Inductie vlees aanbraden lukt niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-02 19:20
Wij hebben sinds kort een inductiekookplaat in ons nieuwe huis. Ik kan er nog niet direct vrienden mee worden.
Het lukt mij niet om er een stukje vlees mee aan te braden. Dat moet toch lukken lijkt mij.
Ik heb hiervoor speciaal een nieuwe pan aangeschaft (Demeyere multiline). Op stand P (max) lukt het niet om het vlees een bruin korstje te bakken. Het blijft een slap, gekookt lapje vlees. Ik merk dat de kookplaat vrij snel gaat moduleren. Dus hij heeft 3 seconden vermogen en daarna weer 5 seconden niet. Terwijl ik verwacht dat op stand P, hij continu zijn vermogen geeft.
Als test heb ik ook even 2 liter water gekookt en dit getimed. Hierbij lijkt de kookplaat wel continu vol vermogen te geven (op gehoor).
Ik heb dit op 2 pitten geprobeerd. Bij 1 pit duurde dit 5min, bij de ander 8min. Is dit normaal?

Het betreft een Bauknecht BVH92 2B. https://www.bauknecht.be/...-4-kookzones/859991641310 Is vergelijkbaar met AEG en Whirlpool kookplaten, alleen een ander jasje. Is aangesloten op een 2 fasen kookgroep.

Mijn eerste ingeving was dat hij misschien in de instellingen begrenst stond. Dit heb ik gecontroleerd en was niet het geval. Max vermogen staat op 7,4Kw.
Ik heb met Bauknecht gebeld maar daar had niemand het technisch inzicht om mij verder te helpen. Ze konden wel een monteur langs sturen à €199 indien het geen product defect betreft. Dit zou ik dus graag eerst uitzoeken.

Wat is jullie ervaring met bakken op inductie? Ik moet toch een biefstukje dicht kunnen schroeien?

Beste antwoord (via j0ren op 30-08-2022 20:07)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:55

Klippy

Still Game

OK, super interessant topic dit.
Wat ik nu dus net pas leer is dat de voorste twee kookzones minder vermogen leveren dan de achterste twee.
Tenminste dat blijkt dan uit dit plaatje in de handleiding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfpQyKoQSUopdCp2L90arjsjBKY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BLfGihPkSYHlsRnpLNoqeRpR.png?f=user_large

Maar daar staat verder niks over in de tekst. Ik heb de kookplaat pas sinds begin mei in gebruik en zonder dit topic weet ik niet of ik dit ooit geweten had. Bij ingebruikname netjes de handleiding gelezen, maar dit plaatje staat alleen in het begin van het boekje tussen de montage plaatjes dus die heb ik niet gezien.

Net 2x 2 liter water gekookt, met 2 verschillende identieke ketels en met een thermometer echt gewacht totdat die 98 graden aangeeft (het lijkt al te koken bij 90).
Linksonder 7,5 minuten, vermogen ongeveer 1650W.
Rechtsboven 3,5 minuten, vermogen ongeveer 2950W.

Ook interessant, bij de zones beneden gaat de P stand na 5 minuten uit, bij die boven pas na 15 minuten je kan zelf de P stand 5 minuten of 15 minuten activeren.

Heeft de installateur me ook niks van gezegd dat daar verschil in zit en omdat het boekje alleen over stand 1-9 spreekt leek me daar geen verschil in te zitten.
Dat gezegd hebbende, met mijn kleine pannetje vlees bakken op de onderste zones werkt nog steeds prima, omdat het moduleert gok ik dat beide zones geschikt zijn voor bijna alle bereidingen, maar ga er wel eens op letten nu of ik met de grillpan ook verschil ervaar.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hoelang verwarm je de pan voor?
Verse biefstuk of uit de vriezer? Drooggedept?
Hoe groot is je pan?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 22:45
Weet je zeker dat de plaat ook beide fases gebruikt?

Als ik op mijn aeg de p functie aanzet heb ik binnen een minuut vlam in de pan en liter water kookt ook binnen een minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:59

Vos

AFCA

Met ^^, hier kookt het zeer snel en ook vlees krijg ik zwart als ik wil ;)

Dus er gaat iets niet goed met jouw inductie lijk het.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-05 15:04
Heb je dat water geprobeerd te koken in de zelfde pan als waarin je je vlees bakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 20:55

PB-powell

Mr. Laziness

Heb je dit ook met meerdere verschillende pannen getest? En misschien dat je een pan van de buren kan lenen om te testen wat die doen. Als ze allemaal qua resultaat en verwachting achterblijven zou ik toch Bauknecht inschakelen.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:52

Metalfreak

Hoije woh!

Zelfs met mijn cheapass Ikea inductiekookplaat met Ikea pan kan dit zonder enig probleem. Is je pan wel inductiegeschikt eigenlijk?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:23
De P klinkt als een functie om vloeistof aan de kook te brengen. Vaak wordt er bij het bereiken van 100 graden het vermogen terug geschaald.

Je gebruiksaanwijzing zegt dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmSfBVe9R8AYyEkPh5nnt2RFipg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Od9YZD4OIz8NWLShUrRC5m06.png?f=user_large

Probeer het eens op stand 9, of lees de manual. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Demeyere zegt zelf ook: niet voorverwarmen op boost :) YouTube: Hoe vlees bakken met vetstof?

Als je geen boost gebruikt zal de plaat ook niet moduleren lijkt me. RVS pannen hebben wat meer tijd nodig om op te warmen. De water bead test is een goede indicator van wanner de pan klaar is. Daarna kan het vermogen laag en dan is het een kwestie van tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

TRAXION schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:41:
Weet je zeker dat de plaat ook beide fases gebruikt?

Als ik op mijn aeg de p functie aanzet heb ik binnen een minuut vlam in de pan en liter water kookt ook binnen een minuut.
Ik moet zeggen dat ik deze cijfers niet herken, dus heb net even een 'experimentje' gedaan:

940 gram water in de pan, temperatuur was 27 graden toen het er in ging.
Het kostte ongeveer 4:30 minuut tot het water kookte op standje P.

Als ik het even vlug bereken heb ik dus een vermogen van ±1 kilowatt beschikbaar. Opvallend weinig eigenlijk.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:11:
[...]

Ik moet zeggen dat ik deze cijfers niet herken, dus heb net even een 'experimentje' gedaan:

940 gram water in de pan, temperatuur was 27 graden toen het er in ging.
Het kostte ongeveer 4:30 minuut tot het water kookte op standje P.

Als ik het even vlug bereken heb ik dus een vermogen van ±1 kilowatt beschikbaar. Opvallend weinig eigenlijk.
Oke misschien was ik iets te optimistisch, mijn vorige kookplaat was 3 fasen welke zeker sneller was, zelfde experiment gedaan 1kg water 23 graden 3 minuten tot 100 graden.

