KAKU inbouw dimers/schakelaars aansluiten op YMVK kabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-08 12:55
Hallo allen,

Ik heb een simpele vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden. Hoe sluit ik KAKU inbouwschakelaar of dimmer rechtstreeks aan op een YMVK (0, fase, massa) kabel?

Ik zie in de aansluitschema's dat ik een schakeldraad nodig heb, maar die ga ik nu juist willen vermijden, ik wil geen fysieke schakelaars maken.

Ik hoop dat de vraag duidelijk is,

Beste antwoord (via ron322 op 10-09-2022 14:32)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:03
Ik gok dat de schakeldraad alleen nodig is als je ook via een fysieke schakelaar de lamp wilt kunnen bedienen. Dus als je deze weglaat dan zou je deze alleen met een KAKU zender kunnen bedienen. Ergo: zwarte draad niet aansluiten en S contact leeg laten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
Sluit de massa van de uitgaande kabel aan in plaats van het schakeldraad. Bij het afwezig zijn van een zwarte draad kan een bruine als schakeldraad gebruikt worden. Ik denk dat het schema hier posten overigens een hoop zal verduidelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEE1Hz0J0Edt8yg3vCKN6w99wrY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bk0JyLMeSuXyGny4tJa47kra.png?f=user_large

Dit is het schema bij een inbouwdimmer, maar ik kom dus rechtstreeks aan met 0,L,M

[ Voor 18% gewijzigd door ron322 op 30-08-2022 15:33 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:03
Ik gok dat de schakeldraad alleen nodig is als je ook via een fysieke schakelaar de lamp wilt kunnen bedienen. Dus als je deze weglaat dan zou je deze alleen met een KAKU zender kunnen bedienen. Ergo: zwarte draad niet aansluiten en S contact leeg laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik neem aan dat je met "0,L,M" bedoelt N, L en PE ;) Termen "massa" en "0" zijn wat verwarrend als het gaat om de huisinstallatie.

Maar de twee N aansluitingen op de module zijn gewoon gelijk. Dus waar je dat aftakt maakt niet uit. De S ingang is gewoon optioneel (of hoogstens alleen nodig met koppelen maar zie handleiding). PE dien je gewoon buiten de module om door te lussen als de lamp dat nodig heeft. Verder dus gewoon het schema volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
Thanks mensen, helemaal duidelijk! Ja die termen… ik ben geen elektricien maar je snapt wat ik bedoel:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron322
Archer_VC10 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:01:
Update: uitgevoerd zoals bovenstaand en werkt perfect, schakeldraad kan je dus gewoon achterwege laten, nogmaals dank.
Pagina: 1