Ervaring kwaliteit stucplaten Hornbach

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmeneer
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-04 18:28
Hallo klussers!

In mijn nieuwe woning heb ik circa 100m2 stucplaten nodig. Heeft iemand ervaring met de kwaliteit van de Hornbach stucplaten t.o.v. die van Gyproc? Prijsverschil op deze grote oppervlakte is best groot, maar ik wil wel graag kwaliteitsmaterialen gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-04 14:36
Mijn ervaring is dat het gewoon prima kwaliteit is. Inmiddels in 3 huizen alle plafonds en wat wanden beplakt met de stucplaten..

Try not to become a man of success but a man of value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 11:04

Sen

<-->

Ik had een gedeelte hornbach stucplaten en een gedeelte gyproc en ik kon niet echt een verschil bij installatie herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmeneer
Fijn, bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:00
Ik heb ooit gelezen in de reviews dat mensen ontevreden waren over de maatvoering.
Maar die reviews zijn altijd alleen maar negatief op de hornbach site.

Toen BouwMaat ivm tekorten even niet aan Knauf platen kon komen stond er op de website dat ze ook het merk dat Hornbach (naam even vergeten) konden uitleveren.

Gewoon prima spul dus volgens mij!

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:31

paQ

Maatvoering is soms een issue idd.
Ik heb ca 140 m2 plafond ingehangen met de 40 breed plaatjes. Als je ze strak tegen elkaar wilt komt het soms niet goed op een hoek. Aan de andere kant: het is beter om ze niet knetterstrak tegen elkaar aan te schroeven.
De dikkere 12mm platen (260x60) zijn maatvaster, en haakser.

kortom: ik zou me er niet druk om maken.
Tip: koop / leen / huur een schroefautomaat. (en koop de juiste schroeven; fijn voor metaal, grof voor hout)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmeneer
paQ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:52:
Ik heb ca 140 m2 plafond ingehangen met de 40 breed plaatjes. Als je ze strak tegen elkaar wilt komt het soms niet goed op een hoek. Aan de andere kant: het is beter om ze niet knetterstrak tegen elkaar aan te schroeven.

Tip: koop / leen / huur een schroefautomaat. (en koop de juiste schroeven; fijn voor metaal, grof voor hout)
Bedoel je een snelschroefautomaat waar zo'n strip in gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Bosmeneer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:00:
[...]

yep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speeddragon
Als je veel moet doen, dan is dat inderdaad een echte echte aanrader.
In dit geval wel beter om een goede te huren dan een goedkope te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:20
Bosmeneer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:00:
[...]

Echt een aanrader, wij hebben 200m2 plafond gedaan zonder... niet ideaal.
Mocht je het toch zonder willen doen zou ik wel een partner regelen die achter je aan de overige schroeven erin zet :) kan je lekker meters maken.

Ik heb wel eens wat gehoord over de stucplaten van de hornbach dat ze sneller breken als je ze optilt. Maar als je een beetje handzaam maatje hebt zal dat wel meevallen. En anders rekening houden dat je er misschien een paar extra nodig hebt.
Ben je waarschijnlijk evengoed nog goedkoper uit.

[ Voor 26% gewijzigd door Aurum op 30-08-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:38

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Speeddragon schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:21:
Als je veel moet doen, dan is dat inderdaad een echte echte aanrader.
In dit geval wel beter om een goede te huren dan een goedkope te kopen.
Ik zie Makita's-met-snoer voor onder de 200e voorbij komen op MP.
Op accu heeft voordelen natuurlijk, maar zeker als je de verbouwing in de avonduurtjes e.d. gaat doen, zou ik eerder merk-spul tweedehands aanschaffen en weer vrolijk doorverkopen na je verbouwing. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Goudvis schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

Op accu heeft voordelen natuurlijk, maar zeker als je de verbouwing in de avonduurtjes e.d. gaat doen, zou ik eerder merk-spul tweedehands aanschaffen en weer vrolijk doorverkopen na je verbouwing. :)
ik stuur je wel even een PB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Aurum schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:59:
[...]

