Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scottwill
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 31-08-2022
Hallo,

Ik zit al een tijdje op diverse sites te lezen, maar het is me niet helemaal duidelijk.

Mijn vader heeft een zoon uit een oud huwelijk (laten we hem Henk noemen voor het gemak). Mijn vader is opnieuw getrouwd en daar ben ik dus uit voortgekomen :)
Henk wil sinds een lange tijd niks meer met ons te maken hebben.

Ik heb in het verleden altijd te horen gekregen van mijn ouders dat ze in het testament geregeld hebben dat Henk zo min mogelijk zou krijgen.

Nou vertelde mijn ouders me van de week dat Henk dus recht heeft op de helft van de erfenis, en niet op een kleiner deel zoals eerder verteld. En mijn ouders zijn ook bang dat Henk na overlijden de afschriften op zal vragen en zo een groter deel wil opeisen omdat ik in het verleden ook schenkingen heb gehad.

Mijn ouders geven aan dat ze dit ook niet willen, maar dat het niet anders kan volgens de wet.

Nou ben ik van mening dat ze Henk ook kunnen onterven. Dan kan hij aanspraak doen op 25% van het vermogen (zijn legitieme portie). En dan moet hij daar zelf om vragen binnen 5 jaar na overlijden.
Mijn ouders geven aan dat ze hem niet kunnen onterven. Klopt dat wel?

Nou hoop ik dat mijn ouders nog heel lang leven en superveel gaan genieten want wij kunnen heel goed met elkaar overweg.
Ik zou het bijzonder vinden als Henk straks de helft van het vermogen krijgt terwijl hij niet meer te pakken is en nooit klaar gestaan heeft voor mijn ouders.

Bedankt voor eventueel bericht, en het door lezen van dit hele verhaal

[ Voor 18% gewijzigd door scottwill op 31-08-2022 11:19 . Reden: iets persoonlijke details weg gelaten ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik neem aan dat je deze pagina van de overheid ook al gevonden had?

Kan ik mijn echtgenoot en kinderen onterven?

Van de gelinkte pagina:
U kunt uw echtgenoot en uw kinderen in een testament onterven. Uw kinderen hebben wel een speciale positie in het erfrecht. Zo hebben zij altijd recht op een bepaald deel van de erfenis van hun ouders. Het maakt daarvoor niet uit hoe de relatie van de kinderen met de ouders is. Als kinderen akkoord gaan met hun onterving, krijgen zij niets uit de erfenis.
Onterven kan dus, maar diegene moet dan wel akkoord zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2022 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
100% onterven (zonder medewerking, wat ook weer alleen kan als Henk geen kinderen heeft, anders kan hij niet zomaar weigeren) kan idd niet vanwege de legitieme portie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scottwill
Bedankt voor de reacties.

Ik ben ook niet uit op 100% onterven, maar 50% is flink veel.

Maar onterven zodat hij 25% kan ontvangen kan dus wel zonder zijn medewerking?
En ik dacht dat hij dan binnen 5 jaar zelf die 25% moet opvragen en dat hij niet op de hoogte gebracht wordt met overlijden.

Heeft het onterven zodat hij nog wel recht heeft op die 25% (binnen 5 jaar) een andere naam?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:04
Ondanks dat het al (te) laat is: ga naar een notaris. Persoonlijk zou ik behalve "Henk krijgt bij voorkeur niets" ook "voorkom zoveel mogeljk dat scottwil in een juridisch en financieel moeras terecht kan komen" als wens neerleggen.

Houd er rekening mee dat Henk alleen van zijn vader erft, niet van de moeder van topicstarter. Dat scheelt al een slok op een borrel. Een notaris kan dan ook creatief worden met het erven tussen partners, bv dat vader geen erfgenaam wordt van moeder (mocht die eerder overlijden).

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 30-08-2022 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-04 10:39
Als je vader je halfbroer onterft, scheelt dat wel degelijk; Hij krijgt dan namelijk niet meer zijn wettelijk erfdeel (50%) maar slechts de helft daarvan (25%). Belangrijk is ook dat hij alleen recht heeft op geld, niet op goederen.

