Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:35
Foto's
Hieronder wat screenshots van mijn eigen geknutsel in sunny design, dit is ook het legplan voor de genoemde offertes. Helling van mijn dak is 49°.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euOBFe6FRQI6iNgs1Ex_yOdZ2qQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e1mVf70LD3WqjT9ouo1ZTIOX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XA-rSQxk8eBuikAPEeAcPMkthR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XRZEf60PsG8TqvvVjS6DMPQT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlgE3tq5fhY3_owImFcolkB-IwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFwrJ2n2QWSAgcgkri51GYMl.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zie afbeelding hierboven.
Schaduw
Geen noemenswaardige schaduw (ja misschien een streep later op de dag op 1 paneel als ik het dakraam zo ver open zet als op de foto maar dat kan ik makkelijk voorkomen).
Jaarverbruik
1800kWh, maar verwacht een hoger verbruik na intrekken vriendin, zeg ~2400kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Budget is niet zo relevant, beste prijs/kwaliteit wel. Doel is om de installatie redelijk snel terug te verdienen met huidige energieprijzen. Er zijn wel verhuiswensen dus er bestaat een kans dat op termijn (zeg 2-5 jaar) we gaan verhuizen. Dit moet kostentechnisch niet heel ongunstig uitpakken.
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur.
Bijhouden van data
Ik wil enkel kunnen tracken of mijn installatie optimaal werkt. Rest is niet relevant.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1 en 2 zijn van lokale installateur waarvan ik bij beide wel een prima gevoel heb. Kunnen ook beide op vrij korte termijn (4-6 weken) plaatsen.

Offerte 1)
10 x Bluesun BSM415PM5-60SB Shingled panelen
Growatt MIN 3600TL-XE, 2x 5 panelen strings (bovenkant onderkant)
Complete installatie inclusief extra groep

4150 WP
4700 euro exclusief BTW (inclusief forfait), 1,13/WP

Zonnepanelen:
25 jaar productgarantie
25 jaar vermogensgarantie lineaire tot 84,8%

Omvormer:
10 jaar productgarantie

Montagemateriaal:
20 jaar productgarantie

Installatie:
18 maanden garantie

Arbeid zal niet in rekening worden gebracht als één van bovenstaande garanties gerepareerd moeten worden.

Offerte 2:
10x Denim U- Mono Glas Glas 410Wp
1x Goodwe GW3600-D-NS (10 panelen in 1 string)
Complete installatie inclusief extra groep
4100WP
4861 euro exclusief BTW (inclusief forfait), 1,19/WP

Garanties:
Zonnepanelen
35 jaar (81% na 35 jaar)

Omvormer
10 jaar

Montagesysteem
25 jaar

Ook hier gecheckt dat arbeid niet apart in rekening wordt gebracht bij eventueel vervangen van zaken onder garantie.

Offerte 3-8:
Een 5 tal offertes van grote landelijke partijen die ik niet zal noemen omdat ze simpelweg niet interessant zijn prijs-technisch (ruim 50% duurder met micro omvormers/optimizers en de standaard bijbehorende verkooptrucs "ja maar schaduw, ja maar uitbereiden").
Regio
Noordoost Brabant
Vragen voor jullie
1) Legplan oké? West op dit moment niet meegenomen, kan altijd als uitbereiding in de toekomst (kan gunstig zijn na afbouw salderen) maar ook met verhuisplannen in gedachte op dit moment gewoon niet gunstig.

2) Shingled 415 vs glass-glass bifacial 410. Volgensmij voegen beide technieken in mijn situatie weinig toe.

3) 2x 5 per string (boven/onder) of 1x 10? Offerte 1 zweert dat opstartvoltage al door 3 panelen gehaald wordt en dat 2x5 gewoon gunstiger is. Offerte 2 zweert dat 2x5 onzin is en 1x10 prima is. In mijn hoofd zit wel dat 2x5 natuurlijk makkelijk 1x10 kan worden en andersom niet. Voor de prijs van de omvormer hoef ik het niet te laten want beide omvormers hebben 2 MPP trackers.

