Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain95
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 11:20
Goedemiddag Tweakers,

Sinds kort heb ik een LG Tv overgenomen (55EG960V), en merkte ik bij het aansluiten een paar keer dat ik een klein schokje kreeg van de tv. Ik dacht dat het gewoon wat statische schokje geweest waren, maar nu viel het me op dat wanneer ik een hand op de muur heb en met de andere de tv aanraak ik constant stroom voel. De tv is met nog 4/5 andere apparaten (chromecast, soundbar, lampje, playstation) tegelijk in een stekkerdoos aangesloten. Waar zou dit aan kunnen liggen, en is dit schadelijk of gevaarlijk?

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via captain95 op 30-08-2022 16:22)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zoek maar eens op "randaarde" op GoT; voldoende topics over ruis / uitval / tintelingen / ploppende geluiden / etc.

Andersom, blikseminslag of overbelasting op een circuit zonder randaarde kan ook "erger" uitpakken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Is de stekkerdoos voorzien van randaarde?
Is de wcd voorzien van randaarde?
Is de randaarde wel aangelegd (correct) in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain95
De stekkerdoos is voorzien van randaarde. De wandcontactdoos lijkt dit inderdaad niet te hebben. Of de randaarde in het huis correct is aangelegd durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Zoek maar eens op "randaarde" op GoT; voldoende topics over ruis / uitval / tintelingen / ploppende geluiden / etc.

Andersom, blikseminslag of overbelasting op een circuit zonder randaarde kan ook "erger" uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain95
Bedankt voor je snelle reacties, ik ga me daar eens meer in verdiepen en kijken of we dat kunnen/moeten oplossen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Is de220V stekker van de 55EG960V voorzien van randaarde, volgens mij niet.
Waarom zou je dan een randaarde wandcontactdoos moeten gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:55
Voel je het ook als je alle andere apparaten loskoppelt van je TV? Ook je eventuele CAI-kabel even loskoppelen.
Als je het dan nog voelt, draai de stekker eens om in het stopcontact...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain95
Ik ben de apparaten eens een voor een gaan loskoppelen, en de stroom op de behuizing verdwijnt als ik de HDMI kabel verwijder die aangesloten zit op de ARC poort. Via deze kabel sluit ik mijn tv aan op een soundbar. De stekker van deze soundbar is een platte die geen connectie maakt met de zilveren pinnetjes in de stekkerdoos, zou dit het probleem veroorzaken? En is hier eventueel een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 03:46
Wat je eens kan proberen is de stekker van de soundbar eens uitnemen, 180 draaien en weer terug steken. Misschien dat het probleem hiermee is verholpen.

In principe mag de televisie helemaal niet onder spanning komen te staan aangezien het een dubbel geïsoleerd toestel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain95
Ik heb hem omgedraaid en in een ander gat van de stekkerdoos gestoken en dan lijkt het in ieder geval minder te zijn. Ik volgende week als ik wat meer tijd heb eens de hele boel af en de stekkers een voor een wisselen en checken. Bedankt allen voor het meedenken, en nog een fijne avond toegewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 19:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De oorzaak is het lichtnetfilter in het apparaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EWSkSrrFYzeNbuIsyXZxjkoDbQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/acrQl4JG0m4oOSeEqAyX6E78.png?f=user_large

Kijk naar de stippellijn, die staat model voor de behuizing van het apparaat. Kijk daar naar de twee condensatoren rechts: Die staan in serie en zijn in het midden met de behuizing verbonden.

In een perfecte wereld zouden deze condensatoren een oneindige weerstand hebben, maar niets is perfect in deze wereld. Er is altijd iets van lekkage door de condensatoren heen. Dat betekent dat de behuizing van het apparaat een spanning krijgt van 115V en daarvan kun je een schokje krijgen. Dit is totaal ongevaarlijk, de stroomsterkte door een condensator is nihil, dus er zal nooit een gevaarlijke stroom gaan lopen. Bovendien moeten in lichtnetfilters zelfs speciale veiligheidscondensatoren gebruikt worden die veel meer tegenhouden dan gewone condensatoren.

Als het apparaat evenwel met een geaard stopcontact verbindt, dan is de behuizing van het apparaat met aarde verbonden en dan lekt de lekstroom door de condensatoren ook naar de aarde, zodat er geen 115V op de behuizing komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
pa3eia schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:46:
Is de220V stekker van de 55EG960V voorzien van randaarde, volgens mij niet.
Waarom zou je dan een randaarde wandcontactdoos moeten gebruiken?
Daar kun je serieuze vragen over stellen. LG OLED-televisies hebben een lichtnetfilter. Uiteraard zit er een lichtnetfilter op, want het is een hoogwaardig apparaat, maar laten we het toch even met eigen ogen vaststellen. Kijk naar de voeding:

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/CrkAAOSwB1ZiVvcm/s-l1600.jpg

Op die zwarte blokjes aan de linkerkant kun je zien dat er "X2" geschreven staat. Dat betekent dat dat veiligheidscondensatoren zijn van veiligheidsklasse X2. Je ziet in hetzelfde gebied een aantal spoelen, dan hebben we zo'n beetje de componenten van een lichtnetfilter.

Daarmee is het een feit dat de TV zijn behuizing opwerkt naar 115V.

De OLED-televisies kunnen gewoon geaard worden aangesloten, in de stekker voor het netsnoer zit een pin voor de aardedraad:

Afbeeldingslocatie: https://www.avforums.com/attachments/img_20160818_215550-jpg.748744/

Echter... bij heel veel OLED-televisies is die aardedraad niet aanwezig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VllHUfPxk1cw672Coj2md1qm2Ns=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/01OeGMtQWDXS6Gpro5e0fQQF.jpg?f=user_large

Ook ik heb aan mijn televisie "gewoon" een netsnoer zonder aardedraad erin. Waarom dat zo is? Ik denk dat we dat één van de mysteries van LG kunnen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:41
dmantione schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:30:
Kijk naar de voeding:

[Afbeelding]

[...]

De OLED-televisies kunnen gewoon geaard worden aangesloten, in de stekker voor het netsnoer zit een pin voor de aardedraad:

[Afbeelding]

Echter... bij heel veel OLED-televisies is die aardedraad niet aanwezig:

[Afbeelding]

Ook ik heb aan mijn televisie "gewoon" een netsnoer zonder aardedraad erin. Waarom dat zo is? Ik denk dat we dat één van de mysteries van LG kunnen noemen.
Om het mysterie groter te maken:

Linksonder op de print naast die connector staat toch duidelijk een "dubbel geïsoleerd" symbool.

Hoe een printplaat dubbel geïsoleerd kan zijn is voor mij trouwens sowieso een raadsel, daarvoor moet het toch tenminste in een (gesloten) toestel zijn ingebouwd. Rare plek voor zo'n symbool eigenlijk.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat ben ik met je eens: Een condensator tussen jou en gevaarlijke spanning in, is per definitie zowat geen dubbele isolatie, zelfs al is het een speciale veiligheidscondensator. Uiteraard kun je nog een extra isolatielaag om het apparaat heen bouwen om het alsnog dubbel te isoleren, maar dan zou je dat symbool op de behuizing aanbrengen en niet op de printplaat.

[ Voor 3% gewijzigd door dmantione op 31-08-2022 18:13 ]

Pagina: 1