Nieuwe workstation; Refurbished of zelfbouw? Of Apple?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djap101
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-10-2024
Hallo iedereen,

Mijn huidige workstation; een HPZ640 uit 2017 is aan vervanging toe.

Ik werk als filmmaker en beeldtechnicus en heb een Davinci Resolve workflow, daarnaast gebruik ik Affinity Photo/Designer.
Het materiaal waar ik mee werk, bestaat uit .R3D materiaal in 5K en 6K resolutie en edit in een 4K tijdlijn voor oplevering.
Daarnaast schiet ik met een drone die in 5.4K 10 bit H.265 bestanden bakt.

Huidig systeem
HPZ640
2x 2630V4 2.20GHz
64GB DDR 4 ECC 2133
Asus Turbo RTX2070
HPZ Turbo Drive Quad Pro met 2x M.2 in Raid 0 voor project cache.
Decklink Mini monitor 4K
HP Thunderbolt 2 AIC
G-technology Shuttle-XL 24TB TB2

Ik merk de laatste tijd dat het systeem niet soepel meer werkt en ik denk dat de jaren gaan tellen, ook al is het systeem echt zo solide als een huis en heb ik er nooit echt problemen mee.

Dat maakt ook dat ik er erg naar neig om weer te investeren in een systeem van HP, namelijk de HPZ8.

Maar als ik een beetje een potent systeem wil hebben, zit je zo aan de 7000 euro en dat wil ik er niet aan uitgeven. Maar ik hou er wel rekening mee dat ik rond de 5000 uit ga komen.

Nu ben ik al een poosje klant bij een reseller die refurbished HP workstation aanbiedt, zo ook de HPZ8, en zag deze voorbijkomen.

https://www.maascomputers...d/win_10_pro_nl-standaard

Dit vind ik op zich best een goede deal, want ik kan deze more-or-less als barebone kopen en mijn huidige gpu (of een 3090) er in zetten, de turbo drive quad pro overnemen van de Z640 en deze volknallen met 4x 980pro in Raid 0 voor de projecten die op de tijdlijn staan. ik moet er dan enkel nog een Thunderbolt 3 AIC bij kopen en ik kan in theorie los. TB2 naar TB3 dongle heb ik.

Alleen dit is de crux, waar ik echt een extra paar ogen/ervaringen kan gebruiken; Als ik die refurbished workstation koop, koop ik wel hardware met cpu's die eind 2016 geïntroduceerd zijn en de echte leeftijd van de andere hardware weet ik niet, ook al heb ik 36 maanden garantie. Ben ook niet perse bang dat die unit minder betrouwbaar zal zijn, maar ik ben bang dat die Xeon's ook niet snel genoeg zijn en dat ik dan toch naar een andere oplossing moet zoeken. Het systeem moet wel weer een jaar of 5 mee kunnen zonder al te veel sores, en gewoon een 4K tijdlijn in 24/25fps realtime kunnen afspelen.

De andere mogelijkheid is dus zelfbouw. Ik heb een mandje gemaakt bij Alternate en daar even een screenshot van gemaakt en bijgevoegd. Negeer die 6x 14TB even alsjeblieft, ik was aan het kijken of ik in het systeem ook een interne RAID5/6 kan stoppen voor archief en wisselbestand. Ik hermonteer regelmatig projecten voor socials van opdrachtgevers en ik krijg een beetje een punthoofd van externe HDD's en die 24TB begint ook vol te raken. 8)7 Dat wordt dus denk ik een Qnap via 10G of thunderbolt, maar is voor een later stadium. :)

Zou dit zelfbouw systeem iets zijn waar ik voldoende kracht heb om flinke tijdlijnen aan te kunnen? Ik heb al een poosje zelf niets meer gebouwd En heb ik de mogelijkheid om op een dergelijk moederbord een hardware raid 0 te maken van de m.2 ssd's, want mijn projecten zijn vaak meer dan 2TB en heb meerdere projecten tegelijkertijd. en ik hink nog op 2 gedachten qua gpu; of de 2070 houden, of naar een 3090 overstappen, vanwege het werkgeheugen. Hoe meer hoe beter in Resolve lijkt het op.

