Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 12:25
Beste community leden.

In navolging van mijn meterkast aanpassingen inzake zonnepanelen heb ik nog een vraag in het koppelen van fases.
Ik ga namelijk zonnepanelen aanleggen op een plat dak maar gezien de ruimte weet ik niet of de panelen dicht bij elkaar kunnen liggen (in combinatie met enphase IQ7X).
Normaliter gebruik je Q-kabels tussen de panelen (enphase) maar als ik niet uitkomt, mag ik dan de fases koppelen zoals in het volgende plaatje?
De kabels komen dus vanaf een enphase micro omvormer en heeft dus 230 V.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKK90adlZe0hNaDgDHELc3AYTtc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4vkD2NPa6SBkKLQCGgvLGAy5.png?f=user_large

Soms wordt de nul wel gekoppeld maar weet niet of dit zo mag met een fase en of dat gevolgen heeft voor de desbetreffende enphase micro omvormers.
Uiteraard betreft dit 1 fase.

Binnenin mijn meterkast wordt geadviseerd om daar 6 mm2 flexibele kabels te gebruiken (tussen meterkast en uitbreidingskast (past namelijk niet in de meterkast).
Waarom flexibel en niet 6 mm2 met vaste kern?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de laatste vragen die ik er nog over heb.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:37
Dit mag geen gevolgen hebben voor de micro's. In de MK/groepenverdeler gaat het op dezelfde manier en een omvormer weet niet waar zijn AC-touwtjes aan elkaar geknoopt worden.

6 mm2 zorgt ervoor dat welke stroom er tussen komt te staan de automaat eruit klapt voordat de kabels in de fik gaan. Flexibel is velen malen makkelijker werken in een groepenverdeler.
Gebruik de juiste wago's voor de flexibele draad en dit moet geen probleem zijn.

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:09
Dat mag zeker zo.
Je koppelt de L en de N gewoon aan elkaar. exact hetzelfde wat de Q-kabels eigenlijk ook doen.

Hier is op dezelfde wijze mijn oost-west opstelling gekoppeld, vanuit 2 dakvlakken een kabel naar binnen. Gekoppeld in een lasdoos, en van daaruit met 1 kabel naar de groepenkast.

Zoals @wmeester ook aangeeft is bedrading in de groepenkast vaak flexibel omdat dit makkelijker werken is. Maar met een vaste kern mag uiteraard ook, het is officieel niet toegestaan om losse wago's in een groepenkast te gebruiken. Gebruik dan rijgklemmen of iets dergelijks om iets te koppelen.

• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 12:25
Bedankt voor de info en nu weet ik dat ik dit op deze manier kan aansluiten mocht ik te weinign ruimte hebben om alles met een Q-kabel aan te leggen.