Stroomopwekking zonnepanelen werd niet doorgegeven aan Eneco

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richiev
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-01-2024
Sinds 5 dagen heb ik zonnepanelen, via Enlighten/Enphase zie ik netjes de opwekking en in de Eneco app de teruglevering. Behalve op 1 dag, 27 augustus. Ik zie dat er in de Eneco app geen energie teruggeleverd is. Volgens Enlighten is er die dag 12,2 kWh opgewekt, volgens Eneco app is er 3 kWh verbruikt. Die dag is er verder wel wat verbruikt maar niets buitensporigs dus zou er energie teruggeleverd moeten zijn.

Volgens de Eneco app is er exact niets teruggeleverd maar dat kan dus niet. De dagen daarna zie ik wel weer normaal patroon van opgewekt en verbruik in de Eneco app. Vandaag 45 min. aan de lijn gehangen met klantenservice Eneco duurzaam maar zij kunnen blijkbaar minder zien dan ik en alleen met de verklaring komen dat ik alle opgewekte energie verbruikt heb.

Heeft iemand ervaring met het niet doorkomen van de opgewekte energie bij je nutsbedrijf, komt dit vaker voor? Of een idee hoe dit kan komen?

Beste antwoord (via Richiev op 30-08-2022 15:50)

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:29
Ik vermoed dat er niks aan de hand is, anders dan dat de rapportage niet helemaal klopt.

Je hebt een slimme meter. Een slimme meter rapporteert de meterstanden en niet het verbruik. Verbruik wordt afgeleid uit de meterstanden. Als een dag de meterstanden niet doorgegeven worden, dan worden deze de volgende dag (of periode) alsnog doorgegeven. Het verbruik kan je dan niet meer op de dag nauwkeurig specificeren, maar dat maakt in principe niks uit.

Het lijkt mij dat bij Eneco op 1 of andere manier het verbruik van die dag niet goed geregistreerd staat. Dat maakt niks uit, want je betaalt uiteindelijk op basis van het verschil tussen de meterstanden aan het begin van de periode en aan het einde van de periode.

Wellicht kun je bij Eneco ook de uitgelezen meterstanden downloaden, dan kan je zien wat er precies is foutgegaan. Het lijkt mij in ieder geval stug dat je meter plotseling 1 dag niet de teruggeleverde stroom heeft geregistreerd en de dag erna ineens weer wel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:20
Die eneco app klopt van geen kant, dat geven ze zelf ook toe. Als je op de pc inlogt op eneco.nl kan je een verbruiksoverzicht downloaden, daar kan het wel goed staan.
De gegevens in de eneco app komen van de netbeheerder. Dat loopt altijd een dag of 2-3 achter. Bij enexis kan het nog meer achterlopen vanwege problemen daar.

[ Voor 32% gewijzigd door reiniero op 30-08-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
Je hebt dus duidelijk een slimme meter. Cycle eens rond de verschillende meterstanden, zit een knop op waarmee het display alles langs gaat. Wat staat er bij teruglevering hoog/laag?

Zijn je panelen wel aangemeld bij de netbeheerder? Anders bestaat de kans dat die de meterstanden voor opwekking niet doorgeven. Meestal regelt een installateur dat voor je.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:29
Ik vermoed dat er niks aan de hand is, anders dan dat de rapportage niet helemaal klopt.

Je hebt een slimme meter. Een slimme meter rapporteert de meterstanden en niet het verbruik. Verbruik wordt afgeleid uit de meterstanden. Als een dag de meterstanden niet doorgegeven worden, dan worden deze de volgende dag (of periode) alsnog doorgegeven. Het verbruik kan je dan niet meer op de dag nauwkeurig specificeren, maar dat maakt in principe niks uit.

Het lijkt mij dat bij Eneco op 1 of andere manier het verbruik van die dag niet goed geregistreerd staat. Dat maakt niks uit, want je betaalt uiteindelijk op basis van het verschil tussen de meterstanden aan het begin van de periode en aan het einde van de periode.

Wellicht kun je bij Eneco ook de uitgelezen meterstanden downloaden, dan kan je zien wat er precies is foutgegaan. Het lijkt mij in ieder geval stug dat je meter plotseling 1 dag niet de teruggeleverde stroom heeft geregistreerd en de dag erna ineens weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richiev
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-01-2024
Mss ben ik wat snel met aan de bel trekken, wellicht 'beginnersenthousiasme'..

Ik heb de verbruiksgegevens gedownload, daarin zie ik dat er die dag niets is teruggeleverd. De dag ervoor en erna staan er wel logische waardes.

Alhoewel wat MarcoC zegt me idd logisch lijkt, de meterstand loopt gewoon door, heeft het de schijn dat die dag de teruglevering niet op de meter terecht gekomen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:32
Loop nou eerst eens naar je slimme meter. Als daar bij "actueel verbruik"(of soortgelijke tekst) een negatief getal staat, weet je zeker dat je aan het opwekken en terugleveren bent.

Je hebt je installatie wel aangemeld bij www.energieleveren.nl?

[ Voor 15% gewijzigd door Gramser op 30-08-2022 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Gramser schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:13:
Loop nou eerst eens naar je slimme meter. Als daar bij "actueel verbruik"(of soortgelijke tekst) een negatief getal staat, weet je zeker dat je aan het opwekken en terugleveren bent.
Dat is toch helemaal de vraag niet van TS ?

Het is duidelijk dat er een 1 dag geen rapportage is binnen gekomen en/of verwerkt bij eneco, mogelijk wordt dat met terug werkende kracht alsnog verwerkt maar anders niet en zijn/blijven de 2 dagen bij elkaar opgeteld.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:32
Woeps. Sorry, ik heb 'm even te snel geïnterpreteerd.
Pagina: 1