In jouw situatie scheelt het dus ook nog of je vader eerst sterft of je moeder. Dan is de verdeling nl weer anders, omdat je moeder als eerste erft van je vader.

Hier staat nog wat info, en leg wat @Rukapul hierboven schrijft over de situatie dat moeder eerder zou overlijden ook zeker voor aan je ouders.

[ Voor 34% gewijzigd door stefanass op 30-08-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scottwill
Rukapul schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:45:
Ondanks dat het al (te) laat is: ga naar een notaris. Persoonlijk zou ik behalve "Henk krijgt bij voorkeur niets" ook "voorkom zoveel mogeljk dat scottwil in een juridisch en financieel moeras terecht kan komen" als wens neerleggen.

Houd er rekening mee dat Henk alleen van zijn vader erft, niet van de moeder van topicstarter. Dat scheelt al een slok op een borrel. Een notaris kan dan ook creatief worden met het erven tussen partners, bv dat vader geen erfgenaam wordt van moeder (mocht die eerder overlijden).
Ja precies, dat hele moeras achteraf kan ook flink lelijk worden en daar heeft niemand zin aan.
Mijn vader noemde inderdaad dat het voor mijn gunstiger was als mn moeder eerder zou overlijden.
Dan zou al 50% mijn kant opkomen en behoud mijn vader de andere 50% ofzo.
Maar indien mijn vader daarna weer overlijd gaat 50% van het vermogen van mijn vader weer naar Henk.
Als Henk onterft zou zijn, zou dan in het laatste geval weer 25% naar Henk gaan? Dus dan houdt hij in totaal 12,5% over?
stefanass schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:45:
[...]

Als je vader je halfbroer onterft, scheelt dat wel degelijk; Hij krijgt dan namelijk niet meer zijn wettelijk erfdeel (50%) maar slechts de helft daarvan (25%). Belangrijk is ook dat hij alleen recht heeft op geld, niet op goederen.

In jouw situatie scheelt het dus ook nog of je vader eerst sterft of je moeder. Dan is de verdeling nl weer anders, omdat je moeder als eerste erft van je vader.
Ja precies, en in plaats van krijgen van de 50% moet hij er nu zelf binnen 5 jaar achter aan om die 25% op te halen.

En de volgorde benoemde Rukapul ook net. Al beschreef mijn vader hem andersom.
Dus die volgorde is me nog niet helder.

Maar het komt er in ieder geval op neer dat ze hem gewoon kunnen onterven in een testament, en dan krijgt hij max 25%. En indien 1 van de ouders eerder overlijdt kan het wellicht nog gunstiger uitpakken voor Henk en krijgt hij max. 12,5%?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefanass
scottwill schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:55:
[...]

Ja precies, en in plaats van krijgen van de 50% moet hij er nu zelf binnen 5 jaar achter aan om die 25% op te halen.

En de volgorde benoemde Rukapul ook net. Al beschreef mijn vader hem andersom.
Dus die volgorde is me nog niet helder.

Maar het komt er in ieder geval op neer dat ze hem gewoon kunnen onterven in een testament, en dan krijgt hij max 25%. En indien 1 van de ouders eerder overlijdt kan het wellicht nog gunstiger uitpakken voor Henk en krijgt hij max. 12,5%?
Niet gunstiger voor Henk lijkt me ;)

Maar serieus: Neem contact op met een notaris, die kunnen je / je ouders gewoon veel beter vertellen wat de opties zijn en hoe dit in elkaar steekt dan een paar tweakers. Als je zeker weet dat ze toch iets willen regelen, laat je dan gewoon goed voorlichten - daar zal qua kosten bij de notaris weinig verschil in zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-04 22:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Als je ouders het geld nu niet nodig hebben zouden ze jou nu bij leven ook al een deel kunnen schenken.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scottwill
stefanass schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:58:
[...]