Dit is met een https://www.bol.com/nl/nl...at/9200000055001416/?s2a= 2 fasen op de kleine plaat grote zone gaat volgens mij wel wat sneller maar dat was niet handig met de thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heb je een slimme meter?
Hoeveel vermogen trekt je pit als die op 9 en op P staat? Met een slimme meter kun je gemakkelijk huidig verbruik aflezen. Ik vraag mij ten zeerste af of die wel goed aangesloten zit.
Welke pit gebruik je? Ze hebben namelijk niet allemaal hetzelfde vermogen.
Hoe goed is het flexzone gebeuren van je plaat, dit kun je makkelijk testen met een pannenkoek of ei (in de hele pan) om te zien of die overal even hard gaar wordt, sommige flexzones zijn niet bijster goed.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ren
Bedankt voor jullie antwoorden!
@teacher het maakt niet uit hoe lang ik de pan voorverwarm. Doorgaans wel 5min.

@TRAXION geen idee. Hoe kom ik hier achter? Die installateur heeft hem op 2 fasen aangesloten. Maar of hij dat ook pakt? In de instellingen is hij in ieder geval niet begrenst.

@Raymond P heb ik ook gelezen. stand 9 is nog meer teleurstellend qua prestaties.

Het vreemde vind ik dus dat de plaat moduleert bij een koekenpan. Bij een pan water maakt hij wel de hele tijd het geluid van in bedrijf zijn.
Ik overigens ook een Ikea rvs koekenpan geprobeerd, zelfde resultaat.
Beide pannen 28cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeijsteR
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Gebruik je alleen de koekenpan of ben je meerdere pannen tegelijk aan het verwarmen?
Mijn Bosch inductie plaat schakelt tussen de pitten als ik er 3 of meer pannen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 16:06

Glewellyn

is er ook weer.

En als je water probeert te koken in je koekenpan? Moduleert hij dan ook?

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Glewellyn schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:35:
En als je water probeert te koken in je koekenpan? Moduleert hij dan ook?
Nee dat staat in de TS:
Als test heb ik ook even 2 liter water gekookt en dit getimed. Hierbij lijkt de kookplaat wel continu vol vermogen te geven (op gehoor).

edit: fair enough, staat niet dat het de koekenpan is.

[ Voor 7% gewijzigd door True op 30-08-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@j0ren Je doet je pan wel voorverwarmen? Lukt leidenfrost effect (zwevend druppeltje water) bijvoorbeeld?
Het moduleren is normaal, bij een lege koekenpan is de maximum temperatuur zeer snel bereikt. Als je het volle vermogen in een lege pan gooit dan gaat de pan niet al te lang mee.

Als je twee liter water kan koken in 5 minuten dan heb je gewoon het vermogen beschikbaar die je zou mogen verwachten.
Zoals @TRAXION en @Michael_OsGroot kost het mij iets meer dan 4 minuten om 1 liter water aan de kook te brengen op opwarmstand en 3.3 minuten op vol vermogen continue.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

True schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:35:
[...]
edit: fair enough, staat niet dat het de koekenpan is.
Precies, ik probeer uit te sluiten dat het aan de pan ligt ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Glewellyn op 30-08-2022 12:37 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ren
Wat een geweldige golf aan reacties! Mooi om te zien dat jullie zelf ook een pannetje water hebben opgezet om te experimenteren. Ik zal nu even water in de koekenpan en dit timen alsmede het opgenomen vermogen te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:33
Zelf ook net over op inductie (1 fase) en kreeg met pas nieuwe koekenpannen ook geen korst en lag ook maar beetje te stoven. RVS koekenpan gekocht bij de IKEA aangezien iedereen er vol lof over schreef en geen behoefte aan dure pannen >:) .

Test met water ook gedaan in beide pannen en verschil is groot qua kookpunt en tijd. De RVS is in een mum aan het koken en de andere pan heeft minuten nodig en dan nog is het veel minder. Een had maar iets van 200gr water gebruikt dus dat moet zo koken.

En met 2 fase moet dit nog veel beter gaan lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ren
Resultaten van 1 liter water in Demeyere koekenpan: 2 min 28 seconden. Opgenomen vermogen ongeveer 3100 watt.
Volgens mij is dat dus prima in orde.

Het enige wat ik dan kan bedenken is dat hij te vroeg gaat moduleren, bij een te lage temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruik een standaard Tefal pan en krijg op 400 watt nog een bruin stukje vlees, meestal gebruik ik 600 watt, dan gaat 't iets vlotter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
j0ren schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:48:
Resultaten van 1 liter water in Demeyere koekenpan: 2 min 28 seconden. Opgenomen vermogen ongeveer 3100 watt.

Het enige wat ik dan kan bedenken is dat hij te vroeg gaat moduleren, bij een te lage temperatuur?
Dat is wel vreemd mijn kookplaat moduleert niet op stand p of 9 ze trekken gewoon krom als je ze laat staan.
Stand p schakelt wel af na een minuut ongeveer, en gaat dan verder op 9.

Heb bij het inbranden van pannen al eens een mooie vlam in de pan gehad.

Zou er geen defect kunnen zitten in de thermische beveiliging van de plaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

TRAXION schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:52:
[...]

Dat is wel vreemd mijn kookplaat moduleert niet op stand p of 9 ze trekken gewoon krom als je ze laat staan.
Stand p schakelt wel af na een minuut ongeveer, en gaat dan verder op 9.

Heb bij het inbranden van pannen al eens een mooie vlam in de pan gehad.

Zou er geen defect kunnen zitten in de thermische beveiliging van de plaat?
Ben inderdaad wel benieuwd hoe heet de pan nu wordt. Als je olie in de pan doet, gaat die dan roken als de pan warm is? Als dat zo is wordt de pan minimaal 180 graden (ongeveer).

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
j0ren schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:48:

Kan je een leidenfrost test doen om uit te sluiten dat een thermosensor niet lekker werkt?

YouTube: Leidenfrost Effect - Hot pan + Water

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond P op 30-08-2022 12:59 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-04 19:04

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik gebruik Tefal pannen op inductie. Het is een 2 fase inductie systeem. (Dus 2 groepen).

Als ik mijn pan op de P gebruik en leg mijn biefstuk er na 2 minuten in dan heb ik een kromme pan + aangebrande biefstuk.

