Huisarts wil partner zien om bloed uitslag te bespreken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madmama
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-06-2023
Mijn vriendin heeft bloed gegeven aan sanquin, al een paar keer gedaan maar nu kreeg ze en brief dat haar ferritine waardes te laag zijn :22

Dat moet normaal tussen de 20 en 100 zijn maar om bloed te mogen geven is de ondergrens 30

Afspraak gemaakt bij de huisarts om bloed te laten prikken, dat volgt van de week, maar de huisarts stond er ook op dat er volgende week een afspraak met haar is om de uitslag te bespreken

En dat vind ik best wel raar, als er niets geks uit komt hoeft dat toch niet besproken te worden? Ik maak mij een beetje zorgen dat er wel iets geks aan de hand is en dat de huisarts dit al weet maar wij nog niet omdat ze er op stond dat er een afspraak gemaakt moest worden om de uitslag te bespreken

Is dit de normale gang van zaken tegenwoordig? Ik heb ook wel eens bloed laten testen maar kreeg dan telefonisch de uitslag

Heeft iemand hier ervaring met een te laag ferritine in het bloed?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:59

Reptile209

- gers -

Er zijn meerdere mogelijk oorzaken voor een te laag ferritine-gehalte (https://www.sanquin.nl/over-bloed/eiwitten/ferritine). De meesten niet zo erg lijkt me (maar ik ben geen arts), maar wel handig om dus even te bespreken of er een logische oorzaak is of niet. En dat doet een arts nu eenmaal liever face-to-face dan via de telefoon.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• paulds
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:44
Ik ben ook al jarenlang bloeddonor en heb deze melding inderdaad ook een keer gekregen. Ik heb er toen niet eens aan gedacht om bloed te laten prikken bij de huisarts, het was immers nog boven de normale waardes.

Ik ben toen een jaar (of half jaar? In ieder geval een tijdje) uitgesloten van bloeddonatie, waarna ze keken of mijn ferritine-waarde weer voldoende gestegen was. Dat bleek zo te zijn, toen is de keer erop nogmaals de waarde gecontroleerd (normaal eens per vijf donaties) en alles bleef goed. Ik zit volgens mij nu wel op een schema waarbij ik iets minder vaak een uitnodiging krijg.

Zoals ik uitgelegd kreeg van de donatie-arts is ferritine een soort van potje wat je langzaam opbouwt. Als je bloed doneert, dan zal uit dat potje geput worden. Als je dus regelmatig doneert, dan kan dat potje ook langzaam leeg raken. Sommige mensen maken het iets langzamer aan dan anderen, maar door de bloeddonatie versterk je dat dus. In mijn geval kreeg ik uitgelegd dat ik "te vaak" en "te netjes" gedoneerd had. Iedere keer strak 5 keer per jaar direct bij de uitnodiging. Er is nog geen enkele reden om je zorgen te maken als ze het opmerken bij een bloeddonatie, het is nou eenmaal wat kan gebeuren. Ik geef dus ook nog altijd bloed en dit is ondertussen alweer een jaar of drie geleden. Sindsdien dus blijkbaar altijd een waarde boven de 30. Ik zou zelf dus niet eens bloed laten prikken bij de huisarts, volgens mij stond ook in mijn brief dat ik er niets mee hoefde te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:10

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik zou niet gelijk van het ergste uitgaan, maar ik denk dat het goed is om even langs de huisarts te gaan en daar met extra informatie deze waarde te onderbouwen. Het is nu eenmaal gemeten en als hiermee een diagnose over het hoofd zou worden gezien wil je dat ook niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:25
Communicatie gaat toch gewoon makkelijker als je elkaar ziet? Ik zou me er nog niet al te druk om maken. Het kost misschien voor je partner nu wat extra tijd, maar aangezien het eenmalig is moet dat ook niet onoverkomelijk zijn lijkt me.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Het schijnt (geen bron voor) dat deze waardes tegenwoordig meer of beter gecontroleerd worden door Sanquin. Ik ken heel veel mensen die een half jaartje niet kunnen doneren.

