Draagkracht balken tbv vliering

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Jansen 1
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-04-2024
Goedeavond,

Ik ben van plan om een vliering te maken op zolder. En nu is mijn vraag hoeveel kunnen mijn draag balken hebben?

Ik wil namelijk gaan overbruggen zodat ik hetzelfde als op de foto krijg

Ik hoor graag van iemand die er verstand van heeft

Met vriendelijke groet,

Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Jansen 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndX2PRyPFCfsdwDHWNdOyE3mMUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3H8bVhGBSDlhgwEO1ldWsta7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMwmsXtBCMgWUmKKpYRWHPS6hR0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XQz79Cyj9FNehcshDPbaZWLn.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-05 15:39
Wat ga je erop leggen? De vlieringbalken hebben een hoogte nodig van 1/20e van de overspanning. Dus 2 meter overspanning geeft 10cm hoogte. Gebruik daarvoor de digitale balkenschuif.

De gordingen (dat zijn de balken waar je kap op rust) zijn bedacht op een dak, niet een vliering. Maar in de regel kan je prima wat kwijt erop, alleen niet je collectie haltergewichten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 14:37
Het dak wordt an sich eigenlijk alleen maar sterker van deze constructie. Als je het daarna maar niet vollaadt met zware spullen en balken elke 60cm max monteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Jansen 1
Goedenavond,

De balken liggen ongeveer 160cm uit elkaar op het dak en zijn ongeveer 7cm dik. Als ik daar op ga overbruggen dat ik er balken op leg van links naar rechts hoeveel gewicht kan ik er dan op kwijt

Ik hoor graag van iemand

Met vriendelijke groet,

Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:56
Het hangt ook sterk af van hoe je de nieuwe liggers vast gaat maken. Als je ze er los op legt gaat de belasting op je liggers de gordingen opzij willen drukken en dat is een belasting waar ze niet op berekend zijn. Een klein schroefje hier en daar is niet afdoende!

Alleen als je een degelijke verbinding met je gordingen maakt wordt het als geheel sterker.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-05 15:39
Wat wil je erop kwijt? De tussenliggers sowieso op 60-61 cm hart op hart leggen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Jansen 1
Goedenavond Guido66,

Wat voor constructie zou jij maken om het sterk te maken?

Er komen voornamelijk dozen op te liggen en een paar dozen met spullen

Met vriendelijke groet,

Sander
Pagina: 1