Dus heb het idee dat het aan je pannen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MikeOO schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:43:
Zelf ook net over op inductie (1 fase) en kreeg met pas nieuwe koekenpannen ook geen korst en lag ook maar beetje te stoven. RVS koekenpan gekocht bij de IKEA aangezien iedereen er vol lof over schreef en geen behoefte aan dure pannen >:) .
Die Oumbarlig is wel echt een andere pan als we het hebben over het bakken van vlees met name door:
"Met antiaanbaklaag, zodat voor het bakken minder vet nodig is."
De Demeyere multiline is een volledig RVS pan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Luchtbakker schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:59:
Ik gebruik Tefal pannen op inductie. Het is een 2 fase inductie systeem. (Dus 2 groepen).

Als ik mijn pan op de P gebruik en leg mijn biefstuk er na 2 minuten in dan heb ik een kromme pan + aangebrande biefstuk.

Aangezien TS wel op hoog vermogen water kan koken in de pan lijkt het er voorlopig meer op dat het met temperatuur te maken heeft dan met vermogensafgifte. De pan lijkt dus meer dan voldoende energie te kunnen afgeven aan hetgeen erin ligt.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@j0ren heb je misschien iets van een senseboil vergelijkbare functionaliteit op je plaat zitten die je perongeluk ingeschakeld hebt? Waardoor de kookplaat een temperatuur van 99 C probeert aan te houden? Dat zou het probleem hier wel verklaren denk ik.

YouTube: SenseBoil, AEG, Hobs

edit: @j0ren heb je de 'Temperature Manager (Verwarmingsfunctie)' actief op 100 C bijv? Dat zou dit hele probleem wel verklaren. Dan krijg je wel volle kracht om te koken, maar lekker braden wil je op meer dan 100 C en dan gaat je plaat dus moduleren.

[ Voor 27% gewijzigd door True op 30-08-2022 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:03
Nu zit er een groot verschil tussen pannen van merk tot merk. Heb zeer snel afgeleerd om zo van die pannen van Lidl of Aldi te gebruiken. Duurt minuten om nog maar een klontje boter te smelten. Maar Demeyere is nu ook niet echt van de prutskwaliteit dus dat zou in orde moeten zijn.

Mijn eerste idee was dat "4min voor 2 liter water" mij erg lang lijkt. Maar er zijn nog andere die ongeveer dezelfde tijd halen dus dat zal wel normaal zijn.

Veel heeft natuurlijk ook te maken met de diameter van de pan.

Moet wel zeggen dat ik nog nooit een pan heb voorverwarmd op stand P (behalve een gietijzeren grill pan maar ook die laat eerst een minuutje op 6 opwarmen om dan naar P te gaan).

Ik gebruik deze van IKEA. Met zo'n naam kan het niet anders dan er heet aan toe gaan ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Kenhas op 30-08-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:17
Probeer eens een andere pan. Misschien dat je kookplaat deze pan gewoon niet zo fijn vindt. Wel vreemd dat water dan wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-05 14:37

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Kenhas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:06:
Nu zit er een groot verschil tussen pannen van merk tot merk. Heb zeer snel afgeleerd om zo van die pannen van Lidl of Aldi te gebruiken. Duurt minuten om nog maar een klontje boter te smelten. Maar Demeyere is nu ook niet echt van de prutskwaliteit dus dat zou in orde moeten zijn.

Mijn eerste idee was dat "4min voor 2 liter water" mij erg lang lijkt. Maar er zijn nog andere die ongeveer dezelfde tijd halen dus dat zal wel normaal zijn.

Veel heeft natuurlijk ook te maken met de diameter van de pan.

Moet wel zeggen dat ik nog nooit een pan heb voorverwarmd op stand P (behalve een gietijzeren grill pan maar ook die laat eerst een minuutje op 6 opwarmen om dan naar P te gaan).
Moet eerlijk zeggen dat wij zelf veel succes hebben met de pannen van ikea, op onze aeg zijn die na 2 min echt kneiter heet(te heet(stand 8-9)) . water koken op P tussen de 3-4 min.

Wellicht toch eens een andere pan gebruiken, zo hadden wij een tefal pan die toch echt moeite had op de inductie terwijl er wel vrolijk inductie compatible opstond, terwijl onze andere tefal pannen het wel goed doen.

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Ik zou het ook eens met een andere pan proberen.

Met een moderne inductie heb je ruim meer vermogen dan de gemiddelde gaspit, en al dat vermogen gaat ook nog eens de pan in ipv dat je verlies hebt.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

True schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:04:
@j0ren heb je misschien iets van een senseboil vergelijkbare functionaliteit op je plaat zitten die je perongeluk ingeschakeld hebt? Waardoor de kookplaat een temperatuur van 99 C probeert aan te houden? Dat zou het probleem hier wel verklaren denk ik.

YouTube: SenseBoil, AEG, Hobs

edit: @j0ren heb je de 'Temperature Manager (Verwarmingsfunctie)' actief op 100 C bijv? Dat zou dit hele probleem wel verklaren. Dan krijg je wel volle kracht om te koken, maar lekker braden wil je op meer dan 100 C en dan gaat je plaat dus moduleren.
Ik was ook al in de handleiding aan het lezen. Daar kwam dit tegen, dus misschien even checken?
Temperature Manager (Verwarmingsfunctie) -
[Temperatuurbeheer - Verwarmingsfunctie]
Temperature Manager is een regelfunctie door middel
waarvan de warmte op een constante temperatuur
gehandhaafd kan worden, op een geoptimaliseerd vermogen
tussen 0 en 1; ideaal voor het warm houden van reeds gare
gerechten. De functie Temperature Manager wordt
geactiveerd met één druk op de toets
Op het display (2) van de met Temperature Manager
functionerende kookzone verschijnt het symbool
Let op : wanneer tegelijkertijd een andere kookzone
geselecteerd wordt, wordt het symbool (8) opnieuw
verlicht met matige sterkte en kan de functie dus ook voor
deze zone geactiveerd worden; de functie blijft in ieder geval
actief in de zone waarop hij reeds in ingesteld, zoals
aangegeven op het Display (2)
• Druk voor de deactivering en uitschakeling nogmaals op
(8) , tot het op Display (2) weergegeven niveau wordt
gebracht naar “ ”.
Let op : wanneer er meerdere zones zijn die in Temperature
Manager (Verwarmingsfunctie) functioneren, selecteer dan
eerst de gewenste zone door middel van de zone Selectie
(2) ;
de functie kan ook gedeactiveerd worden door op de
Selectiebalk (3) het Power Level [Vermogensniveau] terug
te brengen naar “ ”.
Pauze
Met behulp van de functie Pauze kunnen de actieve functies
van de kookplaat stopgezet worden en wordt het
kookvermogen op nul gesteld.
Activering:
• druk op “ ” (9)
• er wordt een knipperende “ ” weergegeven op de
displays (2)
Voor de deactivering van de functie:
• druk op (9) de Selectiebalk (3) wordt verlicht
• druk op/verschuif de vingers op de Selectiebalk (3) om de
functie te deactiveren
Let op : de deactivering hersteld naar de conditie van de
kookplaat van voor de pauze: de kookplaat blijft functioneren
met de eerder gemaakte instellingen.
Let op : wanneer de Functie Pauze na 10 minuten niet
gedeactiveerd wordt, zal de kookplaat automatisch
uitschakelen.
Opmerking: de Functie Pauze is niet van invloed op de
afzuigfunctie

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Glewellyn schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:11:
[...]