Een lage waarde hoeft niet per se schokkend te zijn, zoals je zelf zegt houden ze al een ruime ondergrens aan.

En ik begrijp je huisarts ook wel, die houdt gewoon meer van face to face. Misschien een ouderwetse, of is dit beter te declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sommige zaken bespreekt de ene huisarts nu eenmaal liever face-to-face dan via de telefoon, ook in het kader van de privacy bijvoorbeeld. Als de afspraak er is om bloed te prikken, heeft de huisarts de uitslag ook nog niet, maar wil de huisarts al wel een afspraak hebben om de uitslag te bespreken. Lijkt me niets mis mee, waarschijnlijk is dit de standaardprocedure bij de huisarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Bij een volwassen vrouw ligt het ferritinegehalte met 20 tot 100 microgram per liter lager dan bij gezonde volwassen mannen. Dit komt onder andere door menstruatie, zwangerschap, borstvoeding en hormonen. Jouw vrouw zit dus al dicht bij de ondergrens. Ik zou mij persoonlijk nog niet al te druk maken en rustig het gesprek met de huisarts afwachten. Wees juist blij dat haar gezondheid als bloeddonor extra in de gaten wordt gehouden. :)

Jullie kunnen in elk geval nu alvast samen kijken of jullie bepaalde klachten herkennen die horen bij een tekort aan ferritine. Je hoeft in het dagelijkse leven geen klachten te hebben van een laag ferritine, vooral niet als je Hb goed is en je dus geen bloedarmoede hebt. Bij sommige mensen geeft een laag ferritine wel klachten zoals vermoeidheid, kortademigheid, concentratieproblemen en rusteloze benen.

Wellicht herkennen jullie één van de onderstaande oorzaken?
• Een genetische aanleg.
• Bloedverlies, bijvoorbeeld als je regelmatig hevig ongesteld bent.
• Langdurige fysieke inspanning, bijvoorbeeld bij uithoudingssporten zoals hardlopen en wielrennen.
• Te weinig ijzerrijk voedsel, zoals vlees, vis, aardappelen en groenten.
• Een medische oorzaak, zoals bijwerking van medicatie of verminderde opname door een ziekte.

De bovenstaande oorzaken en klachten komen overigens letterlijk van de website van Sanquin.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Wat is nu precies je vraag?

Er is geen Huisarts 1.0 handboek waar ze zich allemaal tot op de letter aan houden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Het is juist logisch dat de huisarts de resultaten wil bespreken, gezien het voor een leek bijzonder ingewikkeld te interpreteren is allemaal. Je krijgt echt alleen een lijstje met waardes van het bloedonderzoek, de interpretatie moet je zelf doen (of doet de huisarts dus voor je, vandaar de afspraak).

Mijn moeder heeft het vorig jaar ook gehad, ook te laag ferritine met bloedgeven, en die kwam naar mij toe met het lijstje voordat ze de afspraak had met de huisarts (Ik ben medisch chemicus dus kan het interpreteren). Ze had prima kunnen wachten maar weet dat ik het ook leuk vind om uit te zoeken en ze is graag voorbereid, dus ach. :P

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Wellicht is het een dooddoener, maar bel gewoon vandaag nog de huisarts op en leg uit dat je je zorgen maakt. Dan hoor je ongetwijfeld dat er geen rede is tot acute zorgen en dat het allemaal meevalt en dan ben je gerust gesteld.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoek
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-06 16:04
De huisarts weet zelf ook nog niets, want het aanvullend bloedonderzoek moet nog gedaan worden. De reden waarom de huisarts je vriendin wil zien voor de uitslag kan van alles zijn, maar lijkt me sterk dat de huisarts al iets weet behalve dan dat het ijzergehalte aan de ondergrens zit. Er wordt naar mijn weten geen gegevens uitgewisseld tussen Sanquin en de huisarts, tenzij je vriendin de uitslag van Sanquin heeft doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:06
Ik ben ook donor geweest, maar mag niet meer doneren vanwege herhaaldelijk te laag ferritine gehalte in mijn bloed.
Ik weet de oorzaak niet, en op de site van Sanquin staat dat je op je voeding moet letten. Ik eet geen vlees, dus dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Ik heb geen aanvullend bloedonderzoek laten doen. Waarom? ik eet gezond, heb pas een kwart triatlon gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06 21:43
Ik heb een te hoog ferritine gehalte. (voorheen 1000) Ik heb hiervoor ongeveer 18 maanden elke maand moeten aderlaten om dit weer op een normaal gehalte te krijgen. Nu nog elk kwartaal aderlaten om dit ook op het juiste niveau te houden.

