Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 09:58
Ik kwam er gisteren bij toeval achter dat mijn werkgever sinds 2021 naar een nieuw pensioenfonds is overgestapt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4Pic1X2PyBdte5nhD58tybdDPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3GWmox5YhgXbNUEQBoNySbk4.png?f=user_large

Het is van "Centraal Beheer" overgegaan naar "Centraal Beheer Algemeen Pensioenfonds". Hoewel het beide Centraal Beheer in de naam heeft, zijn het wel 2 losse instanties met een eigen helpdesk, portal en gescheiden opbouw.

Mijn werkgever heeft dit niet aan de werknemers gecommuniceerd, ik vond dat erg vreemd maar misschien is dit zo gek niet?

Ik had er graag over geïnformeerd willen worden, want ik vraag me nu ook wel of wat er nu anders is aan dit pensioenfonds en wat er dan wel of niet veranderd is.

Ik ben ook benieuwd of het in dit geval verstandig is om de pensioenopbouw bij de oude over te zetten naar de nieuwe?

Zijn er meer mensen met ervaringen waarin de werkgever is overgestapt naar een ander pensioenfonds?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 16:35
De eerste paar vragen zijn voor je werkgever. Wij kunnen niet beoordelen wat verstandig is in je nieuwe situatie.

Het is wel vreemd dat je niet geïnformeerd bent over de switch. Heeft je werkgever een ondernemingsraad? Dit is echt iets wat door de OR goedgekeurd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Heel erg vreemd dat je niet geïnformeerd bent.. lijkt me ook een taak van centraal beheer (naast je werkgever). Ik zou het goed uitzoeken, want slapers worden vaak genaaid in dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 16:13
Kaaiman schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:21:
Heel erg vreemd dat je niet geïnformeerd bent.. lijkt me ook een taak van centraal beheer (naast je werkgever). Ik zou het goed uitzoeken, want slapers worden vaak genaaid in dit soort dingen.
Is dat zo? Die voeren toch gewoon uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
wheel schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Is dat zo? Die voeren toch gewoon uit?
Normaal verwacht je toch van je pensioenfonds dat je bent aangemeld, inclusief updates over je huidige pensioenstatus etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik vraag me dan nog wel af of er werkelijk iets gewijzigd is of dat dit een interne structuuraanpassing is van Centraal Beheer. Als er niets wijzigt, zou ik nog steeds geïnformeerd willen worden. Als er wel (inhoudelijk) iets wijzigt, dan is dat gewoon een wijziging in je arbeidsvoorwaarden. (Zie ook OR-goedkeuring hierboven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Kaaiman schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Normaal verwacht je toch van je pensioenfonds dat je bent aangemeld, inclusief updates over je huidige pensioenstatus etc etc.
Behalve een jaarlijks UPO (en wat marketing-gerelateerde e-mailnieuwsbrieven) is mijn ervaring dat ik niets van ze hoor. Maar fair enough, dan zou TS een dubbele UPO moeten ontvangen (gewezen deelnemer en actieve deelnemer). Tenzij het alleen een administratieve naamswijziging is, zoals geopperd werd (maar waar het i.c. niet op lijkt).

[ Voor 3% gewijzigd door wheel op 31-08-2022 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Doorgaans krijg je wel een brief met "Welkom bij $pensioenfonds. We willen graag dat je een account aanmaakt om je pensioen in de gaten te houden én om correspondentie jouw kant op te krijgen. Misschien dat dit nog moet komen, maar dat is wel rijkelijk laat 2022 is al een poosje bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-09 13:51
Heeft je bedrijf een OR?
Want die moeten hier ook iets van vinden (en hadden dat dus ook kunnen communiceren).

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Maar als toevoeging.
Een werkgever heeft pensioenverplichtingen, maar mag die wel elders invullen. Dus als ze aan de wettelijke danwel CAO eisen (of andere vastgelegde afspraak) voldoen, mag een werkgever ook wisselen, hoewel dat voor werknemers qua administratie soms wat vervelend is.

Zo op het eerste gezicht lijkt het meer een interne wijziging bij CB ipv echt een wijziging van Pensioenfonds.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:54

Freakie1NL

Grote Baas

Hann1BaL schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:10:

Een werkgever heeft pensioenverplichtingen, maar mag die wel elders invullen.
Hoe kom je daar nou weer bij? Dit is namelijk niet correct.
Menig sector heeft een CAO en een bedrijfstak vaak een verplicht gestelde aansluiting bij een bedrijfstakpensioenfonds. Maar er is niet iets van een algemene pensioenverplichting in Nederland, buiten die net benoemde werkingssfeer.

@Rudyy. Je printscherm maakt niet echt duidelijk wat nou wat is. Wil je zeggen dat de bovenste CB je eerdere pensioen was, en CB APF nu je pensioen is?

Menig regeling is afgelopen jaren naar een APF gegaan, voor jou als deelnemer veranderd er dan (bar weinig tot) niets.

[ Voor 22% gewijzigd door Freakie1NL op 01-09-2022 16:53 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Hann1BaL schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:10:
Een werkgever heeft pensioenverplichtingen
Nee. En 1/3e van de Nederlandse werknemers heeft geen pensioen via de werkgever.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:03

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Even een vraag, want ik kan het nergens teruglezen hier in het topic, is "Centraal Beheer" daadwerkelijk iets anders dan "Centraal Beheer APF"? Is het niet gewoon een naamswijziging die is doorgevoerd en defacto niks is veranderd aan de vorm of inhoud van je pensioen?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@Freakie1NL & @hexta - Dit verbaast mij extreem. Ik was werkelijk overtuigd van de wettelijke veplichting die klaarblijkelijk niet bestaat.

Hoe kom ik er bij? Mijn eerste google poging laat zien dat dat precies is wat pensioenverzekeraars willen laten geloven dus daar zit het m.
Top dat dat ook duidelijk is nu.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:16

Qwerty-273

Meukposter

Het is wel degelijk een ander fonds. Het grappige is dat communicatie als essentieel wordt aangestipt op de verschillende pagina's waar ze de overstap van de huidige regeling (wat dat dan ook is) naar CB APF uitleggen. Maar de keuze ligt natuurlijk uiteindelijk bij de werkgever hoe ze dat aanpakken.

https://centraalbeheerapf...overstappen-naar-ons-apf/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

kemphaas schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:06:
Heeft je bedrijf een OR?
Want die moeten hier ook iets van vinden (en hadden dat dus ook kunnen communiceren).
Dit, ik zou met de OR contact opnemen. Al vraag ik mij wel af hoe goed deze OR eigenlijk is, want in principe had je deze wijziging al in de notulen van OR moeten terugzien komen en op die manier al een beetje geïnformeerd kunnen zijn.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• wheel
Falcon schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:34:
[...]

Dit, ik zou met de OR contact opnemen. Al vraag ik mij wel af hoe goed deze OR eigenlijk is, want in principe had je deze wijziging al in de notulen van OR moeten terugzien komen en op die manier al een beetje geïnformeerd kunnen zijn.
Een OR kan prima functioneren terwijl medewerkers het geen bal interesseert en geen notulen lezen.
Pagina: 1