Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spav
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-09-2022
Goedemiddag,

Misschien een beetje een stomme vraag, maar ik was te laat met betalen en er is een incassotraject gestart. Op zich een normale gang van zaken, maar in dit geval is het incassotraject gestart nadat de betaling binnen was. Mogen ze dan alsnog een incassotraject starten?

Zij zeggen dat het kan omdat ik te laat was. En dat lijkt me logisch als op dat moment het bedrag nog niet binnen is. Maar niet als ze een incassotraject starten voor iets wat al betaald is...

Kan het alleen nergens terugvinden. En ze wijzen het bezwaar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02:04
Lijkt mij een rare gang van zaken als de betaling binnen is. Als je hebt betaald en dit aan kan tonen is de zaak toch afgedaan? of willen ze 2x innen en via incasso je extra op kosten jagen.

Heb je wel voor de uiterste betaaldatum betaald? of erna? als het erna is logisch natuurlijk dat er incasso op zit. heb je voor deze datum betaald is de zaak afgedaan na dat er is betaald.

[ Voor 33% gewijzigd door Reptielenbrein op 31-08-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarschijnlijk is het incassotraject gestart voordat je betaling binnen was gekomen en heb jij betaald nadat het traject gestart was maar voordat jij hierover geïnformeerd was. Maar dat is een aanname, dat moet je even controleren met de vragen hier onder.

Als het goed is heb je eerst een aanmaning/betalingsherinnering gekregen waarin stond binnen welke termijn je moest betalen en wat de kosten zouden zijn wanneer je niet op tijd zou betalen.
Heb je deze gekregen?

Als je die niet hebt gekregen hoef je geen incassokosten te betalen.

Als je die wel hebt gekregen is de vraag of je binnen de gestelde termijn betaald hebt. Is dat zo dan hoef je geen incassokosten te betalen.
Heb je binnen die termijn betaald?

Als je dat ook niet hebt gedaan dan mogen ze de incassokosten in rekening brengen die in de aanmaning/betalingsherinnering stond.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:46

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

spav schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:29:
Goedemiddag,

Misschien een beetje een stomme vraag, maar ik was te laat met betalen en er is een incassotraject gestart. Op zich een normale gang van zaken, maar in dit geval is het incassotraject gestart nadat de betaling binnen was. Mogen ze dan alsnog een incassotraject starten?

Zij zeggen dat het kan omdat ik te laat was. En dat lijkt me logisch als op dat moment het bedrag nog niet binnen is. Maar niet als ze een incassotraject starten voor iets wat al betaald is...

Kan het alleen nergens terugvinden. En ze wijzen het bezwaar af.
Het zal er een beetje aan liggen hoe erg te laat de betaling was. Was je een paar dagen te laat (zonder aanmaningen e.d.) dan zijn ze erg onredelijk. Heb je een week na verlopen van je laatste aanmaning het bedrag zonder 'toeslagen' betaald, dan kunnen ze achter die 'toeslagen' aangaan (en daar weer bedragen bovenop).

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daivdav11
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:11
Tsurany schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:35:
Als je dat ook niet hebt gedaan dan mogen ze de incassokosten in rekening brengen die in de aanmaning/betalingsherinnering stond.
Tenzij OP zakelijk een rekening te laat heeft betaald. Dan mag er direct via een incassobureau gevorderd worden. Of dit gunstig is voor je klantrelaties is een tweede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ik ga ervan uit dat dit niet zakelijk is. Als het goed is heb je een brief gehad dat je nog 14 dagen de tijd had om te betalen. Als die 14 dagen voorbij zijn ben je incassokosten verschuldigd, ook als je op dag 15 direct betaalt.

De brief waarin je nog 14 dagen de tijd wordt gegeven moet wel aan hele strikte eisen voldoen. Kun je die brief delen en aangeven op welke dag je die hebt ontvangen?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:17
Volgens juridisch loket (eerste hit op Google)

