehad met inboedel lijkt me niet dat ik hier aanspraak op heb
Veel inboedelverzekeringen keren wel gevolgschade uit. Het is een grijs gebied maar jouw paneel zelf is niet "ontploft". Iets anders in het circuit is defect gegaan. Of dan het gevolg is dat er een gat in het scherm komt...

Vragen staat vrij; lees even je polissen na. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:43
...maar wel wist te vertellen dat levensduur van tv's maximaal 6 jaar is. Dit vond ik vreemd en ook aangegeven.
Wat vond je vreemd en wat heb je aangegeven? Ik gok dat die medewerker niet bedoelde dat elke tv na 6 jaar sowieso kapot zal gaan, maar dat 6 jaar de verwachte/economische levensduur van een tv is.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Tja.. winkel is weg, daar had je in eerste instantie moeten zijn. Wat kost een vergelijkbare tv tegenwoordig, wat toen 3k was, is nu standaard in televisie van 5-6 honserd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-10 22:18
-

[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 14:12 ]

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:59

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bij het geval consumentenkoop; van een verkoper.
(Vermoedelijk werkt het dus niet zo voor de fabrikant, maar kun je altijd proberen)

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Verwijst naar (Onder: Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld.):

https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

Verwijst naar (Onder: Hoe lang moet een product mee gaan):

https://www.techniekneder...r/gebruiksduurverwachting

Verwijst naar (Onder: Branchevereniging Techniek Nederland heeft een tabel met de verwachte gebruiksduur
van bepaalde apparaten.):

https://www.techniekneder...jnenafschrijvingsmethoden

En in die tabel kun je vinden dat een Televisie boven de €1.000,- 6 jaar mee zou moeten gaan.

Dus; als die ouder is dan 6 jaar; jammer.

Als die jonger is dan 6 jaar, benoem de feiten:
- Aanzienlijke aanschafprijs
- Binnen de door branchevereniging techniek gestelde richtlijnen
- Product deugt niet (ontploft uit zichzelf)

En ga akkoord met: "nieuw product of teruggave van uw geld"

[ Voor 5% gewijzigd door Accretion op 31-08-2022 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De winkel waar het is gekocht bestaat niet meer en wij hebben geen rechtsbijstand
Je kunt zonder rechtsbijstand zelf procederen. Dat de winkel niet meer bestaat en dat de televisie al meer dan 6 jaar oud is hoeft ook geen probleem te zijn. Je moet wel bij de winkelier zijn want bij de fabrikant kun je alleen hopen op coulance.
MAX3400 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:36:
[...]

Veel inboedelverzekeringen keren wel gevolgschade uit. Het is een grijs gebied maar jouw paneel zelf is niet "ontploft". Iets anders in het circuit is defect gegaan. Of dan het gevolg is dat er een gat in het scherm komt...
De televisie geldt als één product, op de foto is geen gevolgschade te zien. Voor gevolgschade (letselschade of schade aan een andere zaak) kun je naast mogelijk een inboedelverzekering tevens de fabrikant aanspreken op grond van de regeling voor gebrekkige producten (afdeling 3 van titel 3 van boek 6 BW). Een product is gebrekkig, indien het niet de veiligheid biedt die men daarvan mag verwachten (art. 6:186 BW). Een onderdeel in de TV is zo warm geworden dat je een knal hebt gehoord en het plastic is gesmolten. Dat is niet veilig. De producent is aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door een gebrek in zijn product (art. 6:185 BW), maar die aansprakelijkheid is beperkt tot schade door dood of lichamelijk letsel en schade aan andere zaken (waarbij in dat laatste geval de eerste €500 niet worden vergoed; art. 6:190 BW).

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
fopjurist schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:50:
[...]

Je kunt zonder rechtsbijstand zelf procederen. Dat de winkel niet meer bestaat en dat de televisie al meer dan 6 jaar oud is hoeft ook geen probleem te zijn. Je moet wel bij de winkelier zijn want bij de fabrikant kun je alleen hopen op coulance.
Maar bij wie moet hij dan zijn? Die winkelier bestaat dus niet meer. (Ik neem aan dat hij niet bedoelt dat hij hem bij lokale Mediamarkt heeft gekocht, en die vestiging ooit weg is gegaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Sissors schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:29:
[...]

