Een samengevoegd LEGO en andere bouwsteentjes topic?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:25

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Oke, voordat men de hooivorken erbij pakt, hear me out. De laatste tijd is LEGO meer dan eens negatief op het forum voorbij gekomen. Gescheurde steentjes, afwijkende kleuren, steeds vaker kapotte steentjes in nieuwe sets en niet te vergeten de prijsverhogingen. Sommige liefhebbers gaan daarom kijken bij de buren om te zien hoe groen het gras daar is, maar dat voelt een beetje als vreemdgaan. LEGO is immers LEGO en al het andere is imitatie...

Behalve dat dat niet zo is. De namaaksets hebben we het niet over want dat is gewoon not done, maar waarom kunnen we niet gewoon alles behandelen voor wat het is? Plastic bouwsteentjes. Prima als je bepaalde voorkeuren hebt qua merk, maar waarom doen alsof dat ene merk beter is dan andere merken? Ik snap die haat en nijt niet echt :N

Het is gewoon jammer dat als je uitwijkt naar een ander merk je direct naar het verdomhoekje wordt verwezen en niet mee mag spelen met de anderen. Alsof wat je doet niet mag ofzo, wat ergens gewoon enorm kinderachtig is. Stel je voor dat je je modelbouwsets niet mag showen in een topic omdat je Revell gebruikt en niet Tamiya, of omdat je treintjes niet van Märklin zijn :')

Ik weet dat mijn voorstel in het verleden vrijwel direct zou zijn afgeschoten omdat men het zag als heiligschennis, maar kunnen we anno 2022 niet gewoon samenspelen? Kunnen we niet samen de liefde voor dit type bouwsteentjes delen? Deze week heb ik twee Bluebrixx-sets in elkaar gezet die tof zijn, maar ik heb ook de Dagoba diorama van LEGO liggen, die ik ook tof vind. Beide bouwsteentjes, compatible en uitwisselbaar, maar ik kan het niet bespreken in één topic en dat is in mijn ogen gewoon jammer aangezien het gewoon exact dezelfde hobby en liefhebberij is.

Andere merken zijn niet slecht en 'vies'; LEGO is niet the one to rule them all. Tijd om iedereen in zijn waarde te laten en samen te genieten van deze bouwsteentjesliefhebberij. Who's with me? *O*

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
SomerenV schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 01:34:
LEGO is niet the one to rule them all.
Ik zit niet in dit wereldje, maar het is toch Lego dat de maatvoering en uiterlijk van blokjes bepaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Djordjo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 04:30:
[...]

Ik zit niet in dit wereldje, maar het is toch Lego dat de maatvoering en uiterlijk van blokjes bepaalt?
Ja en nee. Om compatibiliteit tussen bouwsteentjes te krijgen, houdt iedereen dezelfde maat aan.

Maar kijk naar opensource-standaarden (omgedraaid dus) want 1 iemand begint ermee en de rest sluit aan met dezelfde standaard of doet wat anders.

Uiteindelijk komen ze ook weer samen, open of closed source zoals (bijvoorbeeld) OpenOffice-extensies in Microsoft Office.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:03
Wat mij betreft nóg niet. Ik lees toch vaak dat de andere merken net niet goed passen. Blokjes te los, te vast, tandwielen die bijgeschaafd moeten worden. Kwaliteit is blijkbaar nog niet zoals van Lego zelf.

Aan de andere kant, ook ik neig door de gestegen prijzen ernaar om eens een ander merk te proberen. Alleen zou het mij helpen als er een goede OP van dat topic komt met overzicht van merken (incl. beschrijving van kwaliteit) en winkels waar je terecht kunt.

Was het trouwens ook niet zo dat Lego tegenwoordig sets kopieert van andere merken? Die vuurtoren was toch al op de markt van een ander merk?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-06 11:07
Tja, het maakt mij niet veel uit dat we gescheiden topics hebben, ik volg ze gewoon allebei. Wel mag er wat mij betreft iets minder stigmatiserend worden gedaan over "nep" steentjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:52

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Mij persoonlijk maakt het niet heel veel uit, maar ik weet wel dat het veel aversie oproept. En op basis daarvan zeg ik met mijn modpet "Nee" tegen een samengevoegd topic :)

(Dit had ook prima in AZ Feedback gepast btw).

[ Voor 12% gewijzigd door Outerspace op 31-08-2022 14:03 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Outerspace schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:02:
Mij persoonlijk maakt het niet heel veel uit, maar ik weet wel dat het veel aversie oproept. En op basis daarvan zeg ik met mijn modpet "Nee" tegen een samengevoegd topic :)

(Dit had ook prima in AZ Feedback gepast btw).
Ik denk eerlijk gezegd dat die aversie inmiddels wel redelijk meevalt. En eerlijk gezegd, wordt het bouwen met LEGO, en het showen, minder leuk als er ook andere merken getoond worden in een topic? Daarom ook dit aparte topic en niet in de feedback. Dit nodigt denk ik iets meer uit tot discussie, en dat is alleen maar goed.
Cass Casey schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:25:
Wat mij betreft nóg niet. Ik lees toch vaak dat de andere merken net niet goed passen. Blokjes te los, te vast, tandwielen die bijgeschaafd moeten worden. Kwaliteit is blijkbaar nog niet zoals van Lego zelf.
Maar moet de kwaliteit gelijk zijn? Bij iedere hobby heb je wel betere en slechtere merken, maar dat er slechtere merken zijn maakt niet direct dat de betere merken minder waard zijn. Dat is ook waarom het eigenlijk raar is dat we niet gewoon alle merken in 1 topic kunnen bespreken. Prima als je voorkeuren hebt, prima als je het bij 1 merk houdt, prima als je merken niet mengt, maar uiteindelijk is het gewoon een en dezelfde hobby, met dezelfde plastic steentjes.
Aan de andere kant, ook ik neig door de gestegen prijzen ernaar om eens een ander merk te proberen. Alleen zou het mij helpen als er een goede OP van dat topic komt met overzicht van merken (incl. beschrijving van kwaliteit) en winkels waar je terecht kunt.

Was het trouwens ook niet zo dat Lego tegenwoordig sets kopieert van andere merken? Die vuurtoren was toch al op de markt van een ander merk?
Ik kijk gewoon naar alle merken :+ Heeft merk A iets tofs dan koop ik het. Heeft merk B iets tofs dan koop ik het ook. Geldt dat ook voor merk C maar is de kwaliteit minder? Dan sla ik het misschien over.
ErikT738 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:06:
Tja, het maakt mij niet veel uit dat we gescheiden topics hebben, ik volg ze gewoon allebei. Wel mag er wat mij betreft iets minder stigmatiserend worden gedaan over "nep" steentjes.
Maar je hebt steeds vaker een overlap tussen beide topics, zeker als je je niet beperkt tot 1 merk. Dan is het gewoon zonde als het vrij vlot afgeschoten wordt, inderdaad door zoals jij noemt de stigmatisering. Andere merken zijn niet nep, het is alleen geen LEGO wat er op de studs staat :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-05 09:19

CORVETTE

---- American V8 ---

Cass Casey schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:25:

Er zijn merken iets slechter als Lego ; er zijn die ongeveer hetzelfde zijn , maar er is ook een behoorlijke betere dan Lego.
Dus verhalen over slechte kwaliteit is achterhaald.

