Zigbee lamp knippert af en toe

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 09:59

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Topicstarter
Hallo,

Ik heb twee lampen die ik via Home Assistant (zigbee2mqtt) heb aangesloten. Nu las ik in een andere post(s) dat het aan het signaal kan liggen, deze zijn respectievelijk 65 en 91 (LQI). nu knippert de 65 niet meer dan de 95...

Een mogelijkheid zou "interference" van mn WIFI kunnen zijn. Dit heb ik nagelopen en HA zit op kanaal 11, links van het spectrum en mn WIFI op kanaal 6, rechts op het 2.4Ghz spectrum. Het lijkt me dat die elkaar dus niet bijten.

Nou dacht ik dat andere apparaten mee zouden bouwen in de mesh. Echter, het netwerk plaatje geeft een Sternetwerk ipv een mesh. Ik heb daaop alles uitgezet (batterij eruit waar nodig) maar nog steeds een geen verbetering.

Hoe kan ik zien welke devices eventueel een routingsfunctie hebben? Is daar een aanduiding/logo oid voor?

Ik gebruik nu:
Zigbee led lamp E27 globe

Aqara RTCGQ11LM B07D1CRRVF Motion Sensor

Aqara deur- en raamsensor

Geen van allen lijken die functie te hebben. Ik zoek nog corresponderende lichtknoppen.

Waar moet ik opletten? Of zie ik iets over het hoofd?

Aut viam inveniam aut faciam

Beste antwoord (via Mx7733 op 23-11-2022 13:30)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Mx7733 ik zie desk_lights staan, dat lijkt te duiden op een groep lampen. Maar in de topicstart spreek je over 1 lamp. Wat is het nu precies?

Als het een groep lampen betreft:
is dit een groep die je hebt aangemaakt in HA of Z2M? Dat maakt nogal uit.

En het is handig als je wat dichter op de bron naar de logging kijkt, dus negeer voor nu even de logs in HA (die je nu hebt gedeeld) en kijk direct in de logs van Z2M. HA is namelijk maar een doorgeefluik van wat er gebeurt op de plek waar daadwerkelijk je zigbee-netwerk wordt aangestuurd: Z2M.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:46

Rannasha

Does not compute.

Een lamp hoort niet te knipperen als de Zigbee ontvangst matig is. Hij zou dan slecht bereikbaar moeten zijn voor commando's en automatiseringen, maar verder zou die gewoon door moeten blijven branden. Tenzij de fabrikant een logica heeft ingebakken waarbij het wegvallen van de verbinding betekent dat de lamp uitgaat en je bij een haperende verbinding dus ook een haperende lamp zou hebben. Maar dat lijkt mij een vreemde keuze. Bovendien zijn 65 en 91 LQI niet zo onbenullig laag. Maar goed.
Hoe kan ik zien welke devices eventueel een routingsfunctie hebben? Is daar een aanduiding/logo oid voor?
Apparaten die op een batterij werken zullen nooit als router optreden. Apparaten met een batterij worden zo nu en dan wakker wanneer het nodig is en blijven de rest van de tijd in een low power toestand. Een router moet juist de hele tijd actief zijn, dus die rol is voorbehouden aan apparaten met een snoer. In principe kan ieder apparaat met een externe stroomvoorziening als router dienen, maar in de praktijk doen ze dat niet allemaal.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat zeggen je logs op de momenten als de lamp knippert? Krijgt hij de opdracht om te knipperen?

Of een betere verbinding het probleem oplost kun je natuurlijk makkelijk testen door even je lamp naast je coördinator te testen. Maar het lijkt me gek dat een lamp zo geprogrammeerd is dat hij moet gaan knipperen bij een slecht/geen signaal.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Logs zeggen weinig. Gebeurde zojuist; 16.25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rdxz9qvsxjQPgAOoZwNeuHTDA7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fv9Js1lbeEczpQfTBsFWIqjR.jpg?f=fotoalbum_large

Snap hem niet, bekabeling is ook vervangen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Mx7733 ik zie desk_lights staan, dat lijkt te duiden op een groep lampen. Maar in de topicstart spreek je over 1 lamp. Wat is het nu precies?

En het is handig als je wat dichter op de bron naar de logging kijkt, dus negeer voor nu even de logs in HA (die je nu hebt gedeeld) en kijk direct in de logs van Z2M. HA is namelijk maar een doorgeefluik van wat er gebeurt op de plek waar daadwerkelijk je zigbee-netwerk wordt aangestuurd: Z2M.

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
In de eerste zin staat dat het twee lampen betreft. Ook beide RQI staan er.

De group is aangemaakt in HA. Ik wil daar ook mn instellingen bij zetten.

