Waarom is het pc-behuizingen zijn duurder artikel Plus?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Hallo, er zijn een aantal negatieve comments op deze post: nieuws: Waarom de populairste pc-behuizing nu 30 procent duurder is dan een j...

Ik dacht ik begin er even een topic over.

(PS. ik hoop dat ik niet teveel van het artikel gespoiled heb in mijn tekst, als dat wel zo is dan pas ik hem graag aan).

Persoonlijk ben ik zelf vooral benieuwd waarom dit artikel Plus is, wat is daar de gedachte achter? Er zijn een aantal cases uit de pricewatch gehaald en met wat kleurtjes in een tabelletje gezet en gezegd "het is duurder". Vervolgens worden er 3 redenen genoemd waarom dat dan is, waarvan ik eigenlijk een beetje denk, "eh ja logisch". En... dat is het? Welk aspect van het proces of het artikel maakt dit tot Pluswaardig.

Er worden een aantal uitspraken gedaan in het artikel waarvan ik denk, oh ja is dat wel zo? Dan zou bijvoorbeeld een zinsnede als "dat heeft NZXT voor ons bevestigd" op z'n plaats zijn (eigenlijk net als een stukje verder in het artikel gebeurd met "een bron bij een importeur stipt aan", wat dus super goed is). @Tomas Hochstenbach legt in de comments overigens uit dat we hem kunnen vertrouwen vanwege zijn over tijd opgebouwde brede netwerk in de industrie, en dat is mooi en goed, maar gezien sommige andere artikelen van Tweakers is dat niet per se iets waar ik als bezoeker/lezer van uit ga dat het altijd zo is.

Wat verder jammer is, is dat er wel een huidige containerprijs wordt genoemd, maar niet een containerprijs uit het verleden. Dus ik heb geen idee of wat ik lees veel is, of heel veel meer dan in het verleden. Natuurlijk kan ik even lekker gaan zitten Googlen, maar..... daar betaal ik jullie toch voor eigenlijk? Dan zou ik zeggen, zet even de oude prijs erbij ter vergelijking, misschien een grafiekje met het prijsverloop over de afgelopen 10 jaar om een beeld te vormen.

Ook is de derde genoemde reden één waarvan ik niet het idee heb dat die specifiek voor cases zou gelden. Ja het is deel van waarom cases nu duurder zijn dan eerder, maar bijna alles zal daar toch mee te maken hebben? Dat geldt net zo goed voor veel andere componenten, dus lijkt me eigenlijk niet echt relevant voor het artikel.

Ten slotte begint het artikel met "De prijzen van kasten stijgen meer dan die van andere componenten", maar ook dat is niet uitgewerkt. Ik mag dan aannemen dat andere componenten minder dan 30% in prijs zijn gestegen? Was het 10%? Of 25% en scheelt het niet veel? (Als dit eerder behandelt is, is een link naar het vorige artikel handig). Zeker als dus bij één van de redenen iets wordt genoemd wat waarschijnlijk ook geldt voor andere componenten is het interessant om in te zoomen op de verschillen. Als het ene 10% duurder is, het andere 20%, en we zien dat een bepaalde grondstof en transport duurder zijn, dan kan je daar een mooi overzicht van maken die de conclusie bekrachtigd.

Want eerlijk gezegd, er staat wat tekst, maar ik ben niet overtuigd. Ik zou ook prima geloven als de prijs 20% gestegen is vanwege de genoemde redenen, en dan nog 10 procentpunt erbovenop voor de winst van de fabrikant.

Als allerlaatste wil ik nog even zeggen dat voor mij gevoel ik een bepaalde verwachting heb van een minimale lengte van een Plusartikel, waar bij dit artikel niet aan voldaan wordt. Dat is natuurlijk een puur persoonlijk, subjectief gevoel, maar ik wilde het toch even noemen als feedback.