Op dit moment lijkt het meer dat Lego doet wat de anderen doen.
Wij hebben de kwaliteiten en winkels / shops bijna goed uitgewerkt.

Weet je voor mij ( ik doe alle merken) is het gewoon lastig.

Maar ik zou het zelf wel liever opgesplist hebben in : technic, andere sets etc

9 van de 10 reacties in het Lego topic is een slow chat over ( te dure ) prijzen en kortings onzin.
Echt inhoudelijk is het niet.

Ik wil wel discusseren met technic gasten maar dat kan niet goed omdat het verdeeld is.

Mensen die zelf wat bouwen of nieuwe sets vind ik wel leuk. De rest is voor mij pure onzin imho.

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 11:26
Nee je gaat toch ook geen bmw en audi topic samenvoegen omdat het beide auto’s zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 13:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

bones schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:53:
Nee je gaat toch ook geen bmw en audi topic samenvoegen omdat het beide auto’s zijn?
Maar een groot EV topic is dan wel prima?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Bij de meeste interesses zijn er gewoon algemene topics met daarin verschillende merken. In het geval van autos zit je al heel snel met merkspecifieke zaken, en dat heb je bij bijvoorbeeld LEGO en andere merken veel minder. Er is in deze tak van sport veel meer kruisbestuiving. Ook zou je kunnen zeggen dat de gezonde concurrentie uiteindelijk win win is voor iedereen. LEGO moet beter z'n best doen relevant en interessant te blijven en andere merken moeten hun best doen nieuwe klanten te werven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Das totaal wat anders. Bij bouwstenen is alles uitwisselbaar. Je kunt dus een Audi bouwen met bmw onderdelen.......

En een aversie is natuurlijk ook onzin. Als iemand een nieuwe auto wil kopen en hij heeft nu een VW , dan ga je toch ook bij de andere merken langs om te kijken wat die hebben?
Je blijft toch geen VW kopen omdat je dat daarvoor ook al had ? Terwijl ergens anders je betere zou kunnen krijgen voor minder ?
Je vergelijkt - en zoekt dan uit wat het beste bij jou past.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:25
Wat mij betreft niet. Lego is lego, de rest is namaak.

Neemt overigens niet weg dat de recente kritiek op Lego terecht is. Maar ik zie niet in waarom de namaak niet in het namaak-topic kan blijven.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Nee maar Tweakers-community organiseert/organiseerde wel de VAG-meeting en daar waren gewoon Volkswagen en Audi te vinden (want zelfde moederbedrijf). Had ik een Lamborghini gehad, dan mocht ik ook komen (gedeelten van de R8 en Huracan liggen op dezelfde plank).

In jouw voorbeeld kan je wel BMW en Rolls Royce in 1 topic bespreken alhoewel die 2 automerken heeeel ver van elkaar liggen onderhuids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Malfunctions schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:26:

Neemt overigens niet weg dat de recente kritiek op Lego terecht is. Maar ik zie niet in waarom de namaak niet in het namaak-topic kan blijven.
Andere merken namaak noemen is verkeerd.
Het was Lego zelf die inbreuk maakte - 20 jaar lang - op het patent van een ander. Zij zijn niet eens de uitvinders. Dat was kiddycraft.

Die patenten zijn al lang verlopen in de jaren 80. Dus iedereen is vrij om te maken wat ie wil.

Dus als je naar de geschiedenis kijkt is Lego diegene die namaak is en verkeerd is geweest - niet de andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Malfunctions schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:26:

In hoeverre is iets namaak als het patent waar alles op gebaseerd is al in de jaren 70 is verlopen? :+ Dat LEGO de eerste was wil niet zeggen dat de rest meteen nep/fake/namaak is. Tot een paar jaar terug had ik gescheiden topics ook prima gevonden, maar tegenwoordig kunnen een aantal merken prima naast elkaar bestaan. Zelfde blokjes, andere sets en soms zelfs andere doelgroepen. Zo heeft Bluebrixx relatief goedkope sets die aandoen als modelbouw qua eindresultaat en duidelijk niet gericht zijn op kinderen. Bij LEGO bestaat dat simpelweg niet. LEGO heeft dan weer Star Wars wat ik tof vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:25
@CORVETTE Vandaar dat de hele wereld het Lego steentjes noemt ipv kiddycraft steentjes?

Ik heb in het andere topic gemerkt dat jij fan bent van de overige fabrikanten, en dat is je goed recht. Ik geef enkel aan hoe ik erin sta.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:57
Ik ben niet zo van het online discussiëren maar misschien mag ik hier even mijn plasje over doen.
Graag gescheiden houden denk ik. "Wij" als kenners zullen de verschillende merken misschien goed uit elkaar weten te houden maar ik denk dat de beginnende Lego fanaat hier moeite mee kan hebben.

Uiteraard het andere topic bekeken en dan vind ik deze post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72566826 Man ! Die Eagle Weslake is zo brutaal gejat van https://rebrickable.com/m...mk1-t1g-scale-18/#details daar kan ik echt niet mee leven.
Natuurlijk zullen er fabrikanten zijn met een kwaliteit product maar dat ongegeneerd jatten van anderen vind ik onsmakelijk.
Misschien zie ik het fout hoor maar zo denk ik erover.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Ik ben van niemand fan ik wil een goede set voor mij als volwassene - merk kan me gestolen worden. De prijs kwaliteit verhouding vind ik wel belangrijk vandaar dat ik geen Lego meer koop.

En je weet zelf al te goed dat Lego een miljarden bedrijf is en dat wil blijven. Gelukkig zijn er hoop andere landen waar gewoon ieder merk in de winkel staat.

Ja dan hebben al die mensen het niet goed , het bouwblokje is echt niet ontworpen door Lego .
Wel aangepast later maar niet hun uitvinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwJHDjXOCSI7hXdx_z7_qCcIYFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCAcWYr6LfF5WvXsP7JCDaj4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

mir4dor schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:58:
...maar ik denk dat de beginnende Lego fanaat hier moeite mee kan hebben.
Want het logo op de doos, de merknaam, de (relatieve) prijs etc is niet duidelijk genoeg? Iedereen (LEGO of niet) snapt toch dat als 2 produkten op elkaar lijken en de ene kost €250 en de andere €75, dat ergens een verklaarbaar verschil zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:36
Lego purist hier.
En dat wil ik graag zou houden.