Echt een aanrader, wij hebben 200m2 plafond gedaan zonder... niet ideaal.
Mocht je het toch zonder willen doen zou ik wel een partner regelen die achter je aan de overige schroeven erin zet :) kan je lekker meters maken.
Voor wie nog twijfelt of zo'n ding uit kan:
De instelling 'dan maar met zijn tweeën, maar geen gipsschroefmachine' zou ik (na het nodige leergeld op dit vlak) niet anders kunnen bestempelen dan 'penny wise, pound foolish'. Ook mét hulp is de tijdelijke investering van een automaat een sterke aanrader bij zulke volumes in m2 plaat en dus schroeven. :)

Heel flauw: als je zoveel gaat weg schroeven en je twijfelt over de investering, is de kans groot dat je verbouwing als geheel al 'geschatte tijdsduur x ²' in beslagneemt. Dan moet je elke efficiëntieslag aangrijpen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 21:20
Goudvis schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

Voor wie nog twijfelt of zo'n ding uit kan:
De instelling 'dan maar met zijn tweeën, maar geen gipsschroefmachine' zou ik (na het nodige leergeld op dit vlak) niet anders kunnen bestempelen dan 'penny wise, pound foolish'. Ook mét hulp is de tijdelijke investering van een automaat een sterke aanrader bij zulke volumes in m2 plaat en dus schroeven. :)

Heel flauw: als je zoveel gaat weg schroeven en je twijfelt over de investering, is de kans groot dat je verbouwing als geheel al 'geschatte tijdsduur x ²' in beslagneemt. Dan moet je elke efficiëntieslag aangrijpen. :P
Kan niet anders dan hier helemaal mee eens zijn. Zelfde geld voor een vlechtmachine voor vloerverwarming :+ wat een hel is dat om met de hand te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 20:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
paQ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:52:

Stucplaten behoor je idd in de breedte niet strak tegen elkaar te leggen ze zijn doorgaans ook om die reden net iets kleiner dan 400mm dan kan je de regels wel op 400 zetten Dit ondanks dat men doorgaans de platen dwars op de regels plaatst. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

ik heb een makita en zakelijk hebben we er ook nog een paar. en het is erg afhankelijk van het aantal uur wat de grote veer en de klepjes (schroefgeleiding) hebben gemaakt met het schroeven (met name van plafonds) of dat per definitie een goede investering is, hoewel vervangen niet veel kost , maar versleten werkt het apparaat echt een heel stuk minder dat komt met name door het gipsstof wat in de machine valt bij werken met plafonds de boel wordt daar stroever van en de al wat oudere veer is dan niet altijd sterk genoeg om de automaat terug te duwen. goed uitblazen voorkomt problemen. maar let in iedergeval op de klepjes waar de schroef door heen gaat aan de voorkant, zie je duidelijk beschadigingen zullen er meer schroeven scheef schieten wat je bit weer verslijt.

mijn advies als je een 2ehands makita koopt budgerteer ook een nieuwe bit een nieuwe veer en nieuwe klepjes (plus veertjes) en een uurtje om het te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HedgehogWL
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-03 21:11
Enigzins off-topic, maar ik heb recent stucplaten met afgeschuinde kanten (AK) gekocht en die afschuiningen afgestuct. Geeft een veel mooier resultaat omdat je dan de naden niet meer ziet. Als je alles gaat (laten) stucen maakt dat wat minder uit.

Mijn platen waren ook van Hornbach en helemaal geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

HedgehogWL schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:12:
Enigzins off-topic, maar ik heb recent stucplaten met afgeschuinde kanten (AK) gekocht en die afschuiningen afgestuct. Geeft een veel mooier resultaat omdat je dan de naden niet meer ziet. Als je alles gaat (laten) stucen maakt dat wat minder uit.

