Al jaren draait mijn huis op een homebrew domotica systeem: software geschreven in nodejs, draaiend op een Raspberry Pi 3B. Er is een RFXcom aangesloten: een aantal temperatuursensoren en bewegingsmelders in de woning zenden hun bevindingen naar deze RFXcom.
De Pi en RFXcom zitten gezellig samen in een kunststof behuizing en hangt in de meterkast, de antenne van de RFXcom steekt eruit. Top op heden werkte dit perfect. Elke beweging die door de bewegingssensoren werd opgemerkt werd direct opgepikt door de RFXcom/Pi.
Sinds afgelopen weekend hebben we zonnepanelen op ons dak. Vanaf de zolder (waar de omvormer hangt) loopt er een 5-aderige stroomkabel naar de meterkast, die daar op de groepenkast is aangesloten, zie foto's.
(De zonnepanelen functioneren feilloos).
Sinds deze extra kabel in de meterkast is aangesloten, is de ontvangst van de RFXcom veel minder goed dan voorheen. Veel bewegingen worden niet meer opgepikt. De data van de temperatuursensoren (Cresta TX320) komt niet altijd goed door: er wordt soms een totaal onlogische temperatuur gelezen.
Ik vermoed dat de stroomkabel storing/interferentie introduceert die er voorheen niet was. Wat kan ik doen om de ontvangst van de RFXcom (433MHz) weer op het oude nivo te krijgen?
Ik heb al een andere antenne geprobeerd (deze: https://m.media-amazon.co...1+f3ovKFWL._AC_SL400_.jpg), helaas zonder resultaat.
Zelf dacht ik aan de volgende mogelijkheden:
:strip_exif()/f/image/o2qAp6nwYA13N33gVKj1x1Oz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UwDmjvu09KaKlF1g1wAhAdXz.jpg?f=fotoalbum_large)
De Pi en RFXcom zitten gezellig samen in een kunststof behuizing en hangt in de meterkast, de antenne van de RFXcom steekt eruit. Top op heden werkte dit perfect. Elke beweging die door de bewegingssensoren werd opgemerkt werd direct opgepikt door de RFXcom/Pi.
Sinds afgelopen weekend hebben we zonnepanelen op ons dak. Vanaf de zolder (waar de omvormer hangt) loopt er een 5-aderige stroomkabel naar de meterkast, die daar op de groepenkast is aangesloten, zie foto's.
(De zonnepanelen functioneren feilloos).
Sinds deze extra kabel in de meterkast is aangesloten, is de ontvangst van de RFXcom veel minder goed dan voorheen. Veel bewegingen worden niet meer opgepikt. De data van de temperatuursensoren (Cresta TX320) komt niet altijd goed door: er wordt soms een totaal onlogische temperatuur gelezen.
Ik vermoed dat de stroomkabel storing/interferentie introduceert die er voorheen niet was. Wat kan ik doen om de ontvangst van de RFXcom (433MHz) weer op het oude nivo te krijgen?
Ik heb al een andere antenne geprobeerd (deze: https://m.media-amazon.co...1+f3ovKFWL._AC_SL400_.jpg), helaas zonder resultaat.
Zelf dacht ik aan de volgende mogelijkheden:
- Die 5-aderige kabel van de zonnepanelen omwikkelen met aluminium tape. Maar dat kan maar een klein stukje, daar waar de kabel de meterkast binnenkomt (boven het plafond) tot net boven de groepenkast
- De Pi/RFXcom verplaatsen... maar waarheen?
- Nog een ander type (bipole?) antenne aansluiten op de RFXcom
:strip_exif()/f/image/o2qAp6nwYA13N33gVKj1x1Oz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UwDmjvu09KaKlF1g1wAhAdXz.jpg?f=fotoalbum_large)
Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.
:strip_exif()/f/image/JONlabUnj7bZEsr8kHlrTlD2.jpg?f=fotoalbum_large)