Zonnepanelen zelf uitbreiden waar rekening mee houden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 19:36
Ik heb 16 solar frontier zonnepanelen en wil die door gebrek aan installateurs zelf gaan uitbreiden op mijn bestaande omvormer. Geen idee waar ik moet beginnen. Ik ben niet bang uitgevallen durf dit wel te doen, maar ben opzoek naar een stappenplan waar je rekening mee moet houden als doe het zelfer. Wie weet een goede bron?

De volgende stappen heb ik al ontdekt, wie vult mij aan? Als we een mooi stappenplan samen hebben gemaakt wil ik er wel een officieel topic van maken.

1. Check het vermogen van je omvormer en check het maximale vermogen van je huidige zonnepanelen set periode juni/ juli (max zonneschijn) . Som: vermogen van je omvormer - max vermogen van je zonnepanelen set + 10% en je hebt het totale vermogen wat je erbij kunt prikken. (overdimensionering van je omvormer kan geen kwaad. 10% over capaciteit kan over het algemeen wel. Uiteraard zijn er ook preciezere berekeningen met hellingshoek van je dak etc etc. Maar we houden het eerst even simpel.

2. Onderzoek hoe je zonnepanelen zijn aangesloten: Serieel, parallel, optimizers. (hoe onderzoek je dit?)
3. Onderzoek hoeveel vermogen er maximaal per poort mag binnenkomen op je omvormer (klopt dit en hoe doe je dit?

En nu loop ik dus vast. Kan ik zonnepanelen doorlussen aan een bestaande set, met welke veiligsheidseisen moet ik rekening houden, welke stappen zij er nog meer?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien handig om erbij te vertellen aan welke omvormer deze 16 SF panelen hangen.

Kun je het string voltage aflezen op de omvormer? Hoeveel DC ingangen zijn er nu aangesloten? 1 of 2 ?
Liggen alle 16 panelen in 1 vlak?
Vanuit daar kun je meer zeggen over de mogelijkheden.

Verder is sunnydesignweb wel een handige tool
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (kies rode knopje nieuw project)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-08-2022 17:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
rekening van huidige systeem opzoeken voor specificaties
datasheet omvormer opzoeken
uitlezen data/ statistieken van de omvormer (via app/web en/of kabeltje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:00:
Misschien handig om erbij te vertellen aan welke omvormer deze 16 SF panelen hangen.

Kun je het string voltage aflezen op de omvormer? Hoeveel DC ingangen zijn er nu aangesloten? 1 of 2 ?
Liggen alle 16 panelen in 1 vlak?
Vanuit daar kun je meer zeggen over de mogelijkheden.

Verder is sunnydesignweb wel een handige tool
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (kies rode knopje nieuw project)
Ik heb de solar edge se3000h er zijn 2 ingangen bezet. Wat bedoel je met liggen alle panelen in 1 vlak? Ik zal even uitzoeken hoe je string voltage kunt uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 23:40
hydex schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:31:
[...]

Ik heb de solar edge se3000h er zijn 2 ingangen bezet. Wat bedoel je met liggen alle panelen in 1 vlak? Ik zal even uitzoeken hoe je string voltage kunt uitlezen
Met twee ingangen bedoel je neem ik aan gewoon één string, dus twee kabels, een plus (rood) en een min (zwart) aansluiting..
Zo te zien heeft de se3000h namelijk maar 1 DC string aansluiting.

Panelen in 1 vlak is precies wat er staat… of ze allemaal in 1 plat vlak liggen, dus bijv. allemaal aan dezelfde kant van het dak? (en dus op hetzelfde moment van de dag zon krijgen) Of liggen ze bijv. verdeeld over twee zijden van een dak, dus in twee vlakken met ieder een andere windrichting?

We weten nu wel welke omvormer je hebt, en hoeveel panelen, maar volgens mij nog niet hoeveel Wp die panelen zijn, dus ook niet hoeveel Wp je in totaal hebt liggen.

update:

Overigens, over het algemeen zal, als het goed is, willekeurig welke installatie best goed afgesteld zijn qua omvormer en panelen…
Dat wil zeggen dat normaal de omvormer al is uitgelijnd om het beste te passen bij de geplaatste panelen.. Als ie te klein gekozen zou worden, (zwaar ondergedimensioneerd dus), dan verlies je nu al vermogen, en kun je zowiezo niet uitbreiden.
Als ie te groot word gekozen, werkt de omvormer niet op zijn meest efficientst, kan problemen hebben met opstarten, en zal duurder zijn dan nodig… Dus dat zal door een installateur ook niet snel gekozen worden…

Kortom, als de installatie ietswat zoals gemiddeld is aangelegd, dan zul je vrij weinig mogelijkheden hebben om er écht serieus panelen bij te leggen.
1 of 2 panelen zal meestal dan wel kunnen, maar ook dan heb je al de mogelijkheid dat je niet alle opbrengst uit je panelen kunt halen omdat de omvormer tegen de max aanloopt, dus is de vraag of het dan echt nuttig is.

