Zigbee dimmer module met dubbele pulsdrukschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahlesseh
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-04 13:08
Ik heb het forum redelijk doorgespit, maar ik kan niets vinden wat mijn vraag beantwoord.

Mijn vraag:

Ik heb in mijn woonkamer een schakelpunt waar in 1 doos aansluitingen van 2 verschillende lichtpunten samenkomen (eettafel en zitgedeelte). Die wil ik graag met een dubbele pulsdrukker/pulsdrukschakelaar handmatig kunnen aansturen en dimmen. Ook wil ik dit via Zigbee kunnen doen. Nu vind ik heel veel pulsdimmers met zigbee voor een enkele pulsdrukker, maar niets voor een dubbele pulsdrukker. Dat zijn altijd alleen maar schakelaars, geen dimmers

Vraag is eigenlijk of dit überhaupt wel kan? Zo ja, is er iets kant en klaar op de markt? Of is er een relatief simpele omweg om dit toch te bereiken? Zat bijvoorbeeld te denken om misschien gewoon 2 van die enkele pulsdimmers in de doos te doen oid? Denk echter niet dat dat gaat passen.

Ben best al een tijdje aan het zoeken, maar kom niet verder dan de druk/draai oplossing van Ecodim. Dat wil ik eigenlijk niet, het liefst doe ik alles met pulsdrukkers.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die me iets wijzer kunnen maken.

Beste antwoord (via mahlesseh op 11-09-2022 12:52)

• Steff3D
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-03 21:24
Heb je de MOES ZM-105B-MS al bekeken? Als ik je vraag goed begrijp ben je naar zoiets op zoek.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:18

CyBeRSPiN

sinds 2001

Neem Hue en installeer een Friends of Hue switch. Dan kun je beide lampen met 2 wip schakelaars met een pulsdrukker dimmen. Hue gebruikt Zigbee.
Deze bijvoorbeeld: https://www.dedomoticasto...-zuiver-wit-glanzend.html
Daar zit dus geen dimmer in, de Hue lampen zelf hebben een ingebouwde dimmer die draadloos via Zigbee werkt.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-08-2022 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wil je dubbele pulsdrukkers per uitgang, dus 4 pulsdrukkers? Ik ken inderdaad al weinig Zigbee dimmer modules die twee pulsdrukkers kunnen gebruiken maar een dubbele dimmer met vier ingangen ken ik niet.

Verder ook even kijken of er voor je schakelmateriaal wel een dubbele up/down pulsdrukker te krijgen is. Ik gebruik bijvoorbeeld Schneider Merten en die kent alleen dubbele pulsdrukkers (zou anders ook raar staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een Hue Wall switch kan ook met je (bestaande) dubbele pulsdrukker. Daar zitten standaard ook 2 'kanalen' op die afzonderlijk zijn te gebruiken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:35
mahlesseh schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 00:49:
Zat bijvoorbeeld te denken om misschien gewoon 2 van die enkele pulsdimmers in de doos te doen oid? Denk echter niet dat dat gaat passen.
Achter de schakelaar kun je dat niet kwijt nee, maar misschien bij de lichtpunten wel. Of anders één achter de schakelaar en één bij een lichtpunt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahlesseh
Bedankt voor de aangedragen informatie en oplossingen.

mogelijke opties die ik lees:

- in de schakeldoos en lichtpunt schakelen en dimmen met elk een losse dimmer. (vermoedelijk draden trekken)
- Hue switch icm hue dimbare lampen. (geen vrije keuze schakelmateriaal)

Het bevestigd wel dat wat ik specifiek zoek er niet lijkt te zijn. Dubbele pulsdrukker schakelen en dimmen in de schakeldoos. Vermoedelijk technisch onmogelijk omdat het technisch gewoon niet in een schakeldoos past op dit moment.

De opties die worden aangedragen zijn zeker een oplossing om het werkend te krijgen, maar dat wil ik niet.

Plan: Ik ga een concessie doen en kijken of er een doos naast gezet kan worden om zo 2 enkele schakelpunten te creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:35
mahlesseh schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:50:
- in de schakeldoos en lichtpunt schakelen en dimmen met elk een losse dimmer. (vermoedelijk draden trekken)
In tegendeel. Veel van zulke modules (inderdaad niet alle) hebben een nuldraad nodig, deze heb je bij het lichtpunt gegarandeerd beschikbaar, achter de schakelaar meestal niet. Vaak is bij het lichtpunt inbouwen sowieso de simpelste oplossing.
Dan plaats je de Hue wall switch module achter schakelmateriaal van jouw keuze. Wel jammer dat daar batterijen in gaan.
De opties die worden aangedragen zijn zeker een oplossing om het werkend te krijgen, maar dat wil ik niet.
Je wil het niet werkend krijgen? :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Steff3D
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-03 21:24
Heb je de MOES ZM-105B-MS al bekeken? Als ik je vraag goed begrijp ben je naar zoiets op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Jawel, zie ook mijn eerdere post, zo gebruik ik hem ook met mijn standaard Gira spul.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 31-08-2022 13:28 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:20

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een Philips Hue Wall-switch? Een switch bedient twee kanalen en ze werken met puls-drukkers. Zelf gebruik ik 'm in combinatie met een rocker-switch, maar volgens deze review kun je met een puls-drukker dimmen. Al weet ik niet of dat out-of-the-box werkt, of via een Home Assistant automation.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:22

BoGu5

hmmmz

Bedankt voor de aangedragen informatie en oplossingen.

mogelijke opties die ik lees:

Het bevestigd wel dat wat ik specifiek zoek er niet lijkt te zijn. Dubbele pulsdrukker schakelen en dimmen in de schakeldoos. Vermoedelijk technisch onmogelijk omdat het technisch gewoon niet in een schakeldoos past op dit moment.

Plan: Ik ga een concessie doen en kijken of er een doos naast gezet kan worden om zo 2 enkele schakelpunten te creëren.
Ik herken je vraag inderdaad heel goed, ik liep hier in huis tegen hetzelfde aan. Ik heb het opgelost door de dimmers deels in de armaturen van de lampen/centraaldozen van de plafonds te bouwen. Zeker niet ideaal.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahlesseh
Xander schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:20:
[...]

Je wil het niet werkend krijgen? :+
:P
Steff3D schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:20:
Dit is precies wat ik zoek, maar er is voor zover ik zie altijd een N-draad nodig. Moet ik even kijken tzt (nieuwbouw huis) hoe ze het hebben aangelegd. Maar dan is dit exact wat ik zoek! Dank daarvoor. edit: Waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar volgens mij trek ik daar relatief makkelijk een blauwe draad bij. Dan zou het dus sowieso kunnen.
BoGu5 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 00:14:
[...]
Ik herken je vraag inderdaad heel goed, ik liep hier in huis tegen hetzelfde aan. Ik heb het opgelost door de dimmers deels in de armaturen van de lampen/centraaldozen van de plafonds te bouwen. Zeker niet ideaal.
Perfectionisten onder elkaar herkennen de pijn. |:( :+

[ Voor 7% gewijzigd door mahlesseh op 11-09-2022 13:12 ]

Pagina: 1