Moet ik in Z2M dan error od Debug gebruiken? Ik heb hem zojuist ge-update, dus mn logs zijn leeg.

Het duurde niet lang. Krijg "OTA" berichten. Wat ik kon vinden update verzoeken. Maar hoe sta ik het updaten toe? Vooralsnog staat alles standaard tot ik tijd heb de voorwaarden en instellingen erin te zetten..?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4N-9iVbpCWJkL0b8atS1bXChmZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrsHCNHk0vHBZeS60B0b3cJb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Mx7733 op 01-09-2022 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mx7733 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:14:
In de eerste zin staat dat het twee lampen betreft. Ook beide RQI staan er.
In combinatie met de topictitel zorgt het bij mij wel voor enige verwarring. Want wat is nou precies het probleem?

Beide lampen knipperen, maar nooit tegelijk? Wat is het interval tussen het knipperen? Gebeurt het bijvoorbeeld elke 5 minuten, of soms ook een dag niet? Merk je iets speciaals aan de momenten waarop een lamp knippert, bijvoorbeeld dat het knipperen vooral gebeurt vlak nadat je een commando hebt verstuurd? Of juist als je je magnetron hebt gebruikt? Of valt er totaal niets te zeggen over wanneer een lamp knippert?
De group is aangemaakt in HA. Ik wil daar ook mn instellingen bij zetten.
Groups kun je beter aanmaken in Z2M, dat scheelt veel netwerkverkeer als je netwerk wat groter wordt. Bij een group in HA wordt 2x het commando 'ga aan' verstuurd, terwijl bij een groep in Z2M 1x het bericht 'Alle lampen in groep 1 moeten aan' wordt verstuurd.

Met de groep in HA i.p.v. Z2M zul je regelmatig krijgen dat de lampen niet tegelijk reageren. Of dat 1 lamp wel aan gaat en de ander niet. Omdat je met een groep in HA razendsnel meerdere commando's achter elkaar verstuurd naar de verschillende lampen, waardoor de berichten niet altijd goed aankomen.
Moet ik in Z2M dan error od Debug gebruiken?
Ja

Edit: als welke lamp wordt hij eigenlijk herkend in Z2M? Het merk Ecobright staat niet in de lijst, dus het zal een ander merk moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 01-09-2022 16:26 ]

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
je hebt gelijk. Helaas kan ik de titels niet aanpassen, maar het gaat om twee lampen van EcoDim. Beide knipperen on regelmatig. Soms achter elkaar, soms 10x per uur en dan ineens niet. Geen peil op te trekken en geen idee waarom. Heb twee andere peertjes er aan gehangen, beide led, zelfde wattage, maar "dom" en deze knipperden niet.

Zal in het weekend ze uit de HA groep halen en via Z2M koppelen, wellicht maakt dat uit.

het merk is ECODIM volgens Z2M:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcRUuEwtgTD8LEa0YmRau3fYZ8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxMGN7QMCpU4Cl2yAznPp629.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1C2uY48zHgOE_dkG251hfeBBE8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vz2be396MUf9XlRUSA3zWg9I.jpg?f=fotoalbum_large

Gekocht via Ecobright.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mx7733 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:36:
je hebt gelijk. Helaas kan ik de titels niet aanpassen, maar het gaat om twee lampen van EcoDim. Beide knipperen on regelmatig. Soms achter elkaar, soms 10x per uur en dan ineens niet. Geen peil op te trekken en geen idee waarom. Heb twee andere peertjes er aan gehangen, beide led, zelfde wattage, maar "dom" en deze knipperden niet.

Zal in het weekend ze uit de HA groep halen en via Z2M koppelen, wellicht maakt dat uit.

het merk is ECODIM volgens Z2M:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gekocht via Ecobright.
Ik weet niet of mijn bijdrage van enig nut is, maar ik had hetzelfde met Ikea Tradfri lampen op een Hue Bridge. Het probleem bleek te zitten in de firmware van de lampen. Nadat ik ze (bij een kennis) voorzien heb van nieuwere firmware was het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Dat zal ik eens proberen of dat kan. HAd even de oude lampen teruggegaan omdat het te afleidende was. Zaterdag weer eens spelen.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Gizz schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:08:

Het updaten is niet gelukt, helaas. Ik heb via https://www.home-assistant.io/ geprobeerd de OTA in te stellen, maar dat is niet gelukt. Wel heb ik ze in Z2M geplaatst als parr en toen hield het op.

Ooit nog een zoeken waar ik die OTA moet plaatsen voor lampen.. Zal het hier plaatsen als ik het weet. Maarr voornu geen geknipper meer :)

Pagina: 1