[ Voor 34% gewijzigd door BrainCrash op 30-08-2022 23:59 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:54
Als je panelen wilt toevoegen op de huidige omvormer, dan moet je eigenlijk exact dezelfde panelen gebruiken. Je DC loopt namelijk door de hele string. Als je niet dezelfde panelen kunt vinden en je nieuwe panelen een hogere weerstand hebben dan de oude, dan verminderen ze de opbrengst van de hele string.

Uiteraard moet je ook rekening houden met het maximumvermogen en maximum DC-spanning van je omvormer. Houd er rekening mee, dat als je je nieuwe panelen toevoegt aan de string, dat je draden >400V gelijkspanning voeren die niet gezekerd en niet beveiligd is. raak je beide draden tegelijk aan, dan word je geroosterd.

Ik zou er niet aan beginnen om een bestaande string aan te passen. Ik weet niet of je nog garantie hebt, maar die zal ongetwijfeld ongeldig worden verklaard als blijkt dat je zelf hebt lopen knutselen. Je kunt denk ik beter een nieuwe set erbij leggen met een nieuwe (extra) omvormer. Of, nog beter, micro-omvormers gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:35
Het hele verhaal van dezelfde panelen kan overboord. Het verhaal over string spanning kan overboord.

SolarEdge heeft geheel andere regels.

Wel zal @hydex moeten uitzoeken wat er o het dak ligt.
Ik vermoed dat de panelen per 2 aan 8 stuks p405 of p485 hangen.

Dit kan dan uitgebreid worden met p404, p505 of s500b(mits omvormer voldoende recente hardware, cpu 3.x of 4.x in geval s500b)

Let wel: je komt niet met alles weg met SolarEdge. Altijd ontwerp maken in SE designer.
Bestaat originele installateur nog? Heb je contact?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
SF en solaredge
Werkt alles nog? Heb je inzicht in de uitlezing van de optimizers?

Er zijn destijds heel wat klachten geweest over defecte p405 omdat de SF zo piekte in spanning.
Een ongelukkige combinatie.

Heb 15 SF op noord liggen met een stringomvormer (3 strings van 5)
En dat werkt eigenlijk nog best goed met diffuus licht.

Op tweakers vinden we het leuk dat je zoveel mogelijk volledige info geeft, dat voorkomt onnodige aannames, zoals nu gebeurt is.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-08-2022 06:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
p485 lijkt wel tegen de SF te kunnen, bij defecten schijn je die terug te krijgen van SE.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
Het klopt dat mijn zonnepanelen in gepaired zijn in 2 stuks met in totaal 8 optimizers waarvan er nu 2 zijn vervangen.

Het legplan ziet er zo uit in de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1E3lc1vEvFWIWoWBJcX3jFkUOE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZrhSktzxjUhwAOz0FO8sDBoy.png?f=fotoalbum_large

Panelen zijn sf-175 liggen allemaal op de zuidkant.
Totaal piek vermogen 2,72kwp. In de praktijk nooit hoger dan 2,4kwp

Idee is om 4 panelen extra aan te sluiten met 2 optimizers. Op de onderste rij in het legplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Als je ergens SF kan vinden dan pak je er inderdaad gewoon 2x p485 bij (dat je er 2 vervangen hebt gekregen duid een klein beetje op dat je origineel p405 gehad hebt)

Wordt het een ander - niet dunnefilm paneel - dan zal je met 4 optimizers moeten werken - dat mag dus p404, p505 of s500b zijn. Met moderne panelen kom je dan wel boven de 3kW, dat is geen probleem ;-)

Nieuwe optimizers toevoegen aan string, optimizer scan starten, aanpassing laten intekenen door de installateur-beheerder.

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald op 31-08-2022 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zou je het een optie vinden om de hele SF+SE installatie te vervangen voor moderne mono panelen op een stringomvormer. Nieuwe panelen geven veel hogere opbrengst per m2. Verkoop je de huidige installatie op marktplaats.

Indien alleen uitbreiden: 4 panelen extra zou je nog op een GoodWe XS kunnen aansluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 31-08-2022 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SF zijn 16%, huidige mono 20-21% rendement... Waarbij de SF relatief goed op diffuus reageren.
Vervangen is nog vrij kostbaar.

4 mono erbij op de SE kost ~220 aan optimizers... dat is minder dan de GoodWe XS,
4 SF < 140 voor 2x p485

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 31-08-2022 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Ronald
SF175 is 13,8%. Dus 50% minder opbrengst dan moderne panelen per m2.