Niet gunstiger voor Henk lijkt me ;)

Maar serieus: Neem contact op met een notaris, die kunnen je / je ouders gewoon veel beter vertellen wat de opties zijn en hoe dit in elkaar steekt dan een paar tweakers. Als je zeker weet dat ze toch iets willen regelen, laat je dan gewoon goed voorlichten - daar zal qua kosten bij de notaris weinig verschil in zitten.
Ha, inderdaad, Niet gunstiger inderdaad.
En mijn ouders hebben diverse financiële mensen en ze gaven altijd aan dat ze het geregeld hadden met de notaris.
Maar laatst kwam dus het verhaal dat Henk dus wel recht heeft op de helft.
Ik ga het nog eens doornemen met ze.

Nog laatste vraag:
Mijn ouders zijn dus ook 'bang' dat Henk om de boekhouding kan vragen, en zo de eerdere schenkingen naar mij zou inzien.
Is dat wel mogelijk indien Henk niet onterft zou zijn?
En dat is dus na het onterven niet meer mogelijk?

Want dan is deze constructie volgens mij ook mogelijk:
- Henk wordt onterft
- Ik ontvang een grotere schenking waar ik de wettelijke schenkingsbelasting over betaal.
- Mijn ouders hebben genoeg over om verder van te leven
- Na overlijden is het restbedrag minder en kan Henk beroep doen op 25% van een bedrag wat al een stuk minder is
- Na overlijden gaat de 75% naar mij toe, en daar betaal ik ook weer belasting over.
Henk kan zo nooit inzien dat ik al eerder een grotere schenking heb gehad toch?

edit:
Bullet NL schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:02:
Als je ouders het geld nu niet nodig hebben zouden ze jou nu bij leven ook al een deel kunnen schenken.
Ja precies, en indien Henk niet onterft is kan hij in de boekhouding duiken en zo ook aanspraak maken op een groter deel volgens mijn ouders.
Maar indien hij onterft is kan hij dus ook geen aanspraak meer maken op eerdere schenkingen, en moet hij het doen met 25% van het bedrag wat over is?

[ Voor 14% gewijzigd door scottwill op 30-08-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-04 16:19
scottwill schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:06:
[...]

Ha, inderdaad, Niet gunstiger inderdaad.
En mijn ouders hebben diverse financiële mensen en ze gaven altijd aan dat ze het geregeld hadden met de notaris.
Maar laatst kwam dus het verhaal dat Henk dus wel recht heeft op de helft.
Ik ga het nog eens doornemen met ze.

Nog laatste vraag:
Mijn ouders zijn dus ook 'bang' dat Henk om de boekhouding kan vragen, en zo de eerdere schenkingen naar mij zou inzien.

Want dan is deze constructie volgens mij ook mogelijk:
- Henk wordt onterft
- Ik ontvang een grotere schenking waar ik de wettelijke schenkingsbelasting over betaal.
- Mijn ouders hebben genoeg over om verder van te leven
- Na overlijden is het restbedrag minder en kan Henk beroep doen op 25% van een bedrag wat al een stuk minder is
- Na overlijden gaat de 75% naar mij toe, en daar betaal ik ook weer belasting over.
Henk kan zo nooit inzien dat ik al eerder een grotere schenking heb gehad toch?

edit:

[...]

Ja precies, en indien Henk niet onterft is kan hij in de boekhouding duiken en zo ook aanspraak maken op een groter deel volgens mijn ouders.
Maar indien hij onterft is kan hij dus ook geen aanspraak meer maken op eerdere schenkingen, en moet hij het doen met 25% van het bedrag wat over is?
Schenkingen die normaal worden gedaan worden niet meegenomen in erfenis als ze meer dan 6 maanden voor het overlijden zijn gedaan, dus daar hoef je je niet perse druk over te maken.

https://www.belastingdien...-de-erfenis-die-ik-nalaat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Welke boekhouding? Je bent als privé-persoon niet verplicht een boekhouding te voeren en deze x jaar te bewaren.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Henk blijft recht hebben op zijn legitieme portie. Hoe groot dat portie is hangt af van hoeveel erfgenamen zijn. Is je moeder bijvoorbeeld erfgenaam omdat ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd dan is de helft van het gezamenlijke vermogen van haar. Zijn ze niet in gemeenschap van goederen getrouwd dan is het de vraag wat in de huwelijkse voorwaarden staat. Kortom het is niet iets wat je zo even kan bekijken dus het beste advies is inderdaad dat je ouders met een notaris gaan praten om hun wensen duidelijk te maken en daar eventueel hun testamenten op aan te laten passen. Een beetje goede notaris zal daar ook een fiscalist bij betrekken om de voordeligste regeling voor erfbelasting te treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:50
De best optie is volgens mij om nu al aan jouw te schenken voor bijvoorbeeld (werkzaamheden aan) jouw huis.

