Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opbrengst panelen tussen 11 en 15 uur in Oost-West opzet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-11 21:08
Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, op het forum heb ik gezocht maar mijn vraag wordt niet volledig beantwoord.

Huidige situatie:
1: Ik heb een omvormer met een maximale capaciteit van 9 kw; de panelen staan op het Zuid - Oosten afgesteld. Deze constructie produceert tussen 11 en 2 uur smiddags 8 kwh per uur (beste zonnige dag). 1-2 dagen haalt die de 8,5 kw maar dat is een kwestie van max 10 - 15 minuten. De constructie is 4 jaar oud
2) Mijn aansluiting bij Enexis is 3x 25A ; oftewel een 17,2 KWH aansluiting als ik het goed berekend heb.
3) Ik heb een heel groot weiland en geen schaduw. Ik heb een warmtepomp en een electrische auto, dus extra stroom is altijd welkom :-).

- Ik wil graag in het weiland een Oost - Zuid opstelling plaatsen, zodat ik zoveel mogelijk stroom verdeeld over de dag kan produceren. Mijn oog is gevallen op een omvormer van 10kw, waar voor max 15wp zonnepanelen op aan gesloten mag worden (2 strings). Ik wil hier de afstelling zetten op 10 -15 graden en op elke string 7500 wp.

Mijn vraag: Ga ik met de uitbreiding in het weiland over de 17 kwh heen tussen 11 - 2 uur (8 kwh vanuit de huidige omvormer, meer dan 9 kwh via de uitbreiding). In de ochtend en de middag maak ik me geen zorgen, dan komt de huidige omvormer niet boven de 6 kwh.

Ik hoor graag van jullie !

Beste antwoord (via Sixkiller86 op 31-08-2022 20:39)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:32
Je haalt eenheden door elkaar: kW is een vermogen, kWh is een hoeveelheid energie. Je aansluiting is ca. 17 kW, en de vraag is of je daar overheen gaat met 2 omvormers.

Naast wat ThinkPad zegt, is het beter om gewoon te zorgen dat je 2 omvormers samen niet boven de 17 komen. Dus ik zou zeggen, koop een nieuwe van 8 kW en zet die aan de bestaande panelen, want die komen daar zoals je zelf zegt eigenlijk nooit boven. Zet de bestaande van 9 kW dan aan een nieuwe set panelen. Of als je geen zin hebt om aan de bestaande installatie te zitten (die werkt immers, dus best afblijven?), neem dan genoegen met een omvormer van 8 voor de nieuwe; ook al weet je dat de oude die 9 in de praktijk nooit haalt.

Je kunt best meer panelen aan een omvormer hangen dan het nominale vermogen dat hij kan leveren. Bijvoorbeeld, aan een omvormer van 8 kW kun je gemakkelijk 10 kW aan panelen hangen. Het verlies omdat je soms over de max van de omvormer gaat (aftoppen) is echt minimaal, in de orde van 0,3 - 0,5%, over het hele jaar gezien. En ondertussen haal je natuurlijk wel veel meer binnen, omdat je veel vaker dicht bij de max haalt door de extra panelen. Zolang je maar binnen de design-specs van de omvormer blijft, met name de maximale spanning. Als je daar niet de kennis voor hebt of wilt inlezen, kun je het beter aan een installateur vragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 30-08-2022 09:24 ]

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:10
Dit kun je met bijv. https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ wel uitrekenen. De uitleg vind je hier: http://www.zonstraal.be/wiki/PVcalc

Acties:
  • Beste antwoord

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:32
Je haalt eenheden door elkaar: kW is een vermogen, kWh is een hoeveelheid energie. Je aansluiting is ca. 17 kW, en de vraag is of je daar overheen gaat met 2 omvormers.

Naast wat ThinkPad zegt, is het beter om gewoon te zorgen dat je 2 omvormers samen niet boven de 17 komen. Dus ik zou zeggen, koop een nieuwe van 8 kW en zet die aan de bestaande panelen, want die komen daar zoals je zelf zegt eigenlijk nooit boven. Zet de bestaande van 9 kW dan aan een nieuwe set panelen. Of als je geen zin hebt om aan de bestaande installatie te zitten (die werkt immers, dus best afblijven?), neem dan genoegen met een omvormer van 8 voor de nieuwe; ook al weet je dat de oude die 9 in de praktijk nooit haalt.

Je kunt best meer panelen aan een omvormer hangen dan het nominale vermogen dat hij kan leveren. Bijvoorbeeld, aan een omvormer van 8 kW kun je gemakkelijk 10 kW aan panelen hangen. Het verlies omdat je soms over de max van de omvormer gaat (aftoppen) is echt minimaal, in de orde van 0,3 - 0,5%, over het hele jaar gezien. En ondertussen haal je natuurlijk wel veel meer binnen, omdat je veel vaker dicht bij de max haalt door de extra panelen. Zolang je maar binnen de design-specs van de omvormer blijft, met name de maximale spanning. Als je daar niet de kennis voor hebt of wilt inlezen, kun je het beter aan een installateur vragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 30-08-2022 09:24 ]