Het maakt mij persoonlijk niet uit of andere merken leukere sets hebben of betere prijs/kwaliteit verhouding.
Heb ik daar pragmatische redenen voor? Nee ik denk het niet.
Maakt dat mijn gevoelens minder relevant? Nee dat denk ik ook niet 😛

Ik ben gewend aan Lego, ik heb vertrouwen in de kwaliteit van Lego, ik heb vertrouwen in de klantenservice van Lego.

Ik ben bang dat in een samengevoegd topic vaak discussies omtrent Lego v.s. "de rest" gaan komen.
Als iemand klaagt over de prijs van Lego, verwacht ik reacties in de trend van "koop merk X" maar dat is voor mij persoonlijk geen optie en dat maakt een flink deel van de (zo niet de gehele) discussie niet meer interessant.

Voor mijn gevoel zijn er ook genoeg mensen hier op het forum die dezelfde puristen houding delen om losse topics te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

mir4dor schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:58:
Ik ben niet zo van het online discussiëren maar misschien mag ik hier even mijn plasje over doen.
Graag gescheiden houden denk ik. "Wij" als kenners zullen de verschillende merken misschien goed uit elkaar weten te houden maar ik denk dat de beginnende Lego fanaat hier moeite mee kan hebben.
Ik vind het grappig dat je dit zegt. Ik heb regelmatig gasten over de vloer die natuurlijk al mijn sets zien.

Vaak hebben ze een grote mond en zeggen ze dat is rommel. Dan doen we toch wat testjes !??? Ik zal je eerlijk zeggen dat ze al moeite hadden de mindere merken eruit te halen zelfs dat lukte de meeste al niet. Maar 7 van de 8 keer kozen ze Mould King als zijnde Lego. En de andere die twijfelde zo erg dat het meer een gok was .

Ik nodig je dan ook uit om langs te komen zodat je zelf zo'n test kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 13:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Denk dat dat de lading wel dekt, en eigenlijk best logisch.

Als ik een 'het grote <insert merk> koffie topic' zou maken, dan gaat het expliciet om die koffie. Kan je prima komen met de bonen van de Aldi, maar in lijn van purist, is dat dus niet mijn koffie.

Hoewel ze beide kanten inmiddels compleet eigen sets hebben, zou daar best een basis voor zijn, maar vergelijking en het kopieren zal continue een punt ter discussie worden. Kwaliteit is een discussie an sich, ja er is wat 'knockoff' spul wat niet fijn is, maar met de jaren zijn er een paar die een behoorlijk hoge standaard hebben gehaald.

De 1 is echt verzamelaar van dat specifiek type, de ander ziet het als leuk bouwwerk, weer een ander boeit het niet want speelgoed.. punt. Denk dat je die 3 groepen nooit makkelijk bij elkaar in een topic kan hebben. Zal ook wel de reden zijn waarom een 'grote console topic' nooit een goed idee is geweest :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-06 09:33
Reden voor mij om het gescheiden te houden: ik ben geen verzamelaar, ik bouw en verkoop door. De andere merken verkopen allemaal voor geen meter. Hier niet en op Marktplaats niet. De prijzen van Lego zijn als enige redelijk voorspelbaar en constant. Initieel is de set dan duurder, achteraf kost het bouwen van een Lego-set me minder. Op basis van dit gegeven, vind ik ze niet interessant genoeg om te kopen en dus ook niet om verder te volgen. Hoe tof sommige builds ook zijn, want er zitten echt toffe en originele builds tussen.

De suffe UCS Landspeeder is de uitzondering die de regel bevestigt, dat ding had ik niet moeten kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26
SomerenV schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:43:
[...]In hoeverre is iets namaak als het patent waar alles op gebaseerd is al in de jaren 70 is verlopen? :+ Dat LEGO de eerste was wil niet zeggen dat de rest meteen nep/fake/namaak is. Tot een paar jaar terug had ik gescheiden topics ook prima gevonden, maar tegenwoordig kunnen een aantal merken prima naast elkaar bestaan. Zelfde blokjes, andere sets en soms zelfs andere doelgroepen. Zo heeft Bluebrixx relatief goedkope sets die aandoen als modelbouw qua eindresultaat en duidelijk niet gericht zijn op kinderen. Bij LEGO bestaat dat simpelweg niet. LEGO heeft dan weer Star Wars wat ik tof vind.
Hoeveel LEGO sets bezit je zelf? En wat ben je van plan binnenkort aan te schaffen?

V.w.b. topicsamenvoeging: LEGO is volgens mij nog wel DE standaard als het gaat om bouwbeschrijving, klantvriendelijkheid en kwaliteit (uitzonderingen daargelaten). Daar andere 'merken' door heen gaan husselen is voor de meeste 'echte' LEGO fans not done, en daar kan ik me wel wat bij voorstellen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:57
MAX3400 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:08:
[...]

Want het logo op de doos, de merknaam, de (relatieve) prijs etc is niet duidelijk genoeg? Iedereen (LEGO of niet) snapt toch dat als 2 produkten op elkaar lijken en de ene kost €250 en de andere €75, dat ergens een verklaarbaar verschil zit?
Dat begrijp ik. Waar ik op doel; iemand neemt een foto van een gebouwde Lamborghini Sian en plaatst deze in het topic. Dan moet je er dus steeds bij zeggen van welk bouwstenen merk dit is. Dat bedoel ik met verwarrend.

@CORVETTE Ik begrijp ook jouw betoog. Daarom zei ik ook "Natuurlijk zullen er fabrikanten zijn met een kwaliteit product"
Behalve de schaamteloos gejatte ontwerpen kan ik niet zeggen dat- niet Lego fabrikanten rommel op de markt zetten. Simpelweg omdat ik die ervaring niet heb. Er zitten, zo wat ik zie, best hele gave bouwsels bij !

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Yaksa schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:42:
[...]

Hoeveel LEGO sets bezit je zelf? En wat ben je van plan binnenkort aan te schaffen?

V.w.b. topicsamenvoeging: LEGO is volgens mij nog wel DE standaard als het gaat om bouwbeschrijving, klantvriendelijkheid en kwaliteit (uitzonderingen daargelaten). Daar andere 'merken' door heen gaan husselen is voor de meeste 'echte' LEGO fans not done, en daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
Ik heb meer LEGO dan andere merken en koop ook regelmatig van LEGO zelf. Heb er ook nog een paar op het verlanglijstje staan, maar ik kijk ook regelmatig naar andere merken, zeker nu die kwalitatief steeds meer richting LEGO gaan.