De jubelton regeling
Dan is er later minder te verdelen. Er zijn mogelijk complicaties bij overlijden als Henk zijn geld via de rechter komt zoeken en er achter komt dat het net een week van tevoren is geschonken.

Of gewoon opmaken dat geld natuurlijk

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 30-08-2022 22:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:04
Bij bepaling van de legitieme portie worden ook eerder schenkingen meegenomen. Dat kan relatief ver terug in de tijd (verder dan voor belasting dat hierboven werd aangehaald).

Punt is dat je moet gaan scenariodenken en de boel zo moet structureren dat elk scenario een acceptabele uitkomst geeft. De notaris kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scottwill
Rukapul schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:31:
Bij bepaling van de legitieme portie worden ook eerder schenkingen meegenomen. Dat kan relatief ver terug in de tijd (verder dan voor belasting dat hierboven werd aangehaald).

Punt is dat je moet gaan scenariodenken en de boel zo moet structureren dat elk scenario een acceptabele uitkomst geeft. De notaris kan dat.
Oei, ik lees inderdaad een heel artikel dat eerdere schenkingen ook meegenomen kunnen worden in de legitieme portie.
Voorbeeld
Stel dat een man bij overlijden een woning had ter waarde van € 200.000, een hypotheekschuld van € 200.000 en een banksaldo van € 10.000, en verder geen andere bezittingen of schulden. Hij had twee kinderen, een zoon en dochter. De zoon is onterfd. Op het eerste gezicht is er € 10.000 te verdelen en bedraagt de legitieme portie € 2.500.

Twintig jaar geleden heeft de man echter zijn dochter € 100.000 geschonken om haar te helpen bij de aankoop van haar woning. Verder heeft hij drie jaar geleden € 5.000 geschonken aan de Hartstichting. De legitimaire massa waarover de legitieme portie moet worden berekend bedraagt dan € 115.000. De zoon (de legitimaris) heeft recht op een legitieme portie ten bedrage van € 28.750.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-04 22:10
Op het moment dat er geerfd wordt moet de executeur (ik neem aan dat jij dat wellicht wordt) sowieso (dus ook vanwege bovenstaande) ontzettend goed opletten en vastleggen wat er met de erfenis gebeurt. Op het moment dat Henk bij jou zijn legitieme portie komt vragen kan hij van alles verzinnen over wat je vader zou hebben (gehad) en jij moet dan bewijzen dat het er niet was. Dit kan reden zijn om bijvoorbeeld een notaris als executeur aan te wijzen. Dan wordt jij er tenminste niet persoonlijk op aangesproken.

[ Voor 3% gewijzigd door Drucchi op 31-08-2022 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:20

Kheos

FP ProMod
Geen idee of het in Nederland ook bestaat maar in België hebben we een "pacte adjoint" waarmee je ouders kunnen vastleggen dat die schenkingen buiten de erfenis blijven. Maar ga vooral naar een notaris hiervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:11
scottwill schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:24:

Ik zou het bijzonder vinden als Henk straks de helft van het vermogen krijgt terwijl hij niet meer te pakken is en nooit klaar gestaan heeft voor mijn ouders.
misschien denkt Henk wel hetzelfde daar over en wil die de poen ook niet en als die de poen wel wil tja het is ook een kind van je vader toch?

altijd moeilijk te beoordelen waarom iemand geen contact wil misschien is er iets voor gevallen waar je geen weet van heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:30

Honesty

kattenneus!

