[PW] Feature request: XMP en EXPO toevoegen intern geheugen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
Naast Intel heeft nu ook AMD profielen voor het overklokken van geheugen aangekondigd. Het zou een nuttige toevoeging zijn om in de Pricewatch te kunnen filteren of en welke van de overklokprofielen worden ondersteund bij verschillende soorten intern geheugen.

De volgende opties zouden momenteel relevant zijn:
  • Intel XMP 2.0 (voor DDR3 en DDR4)
  • Intel XMP 3.0 (voor DDR5)
  • AMD EXPO (voor DDR5)
Intel heeft op zijn website lijsten staan met XMP 2.0- en 3.0-gecertificeerd geheugen. AMD heeft deze niet, maar vermeldt op zijn website wel al een aantal series geheugen die het ondersteunen.

Edit: Azerty heeft een lijst met modules die AMD EXPO ondersteunen:

[ Voor 12% gewijzigd door Balance op 28-09-2022 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
@Mooijekind Zou je hier misschien naar willen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:11

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@Balance Yep, gaan we doen. Reden dat we er niks mee hebben gedaan is dat ik jaren geleden voor XMP eens ben gaan kijken wat het precies inhoudt. En het (toen) niets meer inhoudt dan een mooi logo wat je op een product mag plakken en kan aftikken aan Intel. Op basis van die info heb ik het toen links laten liggen.

Nu met AMD EXPO neigde ik naar hetzelfde, tot we een vraag hierover kregen van een fabrikant. Die legde uit dat hoewel het Intel XMP verhaal iets ingewikkelder was dan een simpel logo'tje, het bij AMD nog belangrijker is, omdat de compatibiliteit daar nog nauwer luistert. Dus waar je met een niet met XMP gelabeld reepje prima uit de voeten kan, is AMD daar veel foutgevoeliger in.

Oftewel, dat vinkje gaat er komen en dan doen we dat voor zowel Intel als AMD EXPO. Vraag alleen is, voldoen we met een simpel vinkje voor XMP en EXPO, of moet je dat verder uit speccen? In de specs van het geheugenreepje vermelden we al de maximum snelheden, dus op basis van de XMP en/of EXPO profielen. Is dat voldoende of mis je dan nog essentiele informatie?

Ik ga hiermee in overleg met de experts op onze redactie, ik meld mij in dit topic als er wat te melden valt. In de tussentijd is meer info uiteraard welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@Glaanie Dank je voor je reactie! Ik denk dat twee simpele vinkjes (Intel XMP, AMD EXPO) voldoende is. Eventueel zou een "overklokfrequentie" nog een toevoeging kunnen zijn, maar dat wordt misschien ook al wel ingewikkeld.

Het verschil tussen Intel XMP 2.0 en XMP 3.0 is eigenlijk niet interessant, want 2.0 is alleen voor DDR3 en DDR4, en 3.0 alleen voor DDR5. Aan de geheugensoort weet je dus ook wat voor XMP het is.

Wat overigens relatief nieuwe informatie is (van AnandTech):
As for EXPO itself, like most other AMD standards, the company is making this an open and royalty free standard (XMP is believed to have royalties, but how much has never been officially published). So memory kit partners will be able to implement EXPO profiles without the blessing of AMD, or needing to pay AMD for the privilege.

With that said, EXPO will be a self-certification program. So AMD is not charging anything for it, but at the same time they are not doing much in the way of extra work to validate support for it.

[ Voor 9% gewijzigd door Balance op 03-10-2022 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

@Balance Inmiddels ook overlegd met onze inhouse expert en die zegt ongeveer hetzelfde, dus dat gaan we doen.

Dan de naam, ik zat zelf te denken aan "Overklokprofielen", met uiteraard de opties Intel XMP en AMD EXPO. Dekt dat de lading voldoende denk je? Of heb je misschien een betere naam? :)

En nooooo @ de "self-certification program". Tuurlijk snijden fabrikanten zichzelf in de vingers als ze onterecht labels gaan plakken, maar dat maakt niet weg dat het vertrouwen dan ineens weg is als blijkt dat er wel een potje van wordt gemaakt. Zeker als ik zo hoor van de fabrikant die ik gesproken heb, dat de compatibiliteit bij EXPO belangrijker is tov XMP. Maar goed, we gaan het zien.

De spec staat er in ieder geval nu bij (voorlopig onder "Overklokprofielen", kunnen altijd de naam aanpassen) en is dus ook vanaf nu invulbaar. Omdat AMD EXPO redelijk nieuw is, ga ik kijken of ik alles wat tot nu toe is uitgekomen en in de PW staat kan aanvinken. Dit zal ik van de week doen, in de tussentijd weet je de weg naar het meldpunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:43

grimson

domeingrommer

https://www.kingston.com/...al/products/gaming-memory
'What happens when EXPO parts are plugged into Intel DDR5 systems, and vice-versa?'
With Kingston FURY DDR5 memory kits already on the market based on Intel XMP 3.0, most motherboard vendors enabled support to make these compatible with their AMD AM5 systems. To further prevent compatibility issues, Kingston’s engineers included two Intel XMP 3.0 profiles on each Kingston FURY Beast w/EXPO module and kit, just in case they are plugged into an Intel DDR5 system. Note that Kingston FURY Beast w/EXPO modules and kits are not Intel XMP Certified, due to the presence of EXPO profiles
FAQ: KTM-10100-EXPO-02
Blijkbaar zal Intel deze XMP/EXPO gecombineerde modules niet certificeren. Ik denk dat dit niet betekend dat het niet zal werken, alleen dat Intel deze in de volgende Excel sheets :*) opneemt;
https://www.intel.com/con...e-memory-profile-xmp.html

Geen idee of het ook de bedoeling is om XMP certified / compatible toe te voegen aan de PW maar er is dus een 'verschil'.

[ Voor 5% gewijzigd door grimson op 21-03-2023 14:40 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

@grimson Als de fabrikant vindt dat een EXPO module ook XMP ondersteunt en dat 'mag' niet, moeten ze dat zelf maar uitzoeken met Intel. Zelfde geldt voor compatibility, als zij aangeven dat een module XMP doet, mag je er als eindgebruiker vanuit gaan dat het werkt en zo nemen wij het ook over :)
Pagina: 1