Ik was ook al in de handleiding aan het lezen. Daar kwam dit tegen, dus misschien even checken?

[...]
Inderdaad pag 113 van deze: https://www.manualslib.co...auknecht-Bvh-92-2b-K.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-05 21:22
Beste is om een pan te gebruiken met veel thermische massa.
Zelf gebruik ik een gietijzeren koekenpan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

DVX73 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:13:
Massa is nuttig om je pan warm te houden, maar het ziet ernaar uit dat de pan niet eens echt goed opwarmt. Dus er is ook niets om vast te houden.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Kamp andere pan:
Demeyere multiline is een pannenlijn in een hoger segment gemaakt door een geroemde fabrikant specifiek bedoeld om efficiënter gebruik te maken van inductie (TriplInduc®).

Nu kan de pan natuurlijk DOA zijn, maar de kans daarop is wel heel klein.

[ Voor 0% gewijzigd door Raymond P op 30-08-2022 13:32 . Reden: grammar ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57
Glewellyn schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:16:
[...]

Massa is nuttig om je pan warm te houden, maar het ziet ernaar uit dat de pan niet eens echt goed opwarmt. Dus er is ook niets om vast te houden.
Inductie maakt juist gebruik van de massa van de pan. Een pan met amper massa zal bij inductie dus simpelweg niet warm worden. Bij inductie is de dikte van de pan dus zeker niet alleen om de pan warm te houden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Wat veel reacties :)

Wil daar aan toe voegen dat ik dezelfde kookplaat nog niet zo lang heb en dit niet herken.
Ik gebruik verschillende pannen, van vrij degelijke RVS tot een klein goedkoop AH pannetje als ik voor mezelf één stukje vlees maak en dat gaat altijd goed.
Ik gebruik de P stand alleen niet voor vlees, maar alleen voor water koken. Want die stand gaat me te hard, heb dus ook niet bewust geprobeerd of dat gaat moduleren.
Standje 7-8 is hard genoeg voor het aanbraden van vlees en bij een dikke grillpan zet ik hem evt even op 9 maar dat is dan loeiheet op korte tijd.

De kookplaat moet het aan kunnen dus, maar kan me ook niet voorstellen dat het bij meerdere pannen niet lukt, zolang het magnetisch is moet het werken, dus alles behalve koper of aluminium en de kookplaat werkt niet eens als hij geen magnetisch veld detecteert dus dat lijkt mij wel goed zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Klippy op 30-08-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:00

OmeJoyo

This is me

Luchtbakker schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:59:

Ja dit, als ik op P start (heb zelfs een speciale P voor koekenpannen die vanzelf teruggaat naar stand 9) dan moet ik niet even naar de WC lopen, want dan kan ik de pan weggooien. En de WC deur zit direct aan de 2e hal in de keuken, dus dat zijn 6 stappen ongeveer.

Er is dus zeker iets mis bij de TS.

[ Voor 6% gewijzigd door OmeJoyo op 30-08-2022 13:53 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Wat ik nu dus net pas leer is dat de voorste twee kookzones minder vermogen leveren dan de achterste twee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfpQyKoQSUopdCp2L90arjsjBKY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BLfGihPkSYHlsRnpLNoqeRpR.png?f=user_large

Maar daar staat verder niks over in de tekst. Ik heb de kookplaat pas sinds begin mei in gebruik en zonder dit topic weet ik niet of ik dit ooit geweten had. Bij ingebruikname netjes de handleiding gelezen, maar dit plaatje staat alleen in het begin van het boekje tussen de montage plaatjes dus die heb ik niet gezien.

Net 2x 2 liter water gekookt, met 2 verschillende identieke ketels en met een thermometer echt gewacht totdat die 98 graden aangeeft (het lijkt al te koken bij 90).

Ook interessant, bij de zones beneden gaat de P stand na 5 minuten uit, bij die boven pas na 15 minuten je kan zelf de P stand 5 minuten of 15 minuten activeren.

Heeft de installateur me ook niks van gezegd dat daar verschil in zit en omdat het boekje alleen over stand 1-9 spreekt leek me daar geen verschil in te zitten.
Dat gezegd hebbende, met mijn kleine pannetje vlees bakken op de onderste zones werkt nog steeds prima, omdat het moduleert gok ik dat beide zones geschikt zijn voor bijna alle bereidingen, maar ga er wel eens op letten nu of ik met de grillpan ook verschil ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Klippy schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:16:
[Afbeelding]

Ook interessant, bij de zones beneden gaat de P stand na 5 minuten uit, bij die boven pas na 15 minuten.

Stukkie RTFM zeg maar ;)
Als je dezelfde kookplaat hebt als TS dan heb je nog wel een aantal opties en functies die je kunt gebruiken (voor én tegen je >:) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
redwing schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:22:
[...]

Inductie maakt juist gebruik van de massa van de pan. Een pan met amper massa zal bij inductie dus simpelweg niet warm worden. Bij inductie is de dikte van de pan dus zeker niet alleen om de pan warm te houden.
De massa is goed om warmte vast te houden. Om op te warmen is dit niet echt belangrijk. Integendeel, een dunne pan zal sneller opwarmen omdat er minder massa te verwarmen is maar zal zijn warmte dan snel verliezen.

Zuiver aluminium pannen zijn niet geschikt voor inductie. Er moet magnetisch materiaal in verwerkt. Dat maakt het grote verschil tussen de goedkope en de duurdere pannen.
Hetzelfde met de meeste soorten roestvrij staal.

Maar Demeyere behoort toch tot de betere pannen dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:45

charrel

Cortisol4life..

DVX73 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:13:
Hier inderdaad de zware pan van de action wordt een stuk warmer dan de dure tefal pannen op dezelfde stand! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

True schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Stukkie RTFM zeg maar ;)
Als je dezelfde kookplaat hebt als TS dan heb je nog wel een aantal opties en functies die je kunt gebruiken (voor én tegen je >:) )
Ik heb dezelfde ja, vandaar dat ik het ging nakijken :)
Maar zoals gezegd ik heb speciaal RTFM gedaan, doe ik normaal ook niet, maar dit is mijn eerste inductieplaat.
Verder niks nieuws ontdekt net, maar dit is wel een openbaring.

