Funderingsbalk van tuinhuis waterdicht maken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:54
Wij hebben een houten tuinhuis op een betonplaat gemonteerd met lange bouten. Het tuinhuis kan dus niet meer verplaatst worden. Al het hout is ook behandeld met vochtregulerende beits.
Rondom het tuinhuis hadden we eerst tegels geplaatst in mortel, maar die zijn uiteindelijk allemaal terug losgekomen (de klusjesman die we hadden ingehuurd verzekerde ons dat dit niet ging gebeuren maar goed)...
Dus nu gaan we die op tegeldragers plaatsen.

Maar het gaat dus om de funderingsbalk. De tegels komen tegen die balk aan te liggen, en er komt dus water tegen die funderingsbalk te staan onder de tegels (aangezien het een lege ruimte is onder die tegeldragers) als het gaat regene.

Hoe beschermen we die balk tegen het vocht? Ik had aan EPDM folie te verlijmen tegen het hout net tot op de hoogte van de tegel, en dan doorzichtige silicone te spuiten in de spleet tussen de tegel en net boven de folie tegen het hout. De EPDM folie zal ik natuurlijk ook verlijmen tegen het beton.
Het probleem is of ik niet zeker weet of die folie al het vocht zal tegenhouden. Misschien komt er wel vocht onder en dan kan het natuurlijk geen kanten op... Heeft iemand soms een betere oplossing :)
De onderkant van het tuinhuis heb ik trouwens afgekit met silicone zodat er geen water onder kan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuLkDMFC3mdBCz9Tuwb7jwl5CSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qP6Luf2Ux7sdbvh2SEqrf7N1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ardana123 op 30-08-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
heb geen antwoord maar wil het wel weten, dus door dit bericht volg ik je topic.
jammer dat de klusser onbetrouwbaar blijkt anders zou je zoiets bij hem neerleggen.
Maar de kennis van tweakers is groot dus je gaat vast tot goede oplossing komen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Dit lijkt mij een recept voor houtrot. Volgens mij is het gebruikelijk de onderzijde van een hard houten balk of nog beter kunststof dorpel te voorzien. Daar kun je dan een loodslab onder doen tegen optrekkend vocht (bij gebruik houten balk). Ik kan mij moeilijk voorstellen dat dit lang goed blijft.

Hout werkt en moet ademen. Siliconen kit lijkt mij dan ook niet de juiste manier. Ben benieuwd naar de reacties

Edit : zie deze link https://gadero.nl/zelf-blokhut-maken/

[ Voor 16% gewijzigd door Waypoint op 30-08-2022 23:24 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:18
Silent7 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:49:
heb geen antwoord maar wil het wel weten, dus door dit bericht volg ik je topic.
jammer dat de klusser onbetrouwbaar blijkt anders zou je zoiets bij hem neerleggen.
Maar de kennis van tweakers is groot dus je gaat vast tot goede oplossing komen!
Je kunt linksboven het topic, bij de topictitel gewoon een vinkje zetten. Dan hoeft je geen bericht te posten om iets te volgen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:45
Wat zit er aan de andere kant van het tuinhuisje? Ligt de grond/tuin daar lager of ligt de funderingsbalk echt vol in de grond nu?
En is er wel een balk en van welk hout is die? Ik zie nu alleen maar een normaal deel op de grond?
En is het niet in zijn geheel overkapt? Omdat je over water spreekt over alle tegels?

Je terras ophogen boven je funderingsbalk lijkt mij dan voor het vocht inderdaad een heel slecht idee, kan je niet gewoon afgraven en dan afschot creëren richting je tuin?