Het is wat ik eerder al zei, dat ieder merk weer zijn eigen thema's heeft en dat is wel tof. Zo is City van LEGO echt bijzonder karig de laatste jaren terwijl andere merken daar juist weer sterker in kunnen zijn. Dat LEGO een bepaalde standaard is ontken ik ook niet, maar dat wil niet automatisch zeggen dat de rest er niet meer toe doet. At the end of the day is het allemaal dezelfde hobby. Ik was ook een purist tot een paar jaar terug maar ik ben er inmiddels achter dat dat nergens op slaat. Inmiddels kijk ik gewoon naar meerdere merken en als de kwaliteit goed genoeg is koop ik daar ook gewoon sets van als ze tof zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:36
@Outerspace of een andere mod, is het handig/gebruikelijk om even een linkje te plaatsen in de 2 topics die hier besproken worden om de aandacht van de volgers daar te krijgen en hen ook om input te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Yaksa schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:42:
[...]

- iedere bouwbeschrijving van Lego is gericht naar jonge kinderen wat je ook koopt. Ook zit er geen moeilijke technieken in de bouw omdat het altijd gericht is op kinderen . Dat is ook hun doelgroep. Vind jij het fijn om steeds 1 of 2 blokjes per bladzijde te doen?

Bij de andere merken dat vaak anders - je krijgt meer stappen ineen en meer moeilijke

Is dat nou zo'n nadeel ? Kinderen met ervaring kunnen het ook bouwen.

- klantvriendelijkheid . Mocht er wat mis zijn mail je de verkoper en dat wat niet goed wordt opgestuurd. Duurt soms wat langer omdat het uit Polen , Duitsland of China moet komen maar nog nooit langer dan 9 dagen op onderdelen gewacht. Dat gaat met high priority.

Klantvriendelijkheid zie ik ook als wat wil de klant graag voor sets zien en hoe kunnen wij de klant goedkoop aan stenen helpen. Allemaal zaken waar Lego niet thuisgeeft.

- kwaliteit: de andere merken kennen eigenlijk geen kleurverschillen, scheuren of brekende stenen. Die kent alleen Lego.

Ik wissel het zelf ook niet door elkaar. Maar als ik mijn Lego kon omwisselen naar GoBricks zou ik het zo doen 😅

Ik verkoop langzaam mijn Lego sets en vervang die door anderen. Ik bouw graag .

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

CORVETTE schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:00:

En je weet zelf al te goed dat Lego een miljarden bedrijf is en dat wil blijven. Gelukkig zijn er hoop andere landen waar gewoon ieder merk in de winkel staat.
Niet direct op jou gericht maar dit zie je op de /r/Lepin Reddit ook veel als reden waarom mensen clones kopen.
Alsof de personen achter Mould King, Lepin etc geen miljarden (willen) verdienen.
LEGO = groot succesvol bedrijf dus evil in hun ogen. En de kleine merken niet. Beetje wat vroeger mensen riepen over “Micro$oft”.

Denk niet dat een samengevoegd topic een lang leven is beschoren met fanboys aan beide zijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Kenzi schreef op donderdag 1 september 2022 @ 03:12:
[...]

Niet direct op jou gericht maar dit zie je op de /r/Lepin Reddit ook veel als reden waarom mensen clones kopen.
Alsof de personen achter Mould King, Lepin etc geen miljarden (willen) verdienen.
LEGO = groot succesvol bedrijf dus evil in hun ogen. En de kleine merken niet. Beetje wat vroeger mensen riepen over “Micro$oft”.

Denk niet dat een samengevoegd topic een lang leven is beschoren met fanboys aan beide zijden.
Op Reddit zitten veel gasten uit vooral de VS , volgens mij , die weten amper wat er allemaal speelt.
Daar heb je gelijk in.
De waarheid ligt vaak in het midden, maar die is er soms lastig uit te vissen m.i.

De reputatie van Lego in landen zoals Duitsland / Polen / Oostenrijk / zwitserland is vaak slecht. Lego is daar het lachertje van de bouwsteentjes wereld. Terwijl hier er een hoop mensen zijn die Lego als een soort van god zien.

De komt omdat ze zich als een bully gedragen: het steeds maar aanklagen van concurrenten om diverse vage redenen. En die bedrijven die ze aanklagen zetten alles gewoon op internet . Dus dat wordt niet in de doofpot te gestopt maar komt open en bloot de wereld in. Weliswaar veelal in het Duits - als het Engels was geweest was de impact nog groter geweest. Dit is alleen van afgelopen paar jaar - ik kan best wat verkeerd hebben:

- Lego klaagt Lepin aan over 1:1 kopieën. ( werd breed uitgemeten en kwam op allerlei blogs -> wat is lepin toch slecht maar Lego had zeker een punt . Dit was niet goed . ( imago schade Chinezen )

Deze kwamen niet op de Lego blogs en zijn vaak erger ( hebben meer impact op de community/ vrijheid goederen ).
Maar ja de selectieve gesponsorde Lego blogs/vlogs hoor je niet over deze rechtzaken want Lego is goed en de rest slecht :

- Lego klaagt BlueBrixx aan ( klein tegen groot ) en BB is Duits -> BB gooit alles open en bloot op hun kanaal
( flinke imago schade natuurlijk )
- Lego klaagt Held der Steine aan ( heel klein tegen groot ) -> ook alles open en bloot op youtube
( flinke imago schade wederom )
- Lego klaagt natuurlijk in China van alles aan ( gaat via Duitsland wederom )
- Lego's eisen voor winkels komen op youtube ook in Duitsland
( ook niet handig - want vriendelijk was Lego niet )
- Lego klaakt Cada aan met 2 verschillende zaken. Ook dat is bekent en niet al te slim om te doen.
- Lego klaagt Qman o.a. aan ( klein tegen groot ) weer via Duitse importeur -> open en bloot op internet
( Lego's imago lijdt nog wat schade )

Duitsland neemt een beetje het voortouw op NL in dit alles, er zijn Europese landen met totaal andere regels daar kunnen ze de andere merken niets maken / aanklagen.
Maar je begrijpt dat vooral de Duitstalige steentjes / set liefhebber een broertje dood heeft aan het bedrijf Lego ? Die supporten allemaal hun Duitse medelanders tegen het grote boze advocaten van Lego . Een aantal rechtzaken loopt nog. Voor miljoenen Duitstaligen is Lego niet slim bezig en zijn ze de ratten van de bouwsteentjes wereld. Het is ook niet slim om dat op deze manier te doen. Ze hebben totaal onderschat hoeveel mensen dit gezien hebben en wat dat met hun imago zou doen. Imago stond al onder druk omdat ze geen volwassen bedienen , kwaliteit slechter werd en de prijzen vgl met de rest totaal niet overeen kwamen.