De handleiding staat overigens hier
Dit plaatje staat op pagina 16, ik begon pas met lezen op 73.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Kenhas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

De massa is goed om warmte vast te houden. Om op te warmen is dit niet echt belangrijk. Integendeel, een dunne pan zal sneller opwarmen omdat er minder massa te verwarmen is maar zal zijn warmte dan snel verliezen.

Zuiver aluminium pannen zijn niet geschikt voor inductie. Er moet magnetisch materiaal in verwerkt. Dat maakt het grote verschil tussen de goedkope en de duurdere pannen.
Hetzelfde met de meeste soorten roestvrij staal.

Maar Demeyere behoort toch tot de betere pannen dus dat zou het probleem niet mogen zijn.
Ik zou zeggen, probeer het eens :+ Een dunne pan zal nl. inderdaad ook wel snel opwarmen, maar als je iets als vlees aan het bakken bent zul je merken dat je die amper goed gebraden zult krijgen (hooguit buitenkant zwart, binnenkant koud). Je krijgt dan gewoon veel minder vermogen in de pan.

Maar het lijkt niet dat dat hier het probleem is, anders zouden verschillende pannen ook wel verschillende uitkomsten geven.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Klippy schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Ik heb dezelfde ja, vandaar dat ik het ging nakijken :)
Maar zoals gezegd ik heb speciaal RTFM gedaan, doe ik normaal ook niet, maar dit is mijn eerste inductieplaat.
Verder niks nieuws ontdekt net, maar dit is wel een openbaring.

De handleiding staat overigens hier
Dit plaatje staat op pagina 16, ik begon pas met lezen op 73.
Het is voor mij ook nieuw dat er zoveel verschil zit tussen de kookplaten. Dus ook al ben ik niet TS, zelf heb ik ook weer wat geleerd over mijn eigen kookplaat :+ En ik denk dat ook eens moet loeren naar mijn pan, want die opgenomen 1000Watt oid is aan de lage kant t.o.v. wat in theorie mogelijk is.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

Het is voor mij ook nieuw dat er zoveel verschil zit tussen de kookplaten. Dus ook al ben ik niet TS, zelf heb ik ook weer wat geleerd over mijn eigen kookplaat :+ En ik denk dat ook eens moet loeren naar mijn pan, want die opgenomen 1000Watt oid is aan de lage kant t.o.v. wat in theorie mogelijk is.
Waarom? Die tijd valt toch in lijn met wat je kan verwachten als je een (intelligente) P functie gebruikt?
Zo efficiënt mogelijk naar 100 graden is niet hetzelfde als zo snel mogelijk naar 100 graden.
Voor enkel water kan je wellicht P negeren maar voor een andere vloeistof is het fijn als je plaat geen 4kW door je pan gooit als die al 100 graden is.

Zou je veel meer energie erin stoppen dan creëer je uiteindelijk een film van waterdamp op de pan die als isolatie gaat dienen (leidenfrost) onder/om de massa met water.
Kook je niet enkel water dan gaat de zooi aanbranden voordat je dat punt kan bereiken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:04
Klippy schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:16:
[Afbeelding]

Ook interessant, bij de zones beneden gaat de P stand na 5 minuten uit, bij die boven pas na 15 minuten.

Op het plaatje lijkt te staan dat als je je pan (van minimaal 23 cm) over *beide* zones (1+2 of 3+4) zet, je tot 3,7 kW vermogen kan halen... probeer eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Raymond P schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:53:
[...]

Waarom? Die tijd valt toch in lijn met wat je kan verwachten als je een (intelligente) P functie gebruikt?
Zo efficiënt mogelijk naar 100 graden is niet hetzelfde als zo snel mogelijk naar 100 graden.
Voor enkel water kan je wellicht P negeren maar voor een andere vloeistof is het fijn als je plaat geen 4kW door je pan gooit als die al 100 graden is.

Zou je veel meer energie erin stoppen dan creëer je uiteindelijk een film van waterdamp op de pan die als isolatie gaat dienen (leidenfrost) onder/om de massa met water.
Kook je niet enkel water dan gaat de zooi aanbranden voordat je dat punt kan bereiken.
Ik dacht dat P voor power ofzo stond, dat het de hoogste stand was. Een turbo knop zogezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Flail schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:55:
[...]

Op het plaatje lijkt te staan dat als je je pan (van minimaal 23 cm) over *beide* zones (1+2 of 3+4) zet, je tot 3,7 kW vermogen kan halen... probeer eens :)
Ik kom zelden boven de 800 Watt uit bij het koken, misschien in het begin even snel opwarmen op 1500 watt, maar daarna naar beneden rond de 400-600 watt.

Om een pan water te koken is 3,7kW misschien wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Michael_OsGroot Klopt, vrijwel altijd om vloeistoffen aan de kook te brengen. En als je een flinke pan met flinke massa neemt die je vult met water (of olie) dan kan die power ook benut worden. :)

Het staal (veel) heter dan 100 graden laten worden is dus nutteloos als je een vloeistof wilt koken, vandaar dat een intelligente plaat daarboven gaat knijpen.
Voor het bakken van een kilo steak is 1500W al overkill als een enigszins fatsoenlijke pan wordt gebruikt.

Zoals @Ernemmer aankaart, tijdens het koken van normale maaltijden voor niet meer dan 4 personen kom je met 1000W ook weg.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:01:
[...]

Ik kom zelden boven de 800 Watt uit bij het koken, misschien in het begin even snel opwarmen op 1500 watt, maar daarna naar beneden rond de 400-600 watt.

Om een pan water te koken voor de soep is 3,7kW misschien wel handig.
Yep, dat klopt. Wij hadden een inductieplaatje op de camping, dus ik zat gelimiteerd en hield wattage extra in de gaten, maar we gebruikten slechts 300-600 Watt, de pan wordt anders veel te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Laatst online: 01-05 13:52
Ik verbrand (soms op t irritante af) makkelijk wat ik in m'n koekenpan stop, ongeacht m'n pit, en dat red ie wel vanaf stand 7-8, op 9/p verbrand t gegarandeerd als ik niet oplet.

Misschien eens bij een bekende die ook inductie heeft waar het wel naar verwachting werkt gaan en daar jouw pan gebruiken en/of hun pan eens lenen voor bij jou?

Ik ga er trouwens even van uit dat je enkel je koekenpan aanzet en niet andere pannen tegelijk erbij? Beetje voor de hand liggend, maar je weet maar nooit, misschien staan je groentjes er ook bij aan :)

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Flail schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:55:
[...]

