Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

RFXcom heeft slechtere ontvangst na plaatsing zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• avoid
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 17:36
Al jaren draait mijn huis op een homebrew domotica systeem: software geschreven in nodejs, draaiend op een Raspberry Pi 3B. Er is een RFXcom aangesloten: een aantal temperatuursensoren en bewegingsmelders in de woning zenden hun bevindingen naar deze RFXcom.
De Pi en RFXcom zitten gezellig samen in een kunststof behuizing en hangt in de meterkast, de antenne van de RFXcom steekt eruit. Top op heden werkte dit perfect. Elke beweging die door de bewegingssensoren werd opgemerkt werd direct opgepikt door de RFXcom/Pi.

Sinds afgelopen weekend hebben we zonnepanelen op ons dak. Vanaf de zolder (waar de omvormer hangt) loopt er een 5-aderige stroomkabel naar de meterkast, die daar op de groepenkast is aangesloten, zie foto's.
(De zonnepanelen functioneren feilloos).

Sinds deze extra kabel in de meterkast is aangesloten, is de ontvangst van de RFXcom veel minder goed dan voorheen. Veel bewegingen worden niet meer opgepikt. De data van de temperatuursensoren (Cresta TX320) komt niet altijd goed door: er wordt soms een totaal onlogische temperatuur gelezen.

Ik vermoed dat de stroomkabel storing/interferentie introduceert die er voorheen niet was. Wat kan ik doen om de ontvangst van de RFXcom (433MHz) weer op het oude nivo te krijgen?

Ik heb al een andere antenne geprobeerd (deze: https://m.media-amazon.co...1+f3ovKFWL._AC_SL400_.jpg), helaas zonder resultaat.

Zelf dacht ik aan de volgende mogelijkheden:
  • Die 5-aderige kabel van de zonnepanelen omwikkelen met aluminium tape. Maar dat kan maar een klein stukje, daar waar de kabel de meterkast binnenkomt (boven het plafond) tot net boven de groepenkast
  • De Pi/RFXcom verplaatsen... maar waarheen?
  • Nog een ander type (bipole?) antenne aansluiten op de RFXcom
Wie heeft tips? Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tdJILc-zprHfiDkq_7h11fzZBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2qAp6nwYA13N33gVKj1x1Oz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AH4UfRc2vTDL4uvFaEK1p8HIcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwDmjvu09KaKlF1g1wAhAdXz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxpFVuZpv3nHgzBueS6eJbd2vXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6EN3K3oiHGTrmdh1pbgHKff.jpg?f=fotoalbum_large

Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

Alle reacties

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:42
Wellicht een echte leken vraag, maar waarom zitten er allemaal van die 'windingen' in de kabels? Elke winding in een wisselstroomkabel zorgt voor eletromagnetische straling (alhoewel met 1 a 2 windingen heel weinig), maar toch.

Je zou om te testen de groep van de zonnepanelen eens uit kunnen zetten en kijken of het dan wel werkt. Wellicht eerst de omvormer uitzetten.

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-11 11:09
janne_nl schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:26:
Wellicht een echte leken vraag, maar waarom zitten er allemaal van die 'windingen' in de kabels?
Dat om te zorgen dat er minder (mechanische) kracht op de draad komt te staan. Het is zo ook eenvoudiger (minder kracht nodig) om de draad in de zekering te krijgen.
Elke winding in een wisselstroomkabel zorgt voor eletromagnetische straling (alhoewel met 1 a 2 windingen heel weinig), maar toch.
Je hebt in principe gelijk maar deze lus is zo klein dat deze op 433 MHz vrijwel niks doet. Bovendien geeft een lus een magnetische veld waar de antenne op de RFXcom weinig last van heeft. Zo'n spriet antenne is veel gevoeliger voor het electrische veld.

Omwikkelen met aluminium folie zou ik NIET doen vanwege veiligheids risico's.

Wat wel zou kunnen helpen is proberen te zorgen dat de stoorsignalen niet uit de omvormer kunnen ontsnappen. Wat daarbij kan helpen: ferriet ringen het lastige is dat de kabels die uit de omvormer door die ring heen gewikkeld moeten worden. Als het zaakje al aangesloten is is dat een lastig klusje :'(

Er zijn ook ferriet clamps die je om de draad heen kunt clampen (klikken). Waarschijnlijk gaat het niet lukken om die dikke 5-aderige kabel door één clamp heen te krijgen (tenzij je een hele grote clamp hebt) dus ik zou één clamp per draad kopen, gelukkig zijn ze niet heel duur.
De clamps plaats je bij voorkeur dus dicht bij de omvormer om te voorkomen dat de kabels als antenne kunnen werken.

Een andere optie is natuurlijk om de RFXcom ontvanger te verhuizen naar een plek met betere ontvangst. Zit die RFXcom alleen met een USB kabel aan de RPi? Dan zou je wat tests kunnen doen met een lange USB kabel.

Succes ! :)

[ Voor 7% gewijzigd door peterpv op 31-08-2022 08:52 ]

• avoid
peterpv schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:45:
[...]

