Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Fiscaliteit bestelling wagen in 2022 - renting start 2023

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JoVl68
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-12-2022
Mijn vraag is als je een hybride benzine wagen besteld in 2022 met een renting contract dat pas opstart bij de levering in 2023. Is de fiscaliteit van 2022 van toepassing met 100% aftrekbare fossiele brandstof of de nieuwe fiscaliteit van 2023 met 50% aftrekbaarheid ?

Mvg

Alle reacties

• Kaaiman
  • Niet online
Volgens mij geldt hierbij de datum van toelating (lees kenteken) van het voertuig. Is die uit 2023 dan gelden dus die regels. (Daarom worden er nog wel een leaseauto's op kenteken gezet in December)

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-11 15:10
Kaaiman schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:20:
Volgens mij geldt hierbij de datum van toelating (lees kenteken) van het voertuig. Is die uit 2023 dan gelden dus die regels. (Daarom worden er nog wel een leaseauto's op kenteken gezet in December)
Gok even dat dit om België gaat. Daar lijkt het toch wat anders te zijn dan in NL.

https://www.axxi.be/nl/ni...-bedrijfswagen-vanaf-2023
De datum van aankoop of leasing van de bedrijfswagen is bepalend voor de fiscale aftrekbaarheid.
Ben verder niet bekend met de regels @JoVl68 in België maar obv van het bovenstaande lijkt het dat bestellen voldoende is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• JoVl68
  • Laatst online: 21-12-2022
inderdaad, ik denk ook dat het de besteldatum is in de garage, maar ik kan er géén zekerheid over krijgen. Ik ga het ook even navragen bij mijn boekhouder, want ik wil er wel even zeker over zijn.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:06
NL of BE?

In NL is datum eerste toelating (datum kenteken) leidend.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-11 08:58
Momenteel is in België de datum 1e toelating leidend. Het lijkt mij heel erg fraude gevoelig als hier in de toekomst ook van besteldatum uit mag worden gegaan, maar gezien de fiscaliteit in België zou ik ook niet verbaasd zijn dat er weer een kromme regeling is gemaakt.
Pagina: 1