Dan ff doorklikken naar "Ik betaalde na de herinnering".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Als je echt te laat bent na de herinnering kan het.. over het algemeen krabbelen ze trouwens snel terug als ze zien dat er geen hoofdschuld meer open staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:17
Kaaiman schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Als je echt te laat bent na de herinnering kan het.. over het algemeen krabbelen ze trouwens snel terug als ze zien dat er geen hoofdschuld meer open staat
Eens hoor, maar er ontbreekt e.e.a. in de TS. Persoonlijk zou ik ook bellen en rustig mijn verhaal doen met als uitgangspunt dat je zeker van goede wil bent. Alleen ben je dan wel overgeleverd aan de toegeeflijkheid van het bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Denk dat de termijn overschreden was waardoor zij de incasso traject nadien ingang hebben gezet. Kan goed zijn dat je betaald hebt maar dan telaat waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spav
Het gaat er meer om dat ze een incassotraject gestart zijn nadat ik betaald heb. Dan is het incassotraject toch onrechtmatig? Er viel namelijk op dat moment niets meer te incasseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
moet er niet ook een 2e betalingsherinnering worden gedaan alvorens tot ingebreke stelling over tegaan @fopjurist ?

~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zet het eens uit in de tijd, want dat maakt volgens mij een hoop helder.

Aanname / voorbeeld:

Op 10-08 had je moeten betalen -> je hebt niet betaald
Je hebt een reminder ontvangen om binnen 14 dagen te betalen (uiterste betaaldatum 24-08), anders wordt incassotraject gestart -> je hebt niet betaald
Je hebt op 25-08 betaald (dit is een dag te laat)
Op 26-08 wordt het incassotraject verwerkt en afgeschreven

Ja, imho hebben ze recht om dan de incassokosten bij jou te verhalen; je bent immers te laat
Heb je op voor 24-08 betaald, dan heb je imho gelijk en is er onterecht geïncasseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
spav schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:49:
Het gaat er meer om dat ze een incassotraject gestart zijn nadat ik betaald heb. Dan is het incassotraject toch onrechtmatig? Er viel namelijk op dat moment niets meer te incasseren.
Je kan beter even reageren op Tsurany in "Incassotraject ná betaling"
Dan heeft iedereen een beter beeld bij je situatie en dan kunnen we ook reactie geven op deze (nieuwe) vraag.
BastaRhymez schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:50:
Zet het eens uit in de tijd, want dat maakt volgens mij een hoop helder.

Aanname / voorbeeld:

Op 10-08 had je moeten betalen -> je hebt niet betaald
Je hebt een reminder ontvangen om binnen 14 dagen te betalen (uiterste betaaldatum 24-08), anders wordt incassotraject gestart -> je hebt niet betaald
Je hebt op 25-08 betaald (dit is een dag te laat)
Op 26-08 wordt het incassotraject verwerkt en afgeschreven

Ja, imho hebben ze recht om dan de incassokosten bij jou te verhalen; je bent immers te laat
Heb je op voor 24-08 betaald, dan heb je imho gelijk en is er onterecht geïncasseerd.
Op 11-8 kun je op z'n vroegst een reminder ontvangen. De 14 dagen gaan een dag later in. Dus uiterste betaaldatum wordt dan 26-8 ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Cheesy op 31-08-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daivdav11 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:40:
[...]

Tenzij OP zakelijk een rekening te laat heeft betaald. Dan mag er direct via een incassobureau gevorderd worden. Of dit gunstig is voor je klantrelaties is een tweede.
Inderdaad, ik nam even aan dat het geen zakelijke situatie was. Als dat wel zo is dan is mijn verhaal niet van toepassing.
Zet even alle stappen op een rij inclusief datum.
Aankoopdatum:
Betaaltermijn:
Betalingsherinnering:
Uiterste betaaltermijn:
Betaaldatum:
Datum ontvangst incassomelding:

[ Voor 36% gewijzigd door Tsurany op 31-08-2022 14:55 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 15:22
Persoonlijk ook mee te maken gehad en ik had het incasso bureau gebeld en aangegeve ndat er al betaald is. Ik moest toen het betaalbewijs doorsturen AKA afschrift bank en case closed.

Voor iemand anders dit ook moeten doen en ook na contact incasso bureau aangegeve ndat er al betaald was en bewijs aangeleverd. Daarna alles ok.

Incasso wil ook zsm de case sluiten en daar is een betaling voor nodig.

Als je de betaling eerder hebt voldaan dan de dagtekening op de brief van incasso, dan lijkt het mij verder geen probleem, gezien mijn persoonlijke ervaring.