Dus bij onze buren is er een totaal andere reputatie van Lego dan hier. Beetje apart toch ?!

Als ik een mooie set koop van Lego als ie normaal geprijsd is zoals de anderen en hij is voor mij geschikt , dan zal ik die zonder problemen kopen. Ben ik dan nog wel een fanboy ? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-06 21:38

Sméagol

Master of Mayhem

Ik wil ze absoluut gescheiden hebben.
Ik check heel af en toe het andere topic om te kijken of er iets origineels is, want dat kan interessant zijn, maar als ik in het Lego topic kijk, wil ik Lego zien.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 01:03
CORVETTE schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:08:
[...]

- iedere bouwbeschrijving van Lego is gericht naar jonge kinderen wat je ook koopt. Ook zit er geen moeilijke technieken in de bouw omdat het altijd gericht is op kinderen . Dat is ook hun doelgroep. Vind jij het fijn om steeds 1 of 2 blokjes per bladzijde te doen?
Door deze opmerking krijg ik heel sterk het idee dat je ervaring met Lego uiterst gering is en tevens beperkt tot de kleinere sets.

Wat mij persoonlijk betreft, Lego is Lego en de rest is de rest. Net als dat ik geen andere merken in mijn Lego verzameling wil zie ik graag dat andere merken wegblijven uit het Lego topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 01:03
Heb je post nog een keer gelezen.

En:
De reputatie van Lego in landen zoals Duitsland / Polen / Oostenrijk / zwitserland is vaak slecht. Lego is daar het lachertje van de bouwsteentjes wereld.
Of je hebt echt helemaal geen idee en probeert over te komen als iemand die er verstand van heeft, of je zit hier bewust te trollen.

Net 7 jaar in Zwitserland gewoond en ik kan je verzekeren dat Lego zonder enige twijfel de voorkeur heeft boven al die andere merken en een zeer goede reputatie heeft.

En dit:

"Voor miljoenen Duitstaligen is Lego niet slim bezig en zijn ze de ratten van de bouwsteentjes wereld."

Is natuurlijk gewoon niet onderbouwd en uit je duim gezogen.

Beter houdt je gewoon op met posten in plaats van uit je nek te lullen/trollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

@Groningerkoek

Geachte heer Groningerkoek - en anderen,

Aangezien u mij uitmaakt dat ik onzin uitkraam betreffende de reputatie van Lego zal ik u ( en anderen ) wat leesvoer geven voor de komende dagen / weken. Veel plezier met deze - uiteraard niet geknipte - reacties van Duitstaligen op diverse filmpjes waarin een Lego product zat / of vergeleken werd met een ander merk. Ook een paar reacties erbij voor de bedrijfsvoering / aanklachten van Lego aan anderen. Maar het merendeel gaat over het een product.
De screenshots komen alleen van de eerste 2 pagina's - niet verder - er is dus nog veel meer te lezen - een soort van oneindige stroom van woorden .........

Ik constateer alleen en je moet weten over die rechtszaken die boven staan anders snap je soms gedeeltes niet.

Als je in Zwitserland gezeten hebt kun je vast redelijk Duits.
Pak de popcorn dan maar vast en scrollen maar !

Ik zeg niet dat ik het eens ben met o.a. Thomas / Johnny / BlueBrixx e.a. maar kijk eens naar die miljoenen ( ! ) views. Het gaat er niet om wat iemand / of ik zelf van een product vind, gaat om puur om de reacties zijn onder de filmpjes. Probeer er voor de gein eens een positieve reactie uit te halen.

Ja..... maar Thomas e.a. vertellen een hoop "onzin" omwille van de Hits . Het gaat niet om die hits het gaat om de reacties .
Lees al die pagina's hoe mensen denken over Lego. Bijna ieder Filmpje heeft deze reacties - je kunt gewoon een ander kiezen - het zijn dezelfde reacties. Trouwens er zijn er nog meer die niet reageren onder filmpjes maar wel die mening delen.

Afobs ( afols ) zijn natuurlijk maar een klein percentage van de bevolking van een land dus zoveel knapper dat er zo veel hits/views zijn.
Het zijn natuurlijk niet allemaal Duitstaligen / Duits sprekende landen , dan zou je nog niet aan zoveel views komen.

Er zijn velen Duitstalige kanalen ( reacties verschillen niet ) dus we pakken een paar van de grootste:
Alle merken doen ze. Behalve BB zelf natuurlijk:

Hier komen er wat:

YouTube: YouTube
YouTube: Einstweilige Verfügung von Lego: Verkaufsverbot bei BlueBrixx
YouTube: Update zu Lego vs. BlueBrixx - 3.000€ Strafe für BlueBrixx reichen L...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpKbdgxD5Si6V8XgWBzeZ7J29Q0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JFxmBH0H6SrziyJvr7oejcZ9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UgvCOf2xd2JKgXnN6pPoidd7AI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TCIXfQ3PUp6VJcymhPEUVFue.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7m1NAc1rajsxbKG53osHQD4lrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7OaE1UUfFuPYHYiyBjJVENQw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_luO8oq2Kmhe8sOarcFRVjclGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vqKgYEV1lw9rt3fPJRGvTPIH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnlIbE3MM2q4VLpZt4FU3fmPLk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/keh5RJpFNJSeCZgY5juFRUrX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-blYZnP6otVfN-AKY1lpoTfNIA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vfn9RYeg7Vvc9tT2Y6stzlEy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I27Mrp-x4dCraiWbMClNkTmCVXw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wmFNuh8AoWvxewCnc5d1pWX6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4Bp5jyiEs9sYDfLM5FFiGoBIBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qfFHp2MLoBGengcROXzqZvap.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcN8BcXpUB-G82DCeXnF9T3vGXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ds4shCfDMqN0x4xzkg8NlUzT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AMzhEMDlCX2Zb6yeIO6Otk3lSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KdLywKEIOGWCDFM2XDf1rarU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yE_kmLdUIautmGzXJORpg5DYKoc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XgbSy8k7QCvrYjHdMc1TRTug.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jj53GsXsa6buT0lvjcWX7eZ0F4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NV0t0RcfXvsOPqxzwrLcqwdP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:50
Nee, geen interesse en dat is op de vraag of het samengevoegd kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
@CORVETTE Ik snap dat je het goed bedoelt maar dat soort rants zijn niet heel positief wat betreft verbroedering tussen LEGO en andere merken :X Uiteindelijk blijft iedereen vastklampen aan zijn of haar favo merk en de rest is rommel. Door zo vol in de aanval te gaan (of verdediging, afhankelijk hoe je het ziet) gaan de hakken alleen maar meer in het zand. Gewoon lekker iedereen in zn waarde laten, al geldt dat uiteindelijk voor iedereen, ongeacht welk merk ze graag kopen.

