Ventilatie in geïsoleerde keuken uitbouw?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:50
Hallo tweakers! Bij het vernieuwen van onze keuken hebben we ook gelijk de uitbouw (beter) geïsoleerd, met name het plafond en de vloer (was allemaal niet geïsoleerd).

Nu zat er voorheen in het plafond een plastic schuif roostertje dat aansloot op een pijpje op het dak. Dit ter ventilatie lijkt me.

Bij het isoleren van het plafond is dit dichtgemaakt, met het idee “je wilt toch geen warmte verlies?”

Maar omdat het de keuken betreft, een natte ruimte, lijkt me dat we daar wel goede ventilatie moeten hebben. De afzuig installatie zit boven de kookplaat en die zit een stuk verderop, rechts van de uitbouw (in het woongedeelte zeg maar).

Het plastic roostertje er weer inzetten? Of is er iets slimmers/beters dat zowel goed isoleert als ventileert?

Ik hoor graag jullie advies / ervaringen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:33
Dan zou ik voor een decentrale WTW gaan.

[ Voor 49% gewijzigd door GermanPivo op 31-08-2022 07:53 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Dank. Dat zou inderdaad perfect zijn, maar we zitten nu in het staartje van alle verbouwings ellende, en zo’n ingreep lijkt me wat heftig.

Ah, ik zie nu dat het de-centraal is, ik dacht eerst aan centraal, vandaar mijn initiele reactie. Ff bakkie koffie doen haha. Ik zal er eens naar kijken, ziet er interessant uit en niet te "ingrijpend". tnx!

Wil me voor nu puur even focussen op de keuken uitbouw. Ik zie 3 opties: niks doen en zo laten, het oude plastic schuifroostertje weer terug laten zetten, of iets wat beter werkt dan het plastic roostertje maar niet weer een heel nieuw project is.

[ Voor 14% gewijzigd door olafmol op 31-08-2022 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
Isolatie moet hand in hand gaan met ventilatie, anders kun je inderdaad vochtproblemen krijgen. Dit kan met natuurlijke ventilatie, mechanische ventilatie of wtw balans ventilatie. Natuurlijke ventilatie levert altijd warmteverlies op, de kunst is om dit zo minimaal mogelijk te houden. Zit er ook een raam in die uitbouw? Een nieuw raam + rooster kan een elegante oplossing zijn met relatief lage kosten. Of inderdaad het roostertje in het plafond terug plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Eivogel1985 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:28:
Isolatie moet hand in hand gaan met ventilatie, anders kun je inderdaad vochtproblemen krijgen. Dit kan met natuurlijke ventilatie, mechanische ventilatie of wtw balans ventilatie. Natuurlijke ventilatie levert altijd warmteverlies op, de kunst is om dit zo minimaal mogelijk te houden. Zit er ook een raam in die uitbouw? Een nieuw raam + rooster kan een elegante oplossing zijn met relatief lage kosten. Of inderdaad het roostertje in het plafond terug plaatsen.
Zitten 2 grote (dubbelglas) ramen tot aan de grond, maar die hebben beiden geen ventilatieroosters. Ik neig nu naar het terugplaatsen van een roostertje. Er zat origineel zo'n heel cheap plastic schuifroostertje in, kan me voorstellen dat er onderhand betere versies van zo'n "plastic roostertje" ventilatie zijn, bv met een vochtsensor, maar wel goed in te bouwen in een dun plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
olafmol schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:01:
[...]

Dank. Dat zou inderdaad perfect zijn, maar we zitten nu in het staartje van alle verbouwings ellende, en zo’n ingreep lijkt me wat heftig.
Valt wel mee toch? Zorgen dat er stroom is (kan ook vanaf buiten), een rond gat (laten) boren en dit ding steek je er zo in.

Haha, ik zie nu je edit. d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 31-08-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
GermanPivo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:44:
[...]

Valt wel mee toch? Zorgen dat er stroom is (kan ook vanaf buiten), een rond gat (laten) boren en dit ding steek je er zo in.

Haha, ik zie nu je edit. d:)b
Ik zie in de link alleen wand-ventilatoren lijkt het? Of maakt het niet uit of je verticaal of horizontaal monteert?
Wat is je ervaring met de verschillende merken? Ik zie gigantische prijsverschillen nl, 1000 euro verschil tussen merk X en Y?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
olafmol schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

Ik zie in de link alleen wand-ventilatoren lijkt het? Of maakt het niet uit of je verticaal of horizontaal monteert?
Wat is je ervaring met de verschillende merken? Ik zie gigantische prijsverschillen nl, 1000 euro verschil tussen merk X en Y?
Ik heb geen idee helaas - ik heb het enkel op het lijstje staan voor het moment dat we hier de kozijnen gaan vervangen. Verder nog niks uitgezocht. Maar ventilatieland is over het algemeen erg behulpzaam, dus zou er een belletje aan wagen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:02 ]

Pagina: 1