En dan het laatste; Wellicht vloeken in de kerk, maar de Mac Studio met M1/2/Max/Turbo/Ultra, lijkt me ook een optie. Al weet ik dan wel dat ik echt een NAS op 10g/Thunderbolt moet hebben, want extra interne opslag in een mac kopen, is wel heel erg prijzig. |:(
Daarnaast kan ik niet echt vinden hoe die SoC met RAW materiaal omgaat.
Ik weet dat de mac interne prores decoders en encoders heeft en zal zeker van de encoders gebruik gaan maken voor oplevering van content, maar ik zie dus nergens goede benchmarks van hoe RED materiaal werkt in die nieuwe Mac's.

De extreem superlative reviews op YouTube bieden ook niet echt uitkomst, van zoveel enthousiasme voor een product word ik altijd achterdochtig :P

Dus stel dat ik voor mac zou gaan, welke zou ik dan moeten aanschaffen om goed mijn werk te kunnen doen?

Lang verhaal, maar wellicht dat iemand met me mee kan/wil denken.

Hartelijke groet,
Jasper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPtWR_RhwWDXX7Ls67zy3Mu1jBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q83vOyKwud1oMQ15AHa65w5Z.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joost00719
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-07 14:53
Als je voor refurbished gaat, ga dan voor een partij die goede garantie en service levert zodra het apparaat stopt met werken zodat je de dag erna weer door kunt; zeker voor professioneel gebruik.

Qua zelf bouw kan ik dat in dit geval alleen aanraden als je ook verstand hebt zodra het systeem ineens na 3 maanden stopt met werken, gezien geen pc geen inkomen en/of geïrriteerde klanten betekent in jouw geval.

Je 2070 zal ik wel echt upgraden naar een 3080 of 3090. Maar wellicht is het ook interessant om nog een paar maanden door te gaan met de 2070 en later te upgraden. Nvidia blijft namelijk nog een tijdje 30xx kaarten verkopen, ook na de release van de 40xx kaarten. Je kunt dan dus kiezen voor een 4080/90, óf een goedkopere 3080/90.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-07 17:19
Lijkt me niet nodig om 1500 euro aan moederbord en RAM te spenderen.
Die voeding is overkill qua prijskaartje.
Neem je geen storage mee uit je oude workstation?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-12900K Boxed€ 669,-€ 669,-
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3090 Ti Gaming X TRIO 24G€ 1.499,-€ 1.499,-
5Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 296,-€ 1.480,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 181,26€ 181,26
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 94,90€ 94,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 229,04€ 229,04
1VoedingenCorsair RM1000x (2021) Zwart€ 169,90€ 169,90
4Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 2TB€ 239,90€ 959,60
Totaal€ 5.481,70

Ik ben van 14TB x 6 naar 18TB x 5 gegaan. Als je raid 5 wil gaan draaien is terug naar 14x6 (of 18x6) wellicht handiger ivm totale capaciteit van de array. Deze schijven staan algemeen goed bekend voor NAS gebruik en mass storage. Ik neem aan dat dat ook hun job gaat zijn bij jou, gezien de 4 SSD's.

Goedkoper moederbord waar alle verdere hardware uit de lijst op past.

DDR4 RAM, want prijs, simpelweg en het moederbord is DDR4 compatible.

Bruine D15 want goedkoper en de kast is toch dicht

Goedkopere voeding die ruimschoots aan de wensen voldoet.

Ik heb windows er even buiten gelaten. Je kunt mogelijk de licentie van je oude workstation hergebruiken als je die decommissioned.