Maar goed, duidelijk dat er dus (nog) niet echt de steun is voor een vervoeging van beide topics. Ook goed om te weten. Ik blijf ondertussen vrolijk in beide topics actief, soms mogelijk met wat kruisbestuiving als dat onvermijdelijk is maar so be it.

Iedereen thanks voor de reacties! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Bit late to the party... zie dit topic net pas. Mooi en interessant topic, dank voor je poging tot samenvoegen!
SomerenV schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:50:
Maar goed, duidelijk dat er dus (nog) niet echt de steun is voor een vervoeging van beide topics. Ook goed om te weten. Ik blijf ondertussen vrolijk in beide topics actief, soms mogelijk met wat kruisbestuiving als dat onvermijdelijk is maar so be it.
Gezien het feit dat hier voor mijn gevoel vooral mensen reageren die ik in beide topics niet veel zie langskomen, weet ik niet of deze steekproef zo representatief is

Tegelijk, dit topic laat al wel zien waar een "menging" toe zal leiden... we hebben nu al een rant (die van @CORVETTE ) die 15 draaitjes (ja ik heb geteld :p ) van mijn scrollwiel nodig had :? |:(

Je hebt helemaal gelijk gelijk dat zo'n rant de verbroedering (een voorwaarde voor een topic waar mensen niet rollend over straat met elkaar omgaan) niet helpt.

Dus ik kom, helaas, op dezelfde eindconclusie, niet nu samenvoegen.

[ Voor 4% gewijzigd door 42erik op 07-09-2022 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-06 12:41
Ik ben er ook geen voorstander van ondanks de gelijke interesses. Er zijn ook aparte topics voor Xbox en Playstation, ondanks dat beide apparaten eigenlijk exact hetzelfde doen. De reden is simpel: fanboyism gaat de kwaliteit van het topic gigantisch onderuit halen. Ergens fan van zijn is niet erg, wel het geklaag en de negativiteit om maar andere merken (of Lega vice versa) in een kwaad daglicht te willen zetten, al dan niet bewust en doelmatig het topic daarmee vervuilen.

Geen zin in, terwijl dat ik eigenlijk geen bezwaar heb tegen andere Lego-merken en eigen gemaakte creaties erg cool vindt (ongeacht merk). En andere Lego-merken doen vaak dingen ook anders. Zo maakt Lego officieel geen real-world oorlogstuig, andere merken wel. Dat zijn leuke verschillen.

Wat m.i. zeker voorkomen moet worden is promoten van plagiaatlego; d.w.z. Aziatische (nep)merken die officiele Lego sets 1 op 1 kopieren en dus aan copyrightschending doen. Dat hoeft Tweakers m.i. niet te faciliteren; net zoals linkjes posten naar illegale downloadbare content eigenlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Justinn1988 op 07-09-2022 12:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:52

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Iemand proberen over te halen met zulke lappen tekst, foto's e.d. is nou niet echt bevordelijk voor dit topic.
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

Graag ontopic blijven aub

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex1806
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-04-2023
Malfunctions schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:45:
@CORVETTE Vandaar dat de hele wereld het Lego steentjes noemt ipv kiddycraft steentjes?

Ik heb in het andere topic gemerkt dat jij fan bent van de overige fabrikanten, en dat is je goed recht. Ik geef enkel aan hoe ik erin sta.
iedereen zegt "Bacardi cola" maar bestaan andere rums en betere 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Justinn1988 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:45:
Geen zin in, terwijl dat ik eigenlijk geen bezwaar heb tegen andere Lego-merken en eigen gemaakte creaties erg cool vindt (ongeacht merk).
Even dit oude topic oprakelen. De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het digitaal ontwerpen van een schaalmodel van een bestaande brandweerwagen. Uiteindelijk ook meerdere wagens, maar in eerste instantie ging het om de tankautospuit. Het doel was die in het echt maken. Ik vol goede moed het design naar Bricklink geüpload en mandjes aangemaakt om de steentjes te bestellen. 120 euro... Nou vind ik het niet erg om wat geld uit te geven aan m'n hobbies, maar 120 euro voor één model wat waarschijnlijk nog een revisie moet krijgen? Dat is (voor mij) echt teveel geld.

Uiteindelijk steentjes uit mijn eigen collectie gezocht om te kijken wat ik zelf al had, en dan de resterende steentjes bestellen. Alsnog een goede 70 euro, en dan moet ik sets die momenteel uitgestald staan kannibaliseren.

Nou herinnerde ik me een goedkopere optie, in de vorm van Webrick. Daar heb ik twee of drie jaar geleden eens naar gekeken, maar toen miste ze nog enorm veel steentjes. Nu opnieuw geprobeerd en ze hadden 98% van de door mij benodigde steentjes. Kosten, inclusief verzenden vanuit China? 35 euro :o Dat is dus 35 euro voor álle steentjes die ik nodig heb voor het model. Niet alleen de steentjes die ik zelf niet heb. Bestellen was echt smooth sailing en het was met 9 dagen hier.

De kwaliteit van de steentjes is wisselvallig. Het voelt en klikt zoals LEGO. Dat verschil ga je met veel steentjes niet merken. Wat wél aanzienlijk minder van kwaliteit is de color accuracy. Je ziet best goed verschillende tinten. Maar goed, 35 euro, dus wat wil je. Had het dan iets duurder gemaakt, want hoewel ik 120 euro teveel geld vind is 35 euro weer het andere uiterste. Maar da's een andere discussie :+

Dit brengt wat mij betreft wel een dilemma met zich mee. Als een ontwerp gemaakt is met Bricklink Studio, en je de instructies en parts list gaat uploaden naar Bricklink, maar zelf simpelweg het geld niet hebt die 'officiële' route te nemen voor je eigen design, mag het dan nog wel getoond worden in het LEGO-topic? Let wel, het gaat dan puur om het laten zien van de MOC. Een MOC die ontworpen is met echt spul in het achterhoofd, en die te bestellen is in de vorm van echt spul.

Ik snap ergens best dat men het LEGO-topic niet wil vervuilen met sets van andere merken, of namaak van LEGO-sets (al is dat in het bouwsteentjes-topic ook verboden). En ik snap ook dat je geen discussie wilt over verschillende merken steentjes (geen idee welke er allemaal zijn overigens) en over steentjes die LEGO niet heeft en andere merken wel. Ik ben ook niet perse fan van steentjes die LEGO niet heeft bijvoorbeeld. Maar een MOC tonen die volledig met LEGO te maken is, en waarvan je de steentjes via de officiële weg kunt bestellen moet wel kunnen toch? Hoe men de steentjes uiteindelijk bestelt is ieder voor zich, en heel eerlijk... ik vind het tof dat er twee routes zijn zodat de wereld van MOCs voor iedereen toegankelijk blijft.

