ISRA punt vinden in meterkast en andere kabels identificeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-04 21:11
Hallo beste medetweakers,

Recentelijk heb ik mijn eerste huis gekocht, een hoekwoning uit het jaar 1969.
Ik ben handig, maar heb geen ervaring met kabels etc.
Mijn vraag gaat over het vinden van bepaalde kabels en het beter begrijpen van mijn meterkast.

Situatie:
Ik zit momenteel bij Ziggo en de hoofdaansluiting van Ziggo komt binnen in de hoek van de woonkamer (mega onhandig, maar veel verander ik er niet aan). KPN heeft recentelijk oranje glasvezel in de voortuin gelegd en het is de bedoeling dat ze dit in maart 2023 in de meterkast gaan plaatsen.
Dit is fijn, omdat ik dan het modem van Ziggo achter de bank kan weghalen, echter moet ik dan wel de kabels weer doortrekken maar dat is een probleem voor de volgende keer.

Momenteel heb ik een wandcontactdoos in de woonkamer bij de TV waar PTT op staat (dit is volgens mij het ISRA-punt). Ik heb deze gisteren opengeschroefd en zag de ISRA kabel erin zitten.
Nu vroeg ik mij af waar deze kabel naartoe gaat omdat ik het idee heb om deze wandcontactdoos als een leiding te gebruiken om een internetkabel via de meterkast naar de woonkamer te krijgen.

Ik ben in de kruipruimte geweest en volgens mij komt deze grijze kabel uit het zand omhoog en gaat het richting de meterkast en dan omhoog. Echter kan ik in de meterkast geen ISRA/ptt aansluitpunt vinden.
Ik dacht ook altijd dat deze telefoonlijn blauw was en niet grijs...
Ik heb wat foto's genomen om een beter beeld erbij te schetsen.

Het zou heel fijn zijn als iemand mij zou kunnen uitleggen welke kabel nou wat is, dan kan ik het labelen voor in de toekomst.

Deze foto's hierboven zijn de wandcontactdoos opengeschroefd in de woonkamer waar ik probeer een duidelijke foto te nemen van de kabel die erin zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Soy70T-N46P22GyibLZDFxg47E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7P8l7FH4VfEbkgaaAyxa5uW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvRFMzMYYe345Mmgtgb_1Zobwss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CUZAWSiNLGwE2hCzYFQcITd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/634VtDBdRXs0pliKUW1pHlkk6nI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbIzUQcQWnG5U07g5NS4Fjcl.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder volgt een foto van de kruipruimte met verschillende kabels, ik vraag mij af welke kabel nou precies welke functie heeft. Zo zie ik bijvoorbeeld een dikke gele kabel, een zwarte kabel en een grijze kabel (van deze grijze denk ik dus dat het de kabel is die in de wandcontactdoos zit in de woonkamer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jU_FZZtn2hkMskHyLdXum59mKq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fa9a61UlXtaQBBbm53w6yWeW.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast vroeg ik mij af of iemand weet wat deze grote zwarte kast voor functie heeft in de meterkast, hierin lopen ook twee dunne draden, rood en zwart (bij de opening met ducttape), loopt de ISRA kabel misschien hierheen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKlO3UX8tfyVgswDZ1HD50SGli0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rEjQmdVPSD5WIYMut3ZVv8Wn.jpg?f=fotoalbum_large

Het zou fijn zijn als mensen met meer ervaring en kennis op dit gebied mij kunnen helpen hiermee, ik zit vol vragen en niemand in mijn kring kan mij hiermee helpen..

Alvast bedankt! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Tempestus op 30-08-2022 09:15 . Reden: Fout met spatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-04 15:56

R-B

Blokkert

ISRA punt hoeft niet perse binnen te komen in je meterkast, net als je ziggo (kabel) aansluiting komt deze bij jou (wellicht) binnen in je woonkamer. Superonhandig, maar wel een feit in sommige huizen.

Die "zwarte" kast zal zeker geen ISRA kabel hebben, waar die overige draden voor zijn durf ik niet zo te zeggen. Die zwarte kasten zijn vaak je binnenkomende kabel vanuit "buiten", vervolgens een energiemeter en dan je groepenkast. Maar dat is met deze ingezoomde foto slecht te beoordelen.

Die dikke "gele" is waarschijnlijk je gas toevoer.
grijze kan ook zomaar een losse kabel van een groep zijn, maar zonder die echt te volgen weet je niet zeker.