[ Voor 37% gewijzigd door GeeMoney op 31-08-2022 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:52
Ik zou de onderkant er af halen en een rijtje stenen metselen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:54
ik zou de tegels lager leggen dan je tuinhuis, maar als dat niet kan minimaal 10 cm vrijhouden tussen de tegels en het hout en hier iets van grof grind in storten. Als je dezelfde kleur grind aanhoudt van je tegels valt het niet eens op

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-07 13:58
Deze constructie is vragen om problemen op termijn. Idealiter had je eerst een muurtje gemetseld of een hardhouten onderslagbalk gebruikt, nu is het de vurenhouten constructie die het vocht moet opvangen en dat is vragen om problemen.
Je geeft aan dat de constructie niet meer te verplaatsen is, maar is dat ook echt zo of is het teveel werk?

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-07 21:08

mmniet

De beetje weter

mijn ervaring is dat hout niet tegen vocht gaat kunnen. Hardhout heb ik ook weg zien rotten. Zoals hierboven gemeld moet je eigenlijk een laagje steen/beton hebben en daarbovenop gaan werken. Dus als het nu wat meer moeite kost om het aan te passen, dan scheelt dat ellende in de toekomst. Hoe erg je hout ook bewerkt met chemische rotzooi, het blijft in die zin een zwakke plek in je constructie ivm vocht dat er blijft staan (ja, er worden hele huizen van hout gemaakt, zelfs flatgebouwen, maar daar zijn vaak wel de juiste voorzieningen getroffen om dit te voorkomen).

Ik ben geen expert op dit gebied, maar heb verschillende soorten hout weg zien rotten, vuren, douglas, hardhout, geimpregneerd hout, geverfd hout, etc.

Hout kan prima, maar dan moet het zijn vocht goed af kunnen voeren, dus geen blijvende vochtige plekken na bijvoorbeeld een regenbui

It's me Mario

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-07 19:17

Managelorian

“This is the workflow.”

Deze constructie kan niet goed gaan. (Vuren?)hout kun je nog zo goed willen beschermen, maar zo dicht bij de grond gaat het snel rotten.

Zelf heb ik een soortgelijk tuinhuis op hardhouten balken gezet welke op een betonplaat liggen die 10-15 cm boven de grond uitsteekt. Dat gaat nu al zo'n 10 jaar goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:20
Kun je niet rondom de onderste plank eraf halen en er betonnen opsluitbanden onder plaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07 12:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ardana123 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:44:
Wij hebben een houten tuinhuis op een betonplaat gemonteerd met lange bouten. Het tuinhuis kan dus niet meer verplaatst worden.
Niet opzij, of ook niet omhoog? Opkrikken en op een waterbestendig materiaal plaatsen lijkt mij de beste oplossing.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• koetsier88
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-07 18:24
Dit is niet zomaar op te lossen.

De 1e 10 a 15 cm moet altijd van beton of kunststof zijn.

Wat je eventueel zou kunnen doen is de onderste plank vervangen voor een kunststof plank. Hout erachter goed in de menie zetten.

En aan de voorzijde de tegels er 10 cm vandaan houden en een grindnest maken.
Een grindput is een strook grind wat ongeveer 50cm diep is en minimaal 10 cm breed. Hierdoor loopt de regen sneller weg.
Of eventueel een multi goot/drain voor je schuur plaatsen. Maar dat is een duurdere oplossing.
Maar dat geef nog geen garantie dat de balken niet weg rotten. Het duurt alleen langer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7h17trtSa7nLWz2tCwC8eCwyu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8VF9edF246Qu1VicMjwrtw1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5auUlLDWor6ncvxxaDIvMte25I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eRs4foTL7IeFg00PRUGZaQOs.webp?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door koetsier88 op 31-08-2022 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik zou onderste plank vervangen door een betonnen opsluitband of wat stenen opmetselen en alsnog een grindnest maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:40

LauPro

Prof Mierenneuke®

Thijsmans schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:35:
[...]

Niet opzij, of ook niet omhoog? Opkrikken en op een waterbestendig materiaal plaatsen lijkt mij de beste oplossing.
Aan de binnenkant zit toch meestal een lat die het geheel in zijn verband houdt? Deze kan je boven de eerste balk doorzagen.