[ Voor 10% gewijzigd door youridv1 op 30-08-2022 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joost00719
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-07 14:53
Om 1 ding toe te voegen op @youridv1, vergeet niet om fans te kopen. Die standaard in de kast zitten zijn denk ik niet genoeg (in aantal).
Daarnaast zijn aftermarket fans vaak beter in kwaliteit & geluidsproductie zolang je niet de goedkoopste neemt.
Persoonlijk raad ik Noctua aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
@Djap101 Bedenk dat 128GB DDR5 enkel in een 4x2R samenstelling kan en de maximale snelheid officieel slechts 3600MT/s is met een trage latency. Daarom is 128GB DDR4 RAM momenteel sneller en goedkoper dan 128GB DDR5 RAM.

4x 980 Pro in RAID 0 is vaak iets trager dan een 980 Pro los. YouTube: Z690 Raid Setup Guide De enige reden om het te doen is het verkrijgen van één enkele volume.
Je zou de HPZ Turbo Drive Quad Pro kunnen gebruiken, maar ik betwijfel of die wel PCIe 4.0 is. Daarnaast kost zo’n kaart veel bandbreedte van de PCH. Direct op de CPU is geen optie aangezien die lanes gebruikt worden door de videokaart.

Verder, de Define 7 met additionele koeling is een prima kast voor een 5950x + RTX3080. Voor een 12900k + RTX3090Ti zou ik uitwijken naar een kast met airflow:
pricewatch: Fractal Design Meshify 2

Moederbord van @youridv1 is een prima keuze. Heeft wel 1 van de 4 M.2 sloten PCIe 3.0 dus liever geen raid array van 4 maken op het moederbord. Tevens heb je nog de PCIe Thunderbolt kaart nodig voor TB4 (40Gbps) verbindingen. Is bij MSI verkrijgbaar en bij sommige webwinkels, maar nog niet in NL. EAN is 4719072879167.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@joost00719 Goede suggestie. Ik vermoed dat het prima in orde komt met de fans van de Define 7. Het zijn er 3 en ze zijn allemaal 140mm. De Define 7 staat positief bekend om zijn koelprestaties. Een meshify zal dit beter doen, maar maakt mogelijk ook iets meer geluid.
Dat wordt deels gecompenseerd omdat geluid temperatuur afhankelijk is met fancurves, maar ik vermoed niet volledig. Veel zal het niet uitmaken.

Desalniettemin zou je 3 NF-A14's kunnen monteren ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
youridv1 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:03:
@joost00719 Goede suggestie. Ik vermoed dat het prima in orde komt met de fans van de Define 7. Het zijn er 3 en ze zijn allemaal 140mm. De Define 7 staat positief bekend om zijn koelprestaties. Een meshify zal dit beter doen, maar maakt mogelijk ook iets meer geluid.
De Define 7 staat bekend vanwege de goede low noise prestaties. De koeling is enkel redelijk als de deur altijd open staat. Zonder stoffilter wordt het pas een echt goede kast, maar dat doet natuurlijk niemand. Ik vind het geen ideale kast voor 500W aan hitte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YnJ3fxr1SZXqilsgw1ELpnyDvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xfxL8tycn4CnpuuSLex9248.jpg?f=fotoalbum_large
Gamers Nexus: Fractal Define 7 Case Review: High Build Quality & Thermal Challenges

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Persoonlijk zou ik met die metingen nog steeds voor de define 7 gaan en dan de deur open zetten tijdens een dikke render/export

Gedurende die periode kun je toch niet actief interacteren met je pc door de zware belasting, dus dan mag hij wel even luider zijn.

Met de deur open presteert hij heel dicht op een Meshify S2 en met de deur dicht is hij dan lekker stil. Zou wat mij betreft ideaal zijn, maar dat is een mening

Of naja, voor mezelf zou ik een Define Mini kopen en de temperaturen voor lief nemen.

