Advies gevraagd mbt reparatie vs omruilen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellinda
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 00:34
ik heb een nieuwe laptop die gevaarlijk heet wordt al een jaar v een webwinkel.
Nog enkele maanden garantie erop.
Maar hij hangt regelmatig vast.
Ik wil die omruilen maar de winkel zegt reparatie eerst.
Maar vervalt mijn recht op omruiling dan?

Heb de indruk dat men er alles aan doet om niet te moeten omruilen. Maar ondertussen temperaturen tot 100 graden gehad zelfs met koeler.
Is al enkele weken aan de gang. Had er zelfs nieuwe lader voor gekocht.

Processor gebruik tijdens hitte ook 100 procent maar geen background processen die verdacht zijn of infecties. Soms ram ook 100 procent met de hitte en soms reageert ie niet.
Ook de indruk gpu tijdens licht gamen en virtuele machines zeer warm of haperen terwijl de laptop het zou moeten met gemak aankunnen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
w11 pro
VMware
Office

Msi prestige creator edition be 15'
4gb gpu
I7 11th gen 1185G7 3ghz , 2995mhz 4 core
16gb ram
1gb Samsung hdd

- Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

laatste updates bios en drivers cpu en gpu plus alle software, hardware drivers en os updaten.

Verschillende antivirus en adw scans

Minder processen openen in ram en zeer lichte game instellingen

Aantal virtuele machines tegelijk open beperken

Zwaar coolingpad eronder temps in check maar nog 90! Graden

Alsjeblieft, heb ik in BE geen recht op omruiling normaal?
En vervalt dat als ik toestemming geef aan de webshop voor reparatie?

Het staat me niet aan dat ie zo warm wordt en ik heb waarschijnlijk al schade maar men wil dus eerst laten repareren en om ze bij een vakman te laten repareren mag niet want dan heb je ook garantie kwijt

Graag advies weet niet wat te doen

Alvast dank u

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:21

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar Shopping forum want dit is geen technische vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
In de EU regels is geen wettelijke omruilgarantie opgenomen, omruilgarantie is iets dat verkopers zelf naar eigen keuze kunnen aanbieden. Je mag als consument niet zelf kiezen of je een nieuw apparaat krijgt of dat het gerepareerd wordt, die keuze is aan de verkoper bij wettelijke garantie. Uiteraard dient het product wel deugdelijk gerepareerd te worden als er voor reparatie wordt gekozen.

Een lader heeft doorgaans geen relatie met een temperatuurprobleem als de laptop aanstaat. Als je de laptop al een tijdje hebt zou die door stof dicht kunnen zijn gaan zitten.
Een temperatuurprobleem met de batterijen is een ernstig probleem, dat moet worden voorkomen, er is risico op brand bij zeer hoge temperatuur. De laptop moet in zo'n geval direct worden uitgeschakeld.

Processoren klokken zichzelf (rondom 100 graden) terug om schade te voorkomen, het komt relatief weinig voor dat een processor kapot gaat aan warmte. Maar er zijn nog meer onderdelen. Het is niet aan te bevelen bij zo'n probleem langdurig door te blijven werken, want dat draagt niet bij aan de stabiliteit van het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellinda
Dank je allen voor de reacties, dan lever ik hem in.
Had er zelf al een lader voor gekocht zonder succes.

• mellinda
Je reinste miserie.

Ze hebben de laptop kwijtgespeeld in het verdeelcentrum tijdens het opsturen...

Als hij midden volgende week niet gevonden wordt krijg ik hem vergoed. Echter 1 ding waar ik van wakker lig: ik wou het paswoord van mijn drie accounts op de laptop niet geven, dus ik heb ze een administrator account aangemaakt zonder wachtwoord.

Ik ben bezorgd dat er manieren zijn dat ze toch in mijn folders terecht kunnen.

Het is te vroeg voor conclusies maar mogelijk is de laptop daar ergens "scheefgeslagen".