Eerst de deur en eventueel het raam eruit halen. Dan in alle 4 de hoeken een krikpunt maken op deze lat en met een krik en blokken hout het geheel 20 cm optillen, steeds elke hoek 2 cm omhoog en een nieuw stuk hout er onder.

Dan die onderbalken wegbreken en de nieuwe plaatsen en het geheel weer laten zakken en de bovenkant bevestigen aan de balken. Eventueel de latten in de hoeken vervangen.

Moet met op dagje met 2 man te doen zijn (voor de lunch).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:08
Een oplossing zou zijn het schuurtje met een krik op te krikken en op klossen te zetten.
Vervolgens rondom een betonblokken rand lijmen of een randje metselen.
Je wil een stukje (laten we zeggen minimaal 5cm) boven je tegels uitkomen.

Dan plak je daar bovenop een strook plaklood.
(ik gebruik dat vaak omdat het blijft liggen en niet verschuift doordat het plakt)
DPC folie is ook geschikt hiervoor maar dat schuift dus wel.

Dit is je blokkade tegen optrekkend vocht.

Hierop plaats je je schuurtje weer.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 31-08-2022 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:23

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

koetsier88 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:00:
Dit is niet zomaar op te lossen.

De 1e 10 a 15 cm moet altijd van beton of kunststof zijn.

Wat je eventueel zou kunnen doen is de onderste plank vervangen voor een kunststof plank. Hout erachter goed in de menie zetten.

En aan de voorzijde de tegels er 10 cm vandaan houden en een grindnest maken.
Een grindput is een strook grind wat ongeveer 50cm diep is en minimaal 10 cm breed. Hierdoor loopt de regen sneller weg.
Of eventueel een multi goot/drain voor je schuur plaatsen. Maar dat is een duurdere oplossing.
Maar dat geef nog geen garantie dat de balken niet weg rotten. Het duurt alleen langer

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik lees een hoop goede suggesties, maar kan me voorstellen dat je het niet ziet zitten om het zootje op te beuren of half af te breken. Ik stel een mogelijkheid voor waarmee je een soort middle ground te pakken hebt. De oplossing kán 20 jaar goed gaan, maar als ergens water tussendoor sijpelt ben je mogelijk over 5 jaar aan het repareren.

Idee: grindnest (tenminste 30-40cm rondom) en loodvervanger gemonteerd met aluminium strips + rvs bolkopschroeven + kit op tenminste 30cm hoogte van het maaiveld wat een stuk uitwaaiert rondom. IPV loodvervanger kan je ook nog DPC folie gebruiken, dat heb ikzelf gebruikt achter de onderste plank van onze douglashouten schuur.

De loodvervanger (of DPC folie) bevestig je losjes rondom zodat het hout daar kan ventileren. Tegen opwaaien kan je de onderzijde loodvervanger vastleggen met grind.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Er zijn een aantal zaken echt loos:
  • Funderingsbalken (kunststof/hardhout) missen
  • Tegels, gras, etc. moeten lager dan fundering
Verder heb je vochtregulerende beits en vochtregulerende beits.
Ik hoop dat je iets van Jotun of vergelijkbaar hebt (die doet namelijk meer dan alleen vochtregulering).

Funderingsbalk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeKe8e3p3H4UYXYSYumiJ3PcEQY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5qewkyirYKXb0eUj1UIkBXPB.jpg?f=user_large

Hier voorbeeld van mijn blokhut fundering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ll5B47zXMLCaplvecp2hJ5g5yyA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RmsGB8l2naKLaUbJyd9wSMQ0.jpg?f=user_large

Mijn terras is niet waterpas, dus oeps!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VV4ubBVb8CXILIedIg7BATIDvs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/32wROiofTmXWy6BrZSdNsZtF.jpg?f=user_large

[ Voor 77% gewijzigd door DJMaze op 31-08-2022 14:32 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-07 15:38
ardana123 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:44:
Wij hebben een houten tuinhuis op een betonplaat gemonteerd met lange bouten. Het tuinhuis kan dus niet meer verplaatst worden.
Als het tuinhuis met bouten is bevestigd dan kan je die bouten toch nog wel losdraaien, of zijn de koppen van de bouten onbereikbaar?