4) Omvormer op zolder of omvormer in de ketelkast (naast de meterkast). Offerte 1 wilde hem liever op zolder vanwege verlies transport gelijkstroom vs wisselstroom over ~7 meter kabel van zolder door koof naar de ketelkast. Offerte 2 vond beide prima maar zei dat het verlies verwaarloosbaar was en hij in de ketelkast wel mooier opgeborgen was.

5) Goodwe vs Growatt omvormer, zijn er voorkeuren voor één van de twee in mijn situatie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-05 15:16
Beste Willemhubers,

ik heb ook een offerte van Bluesun-panelen, 16 stuks BSMM415PM5-60SB. Bij mij wel met SolarEdge power-optimizers en omvormer.
Wat weet u van de kwaliteit/betrouwbaarheid van Bluesun?
Ik zie dat u 18 maanden installatie-garantie heeft, wat ik erg weinig vind. Maar ik zie ook de tekst "Arbeid zal niet in rekening worden gebracht als één van bovenstaande garanties gerepareerd moeten worden". Staat dat in de offerte er bij of is dat zogenaamde losse informatie. Gezien de 18 maanden installatiegarantie denk ik namelijk dat ik een offerte heb van dezelfde leverancier.

MVG, John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
John6871 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:58:
Beste Willemhubers,

ik heb ook een offerte van Bluesun-panelen, 16 stuks BSMM415PM5-60SB. Bij mij wel met SolarEdge power-optimizers en omvormer.
Wat weet u van de kwaliteit/betrouwbaarheid van Bluesun?
Ik zie dat u 18 maanden installatie-garantie heeft, wat ik erg weinig vind. Maar ik zie ook de tekst "Arbeid zal niet in rekening worden gebracht als één van bovenstaande garanties gerepareerd moeten worden". Staat dat in de offerte er bij of is dat zogenaamde losse informatie. Gezien de 18 maanden installatiegarantie denk ik namelijk dat ik een offerte heb van dezelfde leverancier.

MVG, John
Tja ze geven zelf aan dat fouten aan de installatie echt wel binnen 18 maanden opvallen, en willen gewoon geen welles nietes verhaal na 10 jaar wat installatie/bedrading betreft terwijl ze geen idee hebben wat er in die 10 jaar met de installatie gebeurd is. Verkoper gaf aan dat ze over het algemeen nu ook echt wel coulant zijn met oudere installaties maar dat ze zich hiermee wel in willen dekken voor groter gezeur na lange tijd als iemand zelf heeft zitten prutsen oid. De andere partij waar ik een offerte heb noemt deze installatiegarantie niet eens maar enkel de garantie op panelen/omvormer/montagesysteem maar ook deze partij gaf aan bij defecten deze onder garantie gewoon op te lossen zonder extra arbeidskosten te rekenen. Dus wat dat betreft vind ik 18 maanden nu ook weer niet zo verkeerd en wel netjes dat ze het apart noemen.

Wat ik wel belangrijk vind, en dat staat los van bovenstaande, is dat als de omvormer of een paneel kapot gaan, ik niet zelf het dak op moet / met kabels aan de slag moet / veel arbeid kosten heb omdat ik wel een nieuw paneel geleverd krijg maar deze niet geïnstalleerd wordt onder garantie. Dit heb ik op dit moment mondeling bevestigd bij de verkoper, hij gaf bij mij aan dat bij een defect aan een paneel/omvormer er geen arbeidskosten in rekening worden gebracht voor vervanging van deze panelen/omvormer. Geen idee hoe dit genoemd wordt in garantieland, dan zou ik dit eventueel nog wel fijn vinden het in de offerte schriftelijk genoemd te hebben.

Grote kans dat je van dezelfde partij een offerte hebt want ze zijn volgensmij de Nederlandse/Duitse importeur van Bluesun (Sunnery te Boxmeer). Kwaliteit van de panelen kan ik niet veel objectieve reviews over vinden maar ze lijken gewoon een grote Chinese producent te zijn en qua vermogensgarantie is er niks mis mee en de datasheet ziet er prima uit, veel meer zinnigs kan ik hier niet over zeggen. Wat was jouw beeld bij deze partij dan? Ze kwamen mij prima over.