Suc6 iig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

JJ Le Funk schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:50:
moet er niet ook een 2e betalingsherinnering worden gedaan alvorens tot ingebreke stelling over tegaan @fopjurist ?
Dat hoeft niet als er op de factuur een betalingstermijn staat. Als die termijn is verlopen mag er direct een veertiendagenbrief worden verstuurd (eerste herinnering). Dat wordt bepaald door art. 6:96 lid 6 BW waarin staat dat de veertiendagenbrief mag worden verstuurd na het intreden van het verzuim. Het verzuim treedt ex art. 6:83 sub a BW in zodra de betalingstermijn op de factuur is verlopen.
De veertiendagenbrief is onderdeel van het incassotraject. Het is om die reden dat er incassokosten zijn verschuldigd zodra de 14 dagen voorbij zijn. Dat heeft de Hoge Raad bepaald in haar arrest van 13 juni 2014, ECLI:NL:HR:2014:1405:
3.7.1 De veertiendagenbrief is naar zijn aard ook zelf een incassohandeling. Daarmee rijst de (door de kantonrechter gestelde) vraag of de volgens het Besluit genormeerde kosten reeds zijn verschuldigd indien de schuldeiser die brief heeft gestuurd (en deze is ontvangen), dan wel of hij daartoe na het sturen van de veertiendagenbrief nog nadere incassohandelingen dient te verrichten.

3.7.2 Hetgeen hiervoor in 3.4 – 3.6 is overwogen brengt mee dat (ervan uitgaande dat de schuldeiser in redelijkheid tot het nemen van incassomaatregelen kon overgaan, hetgeen in de regel het geval is indien de schuldenaar in verzuim verkeert) de consument-schuldenaar de in het Besluit genormeerde incassokosten verschuldigd wordt indien hij, nadat de schuldeiser hem de veertiendagenbrief heeft gestuurd, zijn schuld niet binnen veertien dagen voldoet. Daartoe zijn geen nadere incassohandelingen van de zijde van de schuldeiser vereist. Dit past het best bij de tekst van art. 6:96 lid 6 BW en bij de hiervoor weergegeven parlementaire geschiedenis van de nieuwe regelgeving. Weliswaar is op een enkele plaats in de parlementaire stukken vermeld dat de schuldeiser na het sturen van de veertiendagenbrief toch nog nadere handelingen moet verrichten (zie bijv. de citaten in de conclusie van de Advocaat-Generaal onder 3.21.3 en 3.22.2, in het bijzonder de aldaar gecursiveerde passages). Maar mede gelet op de overige inhoud van de parlementaire stukken, is hiermee kennelijk niet bedoeld dat dit een vereiste is voor de verschuldigdheid van de door het Besluit genormeerde kosten, doch slechts dat in de praktijk bij het uitblijven van betaling na het verstrijken van de veertiendagentermijn veelal nog handelingen door de schuldeiser moeten worden verricht om de vordering (met inbegrip van de reeds verschuldigde incassokosten) daadwerkelijk te kunnen incasseren.
De veertiendagenbrief moet wel aan hele strikte eisen voldoen. Kun je die brief delen en aangeven op welke dag je die hebt ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spav
Aan die eisen is allemaal voldaan; ik heb de herinneringen gehad. Het was overigens geen zakelijke transactie. Heb van de opdrachtgever zwart op wit dat de betaling binnen was voordat het incassotraject gestart is. Betaling en traject zullen elkaar gekruist hebben. Blijft volgens mij het feit dat je geen traject mag starten als het bedrag al binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

spav schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:22:
Aan die eisen is allemaal voldaan; ik heb de herinneringen gehad.
Het gaat er niet alleen om dat je een herinnering hebt ontvangen, maar dat die aan specifieke eisen moet voldoen:
https://www.hvbjuristen.n...ver-de-veertiendagenbrief
https://www.bierensgroup....outen-veertiendagenbrief/
https://reijnders-advocat...ver-de-veertiendagenbrief
https://schuldinfo.nl/nie...9c93ddb36f6c93a670ac62c20