Als hout sporadisch wat nat wordt dan kan wellicht underseal nog wel uitkomst bieden: dit is een ademende beschermlaag die ook onfer caravand wordt gebruikt. Wat ik zie met die tegels lijkt,e inderdaad vragen om houtrot aan fe onderkant. Hout moet wel kunnen ventileren. Als er langduring nat en dan weer droog staat gaat het gewoon rotten, dat is een kwestie van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-07 23:23
Een spatplaat/rand van aluminium? Zou naar mijn idee de simpelste oplossing kunnen zijn.
Bovenrand kitten en schroeven, onderkant x cm afhouden van de wand met een latje hardhout.

[ Voor 6% gewijzigd door wally1987 op 31-08-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Eerst en vooral ga ik zeggen dat het tuinhuis er al 4 jaar staat zonder enige vorm van rot. Ook niet op de funderingsbalken. Ik had toen gewoon de tegels rechtstreeks tegen het tuinhuis geplaatst, met een laagje silicone die de spleet tussen de tegel en het hout afsluit. Ik denk dat dat al redelijk veel deed.
GeeMoney schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:52:
Wat zit er aan de andere kant van het tuinhuisje? Ligt de grond/tuin daar lager of ligt de funderingsbalk echt vol in de grond nu?
En is er wel een balk en van welk hout is die? Ik zie nu alleen maar een normaal deel op de grond?
En is het niet in zijn geheel overkapt? Omdat je over water spreekt over alle tegels?
De balk aan de andere kant van het tuinhuis ligt gewoon op de rand van de betonplaat, met de grond er naast. De grond komt dus niet in contact met de balk. De funderingsbalk is gewoon vurenhout denk ik. Had de optie toentertijd om hardhouten balken te nemen, maar helaas niet gedaan... Toen wist ik ook minder dan nu.
Het tuinhuis heeft een dakgoot langs beide zijden dus het water pletst niet zomaar van het dak op de tegels.
geldersscheepje schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:46:
Je geeft aan dat de constructie niet meer te verplaatsen is, maar is dat ook echt zo of is het teveel werk?
Is ook echt zo. Je kan niet meer bij de lange bouten die in het beton verankerd zitten, die zitten in de funderingsbalk vanboven met dan daarop de rest van de balken gemonteerd.

Opkrikken kan echt niet...
Goudvis schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:01:
[...]
Idee: grindnest (tenminste 30-40cm rondom) en loodvervanger gemonteerd met aluminium strips + rvs bolkopschroeven + kit op tenminste 30cm hoogte van het maaiveld wat een stuk uitwaaiert rondom. IPV loodvervanger kan je ook nog DPC folie gebruiken, dat heb ikzelf gebruikt achter de onderste plank van onze douglashouten schuur.

De loodvervanger (of DPC folie) bevestig je losjes rondom zodat het hout daar kan ventileren. Tegen opwaaien kan je de onderzijde loodvervanger vastleggen met grind.
Dit vind ik een interessant idee. Maar ik begrijp het niet echt. Dus je idee is:
- vanboven op de balk aluminium strips monteren met bolkopschroeven en de bovenkant van de strip afkitten
- onder de aluminium strips loodvervanger monteren, die je dan aan de onderkant los laat hangen zodat er nog lucht londer kan. Zo kan het water eraf glijden zonder dat de onderkant loszit?
Klopt dit? Wat als ik de onderkant gewoon extra lang laat liggen op het beton (een meter ofzo) en dan vastmaken?
DJMaze schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:16:
Verder heb je vochtregulerende beits en vochtregulerende beits.
Ik hoop dat je iets van Jotun of vergelijkbaar hebt (die doet namelijk meer dan alleen vochtregulering).
Het is tuinhuis beits van XylaDecor.
wally1987 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:53:
Een spatplaat/rand van aluminium? Zou naar mijn idee de simpelste oplossing kunnen zijn.
Bovenrand kitten en schroeven, onderkant x cm afhouden van de wand met een latje hardhout.
Heb je soms een voorbeeld hiervan? Kan het mij moeilijk visualiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Wellicht kun je een EPDM strook met shell toxiphalte op het beton kitten, bij voorkeur meerdere lijnen (3) kit zodat je meerdere barrieres hebt.
Dan de EPDM als een soort loodslab in een gleuf van het hout bevestigen.
Frees eventueel een gleuf, zet het epdm vast en timmer daar een alluminium stripje tegenaan om het af te werken.

