Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonneboiler of boiler of zonnepanelen in Zuid-Spanje?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wverboom
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 23:36
Mijn vraag
...Hallo allemaal,

Ik zit met een vraagstuk wat de beste/economische oplossing zou zijn voor warm water.
Een zonneboiler met buffervat of een elektrische laagspanningsboiler die direct wordt aangesloten op zonnepanelen. Had namelijk gezien dat dit laatste ook een mogelijkheid was en dat het zonder omvormer / verlies direct kan worden aangesloten op een paar zonnepanelen. Hier in Zuid-Spanje is er eigenlijk wel altijd zon en komt het maar zelden voor dat we meerdere dagen bewolking hebben. Mijn verwachting is dat bijna het hele jaar volledig verwarmd zou moeten kunnen worden met de zon.
Heeft iemand ervaring hiermee?

mvg, Wouter

Alle reacties

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Maar een L/W WP draait ook met superhoge COP door de hoge omgevingstemperatuur.
Kun je ook nog eens mee koelen, alhoewel je wss al L/L WPs (airco) hebt hangen.

Hoeveel PV heb je, wat kost dat en wat krijg je terug voor je stroom als je aan het net levert?

[ Voor 23% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-08-2022 10:32 ]

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:49
wverboom schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:27:
of een elektrische laagspanningsboiler die direct wordt aangesloten op zonnepanelen. Had namelijk gezien dat dit laatste ook een mogelijkheid was en dat het zonder omvormer / verlies direct kan worden aangesloten op een paar zonnepanelen.
als ik goed begrijp bedoel je zonepanelen die je niet op het elektriciteitsnet aansluit maar direct op een elektrische boiler?
Dan de 1e keuze. Een zonneboiler heeft een rendement van ongeveer 80% maar heeft als nadeel dat je het alleen kunt gebruiken om water mee te verwarmen. Zonnepanelen hebben als rendement 20% maar zouden voor meer gebruikt kunnen worden, maar als je dat alleen gebruikt om warm water mee te maken is het niet handig. Dus in dat geval een zonneboiler.

Maar vanwaar alleen deze twee keuzes? heb je verder wel elektriciteit? want dan hoort er nog een keuze bij: zonnepanelen op het lichtnet aansluiten en iets voor warm water, bv een warmtepomp.

• wverboom
bbbrumbrum schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:31:
Maar een L/W WP draait ook met superhoge COP door de hoge omgevingstemperatuur.
Kun je ook nog eens mee koelen, alhoewel je wss al L/L WPs (airco) hebt hangen.

Hoeveel PV heb je, wat kost dat en wat krijg je terug voor je stroom als je aan het net levert?
Help mij even met de afkortingen 🤭 COP? L/W & L/L Warmtepomp? PV?
Heb nog geen airco's hangen naar die moeten er wel nog komen.
Zit nu in een grote verbouwing dus als ik kabels en buizen moet trekken jan dat nog makkelijk.

• wverboom
canonball schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:39:
[...]

als ik goed begrijp bedoel je zonepanelen die je niet op het elektriciteitsnet aansluit maar direct op een elektrische boiler?
Dan de 1e keuze. Een zonneboiler heeft een rendement van ongeveer 80% maar heeft als nadeel dat je het alleen kunt gebruiken om water mee te verwarmen. Zonnepanelen hebben als rendement 20% maar zouden voor meer gebruikt kunnen worden, maar als je dat alleen gebruikt om warm water mee te maken is het niet handig. Dus in dat geval een zonneboiler.

Maar vanwaar alleen deze twee keuzes? heb je verder wel elektriciteit? want dan hoort er nog een keuze bij: zonnepanelen op het lichtnet aansluiten en iets voor warm water, bv een warmtepomp.
Ik had begrepen dat een paar zonnepanelen op een speciale laagstroom boiler kunt aansluiten en dat het rendement dan een stuk beter is. Vandaar die vraag. Zonneboiler is natuurlijk ook een optie maar caak moet er dan ook weer na-verwarming opzetten lijkt me.
Volledig zonnepanelen voor elektra is ook een optie maar minder efficient dus zou ook een mix kunnen zijn van meerdere opties.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je genoeg ruimte hebt kan je natuurlijk ook combineren. Anders heb je nog PVT panelen maar prijs technisch zijn die nog niet interessant.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:34
wverboom schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:05:
[...]

Help mij even met de afkortingen 🤭 COP? L/W & L/L Warmtepomp? PV?
Heb nog geen airco's hangen naar die moeten er wel nog komen.
Zit nu in een grote verbouwing dus als ik kabels en buizen moet trekken jan dat nog makkelijk.
COP
Afkorting van Coefficient of Performance; geeft aan hoeveel warmte er wordt geleverd ten opzichte van de elektriciteit die er in gaat. Hoger is beter :)
Een COP van 4 betekent dus dat er met 2 kW elektrisch uit het stopcontact, 8 kW thermisch geleverd wordt.
Dit is afhankelijk van de bron(buiten)temperatuur (hoger = beter), afgiftetemperatuur (lager = beter) en vermogen (op half vermogen of minder werken is doorgaans beter).
L/W, L/L, W/W zijn verschillende typen warmtepomp. (L=lucht, W=water)

A/B: A geeft aan waar de warmte vandaan wordt gehaald. B geeft aan waar de warmte naartoe wordt gehaald.

Zie ook: https://gathering.tweaker...message/71218512#71218512

PV = zonnepanelen
Pagina: 1