Als ik zie hoe snel het bij mij daalde (ondanks dat ik enorm veel ijzer opsla door een zeldzame bloedziekte: Hereditaire xerocytose), vind ik het niet zo raar dat je vriendin door het vaker bloed geven nu een laag ferritine gehalte heeft.

Maak je maar niet te druk, als er iets ernstigs aan de hand was, zou ze jullie wel eerder vragen te komen.
In ieder geval sterkte voor jullie beide!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:04
Madmama schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:00:
maar de huisarts stond er ook op dat er volgende week een afspraak met haar is om de uitslag te bespreken
Kan ik me wel iets bij voorstellen. Hoe moet het anders?
Assistente belt met "alles is in orde hoor, tot ziens", als alles goed is?
En wat als je dan toch nog een of twee vragen hebt? Heb je de verkeerde aan de telefoon.

En wat ga je denken als de assistente in plaats daarvan belt om een afspraak te maken?
Zonder te vertellen waarom, want dat moet de dokter doen.
Dan ga je het ergste denken, en een hele week op je nagels zitten bijten, want je weet dat ze het zou zeggen als er niks aan de hand is.

Dus domweg iedereen langs laten komen is niet zo'n vreemd idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

locke960 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:42:
[...]

Dus domweg iedereen langs laten komen is niet zo'n vreemd idee.
Daar is geen tijd voor. En gelukkig is dat ook helemaal nergens voor nodig.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-06 10:44
Afspraak gemaakt bij de huisarts om bloed te laten prikken, dat volgt van de week, maar de huisarts stond er ook op dat er volgende week een afspraak met haar is om de uitslag te bespreken
Als de huisarts aangeeft je te willen zien voordat de test afgerond is, dan kan de huisarts de uitslag nog niet weten.

Ben zelf ook bloeddonor geweest. Ook moeten stoppen vanwege een te laag feretinegehalte. Heb toen de huisarts gebeld (Sanquin gaf aan dat dit niet nodig was). Nog een keer bloed laten prikken (inderdaad wat aan de lage kant). Toen doorgestuurd naar de internist (gaf aan dat het iets laag was, niet extreem laag). Nog een paar testjes gedaan. Uiteindelijk heb ik enkele maanden ijzer/staal pillen geslikt. Of dit echt nodig was, weet ik niet. Denk dat het er net vanaf hangt wie je treft en of ze (een beperkt) risico aan durven te gaan en dus niets doen.

Maar volgens mij hoef je je nu geen zorgen te maken. Disclaimer: ik ben geen dokter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-06 12:58
Mijn vriendin heeft bloed gegeven aan sanquin, al een paar keer gedaan maar nu kreeg ze en brief dat haar ferritine waardes te laag zijn :22

Dat moet normaal tussen de 20 en 100 zijn maar om bloed te mogen geven is de ondergrens 30

En dat vind ik best wel raar, als er niets geks uit komt hoeft dat toch niet besproken te worden? Ik maak mij een beetje zorgen dat er wel iets geks aan de hand is en dat de huisarts dit al weet maar wij nog niet omdat ze er op stond dat er een afspraak gemaakt moest worden om de uitslag te bespreken

Is dit de normale gang van zaken tegenwoordig? Ik heb ook wel eens bloed laten testen maar kreeg dan telefonisch de uitslag

Heeft iemand hier ervaring met een te laag ferritine in het bloed?
Je bent duidelijk bezorgd maar de antwoorden hier zullen die zorgen niet wegnemen. Dat kan enkel de huisarts doen. Want iedere situatie is anders. Ga er maar vanuit dat als het een acuut probleem was je niet een week moet wachten. Waarschijnlijk gaat de huisarts wat vragen stellen om er achter te komen waarom de waarde laag is en of ze klachten heeft. Dat kan enkel via een regulier consult en wordt niet snel telefonisch gedaan.

