Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Maakt het uit of je het expansievat van een CV met de waterkant boven of onder monteert? Ik moet die van mij vervangen en waar ik nooit over nagedacht heb is dat die bij mij met de waterkant boven hangt (aansluiting CV is aan de bovenzijde). Maar de montagetekening van het nieuwe expansievat geeft een montage met de aansluiting CV onder.
Als ik er zo over nadenk is er wat te zeggen voor de aansluting onder omdat het gewicht van het water dan niet op het membraan drukt.
Maar moet dit zo gemonteerd worden en hebben ze die bij mij verkeerdom opgehangen? Of maakt het niks uit?

Zie de plaatjes:

Huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Z36VpL_wW2w4USQiZyRf38Jy0o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22IqFgOzYSrvbyKWHYys0rU7.jpg?f=fotoalbum_medium

Montagevoorschrift
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcQ0S2tEuDKbddA7obrtFd5BC_s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V7KK3ZigqEJZiZwwaPeoVTsW.jpg?f=fotoalbum_medium

Signatures zijn voor boomers.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:00
Ze hangen allemaal zo als bij jou. Het vat bevat stikstof biedt tegendruk met een rubberen ballon. Het kan dus allebei. Als het nu zo hangt mooi zo laten.

'06 dat is wel het vervangen waard. Hang deze helemaal boven? Dan hoeft alleen de druk eraf, en niet al het water uit systeem.

[ Voor 29% gewijzigd door pennywiser op 30-08-2022 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

De 10 kilo water op het membraan is niks vergeleken met de 2 bar druk in het systeem. Op z'n kop heeft het voordeel dat het vat leeg kan lopen als je het systeem leeg wil maken. En dat er niet allemaal gruis in terecht komt. Nadeel is dat ontluchten lastiger is. Maar in de praktijk maakt het geen bal uit en geldt: druk is druk.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
pennywiser schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:16:

'06 dat is wel het vervangen waard. Hang deze helemaal boven? Dan hoeft alleen de druk eraf, en niet al het water uit systeem.
Ja, ik ben al een tijdje water aan het bijvullen dat "verdwijnt" O-) en dat gaat niet meer werken nu het stookseizoen komt. Hij zal nu wel lekker vol zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 30-08-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:00
Maasluip schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:26:
[...]

Ja, ik ben al een tijdje water aan het bijvullen dat "verdwijnt" O-) en dat gaat niet meer werken nu het stookseizoen komt. Hij zal nu wel lekker vol zitten.
Hoe hoog is de druk nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
De ketel geeft 0,2 en de meter rechts naast het vat op de eerste foto geeft 0,5.

Nou ja, een tijdje. Ik denk drie keer het afgelopen half jaar.

[ Voor 29% gewijzigd door Maasluip op 30-08-2022 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

Maasluip schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:13:
Maakt het uit of je het expansievat van een CV met de waterkant boven of onder monteert? Ik moet die van mij vervangen en waar ik nooit over nagedacht heb is dat die bij mij met de waterkant boven hangt (aansluiting CV is aan de bovenzijde). Maar de montagetekening van het nieuwe expansievat geeft een montage met de aansluiting CV onder.
Als ik er zo over nadenk is er wat te zeggen voor de aansluting onder omdat het gewicht van het water dan niet op het membraan drukt.
Maar moet dit zo gemonteerd worden en hebben ze die bij mij verkeerdom opgehangen? Of maakt het niks uit?

Zie de plaatjes:

Huidige situatie
[Afbeelding]

Montagevoorschrift
[Afbeelding]
Als je toch bezig gaat: het lijkt er nu op dat dat expansievat alleen maar aan de CV-leiding hangt. Hij hoort met een muurbeugel aan de muur te zitten. Deze leidingen zijn er niet op gemaakt om het gewicht van dat vat te dragen. Dus zorg dat dat meteen goed geregeld wordt voor je nieuwe vat ;)

edit: zo dus
Afbeeldingslocatie: https://www.loodgieter.nl/img/uploads/aa98db61f655d8589bfd599dd2b05e8f.jpg

edit2: @Maasluip hieronder: top 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Reptile209 op 30-08-2022 10:35 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Reptile209 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:33:
[...]

Als je toch bezig gaat: het lijkt er nu op dat dat expansievat alleen maar aan de CV-leiding hangt. Hij hoort met een muurbeugel aan de muur te zitten. Deze leidingen zijn er niet op gemaakt om het gewicht van dat vat te dragen. Dus zorg dat dat meteen goed geregeld wordt voor je nieuwe vat ;)
Die beugel zit er wel, die zie je alleen niet. (y)

Er zit er zo eentje achter.

[ Voor 21% gewijzigd door Maasluip op 30-08-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Okee, dat expansievat zat dus helemaal vol :X
En het nieuwe is net een andere maat, die zilveren ring die in de beugel moet zit net een centimeter te laag, dus de ophangbeugel moet ik ook verplaatsen. Nou ja, het houdt je bezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1