Geen idee wat goedkoper is, oude meuk houden of nieuwe meuk neerleggen. 1 euro per kWh of 0,09 euro per kWh (Eneco hihi) maakt ook nog uit ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 31-08-2022 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Dre je hebt gelijk, had in mijn hoofd dat ze hoger zaten. Afweging blijft natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:39
@Ronald De SF's worden al even niet meer gemaakt en het oog wil ook wat. De SF panelen hebben altijd een afwijkende maatvoering gehad, zeker met panelen anno 2022.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
Bedankt jongens voor deze discussie.
De investering van een compleet nieuwe set panelen is nu niet interessant. De kosten daarvoor zijn te hoog (geld moet je ook maar net hebben liggen). Ik sluit niet uit dat ik dat in de toekomst nog wel ga doen, maar de kortste en snelste oplossing lijkt mij uitbreiden.

Dan blijft idd de vraag. Extra omvormer of Micro omvormer kopen en set van 4 moderne panelen aanschaffen of 4 SF uitbreiding. Ik zal eens eea op een rij zetten, wat beter is. Oog wil idd ook wel wat speelt ook mee.

[ Voor 15% gewijzigd door hydex op 31-08-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:03

Crazy-

Best life ever

hydex schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:57:
Bedankt jongens voor deze discussie.
De investering van een compleet nieuwe set panelen is nu niet interessant. De kosten daarvoor zijn te hoog (geld moet je ook maar net hebben liggen). Ik sluit niet uit dat ik dat in de toekomst nog wel ga doen, maar de kortste en snelste oplossing lijkt mij uitbreiden.

Dan blijft idd de vraag. Extra omvormer of Micro omvormer kopen en set van 4 moderne panelen aanschaffen of 4 SF uitbreiding. Ik zal eens eea op een rij zetten, wat beter is. Oog wil idd ook wel wat speelt ook mee.
Zet maar uit je hoofd dat je SF gaat vinden! Heel misschien 2de hands; maar nieuw al aantal jaren niet meer.

Kijk naar leuke Full black 400/405/410Wp panelen; Longi bijvoorbeeld heeft mooi zwarte panelen

Leg daar de juiste optimizer bij en je hebt een mooie upgrade. Prijs verschil SE optimizers vs stringomvormer zal ik links laten in dit geval. Lekker op 1 systeem knallen

Andere omvormer vergt weer extra kabels op het dak; in huis omvormer, automaat, kabels meterkast etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 31-08-2022 13:53 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 21:33
Mijn SF165 paneel piekt in Mei soms over de 300 watt bij bewolkt weer.. Kan zijn dat de 10 euro Gamma meter niet betrouwbaar is, maar 125% plus pieken zijn zeker niet zeldzaam.

Probleem wat je krijgt is dat geen enkele installateur je wil helpen met de uitbreiding en als je het wel doet, ze zich onder de garantie van je huidige set willen uitl*llen.. Want de p405? icm 2 SF panelen ging nog wel eens kapot.

Leg een paar losse micromvormers met bijbehorend paneel.. Of verkoop de SF panelen los, ze brengen flink geld op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
Toch weer even op de lijn. Ik ben weer wat wijzer geworden.

Ik heb in totaal 1 string met 8 optimizers en 16 solarfrontiers aangesloten op 1 dc poort van de solar edge 3000H.
Mijn vraag is nu wat is het maximale vermogen wat je op 1 string kunt zetten. In de documentatie van de solar edge 3000h wordt gesproken over:

Specs Solaredge 3000H
power output:
Rated AC Power Output: 3000
Maximum AC Power Output: 3000

power input:
Maximum DC Power @240V: 4650
Maximum Input Current @240V(2): 8.5

De string die op 1 poort zit is nu: 16 solar frontiers SF-170. in totaal 2720 watt

Specs SF-170 paneel

Nominal Power Pmax 170 W
Power tolerance +5 W / 0 W
Open circuit voltage Voc 112.0 V
Short circuit current Isc 2.20 A
Voltage at nominal power Vmpp 87.5 V
Current at nominal power Impp 1.95 A

Vraag is nu klopt het dat je op 1 string op 1 DC poort nu max 4650 watt aan vermogen kan zetten. Dus in mijn geval 4650 watt / 170 watt per paneel afgerond naar beneden: maximaal 27 panelen?

Uiteraard is dit niet slim om te doen ivm max vermogen van 3000 watt van de omvormer. Maar ik vraag dit om er zeker van de zijn dat ik de string niet kan overbelasten op 1 poort.

En waarom zijn er dan 2 DC poorten wat is daarvan het nut?

De reden dat ik dit vraag is dat het voor mij oneindig veel makkelijker is om op de bestaande string in te prikken dan dat ik een aparte kabel moet trekken over mijn hele dak heen naar mijn omvormer.

[ Voor 12% gewijzigd door hydex op 02-09-2022 13:37 ]

Pagina: 1