Maar bij wie moet hij dan zijn? Die winkelier bestaat dus niet meer. (Ik neem aan dat hij niet bedoelt dat hij hem bij lokale Mediamarkt heeft gekocht, en die vestiging ooit weg is gegaan).
De lokale Mediamarkt was vermoedelijk een zelfstandige BV. Als de BV is ontbonden kun je contact opnemen met de voormalige aandeelhouders of ze het in den minne willen oplossen. Als die niet willen meewerken kun je een verzoek indienen om de vereffening te heropenen.
Als het om Piets TV-zaak gaat en Piet geen BV had opgericht, kun je gewoon bij Piet aankloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SYQ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:29:
Ah, daar was ik niet van op de hoogte. Dan houd het ws op, maar blijf het raar vinden dat ze een tv van 5jaar oud niet kunnen repareren.
Dat kunnen ze waarschijnlijk wel maar boei onder garantie. Oftewel dat gaat je (veel) geld kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online
Dank allen, voor mij duidelijk dat het me niet waard is om er werk van te maken. We hebben al die jaren met volle tevredenheid gebruik kunnen maken van de tv en eerlijk gezegd was ik al een tijd op zoek naar wat nieuws ivm burnin. Dit hele euvel kwam onverwachts en ik vroeg me gewoon af of de fabrikant coulance zou (moeten) bieden ivm niet kunnen repareren van een toestel van bijna 6 jaar. Ik was nml bereid om te betalen voor reparatie als LG ook wat zou toeleggen (wat je vaak leest hier op GoT)

Mocht dit een vervolg krijgen zal ik dit uiteraard delen, voor nu ga ik maar es op zoek naar een nieuwe tv :)

(Aankoop is gedaan bij een lokaal bekende winkel, jaren actief maar voor corona helaas moeten sluiten)

[ Voor 7% gewijzigd door SYQ op 31-08-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:35
Je zou nog bij een lokale tv kunnen kijken wat er defect is(of mogelijk defect). Als er bv alleen een condensator kapot is(ben totaal niet technische dus weet niet of dat met jou klachten kan). Dan ben je misschien maar 100 euro kwijt waardoor je tv misschien nog makkelijk enkele jaren mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online
loki504 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:14:
Je zou nog bij een lokale tv kunnen kijken wat er defect is(of mogelijk defect). Als er bv alleen een condensator kapot is(ben totaal niet technische dus weet niet of dat met jou klachten kan). Dan ben je misschien maar 100 euro kwijt waardoor je tv misschien nog makkelijk enkele jaren mee kan.
Dat was ook mijn eerste reactie, droppen bij een tv reparateur of zelf de gok nemen en een powerboard bestellen (zelfde soort problemen gevonden op youtube). Alleen vind ik de risico te groot vanwege brandgat in het paneel; denk niet dat ik klaar ben met alleen intern iets fixen/vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
SYQ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:23:
[...]

Dat was ook mijn eerste reactie, droppen bij een tv reparateur of zelf de gok nemen en een powerboard bestellen (zelfde soort problemen gevonden op youtube). Alleen vind ik de risico te groot vanwege brandgat in het paneel; denk niet dat ik klaar ben met alleen intern iets fixen/vervangen
Ooh heb denk ik liggen slapen... Had helemaal over de foto's heen gekeken. Dan ben je inderdaad veder van huis en is het verre van een 100 euro reparatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 16:09
Deze TV gaat het nooit meer doen. Je enige kans is proberen er nog iets uit te halen met LG. Of met de winkel, maar als die failliet is dan wordt dat ook niks.

De economische levensduur van een TV is inderdaad vastgesteld op 6 jaar. Als de TV 5,5 jaar oud is, dan is er dus nog een halfjaar economische levensduur over. In principe heb je recht op 0,5/6e deel van de aankoopprijs retour, dat komt op 250 euro. Teleurstellend, maar zo werkt het blijkbaar.

Ik ben wel benieuwd welk type TV het was en hoeveel uren hij gebrand heeft. Ik heb namelijk ook een LG OLED van 5,5 jaar oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online
PhilipsFan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:41:
Deze TV gaat het nooit meer doen. Je enige kans is proberen er nog iets uit te halen met LG. Of met de winkel, maar als die failliet is dan wordt dat ook niks.

De economische levensduur van een TV is inderdaad vastgesteld op 6 jaar. Als de TV 5,5 jaar oud is, dan is er dus nog een halfjaar economische levensduur over. In principe heb je recht op 0,5/6e deel van de aankoopprijs retour, dat komt op 250 euro. Teleurstellend, maar zo werkt het blijkbaar.