Bullet NL schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:02:
Dit zou een oplossing kunnen zijn, zeker in behapklare brokjes zou de schenkbelasting lager zijn dan de erfbelasting(beide 10%) schenkbelasting blijft zo als ik me niet vergis tussen kind ouders.
Dan hoef je alleen rekening te houden dat er meer dan tijd(specifiek aantal dagen) tussen de schenking en overlijden zit. Zeker als je ouders bang zijn dat henk op de.proppen komt als ze er niet meer zijn kunnen ze dat bespreken met een notaris

Nevermind ik zie net dat er uitspraken zijn waarbij schenkingen terug gedraaid zijn ten bate van de legitieme portie.

[ Voor 8% gewijzigd door Honesty op 31-08-2022 08:21 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:30

Honesty

kattenneus!

bie100 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:13:
[...]

misschien denkt Henk wel hetzelfde daar over en wil die de poen ook niet en als die de poen wel wil tja het is ook een kind van je vader toch?

altijd moeilijk te beoordelen waarom iemand geen contact wil misschien is er iets voor gevallen waar je geen weet van heb
Henk kiest er zelf voor om weg te blijven waarom zal hij dan wel vooraan moeten staan als de erfenis wordt verdeeld. Misschien heeft of gaat TS mantelzorgen of helft die zijn ouders met alles wat los en vast zit.
Kind zijn brengt ook plichten met zich mee

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
[...]

Nog laatste vraag:
Zoals eerder gemeld door anderen, kunnen schenkingen meegenomen worden bij het bepalen van waar Henk precies recht op heeft. Dat kan natuurlijk alleen als dat ook te achterhalen is, door bv. bankafschriften.

Je ouders zouden natuurlijk ook maandelijks geld contant op kunnen nemen en dit aan jou geven, dat is dan nooit ergens terug te vinden; Maar of je die route op wilt gaan hiervoor is de vraag. Dat geld moet jij ook weer ergens bewaren etc. want het zou dan niet handig zijn om dit direct nadat je ouders het opgenomen hebt dit op jouw rekening te storten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:11
Honesty schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:29:
[...]

Henk kiest er zelf voor om weg te blijven waarom zal hij dan wel vooraan moeten staan als de erfenis wordt
tja dat is een aanname toch? en daarbij als het om geld gaat dan heb je veel vrienden en familie maar hoe dan ook hij blijft een kind van zijn vader hoe je het ook went of keert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Zodra de "legitieme portie" in beeld komt, wordt het allemaal gewoon wat ingewikkelder. Zoals iemand hierboven al stelt, kunnen grote schenkingen gewoon meegenomen worden in het bepalen van het bedrag waar die legitieme portie op berekend wordt. Jubelton heb je dus niet zoveel aan, want die ton wordt gewoon opgeteld bij het bedrag waar broer Henk dan alsnog zijn legitieme portie over krijgt. In theorie kan het dan zelfs zo uitpakken dat Henk nog een vordering heeft op TS ook.

Ga zelf niet "oplossingen bedenken", want daar kan later echt de grootste ellende van komen, tot schulden aan toe. Hele andere situatie, maar de afwikkeling van een erfenis waar de executeur voor het overlijden met volmacht als een idioot met geld is gaan schuiven en schenken aan wie hij wel aardig vond heeft bij familie van een zwager van mij al geleid tot rechtzaken, veroordeling en schulden onderling.

Die legitieme portie, daar kom je niet onderuit. En als het geld er niet is vanwege "schenkingen", dan zijn de rapen gaar. Als het geld er niet is, omdat het er gewoon niet was (dus niet weggegeven).... dan is het natuurlijk een ander verhaal. Dan is het nergens te vorderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-04 13:18
scottwill schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:39:
[...]

Oei, ik lees inderdaad een heel artikel dat eerdere schenkingen ook meegenomen kunnen worden in de legitieme portie.

[...]
Gek scenario vind ik dat. Op de website staat dat die persoon recht heeft op 28000 euro, zelfs een donatie aan de hartstichting wordt meegenomen in de berekening. Hij zou dan 18000 bij zijn zus kunnen halen. Waar is het gedeelte van de zus gebleven? Zij maakt ineens geen aanspraak op de donatie aan de hartstichting? Zij verliest al het recht op die 10000 euro van haar vader? En als verrassing wordt ze in de vernieling geholpen met een vordering van 18000 euro? Lekker geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:28
Zenomyscus schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:30:
[...]