[ Voor 0% gewijzigd door Rainbow op 30-08-2022 20:52 . Reden: typos gefixdt ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ben het in veel zaken met je eens, @Rainbow maar de prijsstijging/daling van overige componenten hoeft niet (oeverloos) benoemd te worden. De afgelopen 2 jaar was het regelmatig op de Frontpage dat <insert component> zoveel duurder was / niet te krijgen / scalping / mining / corona / etc. En verder kan iedereen (ook zonder Plus-abbo) van elk artikel in https://tweakers.net/pricewatch/ een grafiekje opvragen en daarmee is het relatief duidelijk dat behuizingen (en zeker degenen die vaker gekozen / genoemd worden op Tweakers / GoT) een stijging zien waar veel andere componenten juist een stabilisatie of daling laten zien.

Just my 2 cents; ik ben het wel eens dat het artikel wat kort en mogelijk te bondig is om Plus-waardig te zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:51:
Ben het in veel zaken met je eens, @Rainbow maar de prijsstijging/daling van overige componenten hoeft niet (oeverloos) benoemd te worden. De afgelopen 2 jaar was het regelmatig op de Frontpage dat <insert component> zoveel duurder was / niet te krijgen / scalping / mining / corona / etc. En verder kan iedereen (ook zonder Plus-abbo) van elk artikel in https://tweakers.net/pricewatch/ een grafiekje opvragen en daarmee is het relatief duidelijk dat behuizingen (en zeker degenen die vaker gekozen / genoemd worden op Tweakers / GoT) een stijging zien waar veel andere componenten juist een stabilisatie of daling laten zien.

Just my 2 cents; ik ben het wel eens dat het artikel wat kort en mogelijk te bondig is om Plus-waardig te zijn.
Thanks. Tsja sommige mensen volgen bepaald nieuws meer dan anderen. Ik weet wel dat prijzen wat omhoog zijn gegaan hier en daar (hoewel, laatst kocht ik een SSD en die was plots veel goedkoper dan eerder) maar hoeveel heb ik geen idee van. Ik volg die artikelen niet op de voet. En ik kan me voorstellen dat er ook anderen zijn die dat allemaal niet perfect scherp hebben. Ik vind het geen overbodige luxe als een Plus artikel net even wat meer moeite neemt om de context juist te schetsen. Een ander punt is dus juist dat ik verwacht dat als ik betaal voor een artikel (ja, ik betaal voor Plus), dat ik niet extra werk hoef te doen om delen van het artikel zelf uit te pluizen (zoals te Googlen of grafiekjes gaan opzoeken in de Pricewatch - iets wat de auteur van het artikel had moeten doen en al was het maar 1 plaatje/grafiek in het artikel zetten ter illustratie). Maar goed, verwachtingen van verschillende mensen zullen altijd uit elkaar liggen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik moet zeggen, dat dit soort artikelen het "Plus" badge krijgen is echt wel jammer en weerhoud mij er wel van om er aan mee te doen.

Alhoewel ik de expertise van de auteur niet echt in twijfel wil trekken, had ik wel verwacht dat er meer onderbouwd zou worden. Hij noemt een aantal oorzaken voor een prijsstijging, maar laat het aan de lezer om de exacte details dan maar zelf te googelen. Dat verwacht ik niet van een plus artikel, ik had gehoopt een wat meer onderbouwde en becijferde analyse te zien.

Hoe ontwikkelden de koersen zich de afgelopen jarenb?
Hoe ontwikkelden de vrachtkosten zich? En de aluminiumprijs?
Was er sprake van tekorten ergens? Door Corona? Door de oorlog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Tomas Hochstenbach even taggen als auteur? ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:57

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@Rainbow @MAX3400 @Crew One
Ik splits even de inhoudelijke feedback en de feedback op Plus.

Inhoudelijk:
Het idee om hier een artikel over te schrijven kwam doordat de trend bij behuizingen duidelijk afwijkt van wat je bij andere soorten componenten ziet. Ssd's en geheugen worden verkocht voor een all-time low, er wordt flink gestunt met processors en de prijzen van videokaarten zijn het voorbije halfjaar ook enorm gedaald. Kasten worden de laatste tijd juist flink duurder, en zoals de tabel in het artikel laat zien zijn stijgingen van 30-40 procent daarbij geen uitzondering.