Ik ben wel benieuwd welk type TV het was en hoeveel uren hij gebrand heeft. Ik heb namelijk ook een LG OLED van 5,5 jaar oud...
65ef950v, geen flauw idee hoeveel uren die achter de rug heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

PhilipsFan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:41:
De economische levensduur van een TV is inderdaad vastgesteld op 6 jaar.
Die 'vaststelling' komt van de branchevereniging die belang heeft bij een zo kort mogelijke levensduur en tevens emotionele factoren ("vormgeving van nieuwe producten") heeft meegewogen. Het gaat erom wat de koper op het moment van aanschaf mag verwachten. In dit geval hoeven we die discussie niet te voeren omdat de tv binnen 6 jaar defect is gegaan wat ook volgens de branchevereniging binnen de verwachte levensuur valt.
Als de TV 5,5 jaar oud is, dan is er dus nog een halfjaar economische levensduur over. In principe heb je recht op 0,5/6e deel van de aankoopprijs retour, dat komt op 250 euro. Teleurstellend, maar zo werkt het blijkbaar.
In principe heb je recht op kosteloze reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 16:09
fopjurist schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:01:
[...]

Die 'vaststelling' komt van de branchevereniging die belang heeft bij een zo kort mogelijke levensduur en tevens emotionele factoren ("vormgeving van nieuwe producten") heeft meegewogen. Het gaat erom wat de koper op het moment van aanschaf mag verwachten. In dit geval hoeven we die discussie niet te voeren omdat de tv binnen 6 jaar defect is gegaan wat ook volgens de branchevereniging binnen de verwachte levensuur valt.
Nou ja, die 6 jaar vind ik wel aan de korte kant. Ik ben gewend dat TV's 15 jaar of langer meegingen. Eigenlijk kan ik me geen TV herinneren die ik heb weggedaan omdat hij kapot ging, behalve dan mijn prachtige 65" Panasonic plasma. Die ging na 3 jaar kapot en daar heb ik ook wat geld voor teruggehad, maar teleurstellend weinig. De overige TV's heb ik altijd werkend afgedankt. Sommige weggegeven en sommige ook werkend naar de stort gebracht omdat ik graag een nieuwe wilde.
[...]

In principe heb je recht op kosteloze reparatie.
Nee, je hebt recht op een deugdelijk product. Als je 'm zou laten repareren (vooropgesteld dat dat nog mogelijk is natuurlijk) dan zullen ze argumenteren dat je de TV al 5,5 jaar in gebruik hebt. Je hebt dan dus al 5,5/6 deel van de levensduur een deugdelijk product gehad. In dat geval worden de reparatiekosten ook naar rato vergoed. Je krijgt dan dus ook slechts 0,5/6 deel van de reparatiekosten vergoed. Anders zou het een mooie boel zijn, dan zou een TV op de laatste dag van die 6 jaar kapot kunnen gaan en zou je recht hebben op een splinternieuwe...

[ Voor 3% gewijzigd door PhilipsFan op 31-08-2022 20:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

