Vasttarief opeens naar maandtarief, mag dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:40
Hoi,

Wij hebben in februari 2022 een vast energiecontract getekend voor 1 jaar.
Deze loopt dus tot midden februari 2023.

Nu kregen wij vandaag opeens een mail dat de aanbieder vanaf oktober met variable maandtarieven gaat werken. Met deze uitleg:
Vanaf 1 oktober verwachten we een verdrievoudiging van de stroom- en gasprijs ten opzichte van deze zomer (kwartaal 3). Door de volatiliteit (beweeglijkheid) en mate van schommelingen op de energiemarkten is het risico om volumes voor een langere periode in te kopen te groot geworden. Om dichter op de markt te zitten en risico's beheersbaar te houden, hanteren we vanaf oktober maandtarieven.
Nu leek het ons zeer sterk dat dit zomaar mag bij een vastcontract? Kunnen wij dit zomaar wijgeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-05 09:07

Freakie1NL

Grote Baas

Natuurlijk mag dat niet. Afspraak = afspraak, dus ook als het voor de onderneming een keer niet gunstig is.

Zelf kan je meestal middels een afkoopboete er vanaf, staat in de AV iets over deze situatie? Desnoods met boete voor de leverancier.

Let op dat als de AV strijdig is met de wet, dit (gedeelte) nietig is.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 13:02

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Door volatiliteit in mijn uitgaven patroon lukt het niet om u de komende maand te betalen, dus ik maak de helft over, goed?

Belachelijke mail natuurljik. Het zou natuurlijk wel lastig worden als ze aangeven door deze wijziging in voorwaarden je 'gratis' wegkan, en vind dan maar weer eens iets vergelijkbaarders, want dan kom je ook in var tarief contracten terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wel gek dat ze afgelopen 10 jaar bij dalende gasprijzen wel altijd per jaar vastzetten.

Boefjes ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:48
Bartoow schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:18:
Hoi,

Wij hebben in februari 2022 een vast energiecontract getekend voor 1 jaar.
Deze loopt dus tot midden februari 2023.

Nu kregen wij vandaag opeens een mail dat de aanbieder vanaf oktober met variable maandtarieven gaat werken. Met deze uitleg:

[...]

Nu leek het ons zeer sterk dat dit zomaar mag bij een vastcontract? Kunnen wij dit zomaar wijgeren?
Ik lees in die tekst niet expliciet dat die wijziging ook slaat op alle bestaande vaste contracten, misschien geld dat alleen voor nieuwe/aflopende contracten ná oktober? Lijkt me logisch dat jullie contract dan per februari 2023 per maand gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-05 11:22
Vloris schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:29:
[...]

Ik lees in die tekst niet expliciet dat die wijziging ook slaat op alle bestaande vaste contracten, misschien geld dat alleen voor nieuwe/aflopende contracten ná oktober? Lijkt me logisch dat jullie contract dan per februari 2023 per maand gaat.
Ik lees dit inderdaad alsof dit voor de variabele tarieven is. Normaal worden deze 2 keer per jaar aangepast, maar dit gaat dus nu naar 12 keer per jaar. Dit heeft bijvoorbeeld Budget Energie ook gedaan. @Bartoow Over welke aanbieder gaat het hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:04
Klinkt alsof t bedrijf op omvallen staat en ze het gewoon proberen.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-05 09:31
Volgens mij veranderd er helemaal niks bij jou en is dit alleen voor de klanten die geen contract hebben. Zou ze gewoon even bellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:40
Ik heb zojuist even gebeld:

Ik was in de veronderstelling dat we bij ingang februari 2022 een nieuw vast jaarcontract hadden afgesloten, terwijl wij dus bij verhuizing het 'oude' jaarcontract van mijn vriendin hadden meegenomen. Die is dus nu al eerder afgelopen. Echter, toen ik laatst informatie over het contract aan het opzoeken was in het digitaal portaal van de aanbieder (Vrijopnaam) kwam dit totaal niet duidelijk naar voren..

Maar goed, helaas een foutje in mijn administratie dus.
Pagina: 1