Beste allemaal,
Ik ben bij mijn voorbereiding op het punt gekomen om een keuze te gaan maken voor een installateur.
Uit meerdere offertes blijkt dat de prijzen erg dicht bij elkaar liggen, dus dat maakt de keuze niet makkelijker.
Zouden jullie mij kunnen helpen met de volgende vragen:
- Ik zit te denken aan Hyundai-panelen (Hyundai VG 410W PERC shingled zwart frame). Is dit een goed keuze qua kwaliteit en duurzaamheid?
- Ik kan kiezen tussen Enphase en SolarEdge omvormers. Welke is in mijn situatie de betere keuze?
- Wat is een betere opstelling op mijn platte dak, twee rijen in dezelfde richting (zuidoost) of in "dakopstelling" (een rij zuidoost tegen een rij noordwest). De laatste wordt veel gebruikt bij ons in de buurt, maar verlies je dan niet aan efficiëntie?
Alvast enorm bedankt voor jullie reacties!
In werkelijkheid passen er 3 panelen voor en 5 of 6 op het platte dak, zie "Beschikbare ruimte".
:strip_exif()/f/image/DoukCW6AP0PXsQ889zYLZxbk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/asXIV58xS5PA1n7D5lhCGVFl.jpg?f=fotoalbum_large)
Plat middendak: 2x3 zonnepanelen. Eventueel vervalt 1 zonnepaneel als dit noodzakelijk is voor de installatie van een buiten-unit van de airconditioning.
Dakkapel op achterdak: 2 zonnepanelen. Dak van dakkapel zit zo'n 25 cm onder de dakrand van het platte middendak.
Budget 600-700 euro netto per paneel all-incl.:strip_exif()/f/image/GgqUHAJJ6oseBgJ8gOA7ziUb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben bij mijn voorbereiding op het punt gekomen om een keuze te gaan maken voor een installateur.
Uit meerdere offertes blijkt dat de prijzen erg dicht bij elkaar liggen, dus dat maakt de keuze niet makkelijker.
Zouden jullie mij kunnen helpen met de volgende vragen:
- Ik zit te denken aan Hyundai-panelen (Hyundai VG 410W PERC shingled zwart frame). Is dit een goed keuze qua kwaliteit en duurzaamheid?
- Ik kan kiezen tussen Enphase en SolarEdge omvormers. Welke is in mijn situatie de betere keuze?
- Wat is een betere opstelling op mijn platte dak, twee rijen in dezelfde richting (zuidoost) of in "dakopstelling" (een rij zuidoost tegen een rij noordwest). De laatste wordt veel gebruikt bij ons in de buurt, maar verlies je dan niet aan efficiëntie?
Alvast enorm bedankt voor jullie reacties!
Foto's
Voorzijde: zuidoost, richting rechtsonder op satellietfoto.In werkelijkheid passen er 3 panelen voor en 5 of 6 op het platte dak, zie "Beschikbare ruimte".
:strip_exif()/f/image/DoukCW6AP0PXsQ889zYLZxbk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/asXIV58xS5PA1n7D5lhCGVFl.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Voorzijde: Schuin dak (52^), 3 zonnepanelen (2 links van het raam, 1 rechts van het raam). Dus anders dan de afbeelding uit de offerte.Plat middendak: 2x3 zonnepanelen. Eventueel vervalt 1 zonnepaneel als dit noodzakelijk is voor de installatie van een buiten-unit van de airconditioning.
Dakkapel op achterdak: 2 zonnepanelen. Dak van dakkapel zit zo'n 25 cm onder de dakrand van het platte middendak.
Schaduw
Voor een klein deel zachte schaduw aan een deel van de voorzijde, maar vooral in de winterperiode.Jaarverbruik
4000kW/hHuidige elektriciteitsaansluiting
1-fase, maar we gaan de meterkast vervangen, dus we overwegen ook om over te stappen naar 3-fase 25A (ook ivm nieuwe keuken in de toekomst).Budget en doel
Dak vol leggen en maximale opbrengst om het verbruik te compenseren.Budget 600-700 euro netto per paneel all-incl.
Wie gaat het project uitvoeren
Uitbesteden aan installateur.Bijhouden van data
Ik vind het erg leuk om zelf de data te verzamelen en te analyseren. Volgens mij kan dat wel prima met de standaard-apps, maar nog niet veel ervaring mee.Reeds verkregen offertes
:strip_exif()/f/image/GgqUHAJJ6oseBgJ8gOA7ziUb.jpg?f=fotoalbum_large)