* Ook shell kit achter de strip spuiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Amtelode op 31-08-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Amtelode schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:20:
Wellicht kun je een EPDM strook met shell toxiphalte op het beton kitten, bij voorkeur meerdere lijnen (3) kit zodat je meerdere barrieres hebt.
Dan de EPDM als een soort loodslab in een gleuf van het hout bevestigen.
Frees eventueel een gleuf, zet het epdm vast en timmer daar een alluminium stripje tegenaan om het af te werken.

* Ook shell kit achter de strip spuiten.
Hoe zou je best die gleuf gaan uitfrezen in dat hout?

• wally1987
Kan zo 1.2.3. geen voorbeelden vinden, maar mogelijk heb ik wel een alternatief.
Wat nou als je dat gewoon erg dik zou aansmeren met epoxy, eventueel een vezelmatje er tegenaan?

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
ardana123 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:32:
[...]

Hoe zou je best die gleuf gaan uitfrezen in dat hout?
Stop :P ! Het volgende is sowieso alleen een oplossing om gutsende rivieren water tegen te houden.
Ik zie namelijk dat de knelprofielen tegenwoordig relatief goedkoop zijn, dat scheelt frezen.

Bijvoorbeeld deze voor ~8 euro per strekkende meter:
https://epdmshop.be/product/muurprofiel-aluminium-250m-stuk/

EPDM stroken zijn echter relatief duur per rol (~100 euro 20 meter x 20cm).
https://www.toolstation.n...2Y-cUSeO7GkxoCQSUQAvD_BwE

Met een beetje zoeken (of bij je lokale aannemer/beunhaas vragen) kun je vast wat goedkoper EPDM scoren, wellicht heeft iemand wat over.

Dus als je geld (er voor over) hebt bepaal je eerst hoe breed je EPDM strook moet worden, hoe hoog op het hout + 10CM voor op het beton en eventueel een beetje extra voor wat marge.
Op het beton zet je het vast met minstens 2 kitslierten die elkaar niet aanraken (ik zou er zelf 3 doen, 2 raden ze vaak aan).

Je kunt optioneel het hout insmeren met loodmenie (zonder lood 8) )
Optioneel kit je eventuele kieren dicht met Shell tixophalte. Dus bijv. die kier tussen balk en eerste plank.

Dat witte op je hout is trouwens schimmel waardoor houtrot kan onstaan. Als je dat goed schoon maakt en schuurt, kun je daar wat impregneer over smeren:
https://www.verfwinkel.nl...9bFw__9buYmBoCETIQAvD_BwE

Je zit dan echter nog wel met het probleem van optrekkend vocht, er zal nu geen regenbui tegen je fundering aan lopen van onder je tegels maar wel langzaam omhoog trekken via het beton.

That said, als je alles bij elkaar op telt kom je al gauw op een paar 100 euro uit. Met het optillen van je schuur ga je een hoop ellende van rotte houten fundering voorkomen.
Het is toch gewoon een lastige situatie hoor, zeker vanaf afstand moeilijk te beoordelen, en zo'n EPDM rand houdt dan wel een een riviertje water tegen maar geen optrekkend vocht.