Dus bij deze de vraag of er voor eigen ontwerpen een oogje dichtgeknepen kan worden zo nu en dan. Zolang je niet begint over de steentjes, of waar ze besteld zijn, en de MOC (van een Tweaker) centraal staat moet dat geen probleem zijn lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:15
Volgens mij is de democratische manier om gewoon een algemeen topic te maken en in beide topics te vermelden. Als de belangstelling er is, komt het wel goed. In de discussie verlies je elkaar juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
SomerenV schreef op zondag 18 juni 2023 @ 02:44:
[...]

Even dit oude topic oprakelen. De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het digitaal ontwerpen van een schaalmodel van een bestaande brandweerwagen. Uiteindelijk ook meerdere wagens, maar in eerste instantie ging het om de tankautospuit. Het doel was die in het echt maken. Ik vol goede moed het design naar Bricklink geüpload en mandjes aangemaakt om de steentjes te bestellen. 120 euro... Nou vind ik het niet erg om wat geld uit te geven aan m'n hobbies, maar 120 euro voor één model wat waarschijnlijk nog een revisie moet krijgen? Dat is (voor mij) echt teveel geld.

Uiteindelijk steentjes uit mijn eigen collectie gezocht om te kijken wat ik zelf al had, en dan de resterende steentjes bestellen. Alsnog een goede 70 euro, en dan moet ik sets die momenteel uitgestald staan kannibaliseren.

Nou herinnerde ik me een goedkopere optie, in de vorm van Webrick. Daar heb ik twee of drie jaar geleden eens naar gekeken, maar toen miste ze nog enorm veel steentjes. Nu opnieuw geprobeerd en ze hadden 98% van de door mij benodigde steentjes. Kosten, inclusief verzenden vanuit China? 35 euro :o Dat is dus 35 euro voor álle steentjes die ik nodig heb voor het model. Niet alleen de steentjes die ik zelf niet heb. Bestellen was echt smooth sailing en het was met 9 dagen hier.

De kwaliteit van de steentjes is wisselvallig. Het voelt en klikt zoals LEGO. Dat verschil ga je met veel steentjes niet merken. Wat wél aanzienlijk minder van kwaliteit is de color accuracy. Je ziet best goed verschillende tinten. Maar goed, 35 euro, dus wat wil je. Had het dan iets duurder gemaakt, want hoewel ik 120 euro teveel geld vind is 35 euro weer het andere uiterste. Maar da's een andere discussie :+

Dit brengt wat mij betreft wel een dilemma met zich mee. Als een ontwerp gemaakt is met Bricklink Studio, en je de instructies en parts list gaat uploaden naar Bricklink, maar zelf simpelweg het geld niet hebt die 'officiële' route te nemen voor je eigen design, mag het dan nog wel getoond worden in het LEGO-topic? Let wel, het gaat dan puur om het laten zien van de MOC. Een MOC die ontworpen is met echt spul in het achterhoofd, en die te bestellen is in de vorm van echt spul.

Ik snap ergens best dat men het LEGO-topic niet wil vervuilen met sets van andere merken, of namaak van LEGO-sets (al is dat in het bouwsteentjes-topic ook verboden). En ik snap ook dat je geen discussie wilt over verschillende merken steentjes (geen idee welke er allemaal zijn overigens) en over steentjes die LEGO niet heeft en andere merken wel. Ik ben ook niet perse fan van steentjes die LEGO niet heeft bijvoorbeeld. Maar een MOC tonen die volledig met LEGO te maken is, en waarvan je de steentjes via de officiële weg kunt bestellen moet wel kunnen toch? Hoe men de steentjes uiteindelijk bestelt is ieder voor zich, en heel eerlijk... ik vind het tof dat er twee routes zijn zodat de wereld van MOCs voor iedereen toegankelijk blijft.

Dus bij deze de vraag of er voor eigen ontwerpen een oogje dichtgeknepen kan worden zo nu en dan. Zolang je niet begint over de steentjes, of waar ze besteld zijn, en de MOC (van een Tweaker) centraal staat moet dat geen probleem zijn lijkt me.
Niks over de steentjes zeggen, en het verschil is niet te zien ;)

Maar ja, dat lijkt me prima kunnen.

Wat vind jij eigenlijk van deze: set op rebrickable, gekocht door bijvoorbeeld en mould king die hem als set uitbrengt. Is een moc, alleen heb ik niet de steentjes bij elkaar gekocht, maar heb ik dat laten doen door mk..

[ Voor 3% gewijzigd door 42erik op 18-06-2023 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
42erik schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:06:
[...]
Wat vind jij eigenlijk van deze: set op rebrickable, gekocht door bijvoorbeeld en mould king die hem als set uitbrengt. Is een moc, alleen heb ik niet de steentjes bij elkaar gekocht, maar heb ik dat laten doen door mk..
Dan zit je alsnog met het feit dat je een set van een ander merk hebt gekocht, en ook nog eens op basis van een creatie die niet van jezelf is. Persoonlijk zou ik daar weinig tegen hebben als de instructies gewoon online te vinden zijn (al dan niet tegen betaling), maar daarmee wordt de grens wel heel vaag denk ik. Al zou dat ook prima voer zijn voor een discussie. Want waar trek je de grens? Gaat het om het logo op de steentjes? Gaat het om de sets zelf? Eigen mocs wel of niet? Andere mocs wel of niet?

Overigens weet je bij andere merken niet altijd of er netjes betaald wordt voor een ontwerp als het om een MOC gaat. Dat maakt het ook wat lastig. Voor nu zie ik graag dat de eigen creatie centraal staat, en niet perse het steentje waar het mee gebouwd is. Wel met de voorwaarde dat die creatie volledig met echte LEGO te bouwen is en dat er niet gepraat wordt over de gebruikte steentjes, om zo discussie te voorkomen. Zo blijft het LEGO-topic voorzien van LEGO-sets en mocs die te maken zijn met LEGO.

Het bouwsteentjes-topic kan dan altijd nog gebruikt worden om meer in te gaan op de gebruikte steentjes.
mathelicious schreef op zondag 18 juni 2023 @ 05:27:
Volgens mij is de democratische manier om gewoon een algemeen topic te maken en in beide topics te vermelden. Als de belangstelling er is, komt het wel goed. In de discussie verlies je elkaar juist.
Discussie wil ik juist voorkomen. Daarom ook dit aparte topic om de vraag te stellen waar de grens ligt, of zou moeten liggen. Ik zou het persoonlijk erg jammer vinden als je een MOC alleen mag delen wanneer deze gemaakt is met echte LEGO, of dat je anders alleen de digitale variant mag delen. Komt dan een beetje over als 'jij hebt niet genoeg geld om je eigen bedenksel van echt spul te maken dus je mag niet meedoen'. Da's misschien wat kort door de bocht, maar zo voelt het een beetje. Maar vooralsnog lijkt er geen vuiltje aan de lucht, dus daar ben ik wel blij mee.