[ Voor 32% gewijzigd door youridv1 op 30-08-2022 15:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:22

Thomg

Aww yiss

... Waarom word de Torrent genegeerd? Deze is hiervoor bedoeld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:45
Waarom geen 4 tb NVME ssd? Ik zat met hetzelfde probleem (projecten van 2 tb+ etc, alleen Prores RAW ipv R3D files) en ben toen voor de 4 tb Firecuda gegaan (530? De Gen4 in ieder geval). Ik zou persoonlijk ook niet voor NVME raid gaan en ze gewoon los gebruiken.

Wat voor bitrates zijn je files?

De videokaart zou ik later upgraden zodra de 4000-serie uit is, of je moet met spoed extra VRAM hebben. Mijn 2080 Super heeft het ook extreem zwaar, dus upgraden is sowieso goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Zwennie op 30-08-2022 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Thomg schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:04:
... Waarom word de Torrent genegeerd? Deze is hiervoor bedoeld...
Oke, waar ga jij 5/6 3.5 Inch drives laten in een Torrent dan?

De torrent is een fancy pants RGB Gamer Youtuber kast. Totaal niet bedoeld voor workstations met veel storage aan boord

[ Voor 21% gewijzigd door youridv1 op 30-08-2022 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

youridv1 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:05:
[...]

Oke, waar ga jij 5/6 3.5 Inch drives laten in een Torrent dan?
Ik zou een NAS gebruiken.
TS oppert het al, maar ik zou gewoon knoop doorhakken en een compacte renderbak/pc doen en een losstaande NAS met RAID voor alle... koudere opslag.

Budget lijkt me hier prima voor beschikbaar?
2.5
pricewatch: QNAP TS-653D (4GB ram), zonder harde schijven
pricewatch: QNAP TS-932PX
10
pricewatch: Asustor AS6508T
pricewatch: QNAP TS-h973AX, 32GB ram, zonder harde schijven

Je kan ook pre-decked out varianten krijgen, maar hoeveelheid opslag is... karig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Kun je ook doen. Het zou mijn voorkeur niet hebben maar ik ben TS niet.

Ik vind mijn nasje prettig, maar voor NAS taken. Dat wil zeggen, andere dingen dan als storage voor mijn desktop dienen.

Die nasjes die je aankaart kosten namelijk 600 euro. Voor dat geld heb je dan niet het geluid van 6 HDD’s en potentieel een kleinere behuizing. Maar dat is het dan ook wel.

Dan koop ik liever meer RAM, nog meer storage of dat soort dingen van dat geld

[ Voor 86% gewijzigd door youridv1 op 30-08-2022 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
youridv1 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:01:
Persoonlijk zou ik met die metingen nog steeds voor de define 7 gaan en dan de deur open zetten tijdens een dikke render/export
Dan heb je niet alle metingen gezien. Davinci Resolve leunt tijdens renderen op de GPU en voor die kaart maakt het niet uit of de deur dicht of open is.

Afbeeldingslocatie: https://www.gamersnexus.net/images/media/2020/define-7/3_fractal-define-7-gpu_only.png

De CPU wordt voor zowel voor het editen, afspelen, realtime encoden/decoden zwaar gebruikt. Oftewel de deur moet altijd open.
Gedurende die periode kun je toch niet actief interacteren met je pc door de zware belasting, dus dan mag hij wel even luider zijn.

Met de deur open presteert hij heel dicht op een Meshify S2 en met de deur dicht is hij dan lekker stil. Zou wat mij betreft ideaal zijn, maar dat is een mening
Dan moet je eens GN’s Noise & Noise-Normalized Results lezen.

Noise levels for the Fractal Define 7 at a standardized measuring distance of 20” plotted 34.6 dBA with the door closed. To its credit, the door is actually doing something other than suffocating the CPU, because opening the door brings noise levels to 38.9 dBA. That said, that’s not really fair to say, because you could also run the fans significantly slower and achieve better-than-stock performance, which would be a net positive.

