[Aankopadvies] Vervanging Experia Box v10

Pagina: 1
Acties:

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-01 07:49
Ik zoek een?
Een complete netwerkoplossing die zowel bedraad als wifi futureproof, snel, betrouwbaar en goed instelbaar is :*)
Dit ter vervanging van de huidige Experia Box v10 i.c.m. Ubiquiti UniFi AP-AC LITE.

Wat is je budget?
Rekbaar. Belangrijker vind ik dat het betrouwbaar en snel werkt.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor Ubiquiti.
Goede ervaring en ben enigszins bekend met de UI.
Maar sta open voor alternatieven.
Wel vind ik belangrijk om eenheid in merk/ UI te houden.

Waarom? Wat wil je bereiken?
Router
Ik wil graag het netwerkbeheer in eigen hand nemen.
Beginnend bij de router.
Met wat uitgebreidere instellingen voor privacy, (gast)netwerken, beveiliging.

Wifi
Verder is in de huidige situatie wifi bereik niet toereikend voor alle plekken in en rond huis.
En daarbij de snelheid ook niet.

Home Assistant
Daarnaast wil ik op recent aangeschafte Intel NUC 10 weer verder met Home Assistant.
Voorafgaand (en om niet alles dubbel te moeten configureren) wil ik het netwerk 'in orde' maken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Thuisnetwerk:
1 enkele bedrade verbinding naar de HTPC - ASUS ROG Strix X570-E Gaming (Ethernet 2.5Gbps).
Rest van de apparaten verbonden via Wifi.

Glasvezel
Momenteel hebben we 100/100 glasvezel aansluiting van KPN.
Graag wil ik deze na de netwerkupgrade verhogen naar 1000/1000.
De glasvezel kabel komt binnen in de Genexis modem (zie onderstaande foto).
Ik heb er zelf niet veel verstand van, maar was aan het kijken naar de Ubiquiti EdgeRouter X SFP.
Met als doel om de glasvezel kabel hier direct op aan te sluiten. Scheelt me een kastje en heb ik het zelf in beheer (was mijn gedachte). Maar hoor hier graag jullie feedback op.
(Kan dit zo? Wat heb ik nog meer nodig?)

Wenslijst upgrade componenten
Router:
Ubiquiti EdgeRouter X SFP
Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro (overkill?)
AP:
Ubiquiti UniFi 6 Professional

All-In-One:
AVM FRITZ!Box 4060 (outsider)

Foto huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VlsPr8Q7PTAEW_Iv2V1ikmY6iE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIJmKuVb5ukh7c2Ni1EeNk8z.jpg?f=fotoalbum_large

Bij voorbaat dank voor suggesties en hulp hierin _/-\o_

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Škoda Enyaq iV 60

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-01 20:17
Ik zou het modem lekker laten voor wat het is. Het zou mogelijk moeten zijn om direct op het glas aan te sluiten, daar loopt hier ook ergens een topic over (of het was op het KPN forum), maar het is bijzonder ingewikkeld / veel gedoe.

Ik gebruik zelf de Edgerouter X (non-sfp) met volle tevredenheid over een Gigabit verbinding. Met hardware offloading aan haal ik rond de 900 Mbit.

Je hebt dan wel een aparte web-interface voor de router, deze koppelt niet aan de Unifi controller. Vlans stel je bijvoorbeeld zowel op de Unifi controller als de Edgerouter in.

Met een USG of zelfs UDM Pro stel je alles in via de Unifi interface. De UDM pro is inderdaad behoorlijk overkill voor een thuisnetwerk :p Ik denk dat een Edgerouter X met een aantal AP's en evt. nog een managed switch als je te weinig poorten hebt een prima startpunt is. Of een USG met Unifi Switch en AP's als je alles in 1 interface beschikbaar wilt hebben.

Qua AP's zou ik 1 AP per verdieping aanhouden. Als je ze op een beetje een centraal punt hangt (dus niet in de meterkast naast de voordeur) dan zit je meestal wel goed.