Dat klopt ja en dat werkt inderdaad, dat is voor een grillplaat zoals deze.
Dat had de verkoper me dan wel verteld :P
Werkt niet door er gewoon een pan op te zetten, je moet beide kookzones dan tegelijk even vasthouden om ze te linken. Dan werken ze dus beiden op die 1,85KW die de onderste als max heeft.
Met een gewone pan water heb ik dat nog niet getest en ook geen behoefte aan eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Michael_OsGroot schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:58:
[...]

Ik dacht dat P voor power ofzo stond, dat het de hoogste stand was. Een turbo knop zogezegd.
Bij de kookplaat uit dit topic is P inderdaad de "Power Boost", ook logisch want die stand komt na 9.
Dus je hebt gelijk qua functie en zou ook bij TS dus flink warm moeten worden.

Wellicht heeft @Michael_OsGroot een andere plaat waar dat wel zo is, maar volgens mij hanteren de meeste fabrikanten dezelfde letters. Bij mij en TS is die slimme functie de A functie, de "Automatic Heat UP" dat is een losse knop met een symbool van een kokende pan.
Door middel van de functie Automatic Heat UP [Automatische opwarming] is het mogelijk om het ingestelde vermogen sneller naar de bijbehorende waarde te brengen; deze functie biedt het voordeel van een sneller kookproces, zonder het risico voor aanbranden van de levensmiddelen omdat de temperatuur het ingestelde niveau niet zal overschrijden. Deze functie is beschikbaar voor de vermogensniveaus 1 - 8. [..] Op het Display (2) wordt een knipperende "A" weergegeven, afgewisseld met het op de kookzone ingestelde vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Klippy De manual lijkt toch te suggereren dat die expliciet bedoeld is voor vloeistoffen.
fwiw: dat is vrij gangbaar.

Functie A is nog iets slimmer, naar alle waarschijnlijkheid hangt daar een PID regelaar achter.

- knip -

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• j0ren
Mensen, bedankt voor jullie reacties!
Wat een betrokkenheid, geweldig.
Ik heb helaas geen tijd om op iedereen te reageren, maar er worden veel wijze dingen gezegd.

Toch bijzonder hoe je hier je antwoord gelijk voorgeschoteld krijgt terwijl een belletje met de fabrikant (bauknecht) niks oplost.

Even een update van mijn kant. Net als @Klippy heb ik netjes de handleiding gelezen. En ook over dit plaatje heen gekeken! Inderdaad, de achterste zones gaan flink harder als de voorste. Ik heb zojuist een tiental pannenkoeken gebakken op stand 8/9 met enig plezier. Ik denk dat ik dus moet bekennen dat ik op beide voorste pitten heb geprobeerd te bakken. Op de achterste lukt het wel degelijk om de boel flink zwart te laten blakeren!
Dus dit antwoord ga ik markeren als beste antwoord.

Kortom. De plaat lijkt mij in orde en goed aangesloten.

Nog een korte uitstap naar de pannen: die van de Ikea bakt beter pannenkoeken dan de Demeyere van 3x de prijs. De pannenkoek wordt egaler bruin en bakt minder snel vast!

Ik ga nog even proberen om de 2 zones te koppelen voor de volgende keer. Wellicht dat de warmtespreiding hier wat beter mee gaat.

Bedankt voor de wijze lessen die ik hier vandaag heb mogen leren! :)

Volgens mij kunnen we ook wel het grote koken op inductie topic aftrappen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
redwing schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:00:
[...]

Ik zou zeggen, probeer het eens :+ Een dunne pan zal nl. inderdaad ook wel snel opwarmen, maar als je iets als vlees aan het bakken bent zul je merken dat je die amper goed gebraden zult krijgen (hooguit buitenkant zwart, binnenkant koud). Je krijgt dan gewoon veel minder vermogen in de pan.

Maar het lijkt niet dat dat hier het probleem is, anders zouden verschillende pannen ook wel verschillende uitkomsten geven.
Het ging in die paar berichten dan ook niet over het bakken maar enkel over het opwarmen ;)

Maar een dikke budget-pan van Lidl, action,... (als die al bestaan) zal een slechter resultaat geven dan een dunnere Demeyere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Kenhas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:22:
[...]

Het ging in die paar berichten dan ook niet over het bakken maar enkel over het opwarmen ;)

Maar een dikke budget-pan van Lidl, action,... (als die al bestaan) zal een slechter resultaat geven dan een dunnere Demeyere
De Demeyere bakt fijner door hoe die is afgewerkt, maar als je puur naar het verwarmen kijkt zal een dikkere pan (tot een bep. dikte natuurlijk) toch beter en egaler verwarmen. Maar dit is nogal off-topic hier aangezien beide pannen zonder problemen heet zouden moeten worden ;)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
@redwing het is misschien off topic maar wel een interessante discussie ;)

Het is absoluut niet zo dat een dikkere pan per definitie beter zal verwarmen. Aluminium en RVS pannen zijn van nature niet magnetisch. Daarom moet er een magnetische laag in de bodem verwerkt worden. En daar ligt, naast de naam van het merk, de oorzaak van grote prijsverschillen.

De echt goedkope pannen kunnen maar goedkoop zijn omdat er op bepaalde zaken wordt bespaard waaronder op de magnetische laag. Dat zal ervoor zorgen dat de pan zeer traag opwarmt. Hoe minder magnetisch materiaal, hoe trager de opwarming.

Sommigen zetten die dan op P om sneller op te warmen waardoor de pan bol komt te staan. Daardoor komt het materiaal nog iets verder van het magnetisch veld waardoor die nog eens trager opwarmt.
Ik verwarm de pan voor door een minuutje op 5 of 6 te zetten om dan hoger te zetten. Daardoor heb ik enkele pannen die al meer dan tien jaar oud zijn en die (waarschijnlijk) nog tien jaar gaan meegaan.

Toen ik nog op gas kookte, schonk ik weinig aandacht aan zo'n zaken en kocht ik gewoon de goedkoopste uit een weekaanbieding van Lidl, Aldi, Action, ... Maar op inductie is de kwaliteit tussen dergelijke pannen en een kwaliteitspan zeer goed merkbaar. De pan die ik linkte van Ikea, is voor mij ideaal qua prijs/kwaliteit. Vallen goed mee qua prijs, warmen snel op en houden hun warmte goed vast.
Als ik een nieuwe pan zou kopen, dan neem ik een magneet mee. Niet zozeer om te kijken of die blijven kleven maar in welke mate die blijft kleven.

Nu zal dat met een Demeyere niet van toepassing zijn. Dat is gekend als topklasse. Dus zoals je zegt, compleet off topic maar ja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-05 23:01
j0ren schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:07:

Nog een korte uitstap naar de pannen: die van de Ikea bakt beter pannenkoeken dan de Demeyere van 3x de prijs. De pannenkoek wordt egaler bruin en bakt minder snel vast!
De Demeyere is dan ook een stalen pan zonder antiaanbaklaag die volgens DeMeyere bedoeld is om aan te bakken zodat vlees goed dichtschroeit.

