Ziggo aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-09 09:37
Goedenavond!

Ik ben verhuist en probeer Ziggo te installeren. Een monteur kan pas volgende week komen.

Ik zag dat de groene kabel aangesloten is aan een verlengkabel, die uitmond in me meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ir-8mECmLDHJ5G90EZ1zkxPMT1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YToCSO7XDeFFveNTePOYQGZt.jpg?f=fotoalbum_large

Nu tref ik dit dus aan in me meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccpVguRsx60uQlpVltn1vIEWUqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3zBJ7Mo84r6XaBu4fzz71AY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dus geen wandcontactdoos oid.
Hoe kan ik ziggo installeren? Of wordt het wachten op een monteur?

Ik heb een witte Connectbox, die nieuwe.

Ik heb al ruim van te voren me verhuizing doorgegeven.
De elektricien had eerst dit gemonteerd om het te installeren. De ziggobox was toen groen aan het knipperen, de WiFi bleef aan, de data bleef knipperen in het groen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAeSbIrKrYo_z4_ODLnHqyH9zfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6LDzYmBwqwdd7cWPBxz7Eoo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yulnGw-rOHIlFj8fmotkKhxXjUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2T9NvI5q6rO55bZTMgX9hFK.jpg?f=fotoalbum_large

Hoop dat iemand wat begrijpt!

Beste antwoord (via Glorieus op 30-08-2022 14:12)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:15:
[...]

Kwenie hoor. Als jouw elektriciën dat zo geïnstalleerd heeft met dat schaamhaar alle kanten op, zou ik m'n geld terugvragen. Prutswerk
Dat.

Ik zie hier meer schaamhaar (=losse manteldraadjes buiten afschermnig) dan in een gemiidelde jaren '70 pr0nfilm... :o
Verder is het de bedoeling dat je de splitter gebruikt die met het modem meegekomen is.
De splitter en het modem zijn namelijk op elkaar afgestemd
Die 'afstemming' valt mee:

- moderne AOP laat signalen door van 5-1218MHz.
- splitter zorgt dat signalen in zelfde bereik netjes over beide uitgangen gedeeld worden.

Wat mis kan gaan bij oude/verkeerde meuk is dat het maar tot 1004 of zelfs 868MHz geschikt is, of dat het alleen signalen boven de 85MHz door laat.

Relevantere reden om specifiek te installeren zoals Ziggo voorschrifjt, is dat Ziggo je dan ook kan ondersteunen als het mis is.

Hier ga je die monteur toch echt nodig hebben:
- er is geen AOP. Die Hirschmann WCD is leuk, maar dat is iets anders. Een AOP zorgt naast een practische/juridische overnamepunt ook voor galvanische scheiding, dus voorkomt dat stroom kan lopen en jouw zooi bij storing de rest van het kabelnet onder spanning kan zetten of omgekeerd.
- de Hirschmann WCD scheidt waarschijnlijk FM radio (wat niet meer op de kabel zit) en televisie. Grote kans dat dat noodzakelijke signalen van/naar je modem blokkeert.
- Hirschmann KOKA is goede kabel, maar als je het verkeerd installeert heb je er alsnog niets aan. Alle losse eindjes schaamhaar die buiten connectoren/contactdozen steken werken als antennes waar verstoring (denk: 4G van/naar telefoon!) op in kan stralen en het signaal op je coaxnetwerk om zeep kan helpen. Gevolg: haperingen en uitval in internetverbindingen, blokjes in beeld op TV of 'buffering' meldingen etc. Noch je electricien noch jij lijkt het op dat vlak goed genoeg te kunnen doen.

Maar bovenal: AOP is eigendom en verantwoordelijkheid van Ziggo. Ziggo kan alleen verantwoordelijkheid nemen voor hun diensten als er een correcte AOP correct door hun eigen monteur geinstalleerd is. Iemand (vorige bewoner?) heeft dat bij jou om zeep geholpen. Aangezien je het niet zelf gedaan hebt, zal Ziggo dat gratis oplossen. Maar totdat dat gebeurt heb je nul garantie (en zo te zien: weinig kans) dat iets gaat werken.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
De groene kabel is de hoodkabel van ziggo die binnenkomt (wel donkergroen).

