Netwerk hulp nodig.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ike.
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Vandaag heb ik mijn router uit de meterkast gehaald en in de woonkamer gezet in de hoop het wifi bereik te vergroten op de eerste verdieping, daarbij heb ik gelijk de oude kabels vervangen voor nieuwe S/FTP cat 6a kabels. Helaas blijft mijn internet snelheid te laag.

Situatie:
Ziggo abonnement: Z2 350Mbps download
Ziggo modem staat in de meterkast, deze is met een nieuwe S/FTP cat 6a kabel verbonden aan mijn D-Link DIR-882 router. Mijn laptop is verbonden met de D-Link router via een nieuwe S/FTP cat 6a kabel.
Maximale downloadsnelheid +/- 165 tot 200 Mbps (speedtest,net)
Dit is dezelfde snelheid als die ik voorheen haalde, maar ik heb niet eerder de tijd genomen om uit te zoeken waarom ik niet de maximale snelheid haalde.

Ik heb jaren geleden met Ziggo gesproken om mijn Ziggo modem in bridge modus te laten zetten maar nu merkte ik vandaag dat ik via poort 2/3/4 van de Ziggo router mijn laptop direct kan verbinden met het internet en een maximale snelheid haal van ongeveer 338 Mbps, Dus mijn Ziggo modem staat niet in bridge modus!?

Mijn idee is nu dat mijn D-Link router ervoor zorgt dat ik niet de maximale snelheid haal of dat het komt omdat de Ziggo modem niet in bridge modus staat...

Mijn plan is om contact op te nemen met Ziggo om de Ziggo modem alsnog in Bridge modus te laten zetten maar ik wilde toch eerst nog wat meer informatie vandaar mijn post hier.

Mijn vragen zijn dus:
Kan het zijn ik niet de maximale snelheid haal omdat de Ziggo modem niet in bridge modus staat?
Staan er misschien instellingen verkeerd in mijn D-Link router?

[ Voor 21% gewijzigd door Ike. op 31-08-2022 00:42 ]

Beste antwoord (via Ike. op 31-08-2022 20:39)

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:13

Marc H

- - Is wakker - -

vaag, heel vaag. van een nieuwe cat6a kabel mag je toch echt wel verwachten dat die 350 mbit er stabiel doorheen kan voeren op die afstanden. Omdat je met de oude kabel precies hetzelfde haalt kan je voor nu wel uitsluiten dat het waarschijnlijk niet aan de kabel ligt.

338 mbit op het ziggo modem is netjes, al zou ik het niet perfect noemen. Ik heb zelf ook Ziggo 350 mbit en trek hier gewoon 355-360 mbit doorheen.

Heb je nog bijzondere instellingen staan op de dlink router? zou je die eens kunnen herstellen naar fabrieksinstellingen? misschien dat daar een instelling niet goed staat.

Wat hierboven al voorgesteld werd, die dlink router omzetten naar accespoint zou inderdaad ook nog een optie zijn, al zou dat voor het bekabelde gedeelte qua snelheid niet uitmaken. Je nas blijft dan ook gewoon werken, net zoals je PC.

[ Voor 8% gewijzigd door Marc H op 30-08-2022 22:48 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sowieso staat je ziggo modem niet in bridge.. anders had je geen 192.168.178.x IP gehad..

verder zou ik bekabeld ook even meten achter de D-Link..
als je dan duidelijk minder haalt dan direct op je Ziggo modem heb je denk ik al een verdachte te pakken

via WIFI meten is sowieso geen aanrader omdat je dan extra factoren krijgt die je snelheid kan beinvloeden

[ Voor 60% gewijzigd door SMSfreakie op 30-08-2022 21:32 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ike.
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:30:
sowieso staat je ziggo modem niet in bridge.. anders had je geen 192.168.178.x IP gehad..

verder zou ik bekabeld ook even meten achter de D-Link..
als je dan duidelijk minder haalt dan direct op je Ziggo modem heb je denk ik al een verdachte te pakken

via WIFI meten is sowieso geen aanrader omdat je dan extra factoren krijgt die je snelheid kan beinvloeden
Bedankt voor je reactie!

De snelheden zijn gemeten via bekabeld internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
weet niet of je de D-Link gewoon als ACCESSPOINT kan instellen ipv als router.. ? Ziggo modem kan inweze prima de taak van router uitvoeren... (en gezien je nu al dubbel NAT hebt.. zal dat denk ik geen issue zijn)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ike.
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:37:
weet niet of je de D-Link gewoon als ACCESSPOINT kan instellen ipv als router.. ? Ziggo modem kan inweze prima de taak van router uitvoeren... (en gezien je nu al dubbel NAT hebt.. zal dat denk ik geen issue zijn)
Dat zou mogelijk zijn door de DHCP server optie uit te zetten (even snel gegoogled)

Maar verlies ik dan niet de mogelijkheid om mijn NAS te gebruiken die verbonden is via de D-Link router?

[ Voor 8% gewijzigd door Ike. op 30-08-2022 21:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Heb je de nieuwe kabels zelf gemaakt, of kwamen ze kant en klaar met aangegoten connectoren?

Welke kabels heb je precies gekocht? hoe lang zijn ze?

Wat denk je te winnen door het ziggo modem in bridge te zetten?