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Het loont wel om buiten in je voortuin op zoek te gaan (voorzichtig) met een schep om de coax én isra kabel op te zoeken. Regelmatig meegemaakt dat de kabel(s) in de hoek in de woonkamer binnenkomen, voor het raam langs lopen, en met de rest van de leidingen onder het pad vanaf de voordeur naar de straat gaan (dus genoeg lengte om in de meterkast in te voeren)

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:43

Vliegvlug

Flight Simple

@Tempestus Om er achter te komen waar je kabels naar toe gaan en welke welke is zal er toch niets anders op zitten dan in de kruipruimte de kabels te gaan volgen. Misschien een vervelend klusje naar dan weet je het wel.
Voor een indicatie hoe de kabels buiten je huis lopen kan je een KLIC melding doen, kost je €13,50.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-04 16:12
De eerste foto, dat is jouw isra.
Waarschijnlijk huis uit de jaren 60-90 en dan is dit normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-04 23:34
Tempestus schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:14:
Hallo beste medetweakers,

Momenteel heb ik een wandcontactdoos in de woonkamer bij de TV waar PTT op staat (dit is volgens mij het ISRA-punt). Ik heb deze gisteren opengeschroefd en zag de ISRA kabel erin zitten.
Nu vroeg ik mij af waar deze kabel naartoe gaat omdat ik het idee heb om deze wandcontactdoos als een leiding te gebruiken om een internetkabel via de meterkast naar de woonkamer te krijgen.

[Afbeelding]

Alvast bedankt! ;)
Dat is inderdaad je IS/RA-punt, de kabel gaat naar de Kabelverdeler (KVD) in je wijk :). Hij komt dus niet binnen in je meterkast oid.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-04 23:55
Mocht je van Ziggo de aansluiting verplaatst willen hebben dan is dat tegenwoordig stuk goedkoper. Het scheelt ook als je zelf eventueel alsvast een sleuf graaft of gaten boort. :)

https://www.hoofdaansluiting.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
dewiss1993 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:37:
Mocht je van Ziggo de aansluiting verplaatst willen hebben dan is dat tegenwoordig stuk goedkoper. Het scheelt ook als je zelf eventueel alsvast een sleuf graaft of gaten boort. :)

https://www.hoofdaansluiting.nl/
Dat valt reuze mee inderdaad, eerst kijken of het me lukt de loze leidingen te gebruiken naar de kantoor en een internetkabel te trekken naar de woonkamer, misschien ga ik het dan wel doen en dan is het een kwestie van elk jaar overstappen en dan heb ik het geld voor de verplaatsing zo weer terugverdiend!

Denk dat ik achteraf de glasvezel gewoon op hetzelfde ziggo punt moest binnen laten komen, maar dan moest de hele tuin open...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
Bedankt iedereen voor jullie hulp!

Klote zeg, ik wilde die ISRA kabel eruit halen en daarmee de internetkabel van het glasvezel modem naar de woonkamer trekken, helaas pindakaas...

Weer een uitzoekwerk aangezien ik alleen maar in de kruipruimte kan bij de hal en keuken.
De kruipruimte onder de woonkamer zit een aparte luik in, in de woonkamer vloer, onder kurkenvloer en daarboven een houten vloer.... kom ik dus nooit bij, denk dat via die kruipruimte dus ook de ISRA kabel loopt, naar de Wandcontactdoos op mijn foto....

Janken dit maarja konden ze in 1969 ook niet weten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:41
Je hebt het oude stap58 netwerk (zwart) die grijze lijkt me 230 Volt. Die gele is geen kabel maar de gasbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 06:50
Even wat anders, je vind de ziggo aansluiting nu op een rot plek zitten..

Bij mij zat de ziggo aansluiting ook aan de zijkant van het huis in de woonkamer. Toen ik de boel aan het verbouwen was heb ik hem daar naar buiten getrokken en zelf om gelegd naar de meterkast. Hij lag ook maar 20 cm diep ingegraven dus dat was vrij makkelijk te doen.

Een coaz en koper aop kan je nog makkelijk zelf verplaatsen maar een glasvezel wordt weer lastig.

Een paar jaar later ben ik over gegaan naar kpn, deze zat al in de buurt van de meterkast dus heb ik die kabel ook verplaatst naar de meterkast en bij het afsluiten van het abonnement er een gratis monteur bij gevraagd. Die heeft toen weer een mooie aop puntje gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:40
Wat je kan proberen in je kruipruimte is een kruipgat onder de fundering door te graven, zo kan je toch nog onder je woonkamer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
ybos schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:01:
Wat je kan proberen in je kruipruimte is een kruipgat onder de fundering door te graven, zo kan je toch nog onder je woonkamer komen.
Ja dit is een idee, geen idee hoe diep die muur tussen de kruipruimte onder de woonkamer is...
Er is ook een stukje waarbij de stenen niet aan elkaar zitten voor kabels of pijpleidingen, maar om dat nou kapot te slaan is ook niet handig...

Het is niet heel chill daaronder, dus om dan ook nog zand weg te scheppen en dan vervolgens in een pik donkere kruipruimte onder de woonkamer waarbij al ruim 30 misschien 40 of zelfs 50 jaar niemand is geweest lijkt me ook geen pretje, wie weet wat ik daar aantref haha...

Misschien toch even een keer een vriend of twee vragen en dan eraan beginnen.
Ligt ook zoveel troep/afval in de kruipruimte, oud plastic, gebroken steen van wc verbouwing, oude stukken plastic. wat een rotzooi haha 8)7 8)7
Pagina: 1