Je kan proberen de verlengkabel (of groene direct is beter natuurlijk) in je connectbox te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die Braun Telecom is natuurlijk een leuk ding maar daar zitten beide kabels in Out. Er zal ook iets in moeten om dat goed te laten werken. Gaat er een kabel in die we op de foto niet kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Ik heb dit liggen in me meterkast, deze is dus gekoppeld aan die groene in de woonkamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgab1sntiAToYix2zTTT3rQM-BE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWJmyTE7vVDJd27fN3VxEVij.jpg?f=fotoalbum_large

En deze ligt hier, los?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4JAgzP3JwMelE5oYxoq2TyKTzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZfQD2mZ8ND2uIryZhROCP5Q.jpg?f=fotoalbum_large

En die zat in deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UNxDw3g-AKQE6PAhi6Q-dekR94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flEAKYKnyiUYzSjSKh13ZFZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:45

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Die Braun moet in de AOP. 1 kabel naar je modem, 1 kabel naar je TV.
Op de 2e foto zie ik onderin ook nog een onderdeel van Ziggo liggen trouwens, de SQ601. Die zat vroeger op de AOP maar is nu vervangen door die Braun splitter.
Je AOP lijkt echter te missen? Vierkant kastje?

Afbeeldingslocatie: https://community.ziggo.nl/legacyfs/online/d04a91b0-fcc6-489e-b033-aa36ebe72cff.jpg

[ Voor 90% gewijzigd door Microkid op 29-08-2022 22:21 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:27
Lekker beginnen vanaf die groene kabel, die in de Braun-dinges en dan een van de bijgeleverde kabels in je modem. Als je dan signaal hebt pas verder kijken naar de rest van de spaghetti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Ik heb alles gepakt van me vorige ziggo aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBOnFqZGtle6c2VXLZkwPgIMiv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoOKNkrdFlWWTQKYiz70Cizu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dus geen AoP. Ik heb een of andere witte kabel uit de grond komen en die zat in deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cn4kKw1-bMIfyp_5QOg3h5uare4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFREiBRxi200W2I7wqnkX3bY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:45

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Erwin schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:21:
Lekker beginnen vanaf die groene kabel, die in de Braun-dinges en dan een van de bijgeleverde kabels in je modem. Als je dan signaal hebt pas verder kijken naar de rest van de spaghetti.
Ja, groene kabel achterin de Braun, en dan die witte Ziggo kabel naar je modem, zoals op je 4e foto.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Zal morgen dat proberen! Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
De kabel in die wandcontactdoos is overigens wel heel slecht gestript, hoe het moet staat zelfs gewoon op de wcd aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:45
Glorieus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:07:
Ik heb dit liggen in me meterkast, deze is dus gekoppeld aan die groene in de woonkamer:

[Afbeelding]
Hoe weet je dat zo zeker?

Als dit de kabel vanaf het AOP in de woonkamer is dan is het geheel niet logisch dat hier een female stekker op zit. Je zou een male verwachten.
En deze ligt hier, los?

[Afbeelding]

En die zat in deze:

[Afbeelding]
Het zou logischer zijn dat dit het andere uiteinde van de kabel uit de woonkamer is.

Gebruik niet zo'n radio/TV einddoos, maar een 1-gats AOP zoals de Braun BTV 1 IEC-NL-SET.

Als je de witte kabel netjes aanstript en in zo'n Braun AOP monteert, en daar het modem op aansluit met de meegeleverde spullen, gaat het waarschijnlijk gewoon werken.

Eigenlijk hoort het AOP natuurlijk direct op de groene kabel in de woonkamer. Maar als het met fatsoenlijke kabel naar de meterkast is verlengd is dat stiekem misschien wel mooier, ook al zal Ziggo het officieel niet ondersteunen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Je hebt gelijk. Dat was het geval merk ik net want ik werd nieuwsgierig.