[ Voor 18% gewijzigd door Marc H op 30-08-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ike.
  • Niet online
Marc H schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:50:
Heb je de nieuwe kabels zelf gemaakt, of kwamen ze kant en klaar met aangegoten connectoren?

Welke kabels heb je precies gekocht? hoe lang zijn ze?

Wat denk je te winnen door het ziggo modem in bridge te zetten?
Kant en klare kabels van allekabels,nl, 7 meter van Ziggo modem naar de D-Link router en 3 meter van router naar laptop. Met mijn oude kabels haalde ik dezelfde snelheid dus ik ga ervan uit dat de nieuwe kabels goed werken. Ook via Wifi als ik vlakbij de router sta haal ik niet meer dan 150mbps (5GHz)

Wat ik denk te winnen? Wat ik wil is dat ik via de D-Link router gewoon de maximale snelheid kan halen :P
Wat ik niet weet is of het verschil zal maken als de Ziggo modem in bridge zal staan. Wat ik nu heb is 2 routers achter elkaar? Kan dat een conflict geven wat ervoor zorgt dat de snelheid daalt?

[ Voor 25% gewijzigd door Ike. op 30-08-2022 22:23 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

vaag, heel vaag. van een nieuwe cat6a kabel mag je toch echt wel verwachten dat die 350 mbit er stabiel doorheen kan voeren op die afstanden. Omdat je met de oude kabel precies hetzelfde haalt kan je voor nu wel uitsluiten dat het waarschijnlijk niet aan de kabel ligt.

338 mbit op het ziggo modem is netjes, al zou ik het niet perfect noemen. Ik heb zelf ook Ziggo 350 mbit en trek hier gewoon 355-360 mbit doorheen.

Heb je nog bijzondere instellingen staan op de dlink router? zou je die eens kunnen herstellen naar fabrieksinstellingen? misschien dat daar een instelling niet goed staat.

Wat hierboven al voorgesteld werd, die dlink router omzetten naar accespoint zou inderdaad ook nog een optie zijn, al zou dat voor het bekabelde gedeelte qua snelheid niet uitmaken. Je nas blijft dan ook gewoon werken, net zoals je PC.

[ Voor 8% gewijzigd door Marc H op 30-08-2022 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Even een paar basis dingen:
Dat je via de lan poorten van die Ziggo het internet op kunt geeft geen zekerheid dat hij niet in bridge mode staat.
De dhcp server van een router uitzetten is echt niet voldoende om van die router een AP te maken.
Als hij geen AP mode heeft moet je hem via een van de Lan poorten op de Ziggo aansluiten.
zie hiervoor: [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point
Heb je de laatste firmware op die d-link draaien?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ike. schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

Dat zou mogelijk zijn door de DHCP server optie uit te zetten (even snel gegoogled)

Maar verlies ik dan niet de mogelijkheid om mijn NAS te gebruiken die verbonden is via de D-Link router?
Als je de D-Link een ip adres geeft binnen de DHCP range van je ziggo modem.. aan de LAN zijde.. DHCP uit.. kabel vanaf ziggo modem verplaatsen van WAN poort naar een LAN poort en zou gewoon allemaal. moeten werken

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ike.
  • Niet online
Gisteravond geprobeerd om de router in te stellen als access point, dit ging niet goed. Ik kon na een reboot van de router geen verbinding meer maken met de router, zowel bekabeld als via WIFI, na flink wat gevloek de router helemaal gereset en tada ik haal ineens de snelheid die ik zou moeten halen |:( 8)7 :+.

Allen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ike. schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:38:
Gisteravond geprobeerd om de router in te stellen als access point, dit ging niet goed. Ik kon na een reboot van de router geen verbinding meer maken met de router, zowel bekabeld als via WIFI, na flink wat gevloek de router helemaal gereset en tada ik haal ineens de snelheid die ik zou moeten halen |:( 8)7 :+.

Allen bedankt voor het meedenken!
Als je op https://www.smallnetbuild...i-router-reviewed?start=2 kijkt, zie je dat de DIR-882 bedraad bijna 1Gb/s doorvoer haalt. Helaas haalt-ie via wifi nauwelijks meer dan 200 Mb/s

Op die 1GB/s doorvoer is ook nog wel wat aan te merken. Dat is gemeten met een iperf3 test. Met een complexere belasting kakt-ie nog al in: 460 Mb/s

[ Voor 9% gewijzigd door Brahiewahiewa op 01-09-2022 03:39 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ike.
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op donderdag 1 september 2022 @ 03:25:
[...]

Als je op https://www.smallnetbuild...i-router-reviewed?start=2 kijkt, zie je dat de DIR-882 bedraad bijna 1Gb/s doorvoer haalt. Helaas haalt-ie via wifi nauwelijks meer dan 200 Mb/s

Op die 1GB/s doorvoer is ook nog wel wat aan te merken. Dat is gemeten met een iperf3 test. Met een complexere belasting kakt-ie nog al in: 460 Mb/s
Draadloos test ik nu 350mbps download op een ipad air (3rd gen) via een 5 ghz verbinding, via de kabel haal ik deze snelheid ook dus alles lijkt nu goed te werken.

Ik gebruik ons netwerk nu zelden om grote bestanden over te zetten dus voor nu is deze router nog goed genoeg :)
Pagina: 1