Mijn platen waren ook van Hornbach en helemaal geen problemen mee gehad.
klein beetje mierenneuken

AK platen kan je ook stucen (na voorstrijken) maar zijn formeeel geen stucplaten. alle stucplaten zijn gipsplaten maar niet alle gipsplaten zijn stucplaten :) naden vullen kan weer wel zonder voorstrijk mits je het juiste vulmiddel gebruikt.

staat trouwens los van het feit dat AK platen (en 4 keer AK) geweldig zijn 8)

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 31-08-2022 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
[...]

Volledig eens, doelde meer op de schroefmachine s van geen merk/de Hyundai van hbm

• HedgehogWL
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-03 21:11
twain4me schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:01:
[...]
AK platen kan je ook stucen (na voorstrijken) maar zijn formeeel geen stucplaten. alle stucplaten zijn gipsplaten maar niet alle gipsplaten zijn stucplaten :) naden vullen kan weer wel zonder voorstrijk mits je het juiste vulmiddel gebruikt.
Goed om te weten, m'n eigen muur staat al, maar de volgende keer doe ik extra onderzoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:38
Oud topic dit maar ik heb een vraag :9
Is er een reden om niet bv een OSB 18 mm te plaatsen en daarop stucplaten? Ik lees dat iedereen gipsplaten gebruikt. De bedoeling is dat we het laten stuccen. Met OSB erachter heeft de ruimte tussen de stucplaten dan ook geen zin denk ik? We zijn druk bezig de bestelling klaar te maken de komende week dus hulp wordt gewaardeerd :)
Onze insteek was plafond op rachels en dan stucplaten, tussenwand 18 mm OSB en dan stucplaten en op schuine dak ook stucplaten. Dat is een bijkamer war ik niet verwacht dat onze zoon een deuk in loopt :)
Of adviseren jullie gewoon toch bv 4AK gisplaten ipc stuc en dan dunnere OSB erachter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
Davidrrr schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:39:
Oud topic dit maar ik heb een vraag :9
Is er een reden om niet bv een OSB 18 mm te plaatsen en daarop stucplaten? Ik lees dat iedereen gipsplaten gebruikt. De bedoeling is dat we het laten stuccen. Met OSB erachter heeft de ruimte tussen de stucplaten dan ook geen zin denk ik? We zijn druk bezig de bestelling klaar te maken de komende week dus hulp wordt gewaardeerd :)
Onze insteek was plafond op rachels en dan stucplaten, tussenwand 18 mm OSB en dan stucplaten en op schuine dak ook stucplaten. Dat is een bijkamer war ik niet verwacht dat onze zoon een deuk in loopt :)
Of adviseren jullie gewoon toch bv 4AK gisplaten ipc stuc en dan dunnere OSB erachter?
Dus je vraag is waarom je niet een hele wand met OSB bekleedt, en daarna er stuc/gipsplaten overheen doet? Nou, omdat dat dat geen enkel effect heeft en alleen maar geld kost bijvoorbeeld. Ik neem aan dat jouw zoon geen deuk loopt op 2 meter hoogte, wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Sorry ik ben niet duidelijk dan. De wanden doen we met OSB en daarop gipsplaten of stucplaten. Het plafond en het schuine deel doen we zonder OSB.
Mijn vraag is meer is er een reden waarom ik gipsplaten zou moeten nemen ipv stucplaten, zeker als we alles willen laten stuccen? Dus bijvoorbeeld in plaats van 2 keer gipsplaat wat ik vaak lees, is een 15 mm OSB of zo en daarna een stucplaat 9,5 mm niet even sterk bijvoorbeeld? Misschien is er een reden waarom ik zo vaak lees over gipsplaten ipv stucplaten.

[ Voor 29% gewijzigd door Davidrrr op 01-02-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
Davidrrr schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:56:
Sorry ik ben niet duidelijk dan. De wanden doen we met OSB en daarop gipsplaten of stucplaten. Het plafond en het schuine deel doen we zonder OSB.
Mijn vraag is meer is er een reden waarom ik gipsplaten zou moeten nemen ipv stucplaten, zeker als we alles willen laten stuccen? Dus bijvoorbeeld in plaats van 2 keer gipsplaat wat ik vaak lees, is een 15 mm OSB of zo en daarna een stucplaat 9,5 mm niet even sterk bijvoorbeeld? Misschien is er een reden waarom ik zo vaak lees over gipsplaten ipv stucplaten.
OSB is 2 tot 3 keer duurder dan een gipsplaat, dus ik weet nog steeds niet waarom je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Kurma schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:32:
[...]

