Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp/advies slecht geïnstalleerd PV systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• faljukin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:50
Beste mede tweakers ik zou graag wat advies willen want deze installateur maakt er echt een zooitje van...

Ik zal wel even van begin tot nu omschrijven wat er allemaal is gebeurd.

Offerte 9x risen 405wp panelen met Solis 3k omvormer.
Prijs was goed en meerdere 5 ster reviews op google dus ik dacht dat zit wel goed, ook konden ze al na 4 weken komen plaatsen.

Op de dag dat ze kwamen leggen zag ik dat ze met 390wp panelen aankwamen dus meteen laten stoppen en contact opgenomen met hoofdkantoor. uiteindelijk een korting afgesproken en de monteurs verder laten gaan.
Aan het eind van de dag zag het er zo uit...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17NO2V_MHmc7Xv1iJLsu9CB5HGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvoAWVBQzsQipX8D8W4GCfXk.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kq3zQBHXVE7ISNscjHiyCas-ujM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yY93Ksj6PQyUdtlcLKDexiK5.jpg?f=fotoalbum_large
Niet zo mooi dus... beugels niet netjes evenredig en een kier rechtsonder. Bovenste 3 panelen liggen ook nog eens een stukje op het deel van de buren. De omvormer is ook geen Solis maar een Sofar geworden.
(Die witte streep die je ziet op het rechter midden paneel zat er toen nog niet die is van afgelopen vrijdag na zijn 2e bezoek)

Dit is allemaal al slecht maar het word nog erger. |:(
Opbrengst is een stuk lager dan ik had verwacht dus even goed naar alles gekeken en zie ik dat ze de panelen verdeeld hebben over 2 strings ondanks dat ze toch echt allemaal dezelfde kant op wijzen. 1 string van 6 en 1 string van 3. (zoals ze dus op het dak liggen)
De string van 6 werkt prima maar de string met 3 panelen doet 90% van de tijd niks.
Mijn vermoeden is dan ook dat de string met 3 panelen niet genoeg vermogen levert om de omvormer op te starten. Zijn jullie het hiermee eens?
Voltage van string 1 is meestal tussen de 100v en 120v maar geeft ook vrijwel altijd 0.0A aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9F8k6cP5cW8tUEuiHMq7oxh6xI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGmd9AxOsdw2N1RhAIkxCxo7.jpg?f=fotoalbum_large
Voltage van string 2 is meestal tussen 195v en 220v
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFCPl-mlLKWjaVRB1iciXyw6cQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArR5dwdRXGUNZNDLbRT0tZih.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ze daarna dus ook gevraagd om weer langs te komen en ze allemaal in 1 string te zetten en om de bovenste rij iets naar links te schuiven.
Afgelopen vrijdag is er een monteur langs geweest en jawel nu word het nog gekker! :o

Monteur begint de strings te meten met zijn voltmeter ; ja meneer de strings zijn goed.
Ik; nee je ziet toch dat de omvormer 0.0A aangeeft en waarom heb je ze verdeelt over 2 strings?
Monteur ; Nou meneer de omvormer heeft 2 strings en die moeten allebei aangesloten zijn anders werkt deze niet.
Ik ; WTF 8)7 nee dat is onzin.
Monteur ; Ik doe dit al 5 jaar ik weet wat ik doe.

