Verwarmen badkamer met elec.vloerverwarming icm infrarood

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-04 09:55
Wij staan op het punt om onze badkamer opnieuw te laten betegelen. 5 jaar geleden is onze badkamer al helemaal verbouwd. We zijn alleen op twee punten niet gelukkig. De gekozen tegels (wand en vloer dezelfde tegels en die waren we na 1 half jaar al beu (drukke tegel en donker). Maar goed dat is onze eigen domme fout. Daarnaast hebben we een veel te kleine radiator opgehangen die de badkamer in de winter alles behalve warm krijgt.

Onze badkamer heeft 3 muren die direct aan de buitenlucht grenzen. Daarbij hebben wij geen spouw (jaren 30 woning) en dus is spouwisolatie niet mogelijk. Er komt over 4 weken een nieuwe kozijn in (HR++ glas icm houten kozijn). om het huidige stalen kozijn te vervangen. Badkamer is 3.10 x 3.00. Hoogte is 2.80.

Nu hebben we al besloten om elektrische vloerverwarming van Magnum te laten leggen. We gaan immers toch opnieuw betegelen dus dat wordt sowieso al meegenomen. We hebben 6m2 Magnum vloerverwarming die volgens opgave van Magnum 900watt levert.

Daarbij is het zo dat onze volledige CV systeem (althans de leidingen) vervangen gaan worden vanwege een lekkage in de leidingen (water loopt rechtsreeks zandbed onder het huis is). Dus beneden komen overal nieuwe leidingen naar de radiatoren en boven worden alle leidingen weggehaald en gaan we verwarmen met airco's (als we überhaupt ooit boven gaan verwarmen).

Nu heb ik qua extra verwarming van de badkamer naast de Magnum vloerverwarming mijn inziens twee opties:

1. ik kan er een nieuwe normale radiator bij laten plaatsen aangezien er toch nieuwe CV leidingen worden gelegd (de badkamer zit zo gesitueerd dat we bij de aanleg van de leidingen op de begane vloer makkelijk naar de badkamer kunnen).

2. Andere optie die ik zie is het plaatsen van een infraroodpaneel.

Nu heb ik er alleen allesbehalve verstand van. Ik weet niet of ik de badkamer op de door ons gewenste temperatuur van 20 graden ga krijgen met de vloerverwarming (900 watt) en een infraroodpaneel van zeg even 800 watt.

Voordeel van de badkamer volledig elektrisch verwarmen is natuurlijk de energiebesparing. De Magnum vloerverwarming heeft een thermostaat die we met schema's in kunnen stellen. Een infraroodpaneel heeft dit ongetwijfeld ook als mogelijkheid.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:07
Ik denk dan: Voorzetwanden met minimaal 10 cm isolatie ervoor. Dit hok ga je ook met elektrische vvw niet warm krijgen zonder isolatie. En dan, elektrische VVW is duur in het gebruik. Je mag dan energie besparen, maar geld niet.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
optie 1 maar zonder de electrische vloerverwaming?

heet water naar je radiator. de retour temp-max gestuurd maken dus max temp bv 40graden.
de retourslang als vloerverwarming leggen in je badkamer en dan terug naar wat ever jou de warmte geeft.

als bonus optie een extra thermostaat in de badkamer, bv honeywell t6 met een klep zodat je de badkamer apart van de beneden verdieping kan regelen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Kijk eens naar infrarood vloerverwarming. Warmt sneller op dan traditionele elektrische vloerverwarming en je kunt er hele vertrekken mee verwarmen. Wordt ook steeds meer toegepast bij het verduurzamen van monumenten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Flash
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 07:16
Nu heb ik er alleen allesbehalve verstand van. Ik weet niet of ik de badkamer op de door ons gewenste temperatuur van 20 graden ga krijgen met de vloerverwarming (900 watt) en een infraroodpaneel van zeg even 800 watt.

Elektrische vloerverwarming is bijverwarming, dit gaat je ruimte niet warm stoken.