Hoe zit je bijv. met de bouten waarmee het schuurtje vast zit? Je hoeft niet de hele schuur tegelijk op te tillen. Je kunt ook een zijde omhoog wippen, genoeg om EPDM onder te duwen, afwerken, en dan de andere zijde omhoog wippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Zoals ik het zie loopt de bestrating af naar het schuurtje. De enige optie hiervoor is het water afvoeren en dan niet dmv een grindput maar ook daadwerkelijk afvoeren. Dus met behulp van een goot die aangesloten zit op de hwa. Een kolk is geen optie omdat je het afschot naar de kolk nooit netjes kan krijgen met 60/60 tegels.

Om optrekkend vocht tegen te gaan zou je ook nog drainage om het schuurtje heen kunnen toepassen, ook deze aangesloten op de hwa. Het is anders pappen en nat houden.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:08
ardana123 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:15:

Is ook echt zo. Je kan niet meer bij de lange bouten die in het beton verankerd zitten, die zitten in de funderingsbalk vanboven met dan daarop de rest van de balken gemonteerd.

Opkrikken kan echt niet...
Opkrikken kan altijd.

Zaag een hoop plankjes/balkes in stukken van 30cm
En een aantal 2en3 balkjes op 60cm

Je schroeft een plank hoger een 2en3 balkje aan de wand.
Zet hier een garagekrik onder, en krikt de wand omhoog tot je er iets tussen kunt steken.

Nu doe je aan de andere kant hetzelfde, tot je daar ook wat tussen kunt steken.

terug naar de eerste kant krik je door tot je de 60cm lange 2en3 door de gleuf kunt steken en hieronder maak je binnen en buiten een stapeltje.

Zo heen en weer gaan tot je op de gewensde hoogte bent waarbij je de bouten kunt loshalen en je comfortabel kunt werken.

Onderlat losbouten (je kan ook een slijptol er onderdoor halen)

Kunststof regel rondom neerleggen voor extra hoogte ten opzichte van je terras.
Hierop de kunststof funderingbalk zoals @DJMaze aangeeft.

Onderste ringbalk van de schuur er weer op leggen, en de schuur laten zakken.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

wally1987 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 00:13:
Kan zo 1.2.3. geen voorbeelden vinden, maar mogelijk heb ik wel een alternatief.
Wat nou als je dat gewoon erg dik zou aansmeren met epoxy, eventueel een vezelmatje er tegenaan?
Net zoals ze met boten en zelfs onder de waterlijn doen, dat gaat prima werken en is de beste oplossing.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• DJMaze
  • Niet online
digifun schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:28:
Net zoals ze met boten en zelfs onder de waterlijn doen, dat gaat prima werken en is de beste oplossing.
Ik leg een houten boot in het water, en laat deze volzuigen.
Hierdoor zet het hout uit en is de boot waterdicht.
Binnenkant al het water hozen, klaar.

Epoxy is echt funest!
Een (verborgen) scheur en het vocht kan geen kant meer op en je krijgt houtrot van binnenuit.

Gebruik dan elastische bootlak/vernis zoals International Schooner (minimaal 6 lagen, en dan elk jaar 1 laag er bij als nodig).

[ Voor 11% gewijzigd door DJMaze op 01-09-2022 22:51 ]

• DJMaze
  • Niet online
FRANQ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:24:
Opkrikken kan altijd.

Zaag een hoop plankjes/balkes in stukken van 30cm
En een aantal 2en3 balkjes op 60cm
Het probleem is de vingerlas van de balken.
Dat maakt het wat lastiger als je niet die vingerlas wil slopen (met name vuren deukt heel erg in).

• digifun
  • Niet online

digifun

DJMaze schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:40:
[...]

Epoxy is echt funest!
Een (verborgen) scheur en het vocht kan geen kant meer op en je krijgt houtrot van binnenuit.