Ik heb hem aangesloten op die gammele wcd en een kabel verbinden aan de Ziggo connectbox. Hij is nu aan het knipperen, wat volgens Ziggo betekent “Internet verbinding instellen of firmware downloaden en installeren”.

Betekent dit dat er dus wel prik op staat?
Of moet ik alsnog netter die kabels strippen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:54

B4tman_DH

To the Bat.....

Het lampje (balkje) moet wit blijven branden anders gaat het sws nooit werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Aangezien er maar een paar haartjes over zijn van de mantel, kan ik me niet voorstellen dat dit storingsvrij gaat werken. Misschien doet het wel iets maar dit is een recept voor storingsbronnen. Fatsoenlijk aangestripte kabel ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HD7qc9S9K-l8lZdj9FbX53Llfts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6LSklDVKLY5Mx27dSZ3vDxvd.png?f=fotoalbum_large

Weet niet welke kabel er gebruikt is maar goede moderne kabels hebben behalve de gevlochten mantel ook nog een folie laag, als die er ooit gezeten heeft is er ook al niets meer van over.

Verder kan een connectbox nieuw in gebruik nemen best even duren, dat ding heeft hier ook zeker een kwartier staan knipperen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Glorieus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:44:
....
De elektricien had eerst dit gemonteerd om het te installeren...
Kwenie hoor. Als jouw elektriciën dat zo geïnstalleerd heeft met dat schaamhaar alle kanten op, zou ik m'n geld terugvragen. Prutswerk

Verder is het de bedoeling dat je de splitter gebruikt die met het modem meegekomen is.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Ik heb dit nieuwe modem dus even gebruikt op me oude adres. Het is toch niet zo dat ik deze moet resetten op me nieuwe adres?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04
De Ziggo monteur zal een AOP monteren direct op de groene kabel.
Daar plaatsen ze een splitter op en op een van de uitgangen moet je de Connectbox aansluiten met zon'n meegeleverde kabel met aanspoten connectoren.

Denk er wel om dat de afstand van het AOP en de Connectbox maximaal 2 meter mag zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:15:
[...]

Dat.

Ik zie hier meer schaamhaar (=losse manteldraadjes buiten afschermnig) dan in een gemiidelde jaren '70 pr0nfilm... :o
Die 'afstemming' valt mee:

- moderne AOP laat signalen door van 5-1218MHz.
- splitter zorgt dat signalen in zelfde bereik netjes over beide uitgangen gedeeld worden.

Wat mis kan gaan bij oude/verkeerde meuk is dat het maar tot 1004 of zelfs 868MHz geschikt is, of dat het alleen signalen boven de 85MHz door laat.

Relevantere reden om specifiek te installeren zoals Ziggo voorschrifjt, is dat Ziggo je dan ook kan ondersteunen als het mis is.

Hier ga je die monteur toch echt nodig hebben:
- er is geen AOP. Die Hirschmann WCD is leuk, maar dat is iets anders. Een AOP zorgt naast een practische/juridische overnamepunt ook voor galvanische scheiding, dus voorkomt dat stroom kan lopen en jouw zooi bij storing de rest van het kabelnet onder spanning kan zetten of omgekeerd.
- de Hirschmann WCD scheidt waarschijnlijk FM radio (wat niet meer op de kabel zit) en televisie. Grote kans dat dat noodzakelijke signalen van/naar je modem blokkeert.
- Hirschmann KOKA is goede kabel, maar als je het verkeerd installeert heb je er alsnog niets aan. Alle losse eindjes schaamhaar die buiten connectoren/contactdozen steken werken als antennes waar verstoring (denk: 4G van/naar telefoon!) op in kan stralen en het signaal op je coaxnetwerk om zeep kan helpen. Gevolg: haperingen en uitval in internetverbindingen, blokjes in beeld op TV of 'buffering' meldingen etc. Noch je electricien noch jij lijkt het op dat vlak goed genoeg te kunnen doen.