Absoluut de verkeerde pan voor een pannenkoek denk ik.

[ Voor 19% gewijzigd door XelaRetak op 31-08-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
j0ren schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:07:
Mensen, bedankt voor jullie reacties!
Wat een betrokkenheid, geweldig.
Ik heb helaas geen tijd om op iedereen te reageren, maar er worden veel wijze dingen gezegd.

Toch bijzonder hoe je hier je antwoord gelijk voorgeschoteld krijgt terwijl een belletje met de fabrikant (bauknecht) niks oplost.

Even een update van mijn kant. Net als @Klippy heb ik netjes de handleiding gelezen. En ook over dit plaatje heen gekeken! Inderdaad, de achterste zones gaan flink harder als de voorste. Ik heb zojuist een tiental pannenkoeken gebakken op stand 8/9 met enig plezier. Ik denk dat ik dus moet bekennen dat ik op beide voorste pitten heb geprobeerd te bakken. Op de achterste lukt het wel degelijk om de boel flink zwart te laten blakeren!
Dus dit antwoord ga ik markeren als beste antwoord.

Kortom. De plaat lijkt mij in orde en goed aangesloten.

Ik ga nog even proberen om de 2 zones te koppelen voor de volgende keer. Wellicht dat de warmtespreiding hier wat beter mee gaat.

Bedankt voor de wijze lessen die ik hier vandaag heb mogen leren! :)

Volgens mij kunnen we ook wel het grote koken op inductie topic aftrappen _O-
Toch vind ik het bijzonder, op 1600 Watt moet je toch makkelijk een biefstukje kunnen bakken?
Dus is je probleem eigenlijk wel opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ren
XelaRetak schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:44:
[...]

De Demeyere is dan ook een stalen pan zonder antiaanbaklaag die volgens DeMeyere bedoeld is om aan te bakken zodat vlees goed dichtschroeit.

Absoluut de verkeerde pan voor een pannenkoek denk ik.
Ben ik niet helemaal mee eens. Er is een verschil tussen het aanbraden (korstje) en aanbakken (vastplakken aan de pan).
Ik kook sowieso al tijden zonder anti aanbak laag. Toen ik nog op gas kookte, bakte ik pannenkoeken in een DeBuyer stalen pan. Deze pan moest goed worden ingebakken en was na een poosje zo zwart als kool. Maar bakte geweldige pannenkoeken.

Zowel de Ikea als Demeyere zijn “kale” rvs pannen. Die van de Ikea is veel meer gepolijst waardoor het oppervlakte veel minder ruw is. En ondanks dat ze beide geadverteerd worden als 28cm pannen, is demeyere aanmerkelijk groter. Wat natuurlijk niet helpt bij de hitte spreiding.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-05 23:01
j0ren schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:21:
[...]

Ben ik niet helemaal mee eens. Er is een verschil tussen het aanbraden (korstje) en aanbakken (vastplakken aan de pan).
Ik kook sowieso al tijden zonder anti aanbak laag. Toen ik nog op gas kookte, bakte ik pannenkoeken in een DeBuyer stalen pan. Deze pan moest goed worden ingebakken en was na een poosje zo zwart als kool. Maar bakte geweldige pannenkoeken.

Zowel de Ikea als Demeyere zijn “kale” rvs pannen. Die van de Ikea is veel meer gepolijst waardoor het oppervlakte veel minder ruw is. En ondanks dat ze beide geadverteerd worden als 28cm pannen, is demeyere aanmerkelijk groter. Wat natuurlijk niet helpt bij de hitte spreiding.
Uit de beschrijving van de Demeyere Multiline:

"Het is namelijk de bedoeling van deze pan dat het vlees blijft plakken aan de bodem, zodat het lekker dichtschroeit."

Eens of niet, als Demeyere zegt dat het moet blijven plakken in de pan, dan ben ik niet verbaasd dat je pannenkoek blijft plakken in de pan.

• Cheesy
  • Niet online
Dat klopt. In RVS pannen blijft vlees plakken. Hier kun je vlees in braden zonder vet, na een tijdje laat het vanzelf los. Wel eerst goed droogdeppen en licht aanduwen op de bodem.
Mijn ervaring is dat dit bij biefstuk echter te lang duurt, en daarom kun je beter boter gebruiken.

Hetzelfde bij pannenkoeken, ook hier voldoende roomboter gebruiken. Dan kun je prima pannenkoekoen bakken.

[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 01-09-2022 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inviscid
  • Laatst online: 18:15
j0ren schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:21:
[...]

Ik maak hieruit op dat je de DeBuyer niet meer gebruikt op inductie? In mijn ervaring werkt dat gewoon prima namelijk.

En de diameter van pannen is volgens mij de diameter aan de bovenkant. Een pan met steile randen voelt daardoor vaak groter door het grotere bak oppervlak, maar er zouden dezelfde deksels op moeten passen.

• Kenhas
Cheesy schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:43:
Dat klopt. In RVS pannen blijft vlees plakken. Hier kun je vlees in braden zonder vet, na een tijdje laat het vanzelf los. Wel eerst goed droogdeppen en licht aanduwen op de bodem.
Mijn ervaring is dat dit bij biefstuk echter te lang duurt, en daarom kun je beter boter gebruiken.

Hetzelfde bij pannenkoeken, ook hier voldoende roomboter gebruiken. Dan kun je prima pannenkoekoen bakken.
Denk dat bij biefstuk de beste tip is om geen te dunne stukken vlees te nemen. Bij mij altijd ongeveer dezelfde dikte (minimum iets van een drie à vier cm). Vlees in pan, wachten tot ie loskomst, draaien, wachten tot ie loskomt en klaar

moet zeggen dat ik me nog nooit gewaagd heb aan pannekoeken in een rvs pan. Daarvoor neem ik zo'n dun antikleef pannetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-04 14:29
Ik deel ook eens mijn ervaringen.

Ik probeer 5 liter olie warm te maken in de 10L Ikea Hemkomst pan. Volgens mij de duurste pan van Ikea. De bodem is 5 mm dik roestvrij staal.

Ik heb 2 inductieplaten:
- een 1 pits Tefal van 2,1 kW
- een 1 pits Hendi van 5 kW

Op beide wordt de olie niet heet, misschien 140 graden ofzo na lang wachten. Ik zie in de meterkast ook dat het vermogen niet gehaald wordt, het grootste deel van de tijd staan de platen uit.

Water koken in dezelfde pan, of zelfs een pan met een bodem van 1 mm gaat wel, dan trekken ze vol vermogen.