[ Voor 11% gewijzigd door Janpietertje89 op 31-08-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Als een zonnepaneel defect raakt, komen ze het dan ook binnen "redelijke" termijn van je dak afhalen en een nieuwe plaatsen?

Mijn installateur weigerde namelijk om 4 jaar na installatie mijn defecte zonnepanelen (13 stuks CSUN delaminatie) te vervangen. Of ik ze zelf even van het dak wou halen en naar hem wou brengen.... (helemaal in Oss). Gelukkig na tussenkomst van jurist wel opgelost, maar 4 maanden verminderde productie en een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-05 10:07
Beide omvormers zijn 1 fase, nu schrijf je dat je een 3 fasen aansluiting hebt, dan lijkt het mij wijzer om voor een 3 fase omvormer te gaan, voor nu maakt het nog niet uit maar wel als straks het salderen eraf is, het nadeel van een 1 fase omvormer is dat je enkel eigen stroom pakt wat op die fase zit, de rest gaat terug het net in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@LightStar pertinent onwaar

Meters pakken de som van de fasen voor dit in de registers te schrijven. Dat is heel zeker, anders wetsongelijkheid.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Dre schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:24:
Als een zonnepaneel defect raakt, komen ze het dan ook binnen "redelijke" termijn van je dak afhalen en een nieuwe plaatsen?

Mijn installateur weigerde namelijk om 4 jaar na installatie mijn defecte zonnepanelen (13 stuks CSUN delaminatie) te vervangen. Of ik ze zelf even van het dak wou halen en naar hem wou brengen.... (helemaal in Oss). Gelukkig na tussenkomst van jurist wel opgelost, maar 4 maanden geen productie en een hoop gedoe.
Ik lees dat dit vaker een probleem is, daarom heb ik er ook expliciet naar gevraagd voor beide offertes. Mondeling heb ik dus de garantie dat ze naar me toe komen om zaken te vervangen en hier geen extra (arbeid) kosten voor rekenen binnen de garantieperiode. Wat is jouw suggestie hoe ik dit op papier in de offerte op zou kunnen laten nemen? 25 jaar garantie op zonnepanelen inclusief arbeid bij vervangen defecte panelen oid?

@Ronald Bedankt voor de toevoeging, dit was ook mijn conclusie en de 3600 omvormer lijkt me prima op 1 25A fase met zijn max 16A uitgangstroom. Zou ik je 2 cents mogen over mijn andere vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:16:
1) Legplan oké? West op dit moment niet meegenomen, kan altijd als uitbereiding in de toekomst (kan gunstig zijn na afbouw salderen) maar ook met verhuisplannen in gedachte op dit moment gewoon niet gunstig.
Ik zou ook voor west een offerte laten maken. De prijs per Wp zal iets omlaag gaan.
Voor afbouw saldering inderdaad handig om zoveel mogelijk invoeding te hebben, dan mag je je eigen verbruik zo lang mogelijk salderen. En met goed zoeken is nu nog steeds een hoge TLV te vinden (Innova/Gewoon), helaas niet meer bij Eneco.
Hoe eerder je ze legt, hoe eerder je ze hebt terugverdiend, dus ik zou daar niet mee wachten tot saldering wordt/is afgebouwd.

Geen plannen voor EV/Warmtepomp?
2) Shingled 415 vs glass-glass bifacial 410. Volgensmij voegen beide technieken in mijn situatie weinig toe.
Kan ik niets over zeggen
3) 2x 5 per string (boven/onder) of 1x 10? Offerte 1 zweert dat opstartvoltage al door 3 panelen gehaald wordt en dat 2x5 gewoon gunstiger is. Offerte 2 zweert dat 2x5 onzin is en 1x10 prima is. In mijn hoofd zit wel dat 2x5 natuurlijk makkelijk 1x10 kan worden en andersom niet. Voor de prijs van de omvormer hoef ik het niet te laten want beide omvormers hebben 2 MPP trackers.
Zelfde orientatie panelen zou ik als het technisch mogelijk is bij voorkeur op 1 string aansluiten, zodat je de tweede string voor west kan gebruiken (bij voorkeur direct maar misschien ook in de toekomst).
4) Omvormer op zolder of omvormer in de ketelkast (naast de meterkast). Offerte 1 wilde hem liever op zolder vanwege verlies transport gelijkstroom vs wisselstroom over ~7 meter kabel van zolder door koof naar de ketelkast. Offerte 2 vond beide prima maar zei dat het verlies verwaarloosbaar was en hij in de ketelkast wel mooier opgeborgen was.
Een ander argument is dat je de hoge DC spanning (onbeveiligd) wellicht zo kort mogelijk wil houden. Dus ik snap het argument wel voor omvormer op zolder. AC kabel zo dik mogelijk uitvoeren ivm spanningsval.
Hou ook rekening met ventilatie, weet niet of die ketelkast is voorzien van ventilatie(stroken) bijv. in de deur?

