Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:31

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Mijn huidige Huawei Mate 20 pro is zeer aan vervanging toe, en dus wil ik over naar een nieuw toestel.
Het budget wat ik in gedachten heb is max 650, en minder is natuurlijk beter, mits het kwalitatief voldoende is wat ik zoek.

En wat zoek ik dan? Nou, de telefoon moet vooral goede foto's maken. En dan niet state of the art met telelens, macro, ultra-wide enz. Nee, de primaire camera moet goed zijn. Dus mijn focus bij DxOmark lag vooral op de test van de primaire camera.

Maar als ik zo dieper lees, testen ze daar ook echt in detail: nachtmodus, ruisonderdrukking, e.d. En eerlijk is eerlijk, de foto's die ik neem zijn 9 van de 10 voor uitjes met het gezin, wat dan gedeeld wordt met de familie.

Dus moet ik dan wel richting de 550 gaan voor een Pixel 6 (ophalen in DLD, vlak om de hoek), een Xiaomi 11 ultra voor 650 vanuit China, of €520 voor een Samsung S21 FE?
Misschien is een Samsung A52s dan ook voldoende??

Samengevat: voor basic fotografie, is bijvoorbeeld de €230prijsverschil de moeite waard tussen bijvoorbeeld een A52s en een S21FE?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:32
De S21 FE is qua camera niet vergelijkbaar met de Pixel 6 of Mi 11 Ultra.
Als je bijvoorbeeld naar de sensorgrootte kijkt, heeft de S21 FE maar een 1/1.76" sensor ten opzichte van 1/1.3" bij de P6 en 1/1.12" bij de Mi 11 Ultra. Maar de sensor is zeker niet alles, processing is ook heel belangrijk. Ik heb de Fold 3 gehad (zelfde sensor), maar vond de camera vrij matig. Idem voor de S22 Ultra die ik nu heb, ondanks de 1/1.3" sensor. Ben zelf niet zo fan hoe Samsung de foto's verwerkt met over het algemeen weinig details in de schaduwen.

Ik zou als je alleen de primaire camera belangrijk vindt voor de Pixel 6 gaan. Ik vond mijn Pixel 6 Pro de beste primaire camera hebben van alle telefoons die ik gehad heb. Als je de secundaire lenzen ook belangrijk vindt is de Mi 11 Ultra natuurlijk interessant door de goede sensoren die gebruikt worden voor de ultrawide en zoom lens. In mijn ervaring is de processing van Xiaomi wel wat minder dan de rest (beetje inconsistent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 13:22
Gezien je vorige toestel zou ik de S21 FE nemen of de Pixel 6.
Pixel staat gewoon bekend voor de goede softwarematige afwerking van de foto's. Echter af en toe is de software zo snel met vrijgave dat je tijdelijk apps kunt hebben die niet werken omdat Nederlandse app bouwers geen rekening houden met dat toestel.
En dan is de S21 FE een goed alternatief. Test er wat mee in de lokale telefoonwinkel. A52s kan ook, maar dan lever je wel processor snelheid in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik ben maar eens dieper in DxOmark gekropen, en heb de 11T (best buy categorie 350-500), S21, pixel en 11 ultra op een rijtje gezet. Ze hebben de A52s niet getest, maar de overall score valt toch erg tegen (113 vs bijvoorbeeld 125 van de 11T). En het gaat me met name om de camera.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbBP-yA0odzVrH8yr74HAa02SKk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jv4RotbrKcQQB8Nfqire9vgb.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat voor mij kleur en vooral autofocus (met rennende kids) belangrijk zijn. Scoort de pixel iets beter op dan de S21 FE. De ultra heeft met alles de hoogste score, maar is natuurlijk ook €100 duurder, dat moet ik dus even overwegen.

Verschil zit hem met name in exposure. Zit niet helemaal in de fotografie, maar wat zou het voordeel daarvan zijn tav een hogere score?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:45
Moet er wel bij zeggen dat de mi11 ultra kwa telefoon (dus accu duur, processor en alles er om heen) meer telefoon is dan de Pixel 6 (in mijn ogen).

Ook iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
greatgonzo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:02:
Ik ben maar eens dieper in DxOmark gekropen, en heb de 11T (best buy categorie 350-500), S21, pixel en 11 ultra op een rijtje gezet. Ze hebben de A52s niet getest, maar de overall score valt toch erg tegen (113 vs bijvoorbeeld 125 van de 11T). En het gaat me met name om de camera.

[Afbeelding]

Ik denk dat voor mij kleur en vooral autofocus (met rennende kids) belangrijk zijn. Scoort de pixel iets beter op dan de S21 FE. De ultra heeft met alles de hoogste score, maar is natuurlijk ook €100 duurder, dat moet ik dus even overwegen.

Verschil zit hem met name in exposure. Zit niet helemaal in de fotografie, maar wat zou het voordeel daarvan zijn tav een hogere score?
En hoe scoort je huidige telefoon hier?
Het is leuk dat de ene 110 en de andere 120 scoort, maar als je huidige telefoon 96 scoort, is 110 ook al een vooruitgang.

Hogere exposure is volgens mij hoe natuurgetrouw de foto's kunnen worden, vond deze uitleg:
https://www.photofacts.nl...-value-of-lichtwaarde.asp

Voor de Ultra, is die hier nog wel leverbaar, en zo niet, als je hem uit China haalt heb je dan ook Chinese software er op en geen Google Play en dat soort fratsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Die scoort 73,dus in die zin is alles idd wel een vooruitgang idd, goed punt

En die ultra is vrij goed hier heen te halen via tradingshenzhen.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
greatgonzo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:31:
Die scoort 73,dus in die zin is alles idd wel een vooruitgang idd, goed punt

En die ultra is vrij goed hier heen te halen via tradingshenzhen.com.
Ik ken ze niet, maar ze flashen de Chinese rom met een Xiaomi.eu rom voor je, dus dat is positief nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Blijft nog steeds een lastige keuze. Ook omdat de prijsverschillen best groot zijn:

S21 FE €440 (via Tele2 truuk)
Pixel 6: €520 Amazon.de
Pixel 6A: naar alle waarschijnlijkheid €367 ivm google actie komende periode
Mi 11 ultra: €652 uit China inc invoerrechten.

Als ik kijk wat ik per DxOmark punt betaal (je moet ergens een referentiepunt hebben natuurlijk)

6A: €2,64
6: €3.21
S21FE: €3,49
Mi 11 ultra: €4,41

Qua bang voor buck kom ik dan misschien toch op de Pixel uit..

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
greatgonzo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:24:
Blijft nog steeds een lastige keuze. Ook omdat de prijsverschillen best groot zijn:

Als ik kijk wat ik per DxOmark punt betaal (je moet ergens een referentiepunt hebben natuurlijk)

6A: €2,64
6: €3.21
S21FE: €3,49
Mi 11 ultra: €4,41

Qua bang voor buck kom ik dan misschien toch op de Pixel uit..
Waarop basseer je die verwachte prijs voor de 6a?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
groggy schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:20:
[...]

Waarop basseer je die verwachte prijs voor de 6a?
Google heeft tot woensdag 20% korting in de store, en ik kan het ergens in Dld laten bezorgen bij een kennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 23:30
greatgonzo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:24:

En wat is de Tele2 truuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Abonnement afsluiten, maandelijks opzegbaar. Na een maand opzeggen en je hebt toestel met korting.
Je kunt ook gewoon klant bij ze worden of verlengen.
Pagina: 1