Lastig om deze man nu nog serieus te nemen maar het kan nog gekker!
Monteur is vervolgens het dak op gegaan en heeft eigenwijs de strings aangepast naar 1 string van 5 en 1 string van 4 panelen. Vervolgens de strings doorgemeten en ook weer op de omvormer aangesloten en WTF het voltage van de strings is niet veranderd?! en uiteraard werkt er weer maar 1 string.
Na aandringen van mij om ze allemaal als 1 string aan te sluiten ging de monteur weer het dak op.
Ik heb gezien dat hij met een kabel bezig was en na een kwartier ofzo kwam hij weer naar beneden.
Weer de strings doorgemeten en weer meten we exact hetzelfde voltage en ook meten we nog steeds 2 strings?????
Ik meteen gevraagd wat hij nou heeft gedaan maar hij zegt toch echt dat hij alle 9 panelen in 1 string heeft gezet. 8)7
Ik meteen gezegd dat dat onmogelijk is want we meten nog steeds 2 strings.
Ik had ook het idee dat deze monteur niet snapt dat het voltage van de string afhankelijk is van het aantal panelen wat in de string zit.
Ik heb hem dus wel degelijk met een kabel het dak op zien gaan en ook leek het erop dat hij ze aan het doorlussen was dus heeft iemand hier misschien enig idee wat hij heeft gedaan?
Ik meet nog steeds 2 string met exact hetzelfde voltage als eerder vermeld, kan het zijn dat hij de min met de min en/of plus met plus heeft verbonden of moet ik dan een hele andere waardes zien?.

Monteur inmiddels wat geïrriteerd (en ik ook) naar het hoofdkantoor gebeld en de situatie samen doorgenomen maar hij bleef volhouden dat hij ze alle 9 op dezelfde string had gezet.
Monteur denkt nu dat het aan de omvormer ligt maar volgens mij is de omvormer gewoon goed en ligt het aan zijn bekabeling. Zijn eigen voltmeter geeft notabene dezelfde waardes aan als de omvormer. Hij meet met zijn eigen voltmeter dus ook nog steeds 2 aparte strings maar blijft volhouden dat ze nu alle 9 een string vormen. |:(
Volgens hun moest ik maar even 2 dagen aankijken of het beter werd.
Inmiddels ruim 2 dagen verder en er is niks veranderd.
Na zijn bezoek van afgelopen vrijdag zie ik ook een streep op een van de panelen. hij is op die rij panelen gaan staan om goed bij de bovenste 3 te komen kan dit schade hebben veroorzaakt of komt dit misschien door een verkeerde + - aansluiting?.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRb3LA7t8QQqPmVAs1pHP80B-Xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxcgu44tzy1VtWZr0CjAtguG.jpg?f=fotoalbum_large
(die streep zie je ook op de eerste foto maar die foto is ook van afgelopen vrijdag)
Ik ga ze morgen maar weer bellen maar het zou zeer gewaardeerd zijn als mensen hier nog wat tips of suggesties hebben. Waarschijnlijk gaan ze binnenkort dus weer mijn tijd verspillen door een nieuwe omvormer te plaatsen en ze moeten ook de bovenste panelen nog opschuiven.
Een klein voordeel ik heb nog niet betaald en ben dat ook niet van plan tot dat alles werkt maar ben wel benieuwd of ik eventueel juridisch nog wat kan doen of eventueel contact op kan nemen met bepaalde instanties als we er echt niet meer uitkomen?.

Groeten van iemand met een gaar pV systeem op zijn dak. ;w

Alle reacties

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Een string van een omvormer moet een minimale spanning krijgen om op te starten. Dat staat op je omvormer of is terug te vinden in de documentatie. Feitelijk is 1 enkele string beter omdat de omvormer dan eerder start en later uitgaat. Dat alles dus in serie staat en als 1 string werkt is geen slecht idee.

Dat die persoon al 5 jaar in de branche zit zegt ook niets: waarschijnlijk doet hij het dus al 5 jaar fout.

Ik zou alles eraf laten halen, dak netjes laten opleveren en fatsoenlijk installateur vragen. Dan maar een half jaar wachten ...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even de datasheet erbij gepakt:
https://pimassetsprdst.bl...Original/86/14/338614.pdf
Opstartvoltage is 180v.

Datasheet risen 390:
https://www.enfsolar.com/...tasheet/crystalline/40022
Zeg 40v vmpp.

Ik ben meer een talenman, maar 3x40 is nooit 180. Die string gaat ook nooit opstarten.
Ook niet met 4, je hebt er minimaal 5 per string nodig.
9x40 is 360. Past prima in 1 string,want de mpp doet 160-850v.

Verder is dit echt te mager om het zo op te leveren, en dat kapotte paneel mogen ze vervangen als ze alles kaarsrecht leggen en alle bekabeling nalopen.

