Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlPirata
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-05 23:16
Sinds 2017 in het bezit van een sony a6000 camera. Deze intussen aangevuld met een set lenzen en daar tijdens vakanties vele mooie foto's mee geschoten. Zeker in Madagaskar veel mooie Maki's en landschappen op de foto gezet. Dit is dan ook precies waar het mis gaat in de keuze maken voor een nieuwe camera. Waar ik hem het meest voor gebruik is allround vakantie, maar ik wil ook graag een goede telezoom voor dieren / vogels.

Wat is je budget?
Natuurlijk is dit afhankelijk van een overstap naar ander systeem, dan is er meer geld nodig, maar misschien ook iets meer beschikbaar door verkoop huidige lenzen. Aanvullend zo'n 2000 tot 2500 euro, maar niet alles hoeft in 1 keer gekocht te worden.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Mirrorless met aanvullende lenzen. Geen extra's op dit moment.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Zoals gezegd zal het vooral vakantie fotografie zijn, maar mijn vriendin houd nogal van vogel spotten en ik vind het dan leuk om hier mooie plaatjes van te schieten.

Wil je foto's maken of filmen?
Hoewel ik vast wel eens een filmpje zal maken heb ik hier geen eisen voor. Het gaat om foto's

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Sony a6000
Sony kitlens 16-55 (apsc)
Sony 18-105 f4 (apsc)
Sony FE 70-300mm F/4.5-5.6G OSS (fullframe)
Sigma 30mm f1.4 (apsc)

Heb je verder nog specifieke eisen?
Eisen ... wensen:
Met de a6000 merk ik dat ik snel moeite heb bij minder licht (schemer) om mooie scherpe foto's te schieten. Zeker focus is dan langzaam en vaak mis. Misschien dat fullframe hierbij gaat helpen en ook zou IBIS hierbij positief kunnen bijdragen.
Gezien de wens om ook vogels vast te leggen lijkt mij een hoge(re) fps en langzame time-out prettig.
Dual-SD kaart slot... het zijn dan wel geen trouwerijen, maar de vakantie foto's verliezen is ook erg zonde.

Mijn vraag
Wat raden jullie mij aan? Een overstap naar FF Sony of overstap naar een ander eco systeem.
Aantal weken geleden bij Kamera express geweest en gesproken over upgrade naar a6600 met als lens de tamron 150-500. Echter gezien de recente berichten twijfel ik of het investeren in een aps-c sony verstandig is.

De andere opties die ik overweeg:
Sony fullframe
SONY A7 MARK IV + SEL 28-70MM F/3.5-5.6 (3000e boven budget)

SONY A7 MARK III + 24-70MM F/4.0 (2300e, binnen budget)

Bij deze beide opties heb ik met de 70-300mm nog geen echte telelens voor wildlife. Wel leveren de apsc lenzen misschien 2e hands nog iets op). Hier moet dan de tamron of sigma bij komen.

Andere merken
FUJIFILM X-T4 ZWART + XF 16-55MM (2700e, waarschijnlijk met verkoop sony spul ruim binnen budget. van geld wat over blijft deel telezoom)

CANON EOS R7 + RF 24-105 F/4L IS USM (3000e, net binnen budget, maar zeker geen ruimte voor extreem dure native canon lens (geen third party)

CANON RP ... zelfde probleem body goedkoper, maar telelens niet te koop

NIKON Z5 + NIKKOR Z 24-70MM F/4.0 S (2200, dit geeft wat ruimte voor telelens hoewel beschikbaarheid daarvan er nu niet is.