Gek scenario vind ik dat. Op de website staat dat die persoon recht heeft op 28000 euro, zelfs een donatie aan de hartstichting wordt meegenomen in de berekening. Hij zou dan 18000 bij zijn zus kunnen halen. Waar is het gedeelte van de zus gebleven? Zij maakt ineens geen aanspraak op de donatie aan de hartstichting? Zij verliest al het recht op die 10000 euro van haar vader? En als verrassing wordt ze in de vernieling geholpen met een vordering van 18000 euro? Lekker geregeld.
Lees anders het hele artikel. Die hij kan dan 13K ophalen bij zijn zus, en 5K bij de hartstichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hielko schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:42:
[...]

Lees anders het hele artikel. Die hij kan dan 13K ophalen bij zijn zus, en 5K bij de hartstichting.
Klopt, omdat die schenking van de Hartstichting in de laatste 5 jaar gedaan is, moet die inderdaad ook meegenomen worden. Maar.... dat geld haal je meestal niet bij de Hartstichting. Nee, dat bedrag wordt gezien als "goed in de nalatenschap" en zal gewoon uit de nalatenschap voldaan moeten worden. Pas als er in de nalatenschap onvoldoende middelen zitten om die legitieme portie uit te voldoen, kun je naar de begiftigden stappen om die te korten en daarmee alsnog de volledige legitieme portie te krijgen. En dat is dan ook nog naar verhouding. Ingewikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-04 13:18
Hielko schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:42:
[...]

Klopt, maar waarom kan zus niets ophalen op bij de hartstichting. Ik vind het gek dat ze 5k bij zijn deel optellen. En niet 1250 bijvoorbeeld (25%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:28
Zenomyscus schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Klopt, maar waarom kan zus niets ophalen op bij de hartstichting. Ik vind het gek dat ze 5k bij zijn deel optellen. En niet 1250 bijvoorbeeld (25%).
Daarin heb je zeker gelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa
  • Nu online

mwa

[...]
Ik heb enkele maanden geleden een soortgelijke casus (weliswaar in Duitsland, maar bijna zelfde regels) meegemaakt, maar in dit geval was ik dus Henk :)

Ook ik was onterft door mijn opa/oma (al ruim 30 jaar geleden). Na het overlijden van mijn oma (opa was al een tijdje dood) heb ik dit vernomen via een notaris in Duitsland (dit zijn ze verplicht). Mijn advocaat heeft vervolgens alle afschriften laten opvragen van de laatste tien jaar. Daar kwamen meerdere schenken uit richting familieleden. Deze zijn allemaal meegenomen in de boedel. Uiteindelijk had ik ook recht op de helft van waar ik recht op zou hebben als ik niet onterft zou worden (legitieme portie). We hebben het op een akkoord gegooid waardoor het niet voor de rechter hoefde te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Zenomyscus schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Omdat zus haar legitieme portie niet opeist, maar gewoon erft. Ingewikkeld. Alles wat overblijft na het voldoen van de legitieme porties, gaat naar de erfgenamen.

Door grote schenkingen kan het dus zijn, dat de legitimaris meer krijgt dan iemand die erft. Maar over het algemeen hoef je dan met die laatstgenoemde "geen medelijden" te hebben, omdat die dan doorgaans bij leven een groot bedrag geschonken zal hebben gekregen en de legitimaris niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:17
"En mijn ouders zijn ook bang dat Henk na overlijden de afschriften op zal vragen en zo een groter deel wil opeisen omdat ik in het verleden ook schenkingen heb gehad."

Dit lijkt mij incorrect?
Alles wat je ouders schenken voor hun dood valt buiten de erfenis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:58
Buiten de erfenis, maar niet buiten de legitimaire massa.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:17
T-MOB schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:42:
Buiten de erfenis, maar niet buiten de legitimaire massa.
"de giften die de overledene in de afgelopen vijf jaar heeft gedaan."

Als deze website klopt moet je dat dus minimaal 5 jaar voor je overlijden doen 😅

Ps. Wel zielig voor Henk dat z'n vader weggaat als ie 5 jaar is. Potentieel broken for life.