Bijna 2025

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-04 09:55
Toch maar besloten om naast de vloerverwarming een grote verticale radiator op te hangen. Zoals aangegeven gaat onze volledige CV leidingsysteem opnieuw aangelegd worden. Nu hebben we een zeer groot systeem (uit de jaren 30) met veel grote buizen van 80mm. Hij pompt de het warme CV water eerst helemaal naar boven waarna het vervolgens naar de radiatoren loopt. Doordat we alleen beneden een nieuwe CV leidingen gaan leggen en op de eerste en tweede verdieping (behalve de badkamer) de leidingen en radiatoren komen te vervallen, verklein is mijn CV systeem met 60%. Daar komt nog bij dat de leidingen qua diameter ook kleiner worden.

Dat in combinatie met nieuwe dakisolatie van zowel de zolder als alle platte daken, de installatie van een houtkachel (hoog rendement) en overal nieuwe kozijnen met nieuw HR++ glas (veel kozijnen hadden nog enkel glas met voorzetruiten) hoop ik deze winter een flinke besparing op onze gasrekening te bewerkstellingen.

Afgelopen jaar verbruikten we 3200 m3 (huis is 900m3) en we hadden de CV in de winter zo ingesteld dat de minimum temperatuur bij niet thuis niet lager dan 17 graden zou zakken. Dat resulteerde erin dat feitelijk tijdens de winter de ketel de hele dag aan het pompen was. Vorig jaar (voor de winter) dit al aangepast en daarmee al 1000 m3 bespaard t.o.v. van afgelopen jaar.

Dus met bovenstaande in gedachten hoop ik nog een grote besparing op onze gasrekening te doen.

Daarnaast komen er naar alle waarschijnlijkheid nog 16 zonnepanelen bij (we hebben er nu 8 en goed voor 2500 kwh aan zonne-energie). Daarmee hoop ik ook voor 90% onze eigen stroom op te wekken. We hebben twee hybride auto's en verbruiken nu zo'n 8000 kwh per jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennuske1983 op 01-09-2022 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:12
Dennuske1983 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:57:
...VoorNadeel van de badkamer volledig elektrisch verwarmen is natuurlijk de energiebesparingverspilling....
Zo, gefixed. Ook infrarood is onzuinig. Je haalt een COP van 1 (wat je enkel met variabele tarieven kan overwegen in verschuifbaar verbruik, dus als je veel minder krijgt voor teruglevering en kan opwarmen als de zonnepanelen overschot hebben bijvoorbeeld).
Met een warmtepomp (ook een airco is een warmtepomp) haal je vlot een COP van 3 à 4; dus 3 à 4 keer minder electriciteit nodig voor evenveel warmte.

Met een flinke radiator (en de retour als vloerverwarming met een RTL ventiel voor warme voeten) krijg je het vast vlot warm met je CV (en later met warmtepomp). Eventueel waterzijdig inregelen zodat warmte vlot naar de badkamer komt.
Een programmeerbare thermostaatkraan kan erg handig zijn in de badkamer, zodat 's ochtends en 's avonds op de standaard "omkleed-uren" de verwarming open staat. Let wel, deze goedkoopste optie gaat geen warmtevraag creëren ('s ochtends als woonkamer opgewarmd wordt ben je redelijk zeker van warmtetoevoer, 's avonds is wat moeilijker); maar zoneregeling wordt snel duur dus moet je zelf goed overwegen.

En vergeet zeker niet de 3 zaken waarmee je moet beginnen: isoleren, isoleren en isoleren. Er zijn waterdichte isolatieplaten waarop je rechtstreeks kan tegelen, en van volle buitenmuur naar een beetje isolatie ga je meteen veel verschil voelen. Of je verpakt je huis buitenaan met isolatieplaten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-05 18:51
Veelmensen snappen niet dat er in een m3 gas (na alle rendementsverliezen van de ketel, leidingen en radiatoren) nog 8!! kWh aan energie zit.

Dat moet je dus gaan omrekenen. Ga je het gasverbruik dus compenseren met stroomverbruikers met een COP van 1 (alle elektrische verwarming, zowel infrarood als elektrische vloerverwarming en elektrisch radiatoren en elektrische....noem maar op) dan moet je dus 8 kWh rekenen t.o.v. 1 m3 gas.

Kost een m3 gas 3 euro, en een kWh stroom 55 eurocent, dan is een m3 gas dus alsnog veel goedkoper dan elektrisch verwarmen.
Pagina: 1