We hebben al vele artikelen geschreven over alles rondom de impact van corona op de supplychain, tekorten, prijsstijgingen etc, dus het was een bewuste keuze om dat niet al te uitgebreid te behandelen. Ik heb vooral gefocust op waar de situatie bij behuizingen afwijkt van de situatie bij andere componenten. Gestegen grondstofprijzen zijn niet uniek voor kasten, net als gestegen vrachtkosten, maar wel om welke grondstoffen het bij kasten voornamelijk gaat (staal en alu) en het verband dat de vrachtkosten bij kasten een veel grotere impact hebben, doordat de verhouding tussen volume en waarde veel lager is dan bij andere componenten.

Met wat googelen kom je inderdaad wel het een en ander tegen aan data over de prijzen van grondstoffen en containervervoer, maar die zijn vaak algemeen, gaan niet ver terug in de tijd en zijn gebaseerd op de spotmarkt, oftewel het deel van de markt waarin kleine hoeveelheden worden verhandeld. Kastenfabrikanten zullen altijd vaste contracten hebben voor de inkoop, die minder volatiel zijn en bij voldoende volume ook betere prijzen zullen inhouden. Ik ben het eens met jullie dat wat grafiekjes hiervan een leuke toevoeging zouden zijn, maar dan moet die data wel relevant en betrouwbaar zijn.

Wel heb ik nu wat meer context toegevoegd bij de genoemde bedragen van containervervoer en de stijgingen van grondstofprijzen, zodat je als lezer in elk geval een ruwe indicatie hebt van waar het vandaan komt.

Alle informatie in het artikel is geverifieerd, maar hoe en door wie kan ik lang niet altijd vermelden. Op sommige punten moeten jullie het dus echt doen met 'Tomas zegt het, dus het zal wel kloppen' ;)

Plus:
Om te beginnen, ik ben niet verantwoordelijk voor Plus als formule. Maar ik kan natuurlijk wel mijn gedachten delen bij de twee voornaamste feedbackpunten.

'Waarom is dit Plus?'
Er zijn een aantal factoren die eraan hebben bijgedragen dat we dit artikel als Plus classificeren. Zo is het geen regulier nieuwsbericht (Fabrikant A introduceert product B, X klaagt Y aan, etc), maar een duidend artikel bij een actuele marktontwikkeling. Daarnaast bevat het artikel informatie die je nergens anders vindt, in elk geval niet gestructureerd in een artikel als dit, en is het geen essentiële informatie bij een aankoop (zoals een productrecensie bijvoorbeeld wel is). Het is nice-to-know voor wie graag beter wil begrijpen hoe dit deel van de markt werkt, maar je kunt prima een nieuwe kast kopen zonder die achtergrondinformatie.

'Dit is te kort voor Plus'
Gemiddeld gezien is dit artikel ongetwijfeld aan de korte kant voor alles wat we als Plus publiceren. Tegelijk krijgen we soms ook feedback dat veel Plus-artikelen als te lang of zelfs wollig worden ervaren. Dat is dus zoeken naar een balans en naar mijn mening leende dit specifieke onderwerp zich uitstekend voor een wat beknopter artikel.

Daarbuiten, een individueel artikel zal natuurlijk (vrijwel) nooit in z'n eentje een Plus-abo rechtvaardigen. Plus is een abonnement waarvoor je tientallen artikelen per maand krijgt. Sommige lang en diepgaand, sommige wat korter, en ongetwijfeld zowel artikelen over onderwerpen waar jij als individu enthousiast over bent als artikelen over onderwerpen waar je juist niets aan vindt.

Over abonnementen hebben we natuurlijk een uitgebreid topic, dus verdere discussie over Plus is beter op z'n plaats in Het grote Tweakers-abonnemententopic
Pagina: 1