PhilipsFan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:09:
[...]
Nou ja, die 6 jaar vind ik wel aan de korte kant. Ik ben gewend dat TV's 15 jaar of langer meegingen. Eigenlijk kan ik me geen TV herinneren die ik heb weggedaan omdat hij kapot ging, behalve dan mijn prachtige 65" Panasonic plasma. Die ging na 3 jaar kapot en daar heb ik ook wat geld voor teruggehad, maar teleurstellend weinig. De overige TV's heb ik altijd werkend afgedankt. Sommige weggegeven en sommige ook werkend naar de stort gebracht omdat ik graag een nieuwe wilde.
6 jaar is inderdaad aan de korte kant. Bij een tv van 200 euro is het misschien acceptabel, bij een tv van 3000 euro niet.
Nee, je hebt recht op een deugdelijk product.
Je hebt recht op allebei ;) Als het product niet deugdelijk is, kun je eisen dat het product wordt hersteld of vervangen, zolang dat binnen de grenzen van de redelijkheid blijft (art. 7:21 BW).
Als je 'm zou laten repareren (vooropgesteld dat dat nog mogelijk is natuurlijk) dan zullen ze argumenteren dat je de TV al 5,5 jaar in gebruik hebt. Je hebt dan dus al 5,5/6 deel van de levensduur een deugdelijk product gehad. In dat geval worden de reparatiekosten ook naar rato vergoed. Je krijgt dan dus ook slechts 0,5/6 deel van de reparatiekosten vergoed. Anders zou het een mooie boel zijn, dan zou een TV op de laatste dag van die 6 jaar kapot kunnen gaan en zou je recht hebben op een splinternieuwe...
Dat mag de verkoper dus echt niet vragen. Als de tv niet gerepareerd kan worden dan moet hij kosteloos worden vervangen door een splinternieuwe. Zelfs als je daardoor weer 15 jaar tv kunt kijken mag de verkoper daar geen vergoeding voor vragen. Dat is onder meer bevestigd in het arrest Quelle:
Ingeval de verkoper een niet-conform goed levert, voert hij de verbintenis die hij bij de verkoopovereenkomst is aangegaan, niet correct uit en moet hij dus opkomen voor de gevolgen van de slechte uitvoering van die verbintenis. Dat de consument, die de verkoopprijs heeft betaald en zijn contractuele verbintenis dus correct heeft uitgevoerd, een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet-conforme goed, levert geen ongerechtvaardigde verrijking op. Hij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat hij van meet af aan had moeten ontvangen.
Artikel 3 van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen, moet aldus worden uitgelegd dat het in de weg staat aan een nationale regeling volgens welke de verkoper, in geval van levering van een niet-conform consumptiegoed, van de consument een vergoeding mag eisen voor het gebruik van het niet-conforme goed tot aan de vervanging ervan door een nieuw goed.
De winkelier kan wel bijbetaling vragen als het oude model niet meer leverbaar is en hij een nieuw model wil leveren. Als consument hoef je daar niet mee in te stemmen en kun je ervoor kiezen de koop te ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisegzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 22:57

thisegzz

(-(-_(-_-)_-)-)

SYQ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:00:
Dank allen, voor mij duidelijk dat het me niet waard is om er werk van te maken. We hebben al die jaren met volle tevredenheid gebruik kunnen maken van de tv en eerlijk gezegd was ik al een tijd op zoek naar wat nieuws ivm burnin. Dit hele euvel kwam onverwachts en ik vroeg me gewoon af of de fabrikant coulance zou (moeten) bieden ivm niet kunnen repareren van een toestel van bijna 6 jaar. Ik was nml bereid om te betalen voor reparatie als LG ook wat zou toeleggen (wat je vaak leest hier op GoT)
Heb je het argument van de verwachte levensduur van 6 jaar al ingebracht? Van wat ik begrijp is je tv voor die periode kapot gegaan en kun je dus stellen dat er een ondeugelijk product is geleverd. En zou je dus het hele aankoopbedrag terug kunnen krijgen. Als de winkelier failliet is, kun je dat bij LG proberen. En desnoods ergens in het midden gaan zitten, dan heb je dat toch weer verdiend bij aankoop van een nieuwe.

Zou niet zo snel opgeven, want de tv is voortijdig kapot gegaan, eerder dan je zou mogen verwachten. Dat moeten ze bij de klantenservice toch ook inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:51
Volgens mij al de derde keer in korte tijd dat ik hiermee kom, maar doe je voordeel met de Techniek Nederland/UNETO-VNI tabel. Daarin staat voor TV's van >=€1000 een "gemiddelde gebruiksduurverwachting" van 6 jaar, en jouw TV zit daar nog onder en was ook nog eens (ruim) duurder. Er is jurisprudentie waarin een rechter die tabel heeft aangehaald ter onderbouwing, dus daarmee heb je een aardig argument.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:25
Tom-Z schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:21:
Volgens mij al de derde keer in korte tijd dat ik hiermee kom, maar doe je voordeel met de Techniek Nederland/UNETO-VNI tabel. Daarin staat voor TV's van >=€1000 een "gemiddelde gebruiksduurverwachting" van 6 jaar, en jouw TV zit daar nog onder en was ook nog eens (ruim) duurder. Er is jurisprudentie waarin een rechter die tabel heeft aangehaald ter onderbouwing, dus daarmee heb je een aardig argument.
Bij de verkoper, niet de fabrikant. En de verkoper bestaat in dit geval niet meer.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

SYQ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:57:
[...]
65ef950v, geen flauw idee hoeveel uren die achter de rug heeft.
Dit model stamt uit de 2e helft van 2015, hetzelfde typenummer in 55" staat hier nog probleemloos zijn werk te doen (afkloppen).