Ik heb weinig merk voorkeuren. Prima met sony geschoten en fujifilm spreekt me esthetisch wel aan, maar ben vooral benieuwd naar jullie mening. Als dat is een paar maanden wachten.... is dat zeker een optie.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:03
Ik ben van mening dat voor vakantiefoto's e.d. FF absoluut niet nodig is (al denken veel hobbyfotografen daar anders over). Met een betere APS-C body en die 150-500 lens moet je in principe alles kunnen wat je wilt. Een FF body gaat je slechts beperkt helpen in de situaties waar je nu problemen hebt, binnen een gegeven budget houd je minder geld over voor lenzen en je levert de 1,5 cropfactor in die bij het fotograferen van vogels erg prettig is.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
De vraag is denk ik ook echt de vraag of je echt ontevreden bent met Sony en hun APS-C lineup. Als je op zich best blij ben met je A6000 en een stapje omhoog wil kun je altijd kijken naar de A6600.
Hun zit echter maar 1 kaartslot in en geen 2. Een A7C om maar een zijstraat te noemen heeft er bijvoorbeeld ook maar 1. Je zou dus gelijk bij een grotere camera uitkomen als je echt het tweede slot wil.
Ik zou ziezo even in het tweedehands segment kijken; een A7III hoeft tweedehands niet zo heel veel meer te kosten en dat is wel een grote upgrade voor je. Met 1 a 2 lenzen er bij maak je dan ook een mooie upgrade.

Een overstap naar een ander systeem zoals Fuji kan natuurlijk ook, maar dan zit je wel echt met een grotere switch die financieel heel onvoordelig zou kunnen zijn.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlPirata
klaaas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:56:
Ik ben van mening dat voor vakantiefoto's e.d. FF absoluut niet nodig is (al denken veel hobbyfotografen daar anders over). Met een betere APS-C body en die 150-500 lens moet je in principe alles kunnen wat je wilt. Een FF body gaat je slechts beperkt helpen in de situaties waar je nu problemen hebt, binnen een gegeven budget houd je minder geld over voor lenzen en je levert de 1,5 cropfactor in die bij het fotograferen van vogels erg prettig is.
Klaaas ik volg wat je zegt, maar raad je dan aan om te kijken naar de a6600. En is het verschil in grote tussen A6600 en a7iii nou zo extreem?
zzzzz schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:19:
De vraag is denk ik ook echt de vraag of je echt ontevreden bent met Sony en hun APS-C lineup. Als je op zich best blij ben met je A6000 en een stapje omhoog wil kun je altijd kijken naar de A6600.
Hun zit echter maar 1 kaartslot in en geen 2. Een A7C om maar een zijstraat te noemen heeft er bijvoorbeeld ook maar 1. Je zou dus gelijk bij een grotere camera uitkomen als je echt het tweede slot wil.
Ik zou ziezo even in het tweedehands segment kijken; een A7III hoeft tweedehands niet zo heel veel meer te kosten en dat is wel een grote upgrade voor je. Met 1 a 2 lenzen er bij maak je dan ook een mooie upgrade.

Een overstap naar een ander systeem zoals Fuji kan natuurlijk ook, maar dan zit je wel echt met een grotere switch die financieel heel onvoordelig zou kunnen zijn.
zzzz je hebt gelijk dat ik niet ontevreden ben over de a6000 en qua line up zou de a6600 best een mooie stap zijn. Echter gaat het hier om een prijzige camera die al weer even op de markt is.
Ik sta zeker open voor tweedehands, maar liefst wel vertrouwd bij een winkel oid. Bij Kamera Express is de combi (A7iii + 24-70) nieuw nu 2300 euro (aanbieding). De camera lijkt nergens beschikbaar 2ehands, maar lijkt al snel minimaal 1500 te moeten kosten en de lens 500. Verschil is dan maar 300 euro.

Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die juist wel de overstap aanraden en waarom dan. Op internet zie je veel reviews waarbij mensen aangeven juist over te stappen naar Fuji

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
IlPirata schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:29:
Ik sta zeker open voor tweedehands, maar liefst wel vertrouwd bij een winkel oid.
Mijn A7RIV komt hier van daan: https://www.camera-tweedehands.nl/sony/sony-cameras/
Die interactie is toen heel prettig verlopen, de service was uitstekend en ik kon een mooie prijs betalen.

Je kunt daar een A7RII voor 1099 halen of een A7III voor 1699 (misschien een minder goede prijs, Marktplaats is hier veel voordeliger). Ze hebben ook diverse lenzen beschikbaar als je echt van een winkel wil kopen. Mix en match :)

[ Voor 23% gewijzigd door zzzzz op 30-08-2022 11:45 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
IlPirata schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

Klaaas ik volg wat je zegt, maar raad je dan aan om te kijken naar de a6600. En is het verschil in grote tussen A6600 en a7iii nou zo extreem?
Het lastige van Sony is dat hun APS-C lijn niet zo uitgebreid en up-to-date is als hun FF lijn. Of als b.v. de toestellen van Fuji. De A6600 is m.i. een prima camera, maar die 24MP sensor is niet echt wereldschokkend veel beter dan die van je A6000. Ik kan me wel voorstellen dat je wat dat betreft kijkt naar wat anders. Maar de stabilisatie, betere body en zeker de AF (nieuwer / beter dan de A7III) zijn echt wel een stap vooruit. Omdat echt iets anders m.i. wel kostbaar wordt voor wat je ermee doet, zou ik een A6600 serieus overwegen.

