Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lampen soms spontaan aan met Hue en HomeKit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• duckie
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-02-2023
Hallo,

in mijn huis heb ik een smarthome setup gebaseerd op Homekit van Apple.
Ik heb diverse lampen door mijn hele huis en er buiten van Philips Hue, en enkele bestaande lampen met een Eve tussen stekker. Een aantal Philips Hue motion sensors en een Tado setup met 9 thermostaat knoppen en een thermostaat in de woonkamer. De gehele handel dus Eve, Philips Hue en Tado hub zitten allemaal bedraad over TCP/IP verbonden en de Philips Hue Hub staat ook in de woonkamer om een zo centraal mogelijke verdeling te hebben over eventuele afstands problemen. De externe toegang tot Eve, Hue en Apple Homekit werkt allemaal en ik kan vanuit de hele wereld alles aflezen en bedienen. En de Homekit hub is een Apple Tv 4K die ook gewoon functioneert. Alle updates en firmwares worden regelmatig door mij gecontroleerd en bijgewerkt, voor zover ze dat niet automatisch doen.

Ik heb diverse automatiseringen gemaakt. Dus lampen in de woonkamer gaan aan als de zon onder gaat, en uit om bepaalde tijden en niet allemaal te gelijk
De motion sensors, gaan werken nadat alles uit staat en als iemand in de nacht naar de wc gaat of de kueken dan gaat alles vanzelf aan en na enkele minuten uit.
Idem voor wat lampen op kinder kamer en aan de voordeur enz.

Als alles werkt is er niets aan de hand. echter soms gaat het niet zoals het hoort maar begrijp ik niet waarom. Als alles een basis setting heeft als de stroom er af gaat en dus niet op 100% wit licht staat ingesteld en de gewone automatisering van de lamp op mijn zoons kamer staat op 15% en blauw en gaat om 21:30 aan en na 3 uur automatisch uit dan is dat top. echter soms staat de lamp aan de voordeur en zijn kamer in eens op 1% felheid en warm wit. En in de woonkamer heb ik twee lampen die op 15% staan en een bepaalde witheid en die willen soms aangaan en dat er dan maar of een brand of een goed en de ander op een heel andere kleur of lichtsterkte.

Ik heb al diverse betaalde Apple Homekit logging apps gedownload om te kijken wat er dan gebeurt.

Alleen wat ik niet snap is. als er een automatisering is, die ene lamp aan laat gaan en dit maar voor en stukje gaat en dan een heel aparte setting aanneemt die nergens staat. want de lampen gaan dan wel aan, maar op een andere kleur en lichtsterkte en in die logging apps zie je ook geen reet. Als er netwerk congestie, bluetooth congestie of wat dan ook zou zijn dan zou de aansturing gewoon falen lijkt mij maar niet zelf maar iets bepalen. En het gebeurt ook niet altijd of frequent maar soms in eens. Uitschakelen en weer inschakelen is dan voldoende.

Zijn er meer mensen die dit herkennen of hier raad mee weten? Ik heb al op diverse engelse fora gekeken, maar dit is net zoiets als EV autos, alleen maar hosanna verhalen lijkt het :)

mvg

Jeroen

Alle reacties

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
duckie schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:44:
Als alles werkt is er niets aan de hand. echter soms gaat het niet zoals het hoort maar begrijp ik niet waarom. Als alles een basis setting heeft als de stroom er af gaat en dus niet op 100% wit licht staat ingesteld en de gewone automatisering van de lamp op mijn zoons kamer staat op 15% en blauw en gaat om 21:30 aan en na 3 uur automatisch uit dan is dat top. echter soms staat de lamp aan de voordeur en zijn kamer in eens op 1% felheid en warm wit. En in de woonkamer heb ik twee lampen die op 15% staan en een bepaalde witheid en die willen soms aangaan en dat er dan maar of een brand of een goed en de ander op een heel andere kleur of lichtsterkte.
Jij schetst precies waarom ik Home Assistant gebruik in plaats van HomeKit. Bij HomeKit en Hue kun je haast niet nakijken waarom dingen gaan zoals ze gaan. In Home Assistant zie ik precies wanneer er wat getriggered is en waardoor. Maargoed, daar schiet je nu niets mee op...

Kun je misschien wat meer technische details geven zoals:
Hoe gaan die lampen aan en uit? Op basis van een 'lamp aan' commando of op basis van een scene? En instant of geleidelijk? En waar heb je de automatisering ingesteld? In de Hue app, Homekit of een derde app? En staat de 'Adaptive Lightning' van Homekit aan of uit?

Ik heb er heel af en toe ook last van, maar enkel op lampen die vanuit een scene op een bepaald tijdstip beginnen te dimmen tot ze uit zijn. Die transitie neemt 2 minuten in beslag. Het inschakelen van die lampen gaat op basis van een scene, eveneens met een transitie van 2 minuten. Schakel ik die lampen zelf uit dan gaat hij ook altijd weer goed aan. Maar als de lampen automatisch uit gaan, dan kan het wel eens zijn dat er eentje bij het inschakelen op 1% blijft branden. Als workaround heb ik de automatisering voor het inschakelen dubbel uitgevoerd (de tweede wordt een minuutje later uitgevoerd). De automatiseringen bij mij draaien op de Hue Bridge, maar zijn gemaakt door iConnectHue. Al zit ik er wel aan te denken om deze langzaamaan naar Home Assistant te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door RiDo78 op 07-09-2022 15:01 ]