• _Slick_Rick_
DanDGT schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 00:39:
Ik zou het modem lekker laten voor wat het is. Het zou mogelijk moeten zijn om direct op het glas aan te sluiten, daar loopt hier ook ergens een topic over (of het was op het KPN forum), maar het is bijzonder ingewikkeld / veel gedoe.
Bedankt voor je reactie!
Duidelijk, goed advies, in dat geval kan ik dat beter zo laten, eens.
Ik gebruik zelf de Edgerouter X (non-sfp) met volle tevredenheid over een Gigabit verbinding. Met hardware offloading aan haal ik rond de 900 Mbit.
Je hebt dan wel een aparte web-interface voor de router, deze koppelt niet aan de Unifi controller. Vlans stel je bijvoorbeeld zowel op de Unifi controller als de Edgerouter in.
Goed punt. Met vorige in achterhoofd is de SFP module inderdaad niet nodig.
Wel gaat mijn voorkeur uit naar 1 omgeving/ UI voor router en AP.
Met een USG of zelfs UDM Pro stel je alles in via de Unifi interface. De UDM pro is inderdaad behoorlijk overkill voor een thuisnetwerk :p Ik denk dat een Edgerouter X met een aantal AP's en evt. nog een managed switch als je te weinig poorten hebt een prima startpunt is. Of een USG met Unifi Switch en AP's als je alles in 1 interface beschikbaar wilt hebben.
Uitgaand van 1 interface: USG of UDM Pro.
Ik zal veel extra functies van de UDM pro wss nooit gebruiken.
Nu heb ik een 2,5 Gbps poort op moederbord. Maakt (met oog op futureproof) nog veel uit dat de USG enkel 1Gbps poorten heeft? Of is dit voor een 1000/1000 glas verbinding geen bottleneck?
Qua AP's zou ik 1 AP per verdieping aanhouden. Als je ze op een beetje een centraal punt hangt (dus niet in de meterkast naast de voordeur) dan zit je meestal wel goed.
Check!
De glasvezel kabel komt binnen in de hoek van de woonkamer.
De UniFi 6 Pro AP wil ik naast de USG hangen.
Nu is een UTP kabel trekken vanaf dat punt niet heel eenvoudig.
Kan ik de overige AP's (verdieping 1, 2 en buiten) eventueel ook zonder UTP kabels vanaf de router/switch verbinden of is dit niet aan te bevelen (snelheidverlies)?

EV Škoda Enyaq iV 60

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-01 20:17
_Slick_Rick_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:19:

Uitgaand van 1 interface: USG of UDM Pro.
Ik zal veel extra functies van de UDM pro wss nooit gebruiken.
Nu heb ik een 2,5 Gbps poort op moederbord. Maakt (met oog op futureproof) nog veel uit dat de USG enkel 1Gbps poorten heeft? Of is dit voor een 1000/1000 glas verbinding geen bottleneck?
Qua internet is dat inderdaad geen bottleneck! De 2.5 Gbit zou je eventueel intern kunnen gebruiken richting een NAS oid, dan zou je van een 2.5 Gbit+ switch gebruik kunnen maken. De USG blijft voldoende totdat je een internet abbo sneller dan 1 Gbit gaat afnemen.
_Slick_Rick_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:19:

Check!
De glasvezel kabel komt binnen in de hoek van de woonkamer.
De UniFi 6 Pro AP wil ik naast de USG hangen.
Nu is een UTP kabel trekken vanaf dat punt niet heel eenvoudig.
Kan ik de overige AP's (verdieping 1, 2 en buiten) eventueel ook zonder UTP kabels vanaf de router/switch verbinden of is dit niet aan te bevelen (snelheidverlies)?
Dat kan wel, dan stel je ze in als mesh-point, maar bedraad heeft zeker de voorkeur qua snelheid / bereik. Als je houten vloeren hebt is de kans op goed bereik een stuk hoger dan met beton.

[ Voor 19% gewijzigd door DanDGT op 30-08-2022 10:58 ]

• _Slick_Rick_
DanDGT schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:56:
[...]
Qua internet is dat inderdaad geen bottleneck! De 2.5 Gbit zou je eventueel intern kunnen gebruiken richting een NAS oid, dan zou je van een 2.5 Gbit+ switch gebruik kunnen maken. De USG blijft voldoende totdat je een internet abbo sneller dan 1 Gbit gaat afnemen.
Goed te horen!
Intern is nu (nog niet) aan de orde.
Maar dat is goed om te weten.
DanDGT schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:56:
[...]
Dat kan wel, dan stel je ze in als mesh-point, maar bedraad heeft zeker de voorkeur qua snelheid / bereik. Als je houten vloeren hebt is de kans op goed bereik een stuk hoger dan met beton.
Jammer. Betonnen vloeren.
Kan het eerst eens proberen door ze in te stellen als mesh point.
Als ik meer snelheid/ bereik nodig heb, dan kan ik alsnog een switch aanschaffen en kabels trekken.

Misschien een domme vraag, maar hoe sluit je de AP's dan aan (als mesh-point)?
Sluit ze aan op het net (1 stekker) en verbinden met de USG via Wifi?

EV Škoda Enyaq iV 60