Maar bovenal: AOP is eigendom en verantwoordelijkheid van Ziggo. Ziggo kan alleen verantwoordelijkheid nemen voor hun diensten als er een correcte AOP correct door hun eigen monteur geinstalleerd is. Iemand (vorige bewoner?) heeft dat bij jou om zeep geholpen. Aangezien je het niet zelf gedaan hebt, zal Ziggo dat gratis oplossen. Maar totdat dat gebeurt heb je nul garantie (en zo te zien: weinig kans) dat iets gaat werken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Ik hoor nu van Ziggo dat er een blokstoring is tot woensdag 18:00 uur.
Kan dit de oorzaak zijn en dat de schaamhaar kabel toch wel functioneert? Hij is namelijk wel een signaal aan het geven aan de modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Dit zie ik in de modem configuratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9Q3NPxmdkU4_Dvop82p-mr_gns=/x800/filters:strip_exif()/f/image/raiBsuWF4z6hNNuC8cirMjqM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVrasSVLfszwH-heYIyGzWOY8Pc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lQRWKZJnahvnjE3S6guudgxd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWIw6gneG6M23Sa93Ji3_EFGYHw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c2QIg9gZCDkwBeW1FWOGAwTW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
mijn of m'n. Niet me. Of mag ik dit niet zeggen?

[ Voor 16% gewijzigd door gysman11 op 30-08-2022 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Jij wel, me meterkast = mijn meterkast ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Dat vermogen is te laag, de SNR is te laag en je hebt idioot veel errors.
Upstream werkt dus geheel niet.

Dit zal aan de manier van afmonteren liggen. Wellicht zijn de stekkerverbindingen welke de groene kabel met de witte verbinden van hetzelfde niveau.

Mogelijk speelt het ook mee dat je een radio/TV einddoos gebruikt in plaats van een AOP.

En eigenlijk hoor je dus direct op de groene kabel het AOP te hebben en het modem aan te sluiten. Al werkt het over het algemeen prima om hier een langere kabel tussen te plaatsen, mits er fatsoenlijke spullen worden gebruikt welke fatsoenlijk zijn aangesloten.

[ Voor 13% gewijzigd door Xander op 30-08-2022 14:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Glorieus schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:11:
Jij wel, me meterkast = mijn meterkast ^^
Top. Als zoiets een keertje fout gaat, ach, dan hoor je me echt niet meteen. Maar:

me meterkast
me verhuizing
me oude adres
me nieuwe adres
me vorige aansluiting

Mogelijk merk je het niet meer. Hoorde hier ook wel eens op het forum: "Je weet toch wat ik bedoel". Klopt. Toch is taal voor mij belangrijk. Ik stuur het ook wel eens via DM, zeker bij reviews. Maar hier vond ik het erg opvallend en aanwezig.

On topic: AOP inderdaad laten monteren door Ziggo, anders blijf je problemen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Glorieus schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:07:
Ik hoor nu van Ziggo dat er een blokstoring is tot woensdag 18:00 uur.
Kan dit de oorzaak zijn en dat de schaamhaar kabel toch wel functioneert? Hij is namelijk wel een signaal aan het geven aan de modem.
Dat helpt zeker niet - maar eigenlijk is dat alleen maar bijzaak. Je moet niet willen dat het in deze toestand van je binnenhuisnetwerk min of meer werkt :o

Bedenk dat coaxkabel een breedbandig signaal vervoert in twee richtingen. Enige wat jij weet op basis van getoonde screenshots is dat signalen in een richting op een enkele frequentie goed genoeg aankomen dat de modem ze kan detecteren, en dat ver onder minimaal signaalniveau Moet idealiter tussen de +6 en -6dBmV zijn, niet -17dBmV als hier, met te lage SNR moet boven de 33dB zijnen te hoge MER. Dit is bovendien een frequentie die geen last heeft van grote, bekende stoorbronnen. LTE hangt meestal rond de 800MHz. In normale operatie gebruikt je modem die frequenties ook. Dat zou een bende worden met coax in de staat die je hier laat zien.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glorieus
Oké, het probleem was zowel de koppeling van de groene kabel naar die Hirschmann. En de schaamhaar kabel was ook drama.

Ziggo monteur was gekomen en heeft het gefikst. Dank jullie allemaal voor de reacties!
Pagina: 1