Daarnaast: installateur die in deze tijd binnen 4 weken kan leggen is wel bijzonder. Ik lees dat je er een goed gevoel over hebt, kan je dat onderbouwen met referenties oid zodat je zeker weet dat je straks geen gedonder krijgt?

My 2 cts.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
blackd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:39:
[...]

Ik zou ook voor west een offerte laten maken. De prijs per Wp zal iets omlaag gaan.
Voor afbouw saldering inderdaad handig om zoveel mogelijk invoeding te hebben, dan mag je je eigen verbruik zo lang mogelijk salderen. En met goed zoeken is nu nog steeds een hoge TLV te vinden (Innova/Gewoon), helaas niet meer bij Eneco.
Hoe eerder je ze legt, hoe eerder je ze hebt terugverdiend, dus ik zou daar niet mee wachten tot saldering wordt/is afgebouwd.

Geen plannen voor EV/Warmtepomp?

[...]

Kan ik niets over zeggen

[...]

Zelfde orientatie panelen zou ik als het technisch mogelijk is bij voorkeur op 1 string aansluiten, zodat je de tweede string voor west kan gebruiken (bij voorkeur direct maar misschien ook in de toekomst).

[...]

Een ander argument is dat je de hoge DC spanning (onbeveiligd) wellicht zo kort mogelijk wil houden. Dus ik snap het argument wel voor omvormer op zolder. AC kabel zo dik mogelijk uitvoeren ivm spanningsval.
Hou ook rekening met ventilatie, weet niet of die ketelkast is voorzien van ventilatie(stroken) bijv. in de deur?

Daarnaast: installateur die in deze tijd binnen 4 weken kan leggen is wel bijzonder. Ik lees dat je er een goed gevoel over hebt, kan je dat onderbouwen met referenties oid zodat je zeker weet dat je straks geen gedonder krijgt?

My 2 cts.
Bedankt!

- Belangrijkste rede om niet voor west te gaan zijn mijn verhuisplannen. Ik verwacht hier zoals aangegeven nog 2-5 jaar te wonen. Ik begrijp waardevermeerdering huis (maar hoeveel waardevermeerdering zou de westkant extra geven, relatief minder lijkt me) en goede terugverdientijd nu maar dit is ook de reden dat ik voorlopig ook niet in een warmtepomp e.d. ga investeren. Ik ga met dit systeem ~3700 kWh opwekken, bij een verbruik vorig jaar van 1600kWh is dat dus al redelijk overgedimensioneerd. EV is ook iets voor de toekomst als ik een eigen oprit/parkeerplek heb, ik rij maar 6000km per jaar dus ook dat verdiend erg langzaam terug.

- de 2 strings van 5 aan elkaar koppelen mocht ik in de toekomst op west leggen is zover ik begreep een fluitje van een cent dus dan laat ik ze liever nu 2x5 aansluiten als dat beter is en kan ik ze altijd in de toekomst aan elkaar knopen als ik op west zou leggen. Het gaat dus om de invloed van een wat minder paneel/wegdraaiende zon/defect paneel op de hele installatie, dit zou bij 2x5 toch net wat beter zijn maar zoals ik aangaf zijn de offertes het hier niet over eens.

- Dank, omvormer laat ik gewoon op zolder plaatsen dan.

