Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygheta
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-01-2023
Mijn vraag

Hey beste mensen, bij deze de vraag om hulp / het delen van kennis bij het installeren van nieuwe ram in mijn laptop.

Problemen:

Bij enkel nieuwe ram geinstalleerd: zwart scherm bij opstarten.
Laptop laat me niet in UEFI BIOS mode.

Wat wil ik?

in UEFI bios komen waar ik hoop XMP aan te kunnen zetten om de nieuwe ram te kunnen gebruiken (heb ergens online gelezen dat mensen hetzelfde probleem hadden en dat dit het voor hen opgelost heeft)

Relevante software en hardware die ik gebruik

Laptop: Asus N725VX
Processor: Intel I7-6700HQ 2.60Ghz
Baseboard: N725VX
Bios mode: UEFI
Bios versie: 303 (4/17/2019)
Boot SSD: Samsung SSD 970 Evo Plus 500GB
SSD partition style: GPT

Legacy BIOS settings:

Fast boot: off
Safe mode: off

Huidige Ram:
Stock 8Gb @ 2133 Mhz

Te installeren ram:
2x Corsair Vengeance 16Gb @ 3200 Mhz (totaal 32Gb)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Het lijkt er na veel proberen en zoeken op dat mijn laptop WEIGERT mij in UEFI bios te laten, steeds weer kom ik in legacy terecht. -O-

Ik heb geprobeerd om direct naar de UEFI Bios te booten via de "schift restart - advanced options methode"

BIOS geflashed naar 303

Via een aangemaakte snelkoppeling (C:\Windows\System32\shutdown.exe /r /fw) welke legacy bios geheel zou moeten ontwijken (ja staat als admin)

Legacy boot in bios geheel verwijderd en een UEFI boot handmatig aangemaakt. (no joy, na boot kom ik weer recht in legacy boot terecht. (Link naar site waar ik mn info hiervoor vandaan heb)

Alle opties als: elk ram reepje apart installeren en in alle slots (2) zetten geeft hetzelfde resultaat.

"Bijzonderheden"

Mijn laptop lijkt de Ram WEL te herkennen, want bij installatie van een reepje (16GB Corsair) PLUS de stock 8Gb 2133Mhz geeft hij aan 24Gb ram te hebben en start als normaal op. Ware het niet dat hij issues heeft met het volledige gebruiken ervan. wat me logisch lijkt aangezien de 16gb niet optimaal kan werken.

UEFI boot optie stond oorspronkelijk geheel niet als optie in BIOS, door hem zelf toe te voegen wel, echter, bij het selecteren hiervan kom ik nog steeds in LEGACY BIOS terecht. Ja, ik heb UEFI BIOS als boot optie #1 gezet.

Windows installatie is een install welke meteen in UEFI mode gezet is, ik heb de SSD dus ook NIET naar GPT hoeven converteren.

Alvast dank voor alle moeite en het meedenken! d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door Taygheta op 30-08-2022 14:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:25
Mijn laptop lijkt de Ram WEL te herkennen, want bij installatie van een reepje (16GB Corsair) PLUS de stock 8Gb 2133Mhz geeft hij aan 24Gb ram te hebben en start als normaal op. Ware het niet dat hij issues heeft met het volledige gebruiken ervan. wat me logisch lijkt aangezien de 16gb niet optimaal kan werken.
Klinkt alsof je RAM niet werkt. Je RAM zal over de gehele linie op dezelfde snelheid werken. Dus als jij RAM bijprikt en dat is trager dan je huidige, zal je huidige langzamer gaan draaien.
Los van de snelheid waarmee je RAM draait, in principe zou je de volledige 24GB moeten kunnen gebruiken.

Laten we eerst je nieuwe ram verifiëren. Kan je je laptop booten met enkel je nieuwe RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygheta
Klopt, heb je helemaal gelijk in. Ik snap t snelheidverschil.
Mn huidige RAM is veel trager dan het nieuwe.

De laptop start niet op met enkel de nieuwe
Problemen:

Bij enkel nieuwe ram geinstalleerd: zwart scherm bij opstarten.
Online tijdens mijn zoektocht gevonden dat meer mensen dit probleem hebben gehad en dit op wisten te lossen door XMP aan te zetten.
Klinkt alsof je RAM niet werkt.
Kan t dan zijn dat hij t wel herkent maar er niets mee doet dan?

Dank voor je inzet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Excuus, ik had over het hoofd gezien dat hij niet startte met enkel het nieuwe RAM.

Mijn eerste instinct zegt dat je RAM defect is. Dit kan gebeuren en de oplossing is je RAM retour sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygheta
excuses zijn geheel niet nodig, ik ben dankbaar je voor je hulp en het meedenken.
Mijn eerste instinct zegt dat je RAM defect is. Dit kan gebeuren en de oplossing is je RAM retour sturen.
Heb ik ook aan gedacht. Maar t feit dat mn laptop ze wel herkent brengt me op een dwaalspoor. Zeker aangezien beide bankjes dan defect zouden moeten zijn, en dat is naar mijn idee een zeldzame.

Ik zal dit zeker in overweging nemen en overleggen met de verkopende partij wat de mogelijkheden zijn.

• zizyx
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-05 16:45
Wat ik hier zie is dat je processor de snelheid van je nieuwe ram sticks sowieso niet aankan
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-50-ghz.html

Memory Types
DDR4-2133, LPDDR3-1866, DDR3L-1600

de maximale ondersteunde snelheid is 2133. Het is zonde om dan 3200 te gebruiken in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygheta
de maximale ondersteunde snelheid is 2133.
Okay..... ik had nog gehoopt om, zo niet 3200 dan 2660 te kunnen draaien...
Dank voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Toch zint het me niet. Ook 3200 MHz geheugen zou gewoon moeten werken op 2133 en volledig gedetecteerd en bruikbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygheta
Toch zint het me niet. Ook 3200 MHz geheugen zou gewoon moeten werken op 2133 en volledig gedetecteerd en bruikbaar moeten zijn.
Dat is wat ik bedoel, bovendien worden er "100% compatible 2666 mhz kaarten verkocht.

Anyhow, mijn grootste issue op t moment is dat de laptop enkel in legacy mode geboot kan worden. als ik in de UEFI kan komen kan ik iig proberen om XMP aan te zetten in de hoop dat de laptop wel om kan gaan met het nieuwe geheugen.

EDIT:
Dan komt daar ook nog eens bij dat een set van 2133 bankjes een tientje voordeliger is.... laten ze ergens "maarliefst" 2 tientjes voordeliger zijn..... nee hoor, dan neem ik mn verlies wel.

[ Voor 17% gewijzigd door Taygheta op 07-09-2022 07:11 ]

Pagina: 1