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Aan die eisen is allemaal voldaan; ik heb de herinneringen gehad. Het was overigens geen zakelijke transactie. Heb van de opdrachtgever zwart op wit dat de betaling binnen was voordat het incassotraject gestart is. Betaling en traject zullen elkaar gekruist hebben. Blijft volgens mij het feit dat je geen traject mag starten als het bedrag al binnen is.
Lastig te beantwoorden wanneer je geen antwoord op de vragen die verduidelijking kunnen brengen geeft.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als je de "veertiendagen-brief" gehad hebt, waarin je aangezegd is dat je bepaalde incassokosten verschuldigd bent als je niet binnen 14 dagen betaalt, dan klopt het wel. Dan is aan het bankafschrift in 1 oogopslag te zien of je de kosten wel of niet verschuldigd bent. Meestal is het verstrijken van de termijn van de veertiendagen-brief" gewoon de trigger om de volgende stap in het traject te starten. Dan sturen ze je 1 of 2 dagen na dat moment dus een brief om je wederom aan te sporen tot betalen en nu ook de opeisbare incassokosten. Als ze doorzetten, wat dan meer een principekwestie zal zijn, zullen ze je gewoon lastig blijven vallen voor die incassokosten. Maar of ze nou echt iemand voor de rechter zullen gaan slepen voor 30 euro incassokosten..... ik weet het niet.

Je hebt verder nog steeds een verkeerd beeld van het "begin" van een incassotraject. Dat begon namelijk al bij het versturen van de eerste herinnering. Alleen mogen er in die fase van het traject nog geen kosten in rekening gebracht worden. Dat mag dus pas, nadat de crediteur in verzuim is, er een veertiendagen-brief verstuurd is en die termijn ook verstreken is.

Dus....
1. Incassobureau stuurt op 8 augustus de veertiendagen-brief.
2. De Hoge Raad heeft bepaald, dat deze dan verondersteld is te zijn bezorgd op 10 augstus.
3. De Hoge Raad heeft bepaald, dat de termijn begint op de dag na ontvangst, dus 11 augustus.
4. Dan moet je betaling dus op 24 augustus uitgevoerd zijn, om niet te laat te zijn.
5. Betaal je op de 25e, dan ben je net ietsje te laat. Maar net ietsje te laat, is gewoon te laat.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-08-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 13:20

DataGhost

iPL dev

Niet om het een of ander, maar hoe moeilijk is het om de gevraagde data even op een rijtje te zetten? Als je betaling is binnengekomen na de uiterste betaaldatum in de veertiendagenbrief mogen ze volgens mij prima dat traject opstarten en kunnen er al kosten gemaakt zijn. Dat is misschien niet het antwoord wat je wilt horen, maar door het vermelden van die data kan er al veel meer uitsluitsel gegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02:53
DataGhost schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:28:
[...]

Niet om het een of ander, maar hoe moeilijk is het om de gevraagde data even op een rijtje te zetten? Als je betaling is binnengekomen na de uiterste betaaldatum in de veertiendagenbrief mogen ze volgens mij prima dat traject opstarten en kunnen er al kosten gemaakt zijn. Dat is misschien niet het antwoord wat je wilt horen, maar door het vermelden van die data kan er al veel meer uitsluitsel gegeven worden.
Klopt, maar als het klopt wat TS zegt
Heb van de opdrachtgever zwart op wit dat de betaling binnen was voordat het incassotraject gestart is.
Dan is het wel vreemd dat er nog een traject opgestart wordt, terwijl er dan ook al schriftelijk bevestigd is dat de betaling binnen is gekomen. Dan is het niet redelijk dat er nog een traject wordt opgestart, zeker niet als een opdrachtgever zich schuilt achter administratieve moeilijkheden. Zou ook niet weten wat dan het doel is van het incasso traject?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Blijft volgens mij het feit dat je geen traject mag starten als het bedrag al binnen is.
Van wie niet? Ik kan gewoon een incassotraject tegen jou starten voor de roze olifant die je niet betaald hebt, niemand die mij terugfluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:40
Aan die eisen is allemaal voldaan....
Dan is aan alle voorwaarden voldaan en ben je incassokosten verschuldigd. Zo zijn de regels. Of ze het traject starten na een uur of een week is in deze niet relevant.

De regels is, als je te laat bent, ben je extra kosten verschuldigd.
De regels is niet, als je te laat bent, ben je extra kosten verschuldigd,maar je betaald alsnog voordat de schuldeiser in actie komt, ben je toch geen extra kosten verschuldigd.

Enige wat de schuldeiser had kunnen doen is kwijt schelden. Maar dat zijn ze dus niet verplicht.

Na het verstrijken van de termijn is de rekening verhoogd en die heb je nu maar deels betaald.
Reken er maar op dat zonder kwijting de incasso door gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door PROnline op 31-08-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

President schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Klopt, maar als het klopt wat TS zegt

[...]