Het verschil in grootte tussen een A6600 en een A7II is niet wereldschokkend, zeker niet als je er een 150-500 op zet ;) . Neem je ook de lenzen mee dan loopt het verschil natuurlijk wel snel op. APS-C lenzen zijn echt wel kleiner en lichter dan vergelijkbare FF lenzen. In hoeverre dat een probleem is zal voor iedereen verschillend zijn. Overigens vind ik persoonlijk dat de grotere maat van een A7III niet alleen nadelen heeft. De ergonomie is nog steeds niet super, maar wel een stuk beter dan die van de APS-C modellen.

Maar goed, belangrijkste punt van mijn reactie was vooral dat je, voor wat je met je gear wilt doen niet persé hoeft over te stappen naar FF. FF is leuk, maar voor de hobby zelden noodzakelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door klaaas op 31-08-2022 11:04 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 12:56

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Voor vakantie-fotografie is FF eerder een handicap dan een pro.

300mm op FF is niet zo heel lang inderdaad maar wat zijn je opties als je een A7 hebt? De 100-400 is super lens maar ook 2800 euro. De 200-600mm Sony is ook prima en betaalbaarder. Maar een zwaar lel van een ding. Ga je die meenemen op je vakantie trips? De echte teletoeters van Sigma en Tamron zijn ook behoorlijk aan het gewicht. De Sigma 100-400mm zou nog kunnen met die vind ik minder snappy (heb alleen ervaring op oudere A7 bodies met dat ding).

Fuji is erg aanlokkelijk (alleen vind ik de bodies persoonlijk te klein). Uitstekende sensor en dedicated lenzen voor APS-C. Zij hebben ook een uitstekende 100-400 die stuk minder duur is dan de Sony en dan heb je meteen een bereik van 600mm.

Canon is ook leuk. De R7 is mooie camera zij het met een iets verouderde sensor, wat je vooral merkt als je electronisch shutter gebruikt. Rolling shutter is vrij extreem. Maar verder wel mooi pakket en met adapter kun je EF lenzen erop schroeven. Zo is bv de 400mm F5.6 best leuk als wildlife lens. Goedkoop en scherp.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:56

timovd

Voorsprong door techniek

Als je vogels wil fotograferen, gebruik je dan de zoomlens? Dan heeft een APS-C veel voordelen.
Vooral foto's en geen video? Dan neem ik aan dat je geen behoefte hebt aan een volledig kantelbaar scherm zoals op de A7C en A7-4?
Met je huidige objectieven lijkt mij een A6600 een mooie stap.