Er waren Oled modellen waarbij LG waarschuwde dat de voeding onbetrouwbaar was, zelfs door meldingen op het scherm zelf weer te geven, maar dat was bij de reeks na je model, modelreeks 2016 als ik mij niet vergis.

Het betreft dus een TV die oorspronkelijk een heel hoog prijskaartje had, vele malen hoger dan €3000,- maar bij EOL werden ze al flink voordeliger, maar nog steeds erg duur voor huidige begrippen.

Ik verwacht niet dat er nog onderdelen/panelen zijn voor dit model, 3D geschikt.

Testing, one, two ...

• loki504
henri86 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 00:11:
[...]

Bij de verkoper, niet de fabrikant. En de verkoper bestaat in dit geval niet meer.
Dat weten we niet. Als de winkeleigenaar is overleden bestaat die inderdaad niet meer. Maar als hij nog springlevend in Nederland loopt heb je een eventuele voordering op hem. Zoals al eerder is aangegeven in dit topic.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
fopjurist schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:35:
[...]

De lokale Mediamarkt was vermoedelijk een zelfstandige BV. Als de BV is ontbonden kun je contact opnemen met de voormalige aandeelhouders of ze het in den minne willen oplossen. Als die niet willen meewerken kun je een verzoek indienen om de vereffening te heropenen.
Als het om Piets TV-zaak gaat en Piet geen BV had opgericht, kun je gewoon bij Piet aankloppen.
Als we dus terug gaan naar de realistische opties, waarbij dat hij het bij iemand heeft gekocht die een privé TV winkel had niet heel realistisch is, dan moet hij de oud aandeelhouders gaan vinden van een failliete BV? Ik zou zelf niet weten hoe ik daar mee moet beginnen. En de kans dat als ik diegene vervolgens een brief stuur dat ik 2/7de van de reparatie kosten op hun wil verhalen (gezien ze 2/7de van de BV in handen hadden), durf ik wel te wedden dat er geen antwoord komt.

Dus dan ben ik wel benieuwd, heb jij een voorbeeld waar iemand dat ooit heeft gedaan? De aandeelhouders van een BV die niet meer bestaat aanklagen voor reparatiekosten van een consumenten apparaat die ooit bij die BV was gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-10 08:44
SYQ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:57:

Afgelopen weekend hoorde ik een lichte knal waarna de tv op zwart ging. Van alles geprobeerd maar beeld blijft zwart, standby ledje knippert.
Als het een opgeblazen condensator is, vlakbij de voeding, dan is reparatie goed te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:31
Harm_H schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:36:
[...]

Als het een opgeblazen condensator is, vlakbij de voeding, dan is reparatie goed te doen?
Heb je de foto's ook gezien? Natuurlijk kun je de condensator 'makkelijk' vervangen. Maar het scherm heeft een daadwerkelijke brandplek. Die blijf je dan altijd zien natuurlijk.

*sowieso

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Misschien off-topic, maar kan iemand mij uitleggen wat de prijs met de levensduur te maken heeft?

Een Bentley gaat toch ook niet langer mee dan een Daihatsu?

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:25

ManiacsHouse

Scheisse!

tilburgs82 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:56:
Misschien off-topic, maar kan iemand mij uitleggen wat de prijs met de levensduur te maken heeft?

Zat ik me ook net te bedenken... Stel je koopt een kleine tv van €300. Dat is voor dat formaat best duur wellicht. Maar per definitie lijken ze aan te geven dat de kwaliteit dan ook maar meteen minder is...
Of de duurdere apparaten zijn eigenlijk ook geen stuiver waard en betaal je gewoon voor het eventuele onderhoud/garantie voor x jaar.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:25
ManiacsHouse schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:44:
[...]