Oh, enneh... als je twee strings hebt bij de omvormer, kan je ze daar aan elkaar koppelen en op 1 ingang aansluiten. Waarom dan het dak op? :?

[ Voor 22% gewijzigd door teacher op 29-08-2022 21:26 ]

Wise enough to play the fool

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Absoluut niks betalen.

De panelen liggen schots en scheef en zou ik niet accepteren. Dit is niet wat jij als leek had mogen verwachten. Zij zijn de deskundige.

Helaas moet je de installateur een kans geven om de boel te herstellen, want dit geeft echt weinig vertrouwen. Dat een installateur zowel mechanisch als elektrisch niet bekwaam is zie je niet vaak :'( Groepenkast wel netjes aangesloten?

Omvormer geen idee welke beter is, maar ik zou de omvormer uit de offerte willen, ook qua garantie aankoopbewijs.

Hoeveel korting heb je nu gekregen voor die 135 Wp die je minder hebt gekregen?

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:16
Niet accepteren. In gebreke stellen. Desnoods mbv rechtsbijstand.
Je moet ze de mogelijkheid bieden de boel te herstellen, en dat lijkt me dan zowel netjes opnieuw leggen (niet bij de buren en recht) en correct aansluiten (alles in een string). En als dat ene paneel beschadigd is, laten vervangen. Willen ze dat niet, kun je het eventueel (in overleg) door een ander wel laten repareren, met de kosten voor hun.
En anders, hoe zuur ook, koop annuleren en alles van het dak laten halen en hopen dat je nog redelijk snel een goede nieuwe partij vind.

Die witte streep, kan dat wellicht ook een vogelpoepje zijn?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:13
Een 2 MPPT omvormer is onzin met dat legplan en onnodig duur want die omvormer is veel duurder dan de een 1-fase met 1 MPPT.

De panelen liggen absoluut niet netjes, een zooitje eigenlijk.

Heb je al betaald? Zo nee, niet doen. Eerst op laten lossen.

Die witte streep is vogelpoep.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:52
Dat is wel een andere omvormer dan uiteindelijk geïnstalleerd:
faljukin schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:01:
De omvormer is ook geen Solis maar een Sofar geworden.
De conclusie zal hetzelfde zijn maar voor de volledigheid zou ik wel even de specs van de Sofar erbij pakken als ik @faljukin was.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57

RvV

Die witte streep is toch gewoon iets van de vogels?

Y'24

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-11 09:54
Ik zou me zorgen maken over hoe ze de panelen hebben bevestigd.
Fabrikant van zonnepanelen geeft namelijk aan dat de bevestiging op 1/4 van het paneel moet. Dat is hier zeker niet zo.

Tevens zijn die zwarte klemmen van Clickfit evo niet goed gemonteerd deze moeten in de zwarte eindkap vallen en 90graden gedraaid zijn. Deze klemmen doen nu niks.

Het is dan ook wachten op een goede wind op dit moment dan komt het vanzelf wel naar beneden.

Ik had in dit geval dan ook geen € betaald.

Edit
Tevens is de onderste Dakhaak ook te laag gemonteerd. Volgens Clickfit moet deze 25cm van de eindklem gemonteerd zijn

[ Voor 11% gewijzigd door zonnepaneelxl op 29-08-2022 21:50 ]

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• Snamkob1994
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-11 21:13
Nog een opmerking op de installatie, de aluminium profielen horen op 20-35mm vanaf het paneel afgezaagd te worden. Dan valt de eindklem netjes over de afdekkappen van de rails heen. Op de laatste detail foto zie je dat dat niet gebeurd is.

Verder is hier meer dan een string inderdaad overbodig en 3 panelen in serie is gewoon te weinig voor dit soort omvormers.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Xander schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:39:
[...]

Dat is wel een andere omvormer dan uiteindelijk geïnstalleerd:

[...]

De conclusie zal hetzelfde zijn maar voor de volledigheid zou ik wel even de specs van de Sofar erbij pakken als ik @faljukin was.
Goeie!