Naast mijn paswoorden allemaal resetten, is er nog iets wat ik kan doen?

Aan de andere kant zou het net goed zijn dat ie kwijt is: de componenten hebben waarschijnlijk al slijtage door de hitte.

In stress afwachten tot woensdag. Hopelijk zijn die week de "back-to-school-acties" nog bezig en kan ik er nog een goeie kopen...

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:35
@mrmrmr ik zou je link nog eens goed nalezen.

In geval de garantie van toepassing is, heeft de koper in principe het vrije keuzerecht tussen een kosteloze herstelling of een kosteloze vervanging van het goed.

@mellinda ja ze zullen bij je bestanden kunnen komen. Alleen met een encryptie was het lastig of met speciale software verwijderen. Maar goed dat ze willen vergoeden anders hadden we daar weer een topic over gehad😁

[ Voor 10% gewijzigd door loki504 op 10-09-2022 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:51
mrmrmr schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:04:
In de EU regels is geen wettelijke omruilgarantie opgenomen, omruilgarantie is iets dat verkopers zelf naar eigen keuze kunnen aanbieden. Je mag als consument niet zelf kiezen of je een nieuw apparaat krijgt of dat het gerepareerd wordt, die keuze is aan de verkoper bij wettelijke garantie.
Je slaat hier volledig de plank mis. De keuze tussen reparatie of vervanging is in de eerste plaats aan de koper, de verkoper mag een bepaalde keuze alleen weigeren als dat buiten verhouding is (BW 7:21 lid 5).

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@loki504 @Tom-Z Ik had dat voorheen zo begrepen, maar kennelijk zit ik fout. Dus herstel.

@mellinda Excuses voor mijn fout.

• mellinda
@mrmrmr @Tom-Z @loki504 De fabrieksgarantie was 1 jaar maar ik had al de eerste maand vermeld dat ie heet werd, ik geloof zelfs dezelfde week al of veertien dagen nadien. Gelukkig bestaat er ook nog een wettelijke.

Sneu dat ze bij de bestanden kunnen maar ik heb hier echt geen rekening mee gehouden en gezien dat verloren is gegaan na aankomst jezus.

In de verzendinstructies stond dat ik de persoonlijke pw moest geven wat ik al raar vond. al bij al chance mss geraken ze er toch niet direct bij in geval van diefstal door een noob.

Ik heb het aankoopbewijs van de apart aangekochte pro upgrade versie dus ms zal dat wel na een bel nonactief maken en me een andere licentiesleutel bezorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My Tec Master
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 21:22
mellinda schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:09:
@mrmrmr @Tom-Z @loki504 De fabrieksgarantie was 1 jaar maar ik had al de eerste maand vermeld dat ie heet werd, ik geloof zelfs dezelfde week al of veertien dagen nadien. Gelukkig bestaat er ook nog een wettelijke.

Sneu dat ze bij de bestanden kunnen maar ik heb hier echt geen rekening mee gehouden en gezien dat verloren is gegaan na aankomst jezus.

In de verzendinstructies stond dat ik de persoonlijke pw moest geven wat ik al raar vond. al bij al chance mss geraken ze er toch niet direct bij in geval van diefstal door een noob.

Ik heb het aankoopbewijs van de apart aangekochte pro upgrade versie dus ms zal dat wel na een bel nonactief maken en me een andere licentiesleutel bezorgen.
Bij reparatie moet je er eigenlijk altijd er vanuit gaan dat je een laptop gewiped weer terug krijgt of een ander model. Ik zou niks opsturen zonder deze te formatteren.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:29
Als ze je laptop willen en kunnen nakijken zullen ze in het OS moeten komen (als het softwarematig is)
Dus dat is niet heel vreemd.