Zat ik me ook net u bedenken... Stel je koopt een kleine tv van €300. Dat is voor dat formaat best duur wellicht. Maar per definitie lijken ze aan te geven dat de kwaliteit dan ook maar meteen minder is...
Of de duurdere apparaten zijn eigenlijk ook geen stuiver waard en betaal je gewoon voor het eventuele onderhoud/garantie voor x jaar.
Toch is het wel zo dat duurdere producten vaak degelijker gemaakt zijn. Een wasmachine van 300 euro die plastic fantastic is mag je minder van verwachten dan een Miele van 1000+ die koolborstelloos is en heavy duty gemaakt is. En ja, prijs is toch vaak wel een indicator. Al is het ook afhankelijk van het type product.
Levensverwachting product
Van een product mag je verwachten dat je het een bepaalde tijd zonder problemen kunt gebruiken. Dit noem je de levensverwachting. Die hangt af van bijvoorbeeld de prijs, het soort product en het merk. Zo mag je verwachten dat een wasmachine langer meegaat dan een pen.

Gaat een product bij normaal gebruik eerder stuk dan verwacht? Of is er iets mis met het product? Dan moet de verkoper het product gratis repareren of vervangen. Je moet dan wel aantonen dat er iets mis is met het product. En waarom je dat niet had hoeven te verwachten.
De Mediamarkt heeft (of had) zelfs een lijst waarin ze apparaten en bedragen koppelen aan garantietermijnen. In NL heeft men voor deze aanpak gekozen ipv de standaard 2 jaar europese garantie. Die 2 jaar is wel het minimum, want landen moeten deze garantie aanhouden OF een consument-vriendelijkere variant. Wij hebben die laatste.
tilburgs82 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:56:

Los van dat een Bentley waarschijnlijk wel langer mee gaat (want minder snel economisch total-loss) is het per product ook verschillend zoals genoemd is. Maar het gaat ook niet over slijtage, maar productproblemen. Van een voeding mag je uit gaan dat die niet het na een paar jaar begeeft. Zo wel is er iets mis geweest met de voeding (en dus het product) of heeft men een te zwakke voeding er in gezet (en dus ook een productprobleem).

Slijtage staat daar los van. Daarom heb je ook 6 maanden (minder dan die 2 jaar dus) garantie op een accu. Slijtdeel. Maar als die na 3 maanden in vuur en vlam vliegt is dat toch ook een productprobleem :+

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:51
Waah schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:58:
[...]

In NL heeft men voor deze aanpak gekozen ipv de standaard 2 jaar europese garantie. Die 2 jaar is wel het minimum, want landen moeten deze garantie aanhouden OF een consument-vriendelijkere variant. Wij hebben die laatste.
Nee, die twee jaar uit de Europese richtlijn is niet een ondergrens op de garantietermijn. De Europese richtlijn bepaalt dat de verjaringstermijn van claims gebaseerd op non-conformiteit niet korter mag zijn dan twee jaar.

Als de te verwachten levensduur van een product daadwerkelijk korter dan twee jaar is, dan is het product niet non-conform als het binnen twee jaar kapot gaat. Daar verandert die Europese richtlijn niets aan. Je kan niet een claim gaan indienen omdat (bijvoorbeeld) je aardbeien na 3 maanden beschimmeld zijn. Je eigen voorbeeld met die accu's geeft het ook al aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Tom-Z op 01-09-2022 16:25 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:45

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb mijn Pana van (toen) 7 jaar oud ook laten repareren. Maar die gaf wel een duidelijke foutcode…
FreakNL in "[Plasma] Panasonic - Alle series - Deel 2"
Dus ik vind 6 jaar echt wel heel kort.

Deze TV is verder van huis… Deze ga je niet meer kunnen repareren, dus dat pad kun je vergeten.

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 01-09-2022 16:29 ]

• Qwerty-273
  • Laatst online: 03-10 15:25

Qwerty-273

Meukposter

Klop eens aan bij een tv-reparatieservice in de buurt voor een vrijblijvende offerte. Vaak gebeurt dat op basis van de details die je hier al in de TS hebt verteld. Dat is nog steeds natte vingerwerk, maar geeft je wel een idee van de te verwachten reparatiekosten. Dan kan je zelf beslissen of dat het je waard is, of dat je toch beter kan kijken naar een nieuwe tv.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 08:18
Kaaiman schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:45:
Tja.. winkel is weg, daar had je in eerste instantie moeten zijn. Wat kost een vergelijkbare tv tegenwoordig, wat toen 3k was, is nu standaard in televisie van 5-6 honserd euro.
Plank gemist vrees ik.
De prijs zal inderdaad gedaald zijn maar van 3k naar 600 euro kun je vergeten.
Verder maakt een prijsdaling volgens mij geen verschil op garantie rechten.
Pagina: 1