[ Voor 12% gewijzigd door Harm_H op 31-08-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:37
Als je het heel krom of vies wilt spelen, laat je ouders geld opnemen iedere maand (cash) en laat het hun jou ''schenken '' zo blijft dit buiten beeld'' laat ze spullen kopen :, nieuwe tv, auto, elektronica.. Of laat inderdaad je huis verbouwen , en laat je ouders dit betalen van de rekening?

Het is sowieso altijd heel krom, je schrijft dat ze al 20 jaar niks te maken willen hebben, waarom dan wel op geld uit zijn? Het is niet zo dat henk in de steek is gelaten, vroeger was het contact goed.

[ Voor 26% gewijzigd door dfbt op 31-08-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scottwill
Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik had er al veel over zitten lezen, maar het is me een stuk duidelijker geworden.

Het idee is ook zeker om het eens samen met een notaris door te nemen. Ik heb liever wat voorinformatie dan dat alles in 1x op me af komen. Dan kan ik het eens rustig uitdenken, en de giften optellen etc.

Het is nog wel onduidelijk hoe de giften terug te zien zijn.
Indien er geen boekhouding is dan kan (de notaris van) Henk die toch opvragen bij de bank en zo alle transacties nalopen?

En de Legitieme portie is dus 25% van het spaarbedrag + 25% van alle schenkingen (over alle jaren)?

En indien Henk niet onterfd wordt, is de erfenis de dan 50% van het spaarbedrag en 50% van de schenkingen van de laatste 5 jaar? (en niet alle jaren?) (en eventuele goederen komen dan ook in zicht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

scottwill schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:16:
Indien er geen boekhouding is dan kan (de notaris van) Henk die toch opvragen bij de bank en zo alle transacties nalopen?
Je zou bij de bank eens kunnen vragen hoelang ze deze data bewaren. Op internetbankieren kan je meestal maar iets van 2 jaar terug kijken. Ook is de vraag wat de bank met deze data doet als je je rekening opzegt. Maw je ouders schenken je een berg geld van hun ABN rekening, en wisselen daarna naar de ING.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Harm_H schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

"de giften die de overledene in de afgelopen vijf jaar heeft gedaan."

Als deze website klopt moet je dat dus minimaal 5 jaar voor je overlijden doen 😅

Ps. Wel zielig voor Henk dat z'n vader weggaat als ie 5 jaar is. Potentieel broken for life.
Dat is voor derden. Familie is volgens mij geen termijn voor. Dus zelfs een jubelton aan 1 van de kinderen 20 jaar geleden telt mee bij het bepalen van de hierboven genoemde "legitimaire massa". Dat is dus een fictief bedrag, waarin we doen alsof die bedragen niet geschonken zijn.

Qua bewijslast kan iets heel ouds natuurlijk wel lastig worden. Belastingaangiften zijn maar tot 7 jaar terug op te vragen. Hoe Henk verder dan 7 jaar terug denkt te kunnen gaan, weet ik ook niet. Geen bewaarplicht, niet op te vragen.... dan moet je dus zelf wel beschikken over iets van bewijs.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-08-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik had er al veel over zitten lezen, maar het is me een stuk duidelijker geworden.

Het idee is ook zeker om het eens samen met een notaris door te nemen. Ik heb liever wat voorinformatie dan dat alles in 1x op me af komen. Dan kan ik het eens rustig uitdenken, en de giften optellen etc.

En de Legitieme portie is dus 25% van het spaarbedrag + 25% van alle schenkingen (over alle jaren)?

En indien Henk niet onterfd wordt, is de erfenis de dan 50% van het spaarbedrag en 50% van de schenkingen van de laatste 5 jaar? (en niet alle jaren?) (en eventuele goederen komen dan ook in zicht)
Bij gewoon erven blijven schenkingen bij leven buiten beeld, als we het over schenkingen van ouder naar kind hebben en de ouder niet specifiek voorwaarden heeft gesteld hierover bij het schenken of dit in een testament heeft opgenomen. En dat is dus weer anders dan bij schenkingen van voor 2003. Voor 2003 was het precies andersom.