Maar nogmaals, dit is een tech forum dus enkel de huisarts kan hier antwoord op geven en je zorg wegnemen. Maar wees blij dat er tijd wordt gemaakt hiervoor. Fijner dan een huisarts die niks doet en het afwimpelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57
Ik ben geen expert of huisarts. Maar het lijkt mij dat een huisarts weet dat er een bepaalde kans is dat de klacht waar jouw partner de test voor gaat uitvoeren betekent dat er iets is wat toelichting behoeft die niet prettig is om telefonisch af te handelen. Dat is misschien een kleine kans (geen idee), maar de huisarts sorteert er wel op voor want het is ook niet prettig áls er iets uit die test komt wat serieus is en de agenda zit vervolgens al zo vol dat jou partner een week extra moet wachten.

Mogelijk komt er uit de test dat jouw partner zich totaal geen zorgen hoeft te maken en mogelijk volgt er dan vanuit de assistent een belletje waarin wordt aangegeven dat de afspraak vervalt. Geen idee. Maar ik zou er in ieder geval niets 'achter' zoeken. De huisarts weet simpelweg alleen dát jouw partner een laag gehalte ferratin heeft en eventueel wat gemiddeld genomen daar oorzaken van kunnen zijn. Niet specifiek het hoe/wat bij jouw partner want de test is nog niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:56
Dit is mijn inziens bijna de omgekeerde wereld. Ik zou bijna blij zijn dat mijn huisarts het in persoon wilt bespreken. Raak zeker niet in paniek :)

Anyways, mijn vriendin heeft al jarenlang een schommelend ferritine-gehalte (en nog wel meer trouwens). Hier is ze ook voor bij de huisarts geweest, na een bloedtest. Uiteindelijk is er weinig uitgekomen behalve dat het hoogstwaarschijnlijk aan haar leef/eet-gewoontes ligt (lang verhaal). Ze slikt nu wat pillen hiervoor.

De huisarts zal wellicht wat informatie vergaren om een mogelijke oorzaak te vinden en om te kijken of er iets mee gedaan moet worden. Ook toekomstplannen werden in ons geval door de huisarts bevraagd ivm hoger risico / meer aandacht behoevend (zwangerschap).

Nou goed, dit verhaal kan je bij dezen weer vergeten; wacht rustig af en luister naar de huisarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-06 06:48
Ik ben zeker geen dokter maar zag dit toevallig, paar jaar geleden heb ik ook bloed laten prikken, gewoon als checkup. Dat ook live met de dokter besproken en bleek dat ik Vitamine D te kort kwam. Maar dat bespraken we dus ook gewoon live, en niet aan de telefoon.

Ik zou mij er niet zo'n zorgen om maken.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-06 20:12
Mijn huisarts geeft bloeduitslagen ook nooit over de telefoon, het móet en zal in persoon gebeuren. Ook als er niks, helemaal niks, aan de hand is (routine controle voor mijn beroep). Schijnt met privacy te maken te hebben, maar bijzonder irritant.

Anoniem: 1777010

jppilot schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:47:
Mijn huisarts geeft bloeduitslagen ook nooit over de telefoon, het móet en zal in persoon gebeuren. Ook als er niks, helemaal niks, aan de hand is (routine controle voor mijn beroep). Schijnt met privacy te maken te hebben, maar bijzonder irritant.
Je weet niet wie er meeluistert.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien om te voorkomen dat hij het aan de verkeerde geeft. Als je in persoon komt kan hij dat zien, alleen een stem is lastig te bepalen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1