Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Andere panelen geinstalleerd dan op factuur, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Mijn vraag
Afgelopen april heb ik een extra set zonnepanelen laten installeren. Op de offerte en factuur staat hiervoor Longi 360W panelen. Echter, ik stond net even op het dak en zag tot mijn verbazing dat er Canadian Solar 360W panelen zijn geinstalleerd. Nu is de vraag hoeveel/of ik hier werk van moet maken m.b.t. kwaliteit panelen t.o.v. elkaar. Ik zie ergens dat Longi hogere kwaliteit panelen geeft, maar dat Canadian Solar langer garantie geeft. Houden daar de verschillen op?

Side-note: ik kwam er ook achter dat er optimizers zijn geinstalleerd die niet op deze panelen mogen (zowel Longi als Canadian Solar). Dat volg ik nu eerst even op met de installateur.

Relevante hardware die ik gebruik
Op offerte en factuur:
Longi 360 WP fullblack 1776 x 1052 mm [LR4-60HPB-360M]

Geinstalleerd:
Canadian Solar CS3L-360MS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Longi hogere kwaliteit, Canadian solar langere garantie. In principe zijn beiden panelen 360W STC en 268W NOCT.

Ik kan me voorstellen dat er in aanschafprijs een verschil ligt, maar verwacht de kans klein dat ik dat verschil terug ga krijgen. Het zou dan echt moeten gaan om HW redenen waarom ik hier een "probleem" van ga maken.

Beste antwoord (via Yaldair op 02-01-2023 10:47)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:58
@Yaldair Ik zou inderdaad geen genoegen nemen met de optimizers.

Isc 11,4A paneel, de p485 optimizer mag max 11A Isc.
Optimizers hebben 25 jaar garantie. Je wil dus wel dat SolarEdge ook garantie verleent. De kans dat zij tegen die tijd nog bestaan is wat groter dan de installateur.

Al heeft SE p404 blijkbaar opgerekt naar 11,75A Isc - dat was ook 11A...

Wat stond er op de offerte? Als er s500b op stond is er ook functioneel ingeleverd.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Denk dat je je qua kwaliteit geen zorgen hoeft te maken, maar mochten de Canadian Solar goedkoper zijn dan zou ik wel het prijsverschil terug vragen.

iStockphoto

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Los van of je er werk van wil maken qua vergoeding/compensatie;

Zorg er in elk geval voor dat je op je factuur heb staan wat er werkelijk op je dak ligt. Mocht je over 5-10 jaar een keer een garantieclaim of iets met je verzekering hebben, dan is het laatste wat je wilt horen; Nee sorry Yaldair, maar dit is niet wat er op je dak ligt, met allerlei mogelijke gevolgen van dien.

Interpolis, glashelder!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:24
Bij mijn offerte stond ook type X (of gelijkwaardig).. Als de factuur maar klopt.

[ Voor 5% gewijzigd door rdfeij op 30-08-2022 20:47 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:17

Zenix

BOE!

Het zijn beide goede merken, zou mij niet uitmaken.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Yaldair schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:33:
Mijn vraag
Afgelopen april heb ik een extra set zonnepanelen laten installeren. Op de offerte en factuur staat hiervoor Longi 360W panelen. Echter, ik stond net even op het dak en zag tot mijn verbazing dat er Canadian Solar 360W panelen zijn geinstalleerd. Nu is de vraag hoeveel/of ik hier werk van moet maken m.b.t. kwaliteit panelen t.o.v. elkaar. Ik zie ergens dat Longi hogere kwaliteit panelen geeft, maar dat Canadian Solar langer garantie geeft. Houden daar de verschillen op?

Side-note: ik kwam er ook achter dat er optimizers zijn geinstalleerd die niet op deze panelen mogen (zowel Longi als Canadian Solar). Dat volg ik nu eerst even op met de installateur.

Relevante hardware die ik gebruik
Op offerte en factuur:
Longi 360 WP fullblack 1776 x 1052 mm [LR4-60HPB-360M]

Geinstalleerd:
Canadian Solar CS3L-360MS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Longi hogere kwaliteit, Canadian solar langere garantie. In principe zijn beiden panelen 360W STC en 268W NOCT.

Ik kan me voorstellen dat er in aanschafprijs een verschil ligt, maar verwacht de kans klein dat ik dat verschil terug ga krijgen. Het zou dan echt moeten gaan om HW redenen waarom ik hier een "probleem" van ga maken.
Wel de factuur laten aanpassen en evt wel geld terug als deze goedkoper blijken.
Een ander verhaal zit in je optimisers.

