Pc valt om de raarste redenen uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 12:37
Ik heb een ongeveer een jaar geleden een pc voor mijn schoonzus in elkaar gezet. Hij heeft een hele poos goed werkt, hardstikke blij mee.

Na een tijdje ging het mis. Wanneer de tafel bewoog / trilt omdat iemand er ook maar iets opzette ging het beeld op zwart en gingen de ventilators hard blazen. Voor haar werk heeft ze aardig veel externe hdd's en wanneer ik een van deze loskoppelde bleek het probleem verholpen. Mijn theorie was hier dat die ene specifieke schijf kapot was en deze door het trillen een stroomschokje terugleverde waardoor hij uitviel.

Dit ging enige tijd goed, maar nu heeft ze er opnieuw last van. Vaak wanneer ze een kopje koffie neerzet maar ook soms op de meest willekeurige momenten. Ik heb hem dus opengemaakt, gekeken of alle kabels er goed inzaten e.d. Alles lijkt te kloppen.

De stand-offs zijn ook gewoon goed gebruikt dus daar zou het ook niet aan moeten liggen.

Weet iemand wat de meest waarschijnlijke oorzaak is van dit probleem?

Gebruikte onderdelen :
  • Gigabyte x570 aorus elite
  • AMD 5900x
  • corsair rm750
  • g.skill ddr4 2x16 4400
  • rtx 3060
verder zit er ook nog een netwerkkaartje in voor wifi en een ICY BOX kaartlezer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:59
Is het een oplossing om de pc ergens anders te zetten dan op de tafel? Dan kom je er ook gelijk achter of het echt door het trillen van de tafel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
skimine schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:05:
Is het een oplossing om de pc ergens anders te zetten dan op de tafel? Dan kom je er ook gelijk achter of het echt door het trillen van de tafel komt.
Volgens mij is daar een beetje weinig ruimte voor. Het is wel echt een probleem door het trillen, want je kunt hem handmatig ' uitzetten' door gewoon op de tafel te slaan, dan gaat het scherm gelijk op zwart :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poolkabouter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-08 17:52
Zou als eerste wat monitorprogrammaatjes starten (CPU-Z, GPU-Z, hwinfo64 e.d.) en dan kijken of er abnormale dingen gebeuren qua temp, belasting, stroom e.d..

Als er tijd en zin is, dan zou ik de machine ook eens uit elkaar halen, evt onderdelen schoonmaken en weer in elkaar zetten.

[ Voor 28% gewijzigd door Poolkabouter op 31-08-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:45
kameleleon schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:10:
[...]

Volgens mij is daar een beetje weinig ruimte voor. Het is wel echt een probleem door het trillen, want je kunt hem handmatig ' uitzetten' door gewoon op de tafel te slaan, dan gaat het scherm gelijk op zwart :+
Dit is onduidelijk. Valt de PC uit, of het Scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
Lumics schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:15:
[...]

Dit is onduidelijk. Valt de PC uit, of het Scherm?
het scherm gaat op zwart en de pc begint hard te blazen. De monitor is niet uit maar krijgt 0 input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• productionrw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-11-2022
Lijkt wel of de videokaart niet goed (genoeg) vast zit of de kabel van monitor naar desktop kapot is (gegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek H.
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-08 10:30
Klinkt in mijn belevenis als een kortsluiting van een component / componenten die niet goed vastzitten of defect zijn. Lastig achter te komen, maar ik zou beginnen met de hele PC uit elkaar te halen en weer helemaal opnieuw opbouwen om te kijken of het daarna nog steeds gebeurt. Eventueel componenten als videokaart of voeding wisselen met een andere ter test (als je nog iets hebt liggen).

[ Voor 22% gewijzigd door Niek H. op 07-09-2022 16:42 . Reden: Ik kan niet typen :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:15

HugoBoss1985

Xenotech

Zit er toevallig ook een "traditionele" harde schijf in?
Pagina: 1