Watchdog op responsiveness van div. IP adressen in een LAN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:13

Ravhin

no <root>...

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een aantal (kleine) clients in mijn netwerk zitten. Ik wil weten of deze 'gezond' zijn, d.w.z. responsiveness op b.v. http- of ping requests. Zodra dit niet meer het geval is, wil ik daarvan op de hoogte gebracht worden d.m.v. mail/twitter/signal. Het liefst zou ik dit in een docker draaien, maar ik heb er ook geen probleem mee om een RPi op te voeden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Synology DS918+
  • Ubiquiti Lan + WLAN
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • gegoogled op IP watchdog, SMNP > niks wat ik als bruikbaar interpreteer
  • binnen de Docker containers gecheckt > kom meer dingen tegen om te checken dat een database online is
  • Ik kwam ping Watchdog tegen wat redelijk lijkt op wat ik wil maar wat een compleet pakket is met o.a. reset mogelijkheid (en duur!!). Ik zoek een 'light' versie ;)
Ik ben redelijk n00b hierin maar ik kan mij niet voorstellen dat niemand anders deze behoefte heeft gehad. Vandaar dat ik hier mijn vraag stel.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Beste antwoord (via Ravhin op 31-08-2022 07:04)

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Uptime kuma is wel een leuke om te gebruiken, en vrij gemakkelijk in te stellen. Wel vrij zwaar als je aardig wat endpoints pingt.

Smokeping is wat lichter, maar lastiger in te stellen.

Zelf gebruik ik Netdata met de fping plugin.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-09 13:14
Je kan eens kijken naar LibreNMS kan je in een VM draaien maar ook in een docker.
Heb dit zelf meer als monitoring maar geen alerting.
Ik weet dat je alerts kan inregelen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
Uptime kuma is wel een leuke om te gebruiken, en vrij gemakkelijk in te stellen. Wel vrij zwaar als je aardig wat endpoints pingt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Topicstarter
Starck schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:14:

Het zijn op dit moment circa 40 endpoints maar ik verwacht er wel meer in de toekomst. Geen idee wat je als 'veel' beschouwt :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
Ravhin schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:16:
[...]
Het zijn op dit moment circa 40 endpoints maar ik verwacht er wel meer in de toekomst. Geen idee wat je als 'veel' beschouwt :)
Zoiets had ik ook draaien in Uptime kuma, maar ik vond de cpu load wat hoog worden. Dit was wel bijna een jaar geleden, misschien is het inmiddels een stuk efficienter geworden.

Probeer hem eens uit :)

https://uptime.kuma.pet/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Topicstarter
Ik heb beide (LibreNMS en Uptime Kuma) in Docker gevonden en ik ga vanavond even kijken. De demo van Uptime Kuma zag er wel uit als wat ik zoek/zocht.

edit: uiteindelijk gekozen voor Uptime Kuma. Best veel opties om je te laten waarschuwen, diverse watchdog mogelijkheden en het is redelijk licht (heb er nu 20 clients in zitten).

[ Voor 37% gewijzigd door Ravhin op 31-08-2022 07:06 ]

Pagina: 1