Volgens mij is het deze:
https://wdsolar.nl/wp-con...0731_type_3-7.5kTL-G2.pdf

Startup voltage 120v, dus net wel/niet bij drie panelen.
Rated 360v. Lekker alles in 1 string is sweet spot voor de mpp tracker.

Edit: ik zie nu pas goed de klemmen. Alles eraf en opnieuw. Dit waait zo van je dak af.
Laat anders ff een pv opleverings keuring doen door een derde. Als ik dit zo zie ben ik ook wel benieuwd naar de meterkast.

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 29-08-2022 21:54 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wauw, dat van de klemmen had ik nog gemist :o En hoe kan je met 3 panelen landscape nu 7 rails plaatsen... Ik snap dat je niet altijd op 1/4e van het paneel uit kan komen als spant zit. En ook de 25cm kan lastig zijn en dan heb ik liever verder naar buiten dan naar binnen. Maar dit is echt een zooitje. Je gaat mij niet vertellen dat er gewoon een gelijke spacing mogelijk was of anders mag hij laten zien waarom niet.

Klinkt alsof die kerel alleen een potje heeft staan epibreren op het dak. Van elektra heeft hij in ieder geval geen kaas gegeten.

Verwijderd

Bij mij zijn ook een aantal fouten gemaakt, waarbij ik heb aangegeven dat door gebrek aan vertrouwen in hun expertise en gebrek aan expertise bij mijzelf (daarom huur je ook een bedrijf in waar je op moet kunnen vertrouwen) de enige optie is dat een externe keuring wordt gedaan.

Na veel aandringen wordt nu een Scope12 keuring gedaan door een 3e partij waarna alle gevonden punten opgelost en bewezen worden. Maar een Scope12 op zich kost makkelijk 600 euro dus op een paar panelen doen ze daar moeilijk over.

Als ze blijven weigeren, kan je ook stellen dat je uit de openstaande factuur zelf een Scope12 aanvraagt op hun kosten. Heb je een rapport met bewijs hoe het is aangelegd. Blijkt het wel goed, zal je die kosten wellicht moeten dragen, maar gezien de eisen van Scope12 en de werkwijze is daar niet veel kans op.

Met de huidige markt en de hoeveelheid beunhazen is het sowieso wachten dat over een paar jaar huizen beginnen af te fikken. Die Scope12 (of aangepaste test) gaan verzekeraars geheid eisen op enig moment - bij bedrijven doen ze dat vaak al.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 22:24 ]

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
knipje, te dicht tegen acquisitie aan

[ Voor 82% gewijzigd door teacher op 29-08-2022 23:14 ]

• faljukin
Bedankt voor jullie reacties!.

Dat van de klemmen wist ik niet en zal ik ook melden straks. Thanks.
Ik zal ook even kijken wat die scope 12 precies inhoud.

het is overigens de SOFAR 3K TLM-G2 omvormer dus een MPPT bereik tussen de 160v en 520v.

Ik weet niet zeker of die streep op of in het paneel zit, ik heb zo ver mogelijk met telefoon ingezoomd maar het lijkt in het paneel te zitten?. Ik zal vanmiddag even proberen een betere foto te maken.

Word vervolgt!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:26
Laten we nou niet gaan overdrijven. Het ligt echt slordig, maar het waait heus niet morgen van je dak af. Persoonlijk had ik voor zo'n kleine set alles op horizontale rails gelegd. Dat werkt altijd fijner, want je kan dan de panelen met montagehulpjes laten rusten voordat je ze definitief bevestigt. Smijten met teveel rails en haken doen ze toch al.

Dat ze dan ook nog weer eens op het dak gaan zitten klooien met de stringverdeling terwijl het zo ligt is helemaal onbegrijpelijk. Zoals hier al werd gezegd kan je die twee losse strings gewoon bij de omvormer doorverbinden.

En die witte streep. Volgens mij zit de dader nog op de nok op je foto ;)

Anyway. Wat er moet gebeuren is wel duidelijk. Het dient deugdelijk bevestigd te worden voordat het echt gaat waaien. Daarvoor moet alles helaas wel helemaal weer van het dak. En dan meteen 1 string ervan maken.