Dan is het wel vreemd dat er nog een traject opgestart wordt, terwijl er dan ook al schriftelijk bevestigd is dat de betaling binnen is gekomen. Dan is het niet redelijk dat er nog een traject wordt opgestart, zeker niet als een opdrachtgever zich schuilt achter administratieve moeilijkheden. Zou ook niet weten wat dan het doel is van het incasso traject?
Okee, iets te snel gelezen want die zin had ik gemist, maar dat zegt nog niet dat het traject op dezelfde dag gestart is als het verlopen van de uiterste termijn. Als de betaling pas na de uiterste termijn binnen is mogen incassokosten volgens mij al direct verschuldigd zijn, of er op dat moment al een traject gestart is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02:53
DataGhost schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:03:
[...]

Okee, iets te snel gelezen want die zin had ik gemist, maar dat zegt nog niet dat het traject op dezelfde dag gestart is als het verlopen van de uiterste termijn. Als de betaling pas na de uiterste termijn binnen is mogen incassokosten volgens mij al direct verschuldigd zijn, of er op dat moment al een traject gestart is of niet.
Dan is de vraag welke tussen termijn wel realistisch en wettelijk mag.

Als ik op 1 januari had moeten betalen, ik op 2 januari het geld overmaak, de winkel mij op 3 januari laat weten dat het geld binnen is... Is het dan zo dat de winkel op 8 januari een incassobureau mag gaan inschakelen, terwijl het geld al binnen is (en dit ook bevestigd is, dus had de winkel het meteen in de administratie kunnen aanpassen)... Ik hoop dat een eventuele rechter daar meteen een streep door zet en dan vind ik het ook totaal niet maatschappelijk oké vanuit de winkel.

Maar goed, TS doet er goed aan om een wat beter tijdschema uit te schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

President schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:18:
[...]

Als ik op 1 januari had moeten betalen, ik op 2 januari het geld overmaak, de winkel mij op 3 januari laat weten dat het geld binnen is... Is het dan zo dat de winkel op 8 januari een incassobureau mag gaan inschakelen, terwijl het geld al binnen is (en dit ook bevestigd is, dus had de winkel het meteen in de administratie kunnen aanpassen)... Ik hoop dat een eventuele rechter daar meteen een streep door zet en dan vind ik het ook totaal niet maatschappelijk oké vanuit de winkel.

Als je op 1 januari had moeten betalen (met correcte veertiendagenbrief waarin staat dat er incassokosten verschuldigd zijn na het verstrijken van die termijn) ben je vanaf 1 januari factuur+incassokosten verschuldigd. Als je de factuur op 2 betaalt en de winkel laat weten dat op 3 het factuurbedrag ontvangen is, staan in principe de incassokosten nog steeds open. Volgens mij ben je verder ook niet verplicht een incassobureau in te schakelen en mag je het zelf blijven proberen te incasseren, maar ook dat kost natuurlijk tijd en dus ook geld, het is niet alsof dat gratis gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

President schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:18:
[...]

TS heeft ook aangegeven de herinneringen (meervoud dus) te hebben ontvangen, dus ik vermoed dat de laatste aanmaning al incassokosten erop had staan en dat TS de oorspronkelijke factuur heeft betaald.

Maar goed, zonder duidelijke antwoorden van TS blijft het sowieso gokwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:26
fopjurist schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:41:

De brief waarin je nog 14 dagen de tijd wordt gegeven moet wel aan hele strikte eisen voldoen. Kun je die brief delen en aangeven op welke dag je die hebt ontvangen?
Zo heel strikt zijn die eisen nu ook weer niet.

Dit zijn de zaken waar zo'n brief aan moet voldoen volgens onze overheid: https://www.rijksoverheid...ord/wanneer-incassobureau
De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen.
U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen.
Doet u dat niet, dan moet u naast de rekening ook incassokosten betalen. In de betalingsherinnering moet staan hoe hoog de incassokosten zijn als u niet (op tijd) betaalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 31-08-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50
Het traject was dus al meer dan 14 dagen voordat je betaalde gestart, de herinnering is de start van het incassotraject!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Cheesy schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:52:
[...]

Op 11-8 kun je op z'n vroegst een reminder ontvangen. De 14 dagen gaan een dag later in. Dus uiterste betaaldatum wordt dan 26-8 ;)
[small]Er staat niks voor niks AANNAME / VOORBEELD boven, <knip> Op de man. Laat dat.

[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 07-09-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 21:41
Dan is het toch simpel ? Als ze voor de deur komen staan geef je een kopie van betaling. Laat die deurwaarder het daarna maar uitzoeken hoe het zit.