[ Voor 23% gewijzigd door SomerenV op 18-06-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
SomerenV schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:26:
[...]

Dan zit je alsnog met het feit dat je een set van een ander merk hebt gekocht, en ook nog eens op basis van een creatie die niet van jezelf is. Persoonlijk zou ik daar weinig tegen hebben als de instructies gewoon online te vinden zijn (al dan niet tegen betaling), maar daarmee wordt de grens wel heel vaag denk ik. Al zou dat ook prima voer zijn voor een discussie. Want waar trek je de grens? Gaat het om het logo op de steentjes? Gaat het om de sets zelf? Eigen mocs wel of niet? Andere mocs wel of niet?

Overigens weet je bij andere merken niet altijd of er netjes betaald wordt voor een ontwerp als het om een MOC gaat. Dat maakt het ook wat lastig. Voor nu zie ik graag dat de eigen creatie centraal staat, en niet perse het steentje waar het mee gebouwd is. Wel met de voorwaarde dat die creatie volledig met echte LEGO te bouwen is en dat er niet gepraat wordt over de gebruikte steentjes, om zo discussie te voorkomen. Zo blijft het LEGO-topic voorzien van LEGO-sets en mocs die te maken zijn met LEGO.

Het bouwsteentjes-topic kan dan altijd nog gebruikt worden om meer in te gaan op de gebruikte steentjes.

[...]

Discussie wil ik juist voorkomen. Daarom ook dit aparte topic om de vraag te stellen waar de grens ligt, of zou moeten liggen. Ik zou het persoonlijk erg jammer vinden als je een MOC alleen mag delen wanneer deze gemaakt is met echte LEGO, of dat je anders alleen de digitale variant mag delen. Komt dan een beetje over als 'jij hebt niet genoeg geld om je eigen bedenksel van echt spul te maken dus je mag niet meedoen'. Da's misschien wat kort door de bocht, maar zo voelt het een beetje. Maar vooralsnog lijkt er geen vuiltje aan de lucht, dus daar ben ik wel blij mee.
Ja, mee eens dat het ergens daar vager aan het worden is. En goed punt dat er niet altijd netjes betaald wordt voor een ontwerp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:56
nooit geweten dat die blokjes zoveel emoties oproept heel interessant om te zien/lezen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
bie100 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:50:
nooit geweten dat die blokjes zoveel emoties oproept heel interessant om te zien/lezen :)
Ja, het is een fascinerend fenomeen. Ik denk dat het voor een groot deel komt doordat je voorheen LEGO had, een paar hele slechte alternatieve merken, en de Chinese namaak. En dan namaak in letterlijke zin want dat waren vaak 1 op 1 kopieën van bestaande LEGO-sets, maar dan vaak voor niet eens de helft van het geld. De kwaliteit van steentjes was matig, maar daarin zijn de afgelopen jaren best wat stappen gemaakt. Met dat in het achterhoofd snap ik het sentiment ook wel. LEGO is LEGO en de rest zijn goedkope knockoffs.

Maar die tijd is een beetje voorbij. Sure, je kunt nog steeds namaak kopen, maar er zijn inmiddels ook prima alternatieve merken met goede eigen ontwerpen, of sets in samenwerking met externe ontwerpers. Steentjes zijn kwalitatief vaak best goed, en regelmatig zelfs vergelijkbaar met LEGO. Tegelijkertijd zie je de laatste tijd juist vaker dat LEGO kwaliteitsissues heeft, met scheurende steentjes en kleurverschillen.

Ik snap nog steeds wel dat men in het LEGO-topic geen andere merken wil, want LEGO is LEGO, maar dat gaat wat mij betreft meer om de sets dan om het steentje zelf. Daarbij ben ik van mening dat concurrentie alleen maar goed is, en uiteindelijk zijn we allemaal gebaat bij meer concurrentie, want dan gaat met een beetje geluk de kwaliteit omhoog, worden de sets leuker/beter en blijft de prijs behapbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:13

Lordy79

Vastberaden

bie100 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:50:
offtopic:
Helemaal eens, maar...
Intel vs Amd
Apple vs Android
Nintendo Vs Xbox
Nvidia vs die andere
Friet vs Patat

Er zijn enorme flame wars waar je vast van op de hoogte bent dus heel erg verbazen doet t me niet...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Lordy79 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:00:
[...]

offtopic:
Helemaal eens, maar...
Intel vs Amd
Apple vs Android
Nintendo Vs Xbox
Nvidia vs die andere
Friet vs Patat

Er zijn enorme flame wars waar je vast van op de hoogte bent dus heel erg verbazen doet t me niet...
Eerder Xbox versus Playstation.. want de Nintendo fans spelen rustig op hun Switch verder die die spellen toch allemaal niet kan spelen. :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Lordy79 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:00:
[...]

offtopic:
Helemaal eens, maar...
Intel vs Amd
Apple vs Android
Nintendo Vs Xbox
Nvidia vs die andere
Friet vs Patat

ben er mee bekend ( dat snap ik ook niet btw ;) ) maar als ik mee lees en en zie dat de zogenaamde b merken beter zijn of gelijkwaardig dan ligt het dus aan de naam en niet aan het product

maar goed ben maar een leek hoor het enige wat ik gebouwd heb is met playmobil toen de kinderen klein waren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
bie100 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:21:
[...]

ben er mee bekend ( dat snap ik ook niet btw ;) ) maar als ik mee lees en en zie dat de zogenaamde b merken beter zijn of gelijkwaardig dan ligt het dus aan de naam en niet aan het product

maar goed ben maar een leek hoor het enige wat ik gebouwd heb is met playmobil toen de kinderen klein waren :9
Oh, het ligt voor sommigen ook puur aan de naam. Als het geen Lego is, is het niks, aldus sommigen. En er zijn er die daar erg fanatiek van worden, ik werd zelfs via dm lastig gevallen omdat ik de nieuwe blokjes niet verfoei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
42erik schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:18:
[...]

, ik werd zelfs via dm lastig gevallen omdat ik de nieuwe blokjes niet verfoei
nou goed dat bedoel ik het gaat dan wel heel ver :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
bie100 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:26:
[...]

Yup...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
bie100 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:26:
[...]

Even deels op woorden terugkomen, even terug gezocht. Het gedoe in mijn dm was niet om de nieuwe blokjes an sich, maar om het feit dat die schijnbaar vooral werden gebruikt voor jatwerk van Lego zelf en van mensen die een eigen ontwerp maakten. Dat dat alleen al tijden niet meer zo is, was helaas aan dovemansoren gericht
Pagina: 1