Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Lucasv
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-07-2023
Beste allemaal,

Ik ben bij mijn voorbereiding op het punt gekomen om een keuze te gaan maken voor een installateur.
Uit meerdere offertes blijkt dat de prijzen erg dicht bij elkaar liggen, dus dat maakt de keuze niet makkelijker.
Zouden jullie mij kunnen helpen met de volgende vragen:

- Ik zit te denken aan Hyundai-panelen (Hyundai VG 410W PERC shingled zwart frame). Is dit een goed keuze qua kwaliteit en duurzaamheid?

- Ik kan kiezen tussen Enphase en SolarEdge omvormers. Welke is in mijn situatie de betere keuze?

- Wat is een betere opstelling op mijn platte dak, twee rijen in dezelfde richting (zuidoost) of in "dakopstelling" (een rij zuidoost tegen een rij noordwest). De laatste wordt veel gebruikt bij ons in de buurt, maar verlies je dan niet aan efficiëntie?

Alvast enorm bedankt voor jullie reacties!
Foto's
Voorzijde: zuidoost, richting rechtsonder op satellietfoto.
In werkelijkheid passen er 3 panelen voor en 5 of 6 op het platte dak, zie "Beschikbare ruimte".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-i2WNhZVeb0DXQKE8J9bTD64C0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoukCW6AP0PXsQ889zYLZxbk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8jESaonIjFz2nsbalZKuiA8rI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asXIV58xS5PA1n7D5lhCGVFl.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Voorzijde: Schuin dak (52^), 3 zonnepanelen (2 links van het raam, 1 rechts van het raam). Dus anders dan de afbeelding uit de offerte.

Plat middendak: 2x3 zonnepanelen. Eventueel vervalt 1 zonnepaneel als dit noodzakelijk is voor de installatie van een buiten-unit van de airconditioning.

Dakkapel op achterdak: 2 zonnepanelen. Dak van dakkapel zit zo'n 25 cm onder de dakrand van het platte middendak.
Schaduw
Voor een klein deel zachte schaduw aan een deel van de voorzijde, maar vooral in de winterperiode.
Jaarverbruik
4000kW/h
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase, maar we gaan de meterkast vervangen, dus we overwegen ook om over te stappen naar 3-fase 25A (ook ivm nieuwe keuken in de toekomst).
Budget en doel
Dak vol leggen en maximale opbrengst om het verbruik te compenseren.
Budget 600-700 euro netto per paneel all-incl.
Wie gaat het project uitvoeren
Uitbesteden aan installateur.
Bijhouden van data
Ik vind het erg leuk om zelf de data te verzamelen en te analyseren. Volgens mij kan dat wel prima met de standaard-apps, maar nog niet veel ervaring mee.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kz9UryDayMQQwmgJdLrkIOyqz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgqUHAJJ6oseBgJ8gOA7ziUb.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Leiden

Beste antwoord (via Lucasv op 03-09-2022 11:51)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Solaredge valt af volgens mij.
Telkens te weinig panelen in de zon, waardoor het niet optimaal presteert

Ik zou die berekening wel eens willen zien in de solaredge designer met de verliezen erbij.

Hyundai op een platdak, mogen niet achter elkaar in landscape, dan kakt heel het paneel in, met horizontale schaduw.
Maak daar dus een dakje van, zuidoost en noordwest. Spreiding in de toekomst is belangrijker dan korte hogere opwek, dus dat idee is prima.

Gezien de 3 verschillende orientaties met weinig panelen is dus micro omvormer de beste keuze hier
Maar ook de duurste.

SAE zegt me niets, maar als dat een string omvormer is, gaat het ook niet goed werken.

Bij Enphase zit maar 5 jaar garantie op de envoy-s
https://enphase.com/sites...ber-1-2019-v2019-1003.pdf
En die heb je nodig om je panelen omvormers uit te lezen (ook na 5 jaar, anders weet je niet of ze het doen)

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-08-2022 14:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Solaredge valt af volgens mij.
Telkens te weinig panelen in de zon, waardoor het niet optimaal presteert

Ik zou die berekening wel eens willen zien in de solaredge designer met de verliezen erbij.

Hyundai op een platdak, mogen niet achter elkaar in landscape, dan kakt heel het paneel in, met horizontale schaduw.
Maak daar dus een dakje van, zuidoost en noordwest. Spreiding in de toekomst is belangrijker dan korte hogere opwek, dus dat idee is prima.

Gezien de 3 verschillende orientaties met weinig panelen is dus micro omvormer de beste keuze hier
Maar ook de duurste.

SAE zegt me niets, maar als dat een string omvormer is, gaat het ook niet goed werken.

Bij Enphase zit maar 5 jaar garantie op de envoy-s
https://enphase.com/sites...ber-1-2019-v2019-1003.pdf
En die heb je nodig om je panelen omvormers uit te lezen (ook na 5 jaar, anders weet je niet of ze het doen)

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-08-2022 14:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Lucasv
Dank voor je antwoord, AUijtdehaag!

Ik las inderdaad ook iets over minimaal aantal panelen, maar kwam daar niet echt wijs uit over in welke situaties dit invloed had.

SAE moet uiteraard SMA zijn :F . Deze zou ook de panelen individueel regelen zoals bij SolarEdge.

Bij de Enphase opties zit de Envoy-S. Wel werd geadviseerd om de Metered te nemen met het ook op de toekomst voor accu. Gelukkig scheelt de vervangingswaarde wel veel t.o.v. een omvormer, dus dan is die 5 jaar niet zo'n groot probleem lijkt me.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:33
Solaredge is absolute no go op deze manier.

Kijk cker of er nog meer panelen op passen en vraag meer offertes. Deze prijzen zijn zeer hoog.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Ik durf niet zo stellig te zijn dat SE niet gaat werken met S500B... Daarvoor zal een SolarEdge designer rapport opgemaakt moeten worden en dat mag een installateur die maar liefst 1,47/Wp vraagt gewoon aanleveren

Maar die Hyundai zijn niet ideaal in landscape inderdaad. Ik denk dan weer dat de minder opbrengst van 3 stuks op NW leggen teveel vermindering geeft - met name als het telt (De winter-helft van het jaar dus)... Maar er zijn genoeg conventioneel gebouwde panelen van vergelijkbare vermogens.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Lucasv
Ik heb voor de offertes vooral geselecteerd op de reviews, maar zal een wat anderen benaderen (een deel deed al niet eens meer aan offertes ivm drukte). Ben benieuwd of deze zullen afwijken aangezien het aardig gelijk ligt tot nu toe.

Wat maakt deze Hyundai's dan zo anders dan anderen? En welke merken zouden hier beter passen en waarom?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
De Hyundai zijn erg nette panelen... Maar ze zijn domweg anders gebouwd waardoor je er in sommige situaties - op plat dak - anders mee moet om gaan.

https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen

Zo goed als elk ander non-premium paneel is 'conventioneel' ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 30-08-2022 22:29 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Lucasv
Ah, dan is landscape niet heel handig inderdaad. Maar voor een "dakje" zijn deze wel geschikt? Ze zitten dan gedurende de dag toch vol in de zon of geheel niet.

En voor de 2 panelen links van het raam aan de voorzijde, die kun je dan beter liggend boven elkaar plaatsen, voor als de schaduw van de bomen van links komt gedurende de dag?

Wat zijn trouwens gangbare kW/h-prijzen op dit moment?
Pagina: 1