Nogmaals, ingewikkeld. Ik snap er maar een beetje van, dus ga ook zeker geen advies geven (behalve je te laten adviseren).

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-08-2022 12:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
dfbt schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:03:
Als je het heel krom of vies wilt spelen, laat je ouders geld opnemen iedere maand (cash) en laat het hun jou ''schenken '' zo blijft dit buiten beeld'' laat ze spullen kopen :, nieuwe tv, auto, elektronica.. Of laat inderdaad je huis verbouwen , en laat je ouders dit betalen van de rekening?

Het is sowieso altijd heel krom, je schrijft dat ze al 20 jaar niks te maken willen hebben, waarom dan wel op geld uit zijn? Het is niet zo dat henk in de steek is gelaten, vroeger was het contact goed.
Je kunt het nog veel viezer spelen. De ouders kopen een oude schuur en stouwen die vol met heel veel spullen die bijna waardeloos zijn. Vervolgens zetten ze in het testament dat Henk alleen de schuur met spullen krijgt. Henk kan dan nog steeds aanspraak maken op zijn legitieme deel, maar wel met aftrek van de schuur met spullen. Henk moet dus de hele schuur en spullen een marktwaarde geven, wat een hels karwei is. Vervolgens moet hij die schuur en spullen ook nog zien te verkopen tegen die marktwaarde.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Nu online

mwa

In mijn geval werden de schenkingen naar ratio meegeteld. Een schenking van 10K van 8 jaar geleden wordt anders meegenomen dan een schenking van 10K van 2 jaar geleden. Hier zit, binnen het Duitse recht tenminste, een bepaalde formule achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fgghhf
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09-2022
Je ouders hebben gelijk, een legitimaris heeft te alle tijden recht om de volledige adminstratie in te zien om haar legitieme portie of erfdeel te berekenen.

Ik ben de afschriften kwijt is geen argument anno 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 11:13

aap

KabouterSuper schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Je kunt het nog veel viezer spelen. De ouders kopen een oude schuur en stouwen die vol met heel veel spullen die bijna waardeloos zijn. Vervolgens zetten ze in het testament dat Henk alleen de schuur met spullen krijgt. Henk kan dan nog steeds aanspraak maken op zijn legitieme deel, maar wel met aftrek van de schuur met spullen. Henk moet dus de hele schuur en spullen een marktwaarde geven, wat een hels karwei is. Vervolgens moet hij die schuur en spullen ook nog zien te verkopen tegen die marktwaarde.
Ik was eens bij een presentatie van een bank over erfenis en schenking en daar hadden ze precies deze truc, alleen dan met een verrotte woonwagen op de Veluwe. De spreker noemde dit de "Roy van Zuidewijn-regeling" (toentertijd had die nog een voet in de koninklijke familie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

fgghhf schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:38:
Je ouders hebben gelijk, een legitimaris heeft te alle tijden recht om de volledige adminstratie in te zien om haar legitieme portie of erfdeel te berekenen.

Ik ben de afschriften kwijt is geen argument anno 2022
Alleen hoeft de "volledige administratie" dus niet meer dan 7 jaar te zijn. Er is geen bewaarplicht en wat er niet is kun je niet inzien. Je hoeft mij bijvoorbeeld nu echt niet meer te vragen naar mijn belastingaangiften of afschriften van bijvoorbeeld 2004. Die heb ik echt niet meer. En als ik ze nog zou hebben, zou ik zelf niet eens weten waar ik die opgeslagen zou hebben. Op papier kun je wel vergeten. Elk jaar gaat de papierwinkel van 8 jaar daarvoor weg. En om het nog ingewikkelder te maken: ik zat toen bij een bank waar ik de afgelopen 7 jaar geen klant ben geweest en waarvan ik dus ook helemaal niets meer heb.

Kan me eigenlijk ook niet voorstellen, dat dit voor bijvoorbeeld een overledene van 98 jaar nog allemaal wel boven water te krijgen is. Ik denk dat veel van de data gewoon "onherstelbaar verloren" is. Daar zijn geen kopietjes meer van en als ze er nog zijn, dan vind je ze niet meer.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-08-2022 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scottwill
Nogmaals dank voor alle informatie!
Pagina: 1