Wat dat laatste punt, snelle levertijd voor offerte 1 is te verklaren door het feit dat ze ook groothandel zijn en dus grote partijen uit China geleverd krijgen (op dit moment hebben ze 850.000WP op voorraad lees ik op de site). Lokaal doen ze daar wat particuliere projecten bij en ik zie dat ze in het dorp veel projecten hebben gedaan dit jaar met veel voorbeelden op hun site. Aanbellen voor referenties heb ik nog niet gedaan, die op google zijn in ieder geval allemaal goed. Monteurs werken volgens NEN1010, VCA etc. Wat offerte 2 betreft heb ik geen verklaring voor snelle levertijd, dit bedrijf is een installatiebedrijf dat een dochteronderneming in zonnepanelen heeft, maar ook hier zijn de google reviews in ieder geval allemaal positief. Maar verder niet meer dan goed gevoel over het contact. Is leveren op een termijn van 4-6 weken echt zo uitzonderlijk? Is grondiger onderzoek in de huidige markt echt nodig om te voorkomen dat het volledig verkeerd geïnstalleerd wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:32:
Is leveren op een termijn van 4-6 weken echt zo uitzonderlijk? Is grondiger onderzoek in de huidige markt echt nodig om te voorkomen dat het volledig verkeerd geïnstalleerd wordt?
De grote jongens (landelijke partijen) hebben enorme wachtrijen momenteel die oplopen tot meer dan een half jaar. Oorzaak is gebrek aan personeel, leveringsproblemen van de panelen en omvormers en een hoge vraag in de markt.

Dus dat een partij een grote voorraad heeft omdat ze zelf groothandel zijn, is dan een logische verklaring voor korte installatietijden. De landelijke partijen hebben ook wel voorraad, maar dan is het vervolgens de vraag wie komt plaatsen en of dat goed gebeurt. Vaak is het haast-haast en op naar de volgende klus. Oordeel zelf:
https://www.bnr.nl/nieuws...ies-bevat-serieuze-fouten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Janpietertje89 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:19:
[...]

Ik lees dat dit vaker een probleem is, daarom heb ik er ook expliciet naar gevraagd voor beide offertes. Mondeling heb ik dus de garantie dat ze naar me toe komen om zaken te vervangen en hier geen extra (arbeid) kosten voor rekenen binnen de garantieperiode. Wat is jouw suggestie hoe ik dit op papier in de offerte op zou kunnen laten nemen? 25 jaar garantie op zonnepanelen inclusief arbeid bij vervangen defecte panelen oid?

@Ronald Bedankt voor de toevoeging, dit was ook mijn conclusie en de 3600 omvormer lijkt me prima op 1 25A fase met zijn max 16A uitgangstroom. Zou ik je 2 cents mogen over mijn andere vragen?
Mondeling zou ik niet veel waarde aan hechten. Laat ze in de garantie zetten "10 jaar garantie op arbeid". Over 20 jaar wil je toch nieuwe panelen, dus maakt het niet uit. Maar 10 jaar garantie op arbeid zou ik minimaal eisen. Ze leveren kwaliteit toch? Dus maakt niks uit in de prijs.
Ronald schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:35:
@LightStar pertinent onwaar

Meters pakken de som van de fasen voor dit in de registers te schrijven. Dat is heel zeker, anders wetsongelijkheid.
Vroeger dacht men ook dat salderen per jaar ging. Nu zijn er aanbieders die dat per maand laten gaan. Ferrarismeter is toch wel lekker makkelijk wat dat betreft. En ook op afstand niet te controleren. Ik weet niet of dat dan ook wetsongelijkheid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Dre acm heeft toegegeven dat het salderen niet letterlijk in de wet staat… dat optellen van de fasen zou wel goed moeten gaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John6871
Ja, mondelinge toezegging op arbeid is altijd leuk, maar wat doen ze nu echt. Het gaat inderdaad om hetzelfde bedrijf. Ik ga toch de vraag stellen of ze het inderdaad op papier willen zetten. 10 jaar lijkt me een redelijke vraag. Zodra ik iets van een antwoord krijg laat ik het hier wel weten.

p.s. ik weet niet hoe ik een antwoord moet geven op een tekst dus daarom staat dit antwoord onderaan de rij.