Wat wel zou kunnen helpen is proberen te zorgen dat de stoorsignalen niet uit de omvormer kunnen ontsnappen. Wat daarbij kan helpen: ferriet ringen het lastige is dat de kabels die uit de omvormer door die ring heen gewikkeld moeten worden. Als het zaakje al aangesloten is is dat een lastig klusje :'(

Er zijn ook ferriet clamps die je om de draad heen kunt clampen (klikken). Waarschijnlijk gaat het niet lukken om die dikke 5-aderige kabel door één clamp heen te krijgen (tenzij je een hele grote clamp hebt) dus ik zou één clamp per draad kopen, gelukkig zijn ze niet heel duur.
De clamps plaats je bij voorkeur dus dicht bij de omvormer om te voorkomen dat de kabels als antenne kunnen werken.
De omvormer hangt op zolder, da's echt een heel eind van de meterkast vandaan. Helpt zo'n ferrietclamp dan toch?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
OP de kabel komt er in ieder geval niet spontaan storing bij, dus voor de werking van de ferriet is dat niet van belang. Of het genoeg helpt is een ander. En volgens mij werkt een ferriet alleen als alle aders door dezelfde kern gaan.

Kabel kan inderdaad wel wat storing uitzenden maar gewoon de omvormer zelf lijkt me net zo goed een verdachte. Wat is het voor omvormer? En inderdaad al geprobeerd de Pi te verplaatsen?

• avoid
Een Solar Edge SE7K

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-11 11:09
avoid schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

De omvormer hangt op zolder, da's echt een heel eind van de meterkast vandaan. Helpt zo'n ferrietclamp dan toch?
Jazeker, want de ferriet clamp houdt de hoogfrequente signalen / storing tegen op het punt waar die clamp zit. De bron van de storing is vrijwel zeker de omvormer (alleen in de omvormer zitten DC-DC converters met snel schakelende transistoren die verstoringen op 433 MHz kunnen geven).

Als je de clamps in de meterkast zet heeft de omvormer een hele lange antenne, de hele kabel van de omvormer naar de meterkast, om als stoor antenne te gebruiken.
Als je de clamps vlakbij de omvormer zet heb je die antenne niet.

Je kunt ook aan beide kanten, dus bij de omvormer én in de meterkast, clamps plaatsen maar ik verwacht dat die bij de omvormer het meeste zal doen.

[ Voor 17% gewijzigd door peterpv op 31-08-2022 09:57 ]

• avoid
Hier een foto van de aansluitingen aan de omvormer. Ik vrees dat de kabel die de schakelaar uitkomt (de linker) niet genoeg "slack" heeft om nog een ferrietkern te monteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Kl09BDa7k_PSAzrsfxb4Sm1BcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JONlabUnj7bZEsr8kHlrTlD2.jpg?f=fotoalbum_large

• avoid
De grijze stroomkabel is ongeveer 13mm dik. Ik vond deze ferriet-klem: https://elektrodump.nl/nl...8-ferriet-clamp-13mm.html
Zou het helpen als ik zo'n klem op de linkerkabel onder de omvormer doe? Of moet de kabel er in een lus doorheen (zo dus: https://support.klipsch.c...4416948958484/blobid1.png)?

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 18:05

DaWaN

'r you wicked ??

Volgens mij staan die inverters er om bekend maar zeer matige filtering te hebben.
Kans bestaat trouwens ook dat de bekabeling naar de panelen toe de verstoring veroorzaakt. Dan heeft het plaatsen van ferriet om de kabel naar het net weinig zin, dan zou je die juist moeten plaatsen om de kabels naar de panelen.
Je zou eigenlijk met een goede antenne en spectrum analyzer eens moeten kijken waar de verstoring daadwerkelijk vandaan komt.
Helaas is het niet echt triviaal om de filtering in de inverter zelf aan te passen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
avoid schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:58:
Hier een foto van de aansluitingen aan de omvormer. Ik vrees dat de kabel die de schakelaar uitkomt (de linker) niet genoeg "slack" heeft om nog een ferrietkern te monteren.
[Afbeelding]
Voor de kosten van een paar ferrieten is het denk ik de beste optie om het te proberen. Bijvoorbeeld de optie die je zelf al aandraagt, ik zag zo gauw dat distrelec ook eea aan gespleten ferriet heeft voor grote kabel diameter. De extra slag erdoorheen zal zo te zien niet lukken maar ook gewoon enkelvoudig hebben ze al een positieve bijdrage aan het verminderen van de strooivelden. Ik zou er gewoon eens 1 of 2 op klikken bij de werkschakelaar, mooist is het dichtst bij de omvormer.

12x400WP West Fronius

• avoid
Jansen90 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:11:
[...]

Voor de kosten van een paar ferrieten is het denk ik de beste optie om het te proberen. Bijvoorbeeld de optie die je zelf al aandraagt, ik zag zo gauw dat distrelec ook eea aan gespleten ferriet heeft voor grote kabel diameter. De extra slag erdoorheen zal zo te zien niet lukken maar ook gewoon enkelvoudig hebben ze al een positieve bijdrage aan het verminderen van de strooivelden. Ik zou er gewoon eens 1 of 2 op klikken bij de werkschakelaar, mooist is het dichtst bij de omvormer.
Ik ga er een paar bestellen. Baat het niet, dan schaadt het niet ;-)

Pagina: 1