Oftewel een kast met airflow betekent dat fans minder hard hoeven draaien en dat kan positief zijn voor geluid.
Of naja, voor mezelf zou ik een Define Mini kopen en de temperaturen voor lief nemen.
Dan krijg je een systeem waarbij de fans maximaal draaien of ga je de Define Mini ook passief koelen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Die opmerking over de define mini gaat over mijn persoonlijke systeem. Niet degene in dit topic.

That said, dan neem je een meshify. Het is op de front panel na dezelfde kast so.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
De Torrent die @Thomg aangeeft is trouwens ook een goede keuze. De schijven gaan er waarschijnlijk toch niet in zoals TS vermeld in zijn OP
Djap101 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 00:46: Negeer die 6x 14TB even alsjeblieft, ik was aan het kijken of ik in het systeem ook een interne RAID5/6 kan stoppen voor archief en wisselbestand. Ik hermonteer regelmatig projecten voor socials van opdrachtgevers en ik krijg een beetje een punthoofd van externe HDD's en die 24TB begint ook vol te raken. 8)7 Dat wordt dus denk ik een Qnap via 10G of thunderbolt, maar is voor een later stadium. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Pfft ik kan echt niet lezen, maar waarom dan zo'n grote kast?

Dan kun je af met pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Compact Gray TG Light Tint (closed is minder goed leverbaar)

1ProcessorsIntel Core i9-12900K Boxed€ 679,-€ 679,-
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3090 Ti Gaming X TRIO 24G€ 1.499,-€ 1.499,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Gray TG Light Tint€ 131,75€ 131,75
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 229,04€ 229,04
1VoedingenCorsair RM1000x (2021) Zwart€ 169,90€ 169,90
4Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 2TB€ 229,-€ 916,-
Totaal€ 3.918,59

[ Voor 86% gewijzigd door youridv1 op 30-08-2022 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
youridv1 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:15:
Pfft ik kan echt niet lezen, maar waarom dan zo'n grote kast?
Hoe groter de kast, hoe lager de kast temperatuur en dat staat natuurlijk weer in relatie met het geluid en stroomverbruik. Daarom zitten video workstations vaak in grote kasten en zie je ook render stations in open mining racks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Ja maarja dan ben je aan het vertrouwen op de thermische massa van de lucht binnen de kast. Dan kun je beter gewoon goede fans monteren. Over de tijd van een render warm je de lucht binnen de kast makkelijk op
pricewatch: Noctua NF-A14 PWM Bruin, 140mm

Als je er daar 3 van monteert in een meshify wordt de lucht in je behuizing zo goed geventileerd dat het volume van de kast niet meer meetelt lijkt me
YouTube: Fractal Meshify 2 Compact Case Review: Shrunken ATX Case
In deze test van GN is de marge tussen de twee meshifies nihil met de standardized fans

[ Voor 45% gewijzigd door youridv1 op 30-08-2022 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
@youridv1 misschiend had ik dat nog moeten melden, maar in grotere kasten passen ook meer fans :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Ja nee kerel dat snap ik, maar jij gaat meer dan 7 casefans monteren? Los van dat dat qua value for money een gigantisch slecht idee is. Als je alle fansloten gaat populaten in een Meshify 2 ga je jezelf ook tegenwerken.

Als je voor 3 fans monteert en boven ook 3, dan gaat de lucht die door de bovenste front fan aangeleverd wordt direct door de bovenste fans de behuizing weer uit geblazen zonder te helpen met koeling.

Je zou eventueel voor 3 fans voor en 1 achter en 1 boven achterin kunnen gaan, maar als je verder gaat dan dat dan ga je luchtpaden creëeren die gewoonweg niet langs de hardware lopen

Ik bedoel dan koel je je front IO wel vet goed :) Maar of je daar geld aan uit wil geven

[ Voor 96% gewijzigd door youridv1 op 30-08-2022 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
youridv1 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:43:
Ja nee kerel dat snap ik, maar jij gaat meer dan 7 casefans monteren?
Gaat niet om het totaal aantal fans, maar met een grote kast kun je bijvoorbeeld 4x 140mm kwijt aan de voorkant. Dat is lekker veel intake.