• Janpietertje89
Een aantal vragen zijn beantwoord, graag zou ik nog jullie input ontvangen op de volgende vragen:
2) Shingled 415 vs glass-glass bifacial 410. Volgensmij voegen beide technieken in mijn situatie weinig toe, zijn er voorkeuren? Zo niet dan is meer WP beter I guess :)

3) 2x 5 per string (boven/onder) of 1x 10? Offerte 1 zweert dat opstartvoltage al door 3 panelen gehaald wordt en dat 2x5 gewoon gunstiger is. Offerte 2 zweert dat 2x5 onzin is en 1x10 prima is. In mijn hoofd zit wel dat 2x5 natuurlijk makkelijk 1x10 kan worden en andersom niet. Beide omvormers hebben 2 MPP trackers dus daar hoef ik het niet voor te laten.

5) Goodwe vs Growatt omvormer, zijn er voorkeuren voor één van de twee in mijn situatie? Lees op het forum wat over schaduw management van goodwe maar dat speelt in mijn geval niet echt I guess.

[ Voor 8% gewijzigd door Janpietertje89 op 01-09-2022 07:50 ]

• blackd
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:49:
3) 2x 5 per string (boven/onder) of 1x 10? Offerte 1 zweert dat opstartvoltage al door 3 panelen gehaald wordt en dat 2x5 gewoon gunstiger is. Offerte 2 zweert dat 2x5 onzin is en 1x10 prima is. In mijn hoofd zit wel dat 2x5 natuurlijk makkelijk 1x10 kan worden en andersom niet. Beide omvormers hebben 2 MPP trackers dus daar hoef ik het niet voor te laten.
Dit is de eerste keer dat ik het uitreken, dus @Ronald (of iemand anders) correct me if I'm wrong :-).

We pakken de datasheets erbij: panelen en omvormer
Opstartspanning van de growatt is 100V, max DC voltage is 550V, MPP van omvormer range is 80-550V, nominal 360V.

De panelen hebben
een Voc van 46,7V, maakt in string van 5 dus 233V en string van 10 maakt 467V.
een Vmp van 38.9, string van 5 wordt 194,5, met 10 wordt 389V.

Dus technisch past het allebei (Voc van de string zit boven opstartspanning en onder max DC voltage, Vmp van de string zit in de MPP range).
Maar is het dan niet beter om dichter bij die nominal MPP te zitten? Dat pleit voor 1x10.

Maar zoals gezegd, ik ben op dit gebied zeker geen expert dus iemand kan me vast aanvullen of corrigeren.

En voor Goodwe kan je deze zelfde truuk toepassen.
5) Goodwe vs Growatt omvormer, zijn er voorkeuren voor één van de twee in mijn situatie? Lees op het forum wat over schaduw management van goodwe maar dat speelt in mijn geval niet echt I guess.
Wat je zegt klopt, verder zitten er wat verschillen in het uitlezen van de omvormers, maar dat is voor jou minder belangrijk/relevant. Dus mijn conclusie zou zijn dat ze redelijk vergelijkbaar zijn voor jouw situatie.

• Janpietertje89
blackd schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:18:
[...]

Dit is de eerste keer dat ik het uitreken, dus @Ronald (of iemand anders) correct me if I'm wrong :-).

We pakken de datasheets erbij: panelen en omvormer
Opstartspanning van de growatt is 100V, max DC voltage is 550V, MPP van omvormer range is 80-550V, nominal 360V.

De panelen hebben
een Voc van 46,7V, maakt in string van 5 dus 233V en string van 10 maakt 467V.
een Vmp van 38.9, string van 5 wordt 194,5, met 10 wordt 389V.

Dus technisch past het allebei (Voc van de string zit boven opstartspanning en onder max DC voltage, Vmp van de string zit in de MPP range).
Maar is het dan niet beter om dichter bij die nominal MPP te zitten? Dat pleit voor 1x10.

Maar zoals gezegd, ik ben op dit gebied zeker geen expert dus iemand kan me vast aanvullen of corrigeren.

En voor Goodwe kan je deze zelfde truuk toepassen.