Gebruik dan elastische bootlak/vernis zoals International Schooner (minimaal 6 lagen, en dan elk jaar 1 laag er bij als nodig).
Nee, je begrijpt het niet. Je gebruikt pas epoxy als het hout droog is en daar heb je vochtmeters voor.

ja, ik heb een houten boot gehad

*snip*

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 02-09-2022 14:10 . Reden: Op de man deel verwijderd ]

• DJMaze
  • Niet online
digifun schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:27:
Maar ja, ik heb een houten boot gehad
offtopic:
leuk! Hier ook, een BM'er, een wedstrijd Optimist, en nu de houten platbodem verkocht voor een stalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
DJMaze schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:40:
[...]

Epoxy is echt funest!

Die elastische bootlak lijkt mij wel interessant. Is het hout dan volledig beschermd? Ik vind het niet erg elk jaar opnieuw te lakken, ik kan de tegels gewoon verwijderen aangezien ze op tegeldragers liggen. Welke bootlak zou je aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@ardana123 lees dit even: https://www.epifanes.nl/n...este-resultaat-met-vernis

Eventueel ook International Woodskin of Schooner.

Ga sowieso bij specialist langs omdat je al gebeitst hebt en dit niet altijd goed samen gaat qua hechting.

[ Voor 10% gewijzigd door DJMaze op 02-09-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

DJMaze schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:49:
@ardana123 lees dit even: https://www.epifanes.nl/n...este-resultaat-met-vernis

Eventueel ook International Woodskin of Schooner.

Ga sowieso bij specialist langs omdat je al gebeitst hebt en dit niet altijd goed samen gaat qua hechting.
En wat staat er bij epifanes voor verfsystemen onder water. https://www.epifanes.nl/U...water-systeem-op-hout.pdf

Epoxy.

Voor zover dus jouw fantastische produkt en materiaal kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@digifun Epoxy kan zeker voldoen als het hout aan bepaalde eisen volstaat.
Dat geld dus niet voor elke houten boot.

En aangezien het hout van de blokhut ook vast niet aan alle eisen voor epoxy voldoet, is het gewoon beter om dat niet zelf te doen.

• wally1987
DJMaze schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:56:

En aangezien het hout van de blokhut ook vast niet aan alle eisen voor epoxy voldoet, is het gewoon beter om dat niet zelf te doen.
Er zijn vrij weinig oppervlakte waar epoxy zich niet aan hecht.
Een droge en schone(vet vrije) ondergrond heb je nodig, meer niet.

Voor de personen met een boot, jullie zijn even vergeten dat de meeste al dan niet alle boten van binnen naar buiten wegrotten in plaats van andersom. ;)

Mijn ervaring met epoxy? Ik werk er al 15 jaar mee.

[ Voor 3% gewijzigd door wally1987 op 10-09-2022 10:22 ]

• DJMaze
  • Niet online
@wally1987 het gaat niet om het hechten.

Niet elke houten boot is droog (vocht percentage meten) en schoon.
Zo ook de blokhut.

Stel je doet epoxy op de onderste plank.
Hoe zorg je er voor dat het water van de plank er boven niet tussen de epoxy en onderste plank kan komen?
En hoe zorg je er voor dat het water niet onder de onderste plank kan komen?

• digifun
  • Niet online

digifun

DJMaze schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:56:

Wat jij bedoelt is lattenbouw bij boten en daar kan ook met epoxy gewerkt worden wat ook wordt gedaan. Heeft met het hout op zich niks te maken.

Hout hoeft helemaal niet aan eisen te voldoen, epoxy kan op alle houtsoorten. Alleen de vochtigheidsgraad is belangrijk maar daar voldoet droog timmerhout aan.

Je loopt hier compleet verkeerde adviezen te geven die het werk alleen maar ,moeilijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Zal ik dus gewoon een aantal lagen epoxy erop smeren en de onderkant (spleet tussen beton en balk) toekitten met silicone zoals voorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
https://www.bison.be/be-nl/thema/rubber-seal

Kan ik geen Bison Rubber Seal erop smeren ipv die epoxy?
Pagina: 1