Er van uitgaande dat je ook daadwerkelijk voor uiterlijke datum van de herinnering hebt overgemaakt.

Is bijv de uiterste datum de 26e en jij hebt bewezen overgemaakt op de 25e dan zouden hun dat echt wel de 26 binnen gehad moeten hebben. Tegenwoordig is een banktransactie seconden/minuten werk.

[ Voor 25% gewijzigd door Jan-man op 31-08-2022 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:18

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jan-man schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:02:
[...]

Dan is het toch simpel ? Als ze voor de deur komen staan geef je een kopie van betaling. Laat die deurwaarder het daarna maar uitzoeken hoe het zit.
Tja, maar er staat nu natuurlijk meer open dan oorspronkelijk indien er op tijd betaald zou zijn: de incassokosten worden nu extra in rekening gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 21:41
CyBeRSPiN schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:04:
[...]

Tja, maar er staat nu natuurlijk meer open dan oorspronkelijk indien er op tijd betaald zou zijn: de incassokosten worden nu extra in rekening gebracht.
Incasso mogen pas 14 dagen NA de herinnering in rekening gebracht worden. Ze mogen volgens mij wel administratie kosten rekenen bij de 1e herinnering.

Dus als ts binnen die 14 dagen het heeft overgemaakt na de dagstempel van de brief dan is hij optijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Jan-man schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:08:
[...]

Incasso mogen pas 14 dagen NA de herinnering in rekening gebracht worden. Ze mogen volgens mij wel administratie kosten rekenen bij de 1e herinnering.

Dus als ts binnen die 14 dagen het heeft overgemaakt na de dagstempel van de brief dan is hij optijd.
Zo’n proces vereist grote nauwkeurigheid en moet echt naar de letter van de wet uitgevoerd worden wil het rechtsgeldig zijn. De dagstempel is daarin niet leidend, het gaat namelijk om het moment van ontvangen. En zelf dan gaat de termijn pas de volgende dag in. Zoals eerder in dit topic genoemd heeft de Hoge Raad ook nog wat uitspraken gedaan hoeveel dagen dit is vanaf verzenden.

[ Voor 12% gewijzigd door Cheesy op 31-08-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@spav Kun je hier het hele tijdpad plaatsen? Dat zet het een en ander in perspectief voor anderen. Dus data, welke soort communicatie, factuurdatum, eerste herinnering etc.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:26
Cheesy schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:37:
[...]

Zo’n proces vereist grote nauwkeurigheid en moet echt naar de letter van de wet uitgevoerd worden wil het rechtsgeldig zijn. De dagstempel is daarin niet leidend, het gaat namelijk om het moment van ontvangen. En zelf dan gaat de termijn pas de volgende dag in. Zoals eerder in dit topic genoemd heeft de Hoge Raad ook nog wat uitspraken gedaan hoeveel dagen dit is vanaf verzenden.
Dat soort zaken gaan echter in mijn ervaring vrijwel nooit meer mis (ieder incasso bureau of zichzelf respecterende finance afdeling heeft dat inmiddels na zoveel jaar wel in de vingers), in de meeste gevallen wordt er zelfs een dagje extra gegeven zodat ze helemaal safe zitten.

Enkel wanneer iemand zelf (bijv. een ZZPér ofzo), zelf brieven gaat sturen gaat dit nog wel eens mis, maar dat zijn dan weer niet de partijen die na betaling alsnog komen voor die paar euro incasso kosten, de zijn vaak al blij genoeg dat ze uiteindelijk betaald zijn.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:14

Qwerty-273

Meukposter

Wat is nu eigenlijk het probleem van @spav ?
Daar gaat het eigenlijk alleen om de vraag of er wel of niet een incassotraject gestart mag worden. Iedereen kan een traject opstarten, maar het is maar de vraag of daar een rechtsgeldige basis voor is (exacte info is meerdere keren gevraagd al).

De meeste incassobureau's kunnen ook zien wanneer zij ingeschakeld zijn door de klant. Als jij bewijst dat de betaling gedaan is voor die datum, is er hopelijk geen één zelf respecterend incassobedrijf die het traject verder wilt forceren.

Nu heeft de TS zelf niets gemeld of de incassokosten het probleem zijn. Maar afhankelijk van het originele bedrag is dat minimaal 40 euro.
https://www.rijksoverheid...oord/hoogte-incassokosten

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1