[...]

Wat je zegt klopt, verder zitten er wat verschillen in het uitlezen van de omvormers, maar dat is voor jou minder belangrijk/relevant. Dus mijn conclusie zou zijn dat ze redelijk vergelijkbaar zijn voor jouw situatie.
Dank! Voordeel van 2 strings dat mij werd genoemd: 1 van de 2 strings blijft nog even werken bij wegdraaiende zon in de middag dus iets hogere opbrengst, en mocht 1 paneel wat meer degraderen dan de rest (blijkbaar kan hier toch echt wel een aantal procenten verschil in zitten) heeft dat enkel effect op 1 string in plaats van alle panelen. Maargoed, lijkt allemaal in de marge te zitten dus. In sunny design zie ik ook geen significant verschil in opbrengst tussen 1 of 2 strings, 1 string geeft 20kWh meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@blackd Voc gaat richting 10% omhoog bij -10. Omvormer moet het overleven als de zon er op staat in december en om een of andere reden de productie overdag is stil gevallen.

Minimum en maximum stringspanning is met sunny design heel simpel te bepalen.

@Janpietertje89 En 1 string draait beter rendement, want dichterbij Vnomimaal.
Meer ruimte voor schaduw management, juist met omvormers met mppt trackers. Wat sinds 2 decennia zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:36:
@blackd Voc gaat richting 10% omhoog bij -10. Omvormer moet het overleven als de zon er op staat in december en om een of andere reden de productie overdag is stil gevallen.
Even voor mijn begrip: dus Voc + 10% * 10 panelen, dus dan kom je op 513V max?

• Janpietertje89
Ronald schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:36:

Minimum en maximum stringspanning is met sunny design heel simpel te bepalen.

@Janpietertje89 En 1 string draait beter rendement, want dichterbij Vnomimaal.
Meer ruimte voor schaduw management, juist met omvormers met mppt trackers. Wat sinds 2 decennia zo is.
Duidelijk. Heb het inderdaad even in Sunny Design ingevoerd, dit is natuurlijk met een SMA omvormer maar het idee zal met de Growatt hetzelfde zijn. Inderdaad hogere efficiency met 1 string (96% vs 95.1%). Dan denk ik dat ik toch maar gewoon 10 panelen in 1 string laat leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAUCISpp_1wQZIJwxqm8DmhMggA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IkZn4KcIu1Stm9Vyt18xAnER.png?f=fotoalbum_large

Dan denk ik al met al dat ik voor offerte 1 ga. Íets goedkoper, íets meer WP en verder geen nadelen ten opzichte van de 2e offerte. Bedankt allen!

• Ronald
  • Nu online
@Janpietertje89 Correct. String spanningen gelden voor elke omvormer. Alleen handmatig matchen aan datasheet.

In het algemeen kan je de SMA 1-op-1 vervangen met GoodWe / Growatt - behalve als je de trukendoos opentrekt en met polystring gaat spelen. (Maar dat speelt met jouw situatie helemaal niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
@Janpietertje89 , ik heb ondertussen gevraagd voor een vermelding van "arbeidsloon onder garantie" en ook gevraagd bij welke "garantiefonds" ze zijn aangesloten. Helaas heb ik op beide nog geen antwoord. Beide lijken me toch wel van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
John6871 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:16:
@Janpietertje89 , ik heb ondertussen gevraagd voor een vermelding van "arbeidsloon onder garantie" en ook gevraagd bij welke "garantiefonds" ze zijn aangesloten. Helaas heb ik op beide nog geen antwoord. Beide lijken me toch wel van belang.
Ik heb onderstaande op papier, dit gaf me voldoende vertrouwen dus ik heb de offerte getekend.
Bedankt voor het vertrouwen in Sunnergy, zoals mondeling besproken zou ik uw schriftelijk inlichten mbt onze garantie afwikkeling.

Op het moment dat het product niet functioneert en het valt binnen de fabrieksgaranties ( 25 jaar ZP 10 jaar Omvormer) dan komen wij dit kosteloos vervangen en uiteraard weer werkend maken zonder dat hier kosten voor worden geteld.
Pagina: 1