Dit via de site van solar edge controleren en formeel je installateur informeren en om de juiste optimisers eisen, ik hoop dat je nog niet betaald hebt anders je rechtsbijstand inschakelen als de installateur niet wil meewerken. Ook de kosten van de omruil zijn natuurlijk voor hem, dit is belangrijk omdat bij verkeerde keuze optimisers zowel de garantie van de optimisers als van je omvormer niet meer geldig is, als iets stuk is ga je van solar edge geen vervanging krijgen, ben ik bang.
Je kunt deze vraag type optimisers versus panelen ook op de topic van solar edge stellen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• Yaldair
  • Nu online
Even vervolg op deze vraag:

Nog geen juiste factuur ontvangen (wel gevraagd). Als reactie op mijn eerdere contact mbt garantie optimizers/omvormer geven ze het volgende aan:
Onze technische dienst heeft dit voor u nagekeken. Op het moment dat de panelen bij u geplaatst zijn, waren er geen andere optimizers beschikbaar bij Solaredge. Onze technische dienst verwacht hier geen problemen mee, ook niet bij een defect. Mocht dit bij Solaredge niet onder de garantie vallen, kunnen wij de optimizers zelf vervangen.
Nu denk ik natuurlijk meteen: ja, vervangen, maar vast niet gratis. Dus ga er nog even achteraan met het verzoek de optimizers (kosteloos) te vervangen.

Ik heb nu de specsheets zelf vergeleken en Solar Edge designer gebruikt. Is dat de enige manier om te checken of de combinatie panelen en optimizers OK zijn?

Heb al betaald in april trouwens, dus zal anders rechtsbijstand inderdaad moeten inschakelen.

• Ronald
@Yaldair Welk type optimizer is gebruikt?

En graag overzicht van helling, azimut van de panelen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Canadian solar zijn zeer bekende panelen. Waarschijnlijk was de andere op en heb je nu deze. Zeker geen downgrade of oplichting. Hooguit dat het iets beter had kunnen worden gecommuniceerd.

Wees blij dat de boel er ligt en ga zorgeloos verder.

• Yaldair
  • Nu online
@Ronald p485 optimizers, ~129-135 graden met helling van 13 graden (al zegt SolarEdge app 15)

14 panelen, SE5K omvormer

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
@Yaldair Ik zou inderdaad geen genoegen nemen met de optimizers.

Isc 11,4A paneel, de p485 optimizer mag max 11A Isc.
Optimizers hebben 25 jaar garantie. Je wil dus wel dat SolarEdge ook garantie verleent. De kans dat zij tegen die tijd nog bestaan is wat groter dan de installateur.

Al heeft SE p404 blijkbaar opgerekt naar 11,75A Isc - dat was ook 11A...

Wat stond er op de offerte? Als er s500b op stond is er ook functioneel ingeleverd.

• Yaldair
  • Nu online
@Ronald de factuur gaf wel de p485 aan, maar daar had ik niet op getriggerd

• Yaldair
  • Nu online
Even een update (mocht iemand ooit op dit topic stuiten via zoekfunctie):

Ik kreeg geen gehoor meer via de installateur op mijn verzoek de optimizers te wisselen + gecorrigeerde factuur. Uiteindelijk rechtsbijstand ingeschakeld. Op verzoek van hen ook contact op genomen met SolarEdge. Deze gaf aan dat de geïnstalleerde optimizers alle garantie verbreekt en dat je risico hebt op doorbranden. Daarnaast dat de installateur mij verkeerd voorlichtte. De rechtsbijstand heeft ook gevraagd of ik info kon vinden m.b.t. de panelen (andere aanschafkosten etc.). Daar kon ik helaas niks op vinden. Ze vonden het namelijk wel zwaar verrassend dat een installateur gewoon iets anders heeft geïnstalleerd. Ze verwachten dat er wel iets van prijsverschil inzit, maar, dat kon ik dus helaas niet achterhalen.

Rechtsbijstand heeft een nette brief opgesteld en verzonden. De dag later werd ik gebeld door de installateur met de melding dat ze de optimizers gingen vervangen. Met excuses dat ze niet eerder op mijn mails etc. hadden gereageerd, en dat ik die persoon altijd kon contacteren mocht er iets aan de hand zijn.

Zonet zijn ze langs geweest, en zijn de optimizers geswapped voor S500B's. Nu nog even afwachten of ik een gecorrigeerde factuur ga krijgen (meer vanwege de panelen en eventuele garantie daar). Maar, garantie richting SolarEdge is op deze manier in ieder geval gefixed.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
De andere panelen kan ook gewoon een kwestie van beschikbaarheid zijn, maar goed wat de reden ook is, het was wel zo netjes geweest als de installateur daar gewoon pro-actief over had gecommuniceerd en je er niet zelf achter hoeft te komen.
Pagina: 1