Foto's
Hieronder wat screenshots van mijn eigen geknutsel in sunny design, dit is ook het legplan voor de genoemde offertes. Helling van mijn dak is 49°.:fill(white):strip_exif()/f/image/e1mVf70LD3WqjT9ouo1ZTIOX.png?f=user_large)
/f/image/XRZEf60PsG8TqvvVjS6DMPQT.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LFwrJ2n2QWSAgcgkri51GYMl.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Zie afbeelding hierboven.Schaduw
Geen noemenswaardige schaduw (ja misschien een streep later op de dag op 1 paneel als ik het dakraam zo ver open zet als op de foto maar dat kan ik makkelijk voorkomen).Jaarverbruik
1800kWh, maar verwacht een hoger verbruik na intrekken vriendin, zeg ~2400kWh.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Budget is niet zo relevant, beste prijs/kwaliteit wel. Doel is om de installatie redelijk snel terug te verdienen met huidige energieprijzen. Er zijn wel verhuiswensen dus er bestaat een kans dat op termijn (zeg 2-5 jaar) we gaan verhuizen. Dit moet kostentechnisch niet heel ongunstig uitpakken.Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur.Bijhouden van data
Ik wil enkel kunnen tracken of mijn installatie optimaal werkt. Rest is niet relevant.Reeds verkregen offertes
Offerte 1 en 2 zijn van lokale installateur waarvan ik bij beide wel een prima gevoel heb. Kunnen ook beide op vrij korte termijn (4-6 weken) plaatsen.Offerte 1)
10 x Bluesun BSM415PM5-60SB Shingled panelen
Growatt MIN 3600TL-XE, 2x 5 panelen strings (bovenkant onderkant)
Complete installatie inclusief extra groep
4150 WP
4700 euro exclusief BTW (inclusief forfait), 1,13/WP
Zonnepanelen:
25 jaar productgarantie
25 jaar vermogensgarantie lineaire tot 84,8%
Omvormer:
10 jaar productgarantie
Montagemateriaal:
20 jaar productgarantie
Installatie:
18 maanden garantie
Arbeid zal niet in rekening worden gebracht als één van bovenstaande garanties gerepareerd moeten worden.
Offerte 2:
10x Denim U- Mono Glas Glas 410Wp
1x Goodwe GW3600-D-NS (10 panelen in 1 string)
Complete installatie inclusief extra groep
4100WP
4861 euro exclusief BTW (inclusief forfait), 1,19/WP
Garanties:
Zonnepanelen
35 jaar (81% na 35 jaar)
Omvormer
10 jaar
Montagesysteem
25 jaar
Ook hier gecheckt dat arbeid niet apart in rekening wordt gebracht bij eventueel vervangen van zaken onder garantie.
Offerte 3-8:
Een 5 tal offertes van grote landelijke partijen die ik niet zal noemen omdat ze simpelweg niet interessant zijn prijs-technisch (ruim 50% duurder met micro omvormers/optimizers en de standaard bijbehorende verkooptrucs "ja maar schaduw, ja maar uitbereiden").
Regio
Noordoost BrabantVragen voor jullie
1) Legplan oké? West op dit moment niet meegenomen, kan altijd als uitbereiding in de toekomst (kan gunstig zijn na afbouw salderen) maar ook met verhuisplannen in gedachte op dit moment gewoon niet gunstig.2) Shingled 415 vs glass-glass bifacial 410. Volgensmij voegen beide technieken in mijn situatie weinig toe.
3) 2x 5 per string (boven/onder) of 1x 10? Offerte 1 zweert dat opstartvoltage al door 3 panelen gehaald wordt en dat 2x5 gewoon gunstiger is. Offerte 2 zweert dat 2x5 onzin is en 1x10 prima is. In mijn hoofd zit wel dat 2x5 natuurlijk makkelijk 1x10 kan worden en andersom niet. Voor de prijs van de omvormer hoef ik het niet te laten want beide omvormers hebben 2 MPP trackers.
4) Omvormer op zolder of omvormer in de ketelkast (naast de meterkast). Offerte 1 wilde hem liever op zolder vanwege verlies transport gelijkstroom vs wisselstroom over ~7 meter kabel van zolder door koof naar de ketelkast. Offerte 2 vond beide prima maar zei dat het verlies verwaarloosbaar was en hij in de ketelkast wel mooier opgeborgen was.
5) Goodwe vs Growatt omvormer, zijn er voorkeuren voor één van de twee in mijn situatie?