Als je moeite hebt bij minder licht (schemer) om mooie scherpe foto's te schieten, zou ik eerder kijken naar een snellere lens dan naar een nieuwe body. Ik neem aan dat IBIS op een A6600 inmiddels is verbeterd t.o.v. een A6000, dus wellicht dat dat iets helpt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• IlPirata
Als je vogels wil fotograferen, gebruik je dan de zoomlens? Dan heeft een APS-C veel voordelen.
Vooral foto's en geen video? Dan neem ik aan dat je geen behoefte hebt aan een volledig kantelbaar scherm zoals op de A7C en A7-4?
Zoomlens, omdat ik nu niet anders heb en de telezooms stuk betaalbaarder zijn dan de teleprimes.
Kantelbaarscherm kan mij gestolen worden. Soms wel handig als je foto maakt waarbij camera op of bijna op de grond staat voor het effect en ik er niet achter kan gaan liggen. Maar daar werkte het tiltscherm van de a6000 goed genoeg voor.
Ik neem aan dat IBIS op een A6600 inmiddels is verbeterd t.o.v. een A6000, dus wellicht dat dat iets helpt.
Bij de A6000 was je afhankelijk van de lenzen, die dat overigens wel hebben. Volgens mij is de combinatie van scherm en lens beste.
Canon is ook leuk. De R7 is mooie camera zij het met een iets verouderde sensor, wat je vooral merkt als je electronisch shutter gebruikt. Rolling shutter is vrij extreem. Maar verder wel mooi pakket en met adapter kun je EF lenzen erop schroeven. Zo is bv de 400mm F5.6 best leuk als wildlife lens. Goedkoop en scherp.
Dat argument van oude sensor is ook precies wat mij beetje tegen houd bij de a6600. Sensor is zelfde als die op de a6300 uit 2016.
Maar goed, belangrijkste punt van mijn reactie was vooral dat je, voor wat je met je gear wilt doen niet persé hoeft over te stappen naar FF. FF is leuk, maar voor de hobby zelden noodzakelijk.
Tja voor 90% van de mensen zijn de vakanties foto's op mobiel ook beter dan ze met camera gaan maken... maar zoals paar maanden geleden in Peru met veel Condors vlak om me heen, wil ik gewoon scherpe mooie foto's maken. Die het liefst ook uit vergroot mooi zijn en daar schiet mij a6000 tekort en mijn telefoon al helemaal. Dus gaat mij ook niet om FF of APSC gaat mij om een camera waar ik weer wat jaren mee vooruit kan.

• klaaas
IlPirata schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:13:
[...]
Tja voor 90% van de mensen zijn de vakanties foto's op mobiel ook beter dan ze met camera gaan maken... maar zoals paar maanden geleden in Peru met veel Condors vlak om me heen, wil ik gewoon scherpe mooie foto's maken. Die het liefst ook uit vergroot mooi zijn en daar schiet mij a6000 tekort en mijn telefoon al helemaal. Dus gaat mij ook niet om FF of APSC gaat mij om een camera waar ik weer wat jaren mee vooruit kan.
Condors in Peru dus. Wat ging er precies mis met de A6000 in dat geval? En ben je van plan voor dat soort situaties een 150-500 lens oid mee te slepen?

Hij wil.

• IlPirata
Condors in Peru dus. Wat ging er precies mis met de A6000 in dat geval? En ben je van plan voor dat soort situaties een 150-500 lens oid mee te slepen?
Nee had onwijs geluk daarmee, ze waren soms op paar meter afstand. De 70-300 was in dit geval helemaal prima. Probleem was de snelheid van focussen en volle buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
IlPirata schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:57:
[...]

Nee had onwijs geluk daarmee, ze waren soms op paar meter afstand. De 70-300 was in dit geval helemaal prima. Probleem was de snelheid van focussen en volle buffer.
Er zijn zeker camera's die het qua buffer en AF beter doen dan een A6000, maar vergeet ook niet dat vliegende vogels fotograferen echt wel een aparte tak van sport is waarvoor je aardig wat skills nodig hebt. Als je dat normaal gesproken niet of weinig doet gaat zelfs de beste camera dat gebrek aan skills niet compenseren.

Dat gezegd hebbend zijn een A6600 en A7III voor zowel AF als buffer een stuk beter dan de A6000, waarbij de A6600 voor beide weer de betere van de 2 is. Wil je AF en buffer op het niveau van de A6600, maar dan in FF dan kom je bij Sony op de A7IV of beter. En je hebt zelf al geconstateerd dat dat eigenlijk niet in je budget past. Bij andere merken loop je al snel aan tegen de beperkte beschikbaarheid van telelenzen (en de bijbehorende prijskaartjes).

[ Voor 12% gewijzigd door klaaas op 02-09-2022 10:42 ]

Hij wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IlPirata
Allen bedankt voor helpen bij het bepalen van de keuze. Gisteren de a6600 gekocht en denk dat het de goede camera voor mij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:56

timovd

Voorsprong door techniek

Gefeliciteerd! Ik ben benieuwd of dit de beperkingen van de voorganger oplost.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 23:36

Steef

GoT's Most Eaten

Ik kan me vinden in de beperkte low-light prestaties op Sony APS-C, ik ben heel benieuwd naar je bevindingen met je nieuwe a6600 :)

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Pagina: 1