In het geval van diefstal kunnen ze je schijf eruit halen en hem in een andere pc stoppen om te lezen.
Maar daar kan je nu verder toch niets aan doen, verander al je wachtwoorden. asap.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• mellinda
Had er al bang voor. Momenteel niet thuis dus onmogelijk.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een lokaal aangemaakt 'admin' account op een Windows machientje ga je sowieso niet meer kunnen resetten vanop afstand en aangezien er geen wachtwoord op dat account staat ligt je LOKALE data nu dus....

Als je met je 'eigen' account de data op ONEDRIVE opgeslagen hebt dan is de lokale (off-line) kopie van die data echter wél encrypted mét dat eigen account en daar kom je met dat LOKALE admin account niet aan zónder de encryptie keys.

[ Voor 38% gewijzigd door Will_M op 10-09-2022 17:25 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Zie de TS:
mellinda schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:52:
Alsjeblieft, heb ik in BE geen recht op omruiling normaal?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:51
Dit is allemaal Europees geregeld, je gaat mij niet vertellen dat België de richtlijn niet ook netjes heeft geïmplementeerd.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Tom-Z schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:39:
[...]
je gaat mij niet vertellen dat België de richtlijn niet ook netjes heeft geïmplementeerd.
Dat doe ik toch ook niet?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

My Tec Master schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:13:
[...]
Bij reparatie moet je er eigenlijk altijd er vanuit gaan dat je een laptop gewiped weer terug krijgt of een ander model. Ik zou niks opsturen zonder deze te formatteren.
Dat ben ik niet met je eens, men mag zonder overleg niet ineens een ander model laptop retour zenden. Daarnaast heb ik veel te maken gehad zowel zakelijk als privé met reparaties en nog nooit meegemaakt dat een schijf zomaar gewist is. Wel wordt veelal aangeraden een goede backup te hebben van de data, maar dat is om andere redenen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@mellinda Hebben ze je laptop al weer terug boven water kunnen toveren bij de distributeur?

Voor de rest denk ik persoonlijk dat je initiële problemen begonnen zijn door de installatie / het gebruik van de (type-2) Hypervisor van VMware én de daar aan gerelateerde VM's ?
Helaas vermeldt je hier ook érg weinig informatie buiten het gegeven dat je in het HOST OS niet ziet wát er aan draaien was op het moment dat je machientje aan 100% stond te 'stampen'.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My Tec Master
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 21:22
_Dune_ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:56:
[...]

Dat ben ik niet met je eens, men mag zonder overleg niet ineens een ander model laptop retour zenden. Daarnaast heb ik veel te maken gehad zowel zakelijk als privé met reparaties en nog nooit meegemaakt dat een schijf zomaar gewist is. Wel wordt veelal aangeraden een goede backup te hebben van de data, maar dat is om andere redenen.
Het zou niet moeten maar als je toegang geeft tot je data (met wachtwoord) en fysiek dan moet je het risico niet willen nemen. Dus als het even kan (laptop werkt nog wel) zou ik zo veel mogelijk prive data eraf halen). Lees ook in dit topic, de laptop is kwijt, tegenwoordig komt dat wel heel vaak voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mellinda
Laptop terug sinds donderdag. Werkt goed en lijkt niet beschadigd tijdens het herstel.

Uiteindelijk hebben ze de batterij en de hele koeling vervangen.

Nu hopen dat ie de problemen niet meer heeft.
Morgen kan ik hem testen onder zware prestatie.

Lijkt wel iets beter lucht te blazen aan de rechter ventilator opening maar koelt goed met licht werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 08:21
Laptop koeling is gewoon een drama, eigenlijk moet je deze geregeld open maken en schoonmaken.

Probleem is dat er "matjes" vormen bij de uitgangen waardoor er dusdanig veel restrictie komt dat de warmte niet voldoende weg komt.

Vooral bij de hogere modellen welke vaak "stofzuigen" zitten snel verstopt doordat er toch wel redelijk wat lucht doorheen gaat met de daarbij behorende stofjes.
Pagina: 1