Volgens mij hebben sommige inductieplaten een begrenzing. De Tefal en Hendi zeggen beide de temperatuur van de pan te meten. Dus mogelijk is het op basis daarvan. Zeer slecht dat deze begrenzing niet gedocumenteerd is.

Interessant is dat wanneer ik de Hendi op 240 graden zet, de olie wel opwarmt, tot ongeveer 200 graden. Maar hij gebruikt dan nog niet de helft van het vermogen, dus dan had ik net zo goed een 2000W plaat kunnen kopen ipv 5000W.

Wat is de oplossing? Pannen met bodem dikker dan 5mm zijn niet gebruikelijk. Zou een pan met minder RVS en meer gietijzer beter zijn? Ik zou het wel wenselijk vinden deze beveiliging uit te zetten of omhoog te schroeven. Ik heb een support-verzoek ingediend bij Hendi.

[ Voor 21% gewijzigd door Hulkiedulkie op 16-01-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hulkiedulkie schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 03:41:

Ik probeer 5 liter olie warm te maken in de 10L Ikea Hemkomst pan. Volgens mij de duurste pan van Ikea. De bodem is 5 mm dik roestvrij staal.

Ik heb 3 inductieplaten:
- een 4-pits ATAG Cooklight met de sterkste pit vermoedelijk 2,3 kW

Op de ATAG wordt de pan wel heet, op de Tefal en Hendi niet, misschien 140 graden ofzo na lang wachten. Ik zie in de meterkast ook dat het vermogen niet gehaald wordt, het grootste deel van de tijd staan de platen uit.

Water koken in dezelfde pan, of zelfs een pan met een bodem van 1 mm gaat wel, dan trekken ze vol vermogen.

Volgens mij hebben sommige inductieplaten een beveiliging. De Tefal en Hendi zeggen beide de temperatuur van de pan te meten. Dus mogelijk is het op basis daarvan. Zeer slecht dat het niet gedocumenteerd is.

Wat is de oplossing? Pannen met bodem dikker dan 5mm zijn niet gebruikelijk. Ik zou het wel wenselijk vinden deze beveiliging uit te zetten of omhoog te schroeven. Ik heb een support-verzoek ingediend bij Hendi.
Maar hoe heb je de platen aangesloten, met een perilex? Aansluitschema's variëren nogal, dus kookplaten uitwisselen op dezelfde perilex geeft vaak problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkiedulkie
pagani schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 04:35:
[...]

Maar hoe heb je de platen aangesloten, met een perilex? Aansluitschema's variëren nogal, dus kookplaten uitwisselen op dezelfde perilex geeft vaak problemen.
pagani schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 04:35:
[...]

TLDR: ik weet vrij zeker dat de aansluiting niet het probleem is. Ook omdat water koken wel goed gaat.

Details:

De Tefal IH2108 is 1-fase schuko, kan niet mis gaan.

De Hendi 5000D is 3-fase perilex. Ik heb zelf het stopcontact en de stekker gemonteerd. In de meterkast kan ik met een ampèretang meten dat bij het koken van water alledrie de fasen in gelijke maten gebruikt worden. En het realtime verbruik op de meter is 4500W hoger.

[ Voor 13% gewijzigd door Hulkiedulkie op 16-01-2023 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-04 19:35
P is sws niet voor vlees. Gewoon pan goed voorverwarmen op 7 of 8 (5 minuten laten staan), dan pas het bakvet (olie, boter, whatever) erin en vrij snel het vlees. Ik krijg dan een korst van hier tot Tokyo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
stijnislike schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:51:
P is sws niet voor vlees. Gewoon pan goed voorverwarmen op 7 of 8 (5 minuten laten staan), dan pas het bakvet (olie, boter, whatever) erin en vrij snel het vlees. Ik krijg dan een korst van hier tot Tokyo.
Dat is wel afhankelijk van je plaat waarschijnlijk. Als ik op mijn inductieplaat (is gewoon een reguliere, vorige eigenaar heeft hem gekocht, maar is niks bijzonders verder) mijn braadpan op standje 8 zet en dat 5 minuten laat staan is hij na sowieso na 1 minuut echt wel heet, en is dat vooral geschikt als je hem een mooie zwarte korst wil geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkiedulkie
Hulkiedulkie schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 03:41:

Ik heb 3 inductieplaten:
- een 4-pits ATAG Cooklight met de sterkste pit vermoedelijk 2,3 kW

Op de ATAG wordt de pan wel heet, op de Tefal en Hendi niet, misschien 140 graden ofzo na lang wachten. Ik zie in de meterkast ook dat het vermogen niet gehaald wordt, het grootste deel van de tijd staan de platen uit.

Volgens mij hebben sommige inductieplaten een begrenzing. De Tefal en Hendi zeggen beide de temperatuur van de pan te meten. Dus mogelijk is het op basis daarvan. Zeer slecht dat deze begrenzing niet gedocumenteerd is.

Interessant is dat wanneer ik de Hendi op 240 graden zet, de olie wel opwarmt, tot ongeveer 200 graden. Maar hij gebruikt dan nog niet de helft van het vermogen, dus dan had ik net zo goed een 2000W plaat kunnen kopen ipv 5000W.

Wat is de oplossing? Pannen met bodem dikker dan 5mm zijn niet gebruikelijk. Zou een pan met minder RVS en meer gietijzer beter zijn? Ik zou het wel wenselijk vinden deze beveiliging uit te zetten of omhoog te schroeven. Ik heb een support-verzoek ingediend bij Hendi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpX4ChVj9l1ZdT4oWNWVY-6a-Kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpMmZQTd9ZfFsGZyhIzUQNIU.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolg: ik heb de Tefal uit elkaar gehaald. 3 temperatuursensors zit in het midden met koelpasta erop.

Ik heb de koelpasta weggepoetst. De sensors maken nu geen contact meer met de plaat. De begrenzing is er af en de plaat levert constant 2100W op de hoogste stand. Yay!

Ik vind het wel jammer dat ik het zo moet hacken. Een temperatuurinstelling is best nuttig, en die doet het nu dus niet meer. Misschien is slechts 1 van de sensors er voor de begrenzing, en is het voldoende enkel die te vervangen door een resistor?

[ Voor 4% gewijzigd door Hulkiedulkie op 31-12-2022 03:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkiedulkie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fowsBGzr0qY6MOzbk3eq5JTc2F8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1IzTL6oh8yxwgVM3xTGLn71l.jpg?f=fotoalbum_large

Soortgelijke hack gedaan met de Hendi. Alleen koelpasta wegpoetsen bleek niet genoeg, ik heb de temperatuursensor op een andere plek in de behuizing vastgebonden.

[ Voor 12% gewijzigd door Hulkiedulkie op 16-01-2023 15:11 ]

Pagina: 1