• faljukin
Nou heb ik me behoorlijk verdiept in pv systemen de afgelopen 2 maanden en ook alle offerte topics hier doorgenomen maar heb eigenlijk nooit goed naar de montage systemen gekeken.
Dankzij jullie reacties toch maar even gedaan en eigenlijk zit alles dus gewoon verkeerd. Zowel boven als onder zitten (bijna) alle eindcaps verkeerd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-W4uBu4rSOSpmtYBoAD-wV_d7wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrFEp1NJV4HPMAulVvm8fYr4.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb de monteur ook geen enkele rail op maar zien zagen.

Ik heb inmiddels kontakt met ze opgenomen en moet ze foto's sturen en alle mankementen noemen en dan gaan ze een ander team sturen die alles gaan herstellen. Word vervolgt!

• faljukin
Voor de mensen die zich zorgen maken over de meterkast, daar hebben ze niet aangezeten. Groepenkast is pas door een erkende installateur netjes vervangen door een ABB kast. Wacht alleen nog op stedin om de aansluiting om te zetten van 1x35 naar 3x25A.
Omvormer is aangesloten op de oude aansluiting van de droger(die ik niet heb) op een apparte groep.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:51
zonnepaneelxl schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:48:
Tevens zijn die zwarte klemmen van Clickfit evo niet goed gemonteerd deze moeten in de zwarte eindkap vallen en 90graden gedraaid zijn. Deze klemmen doen nu niks.
Dit is een belangrijke. Die klemmen zitten absoluut niet goed!!

Geen euro betalen. Duidelijke eisen stellen. Gelegenheid bieden, ultimatum stellen.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:26
faljukin schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:00:
Nou heb ik me behoorlijk verdiept in pv systemen de afgelopen 2 maanden en ook alle offerte topics hier doorgenomen maar heb eigenlijk nooit goed naar de montage systemen gekeken.
Dankzij jullie reacties toch maar even gedaan en eigenlijk zit alles dus gewoon verkeerd. Zowel boven als onder zitten (bijna) alle eindcaps verkeerd.[Afbeelding]
Ik heb de monteur ook geen enkele rail op maar zien zagen.

Ik heb inmiddels kontakt met ze opgenomen en moet ze foto's sturen en alle mankementen noemen en dan gaan ze een ander team sturen die alles gaan herstellen. Word vervolgt!
Dit is inderdaad niet zoals het hoort. De klemmen moeten afsteunen op de eindkap en dat kan alleen als de rails voldoende afgekort zijn. Ook hier geldt dat het er met dit weer heus niet afwaait, maar als het er op aan komt met harde wind zou ik hier niet in de buurt willen staan.

Overigens vind ik dit een zwak punt van clickfit EVO. Ze hadden die eindkappen open moeten maken al dan niet met een losse dop, zodat je ook bij te ver uitstekende rails altijd de kap op de juiste plaats kan schuiven. Dan is dit hooguit een estetisch probleem maar niet meer structureel.

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-11 09:54
Ik ben benieuwd als je al contact hebt gehad met je installateur en wat dan hun reactie is hierop.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• faljukin
Nog maar even updaten.

Monteur die dit heeft gelegd is ontslagen en een andere installateur heeft het namens hun opgelost.
Het was voor hun de slechtste installatie die ze ooit hadden gezien en de enigste optie was om alles eraf te halen en opnieuw te leggen.
Twee weken geleden is alles eraf gehaald en vorige week is het weer terug gelegd.
Inmiddels een paar dagen kunnen monitoren en alles werkt nu goed.

Bedankt voor jullie advies. (y)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Fijn dat het zo is opgepakt! Dat alles eraf moest waren de meeste hier het wel mee eens. Maar fijn dat het bedrijf dat ook in zag en zelfs de installateur aan de kant hebben gezet. Wel begrijpelijk, die moet je als bedrijf ook gewoon niet willen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Mooi. Was ook de enige manier om dit weer netjes te maken.

Pagina: 1