Anyway, ik ben nu helemaal voor de Torrent.

1ProcessorsIntel Core i9-12900K Boxed€ 679,-€ 679,-
1MoederbordenASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4€ 279,-€ 279,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3090 Ti Gaming OC 24G€ 1.399,-€ 1.399,-
1ControllersASUS ThunderboltEX 4€ 116,70€ 116,70
1BehuizingenFractal Design Torrent Black Solid€ 199,90€ 199,90
2Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 229,04€ 458,08
1VoedingenCorsair HX1000i (2022)€ 228,90€ 228,90
4Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 249,-€ 996,-
Totaal€ 4.451,48
  • Uitstekend moederbord met 4x M.2 PCIe 4
  • Fatsoenlijke audiochip (al vermoed ik dat je al iets externs hebt).
  • Thunderbolt 4 voor externe opslag.
  • Kast met veel koeling
  • 128GB RAM goed voor 8k video
  • hoogwaardige Platinum voeding (voor het milieu)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

https://www.arctic.de/en/Liquid-Freezer-II-420/ACFRE00092A
pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 420 (let wel op, komt misschien niet met juiste mounting kit)
op de bodem
3 fans op de bodem moeten dan weg
1 fan naar achterkant
2 voor... je verzameling... :+
(Of je haalt een 280, die is iets goedkoper)

Also
pricewatch: Thermal Grizzly Intel 12th Gen CPU Contact Frame

[ Voor 24% gewijzigd door Thomg op 30-08-2022 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
Thomg schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:14:
https://www.arctic.de/en/Liquid-Freezer-II-420/ACFRE00092A
pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 420 (let wel op, komt misschien niet met juiste mounting kit)
op de bodem
3 fans op de bodem moeten dan weg
1 fan naar achterkant
2 voor... je verzameling... :+
(Of je haalt een 280, die is iets goedkoper)

Also
pricewatch: Thermal Grizzly Intel 12th Gen CPU Contact Frame
Met een AIO is de CPU uiteraard koeler, maar luchtkoeling lekt nooit en gaat langer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Djarune schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:37:
[...]

Met een AIO is de CPU uiteraard koeler, maar luchtkoeling lekt nooit en gaat langer mee.
Dat is inderdaad de tradeoff waar TS een keuze in moet maken.
Bij de 12900K is waterkoeling eigenlijk praktisch een must vind ik zelf.
Met de NH-D15 zit je erg dicht op het limiet waar je zo over gaat bij hoge ambient.
Anders kan er misschien beter gekeken worden naar een 5950X systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@Thomg als je de juiste mounting kit wilt en zeker weten dat je een unit hebt waar de recente recall op is uitgevoerd, dan kun je ook gewoon direct op de arctic website bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

youridv1 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:29:
@Thomg als je de juiste mounting kit wilt en zeker weten dat je een unit hebt waar de recente recall op is uitgevoerd, dan kun je ook gewoon direct op de arctic website bestellen.
Dat was ook de reden waarom ik eerste linkte naar de arctic website en daarna de PW linkte met de waarschuwing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djap101
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-10-2024
Hallo iedereen,

Hartelijk dank voor jullie tijd en alle info!
Ik kom snel op alle vragen en tips terug, moet het even goed tot me nemen :)

Hartelijke groet,
Jasper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 23:50

80000

mrox

Ik zit zelf ook een configuratie op te stellen (niet zo heftig als deze maar lijkt er wel op), maar in mijn research, past een noctua DH-15 niet op de recente meeste ASUS moederborden die zo'n interne led paneel hebben.

Zie Noctua's compatibility list (bv): https://ncc.noctua.at/mot...690-A-Gaming-WiFi-D4-5375.

Dus als je luchtkoeling wil met de DH-15, een ander moederbord nemen.
Pagina: 1