wat doet een airco met te krappe capaciteit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:13
Hi

Vanwege een grondige verbouwing (lees:renovatie) wil ik gelijk maar van de gelegenheid gebruik maken om van het gas af tegaan. Ik twijfel tussen infraroodpanelen, airco en plafondverwarming (elektrisch). Iets zegt mij dat het laatste het duurst is.

Maar goed, mijn twijfel bij airco: de ruimte waarover het gaat is een kamer en-suite, slechte isolatie, van 48m2x2.90 hoog. Volgens berekeningen zou ik dan een 7kw airco nodig hebben om te koelen/verwarmen. Best veel. Van wat ik gelezen heb is een multi-split veel minder effectief dan een single split

Nu is de slaapkamer die 'en-suite' vastzit aan de woonkamer voor mij veel minder belangrijk om te koelen/verwarmen.

Vraag: stel dat ik een airco neem met een kleinere capaciteit, wat gebeurt er dan: wordt de woonkamer dan wel koel/warm zoals gewenst (daar hangt straks de unit) en de slaapkamer maar een beetje als bij-effect? >dan ben ik blij

OF: beide kamers worden een beetje koeler/warmer. Blijft bij een te krappe capaciteit de koelte/warmte dus hangen in het vertrek waar de unit hangt of verspreidt het zich gelijkmatig over de hele oppervlakte waardoor je er bij beide ruimtes net niks aan hebt? >dan schiet ik er niets mee op

[ Voor 3% gewijzigd door fry_35 op 29-08-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-10 22:47
Waarom zou je voor een (te) kleine capaciteit gaan, als je weet dat dat niet voldoende gaat zijn?

En kan de slaapkamer afgesloten worden? Als de slaapkamer en huiskamer niet van elkaar afgesloten kunnen worden, dan zal de lucht met elkaar gaan mengen, en wordt het overal ongeveer even warm.

Met een te lage capaciteit airco zal dat betekenen dat je bijvoorbeeld op 25 graden blijft hangen, terwijl je 22 graden zou willen bereiken. En aangezien je airco de ingestelde temperatuur niet kan bereiken, zal 'ie ook constant op volle kracht blijven draaien. Wat uiteindelijk veel duurder qua energieverbruik is, dan een airco die het wel aankan, en niet op volle kracht hoeft te draaien om het koel te houden als het eenmaal koel genoeg is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
ik zou voor kleinere capaciteit gaan vanwege electriciteits verbruik en evt extra decibellen buitenunit. En omdat ik de slaapkamer dus minder belangrijk vindt. De slaapkamer is van de woonkamer te scheiden met een schuifdeur, maar in de praktijk neem ik niet steeds de moeite om de deur dicht te doen wanneer ik koel/verarm.

Je uitleg over te lage capaciteit is duidelijk: dat levert me dus niks op. Ik had stiekum gehoopt dat de gewenste koelte/warme zou blijven hangen op de plek waar de unit hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:41
Geen idee, maar een auto hoog in de toeren die hard moet werken verbruikt meer en maakt ook aanzienlijk meer lawaai als eentje die het makkelijk aan kan.

Weet niet of die vlieger opgaat met airco's maar lijkt wel logischer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-10 22:47
fry_35 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:13:
ik zou voor kleinere capaciteit gaan vanwege electriciteits verbruik en evt extra decibellen buitenunit. En omdat ik de slaapkamer dus minder belangrijk vindt. De slaapkamer is van de woonkamer te scheiden met een schuifdeur, maar in de praktijk neem ik niet steeds de moeite om de deur dicht te doen wanneer ik koel/verarm.

Je uitleg over te lage capaciteit is duidelijk: dat levert me dus niks op. Ik had stiekum gehoopt dat de gewenste koelte/warme zou blijven hangen op de plek waar de unit hangt
Te kleine capaciteit zal juist alleen maar meer energieverbruik en meer lawaai opleveren :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
fry_35 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:13:
De slaapkamer is van de woonkamer te scheiden met een schuifdeur, maar in de praktijk neem ik niet steeds de moeite om de deur dicht te doen wanneer ik koel/verarm.
offtopic:
Pun intended? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Een renovatie, je wilt van het gas af en dan pak je niet de isolatie aan…?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
GermanPivo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:19:
Een renovatie, je wilt van het gas af en dan pak je niet de isolatie aan…?
Gaat om een appartement in amsterdam, bouwjaar 1903. Er zit al dubbelglas in, verder weinig mogelijkheden voor andere vormen van isolatie. Beter (=zwaarder) dubbelglas kan bijvoorbeeld niet omdat de schuiframen dan niet meer openkunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
JaMaaT schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:16:
Geen idee, maar een auto hoog in de toeren die hard moet werken verbruikt meer en maakt ook aanzienlijk meer lawaai als eentje die het makkelijk aan kan.

Weet niet of die vlieger opgaat met airco's maar lijkt wel logischer...
Het vervelende bij airco's/warmtepompen (en CV-ketels net zo) dat een zwaardere uitvoering over het algemeen ook automatisch een hoger minimumvermogen heeft. Hartje winter met -10°C zul je daar niet tegenaan lopen (omdat je huis op dat moment behoorlijk wat warmte verliest), maar in een kwakkelende herfst wel. Hij kan dan z'n minimale vermogen niet kwijt en gaat dan pendelen (aan/uit/aan/uit). Voor de levensduur is dat minder bevorderlijk.

Om met jouw terminologie te spreken: vergelijk het met een hoogtoerige F1-auto waarmee je stapvoets door een woonerf probeert te rijden.

Daarom is het wenselijk dat je een apparaat hebt wat low 'n slow urenlang kan pruttelen, maar wel genoeg vermogen heeft om ook in een koude winter je huis warm te krijgen & houden.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 29-08-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
@thinkpad, bedoel je daarmee dat een te grote capaciteit dus ook niet wenselijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
te licht is niet goed, te zwaar is ook niet goed...

Ik denk dat je beter af bent met 2x2,5kW / 2,5kW + 3,5kW bijv.

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 29-08-2022 19:33 ]

Pagina: 1