OSB is 2 tot 3 keer duurder dan een gipsplaat, dus ik weet nog steeds niet waarom je dat zou willen.
Ik ken twee redenen:voor bv badkamers en/of wanneer je zware zaken wilt ophangen en graag graag zonder hollewandpluggen wilt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
Goudvis schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:01:
[...]

Ik ken twee redenen:voor bv badkamers en/of wanneer je zware zaken wilt ophangen en graag graag zonder hollewandpluggen wilt werken.
Ja, dan gebruik je plaatselijk een plaatje OSB. Doorgaans niet de hele wand, een wastafel ophangen op 1m95 is niet zo zinvol.. Voor badkamers heb je overigens speciale gipsplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Kurma schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:04:
[...]

Ja, dan gebruik je plaatselijk een plaatje OSB. Doorgaans niet de hele wand, een wastafel ophangen op 1m95 is niet zo zinvol.. Voor badkamers heb je overigens speciale gipsplaten.
Om een recalcitrante uitspraak erin te gooien: don't tell me what to do. :9 :>

Zonder gekheid: voor de stevigheid (in loopruimtes of woonkamers) zie ik het nut best van osb/underlayment achter gipskarton.

Al heb ik wel afgeleerd te besparen op een paar euro de M2 voor afwerkingkeuzes: ik zou bij een volgende verbouwing eventuele voorzetwanden/nieuwe wanden wel met osb en dan gipsvezelplaat (x keer duurder dan gipskarton) afwerken. Onze voorzetwanden (dubbel gips ivm geluidsisolatie) kunnen schofterig weinig hebben aan hoeken en stoten.

En die prijs per M2 is idd een veelvoud van enkellaars gipskarton plaat, maar een wand die wat kan hebben is ook wat waard. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04 14:20

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Als het gaat om stevigheid kun je beter kijken naar gipsvezelplaat zoals fermacell oid. Stuk steker, ook overheen te stucen. Ik heb zelf 9 mm OSB + 12.5 mm AK Gipsplaat gebruikt voor een kamerscheidende wand; naden dichtgesmeerd en daarna behangen. Reden was vrije mogelijkheid om iets op te hangen.

Maar als je toch gaat stucen heeft die AK ook geen meerwaarde...

[ Voor 9% gewijzigd door deWit op 01-02-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Dank voor de reacties, daar heb ik wel wat aan. Wij hebben niet veel tussenwand nodig dus die extra kosten voor een stukje gipsvezel maakt ons niet zoveel uit. Ik had gelezen dat er op die gipsvezel echter wel minder stuc op kan (max 4 mm). Ik weet niet of dat een issue is. Plafond en schuine wand doe ik dan met een stucplaat denk ik. Ik verwacht daar geen zware dingen aan te hangen. Ik ga er over denken. Dank!

[ Voor 3% gewijzigd door Davidrrr op 01-02-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Davidrrr schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:36:
Dank voor de reacties, daar heb ik wel wat aan. Wij hebben niet veel tussenwand nodig dus die extra kosten voor een stukje gipsvezel maakt ons niet zoveel uit. Ik had gelezen dat er op die gipsvezel echter wel minder stuc op kan (max 4 mm). Ik weet niet of dat een issue is. Plafond en schuine wand doe ik dan met een stucplaat denk ik. Ik verwacht daar geen zware dingen aan te hangen. Ik ga er over denken. Dank!
Het fijne is dat gipsvezel van zichzelf al strakker afwerkt. :) Als je het precies kunt plaatsen heb je aan die 4mm zat, al moet je wel rekening houden met de keuze voor wel stucpleister je pakt. Sommige smaken hebben een minimale aanbrengdikte.

Pagina: 1