Aansluiten zonnepaneelomvormer in de meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engineer88
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:10
Wij zijn aan het overwegen om in ons nieuwe huis (bestaande bouw) zonnepanelen te installeren. We hebben al meerdere bedrijven/leveranciers gecontacteerd, maar allemaal hebben ze een klantenstop. Begrijpelijk in deze tijd, maar dat schiet niet op. Dus, nu willen we het zelf gaan doen. Ervaring en kennis hiervoor hebben we. Het enige wat ik niet helder heb is hoe een 1-fase of 3-fase omvormer op de meterkast wordt aangesloten. Ik heb zowel hier als verder online gezocht naar foto's en schema's, maar ik kan het niet vinden.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit aangesloten zou moeten worden en/of een schema ter beschikking kunnen stellen? De netaansluiting is 3x25A. Een keuze voor een omvormer is nog niet gemaakt, dus dit zou een 1-fase of 3-fase kunnen worden.

Hartelijk bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Eerst deze lezen
https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf

Maar ik vrees voor je elektro technische kennis en ervaring als je deze vraag al stelt.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2022 17:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:19
Als je 3x25A hoofdaansluiting hebt, dan kun je tot 16A (of 3x16A) eigenlijk hetzelfde aanleggen als een verbruiksgroep.

Als je dit qua uitleg niet specifiek genoeg is, dan zou ik alle voorbereidingen zelf doen, maar een elektricien vragen om de daadwerkelijke aansluiting te doen. Als je die voorbereidingen goed doet kost ze dat minder dan een uur en weet jij dat het goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engineer88
@Paul C
Tot de conclusie met de 16A-groep was ik ook al gekomen. Een aardlekautomaat lijkt mij dan de slimste keuze? Deze zou dan na de hoofdschakelaar moeten komen en hierop de omvormer?

Misschien dat ik inderdaad alle voorbereidingen doe en dan een electricien de aansluiting in de meterkast laat maken, maar ik wil graag precies weten hoe het gedaan moet worden, de randvoorwaarden etc. Klakkeloos aannemen wat iemand bij mij thuis zou maken is niet zo mijn aard.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:19
Ja, aardlekautomaat is vaak wel handig en een safe bet, maar kan in principe ook met een normale aardlek. Sommige omvormers zijn picky v.w.b. de aardlekstroom en hebben graag wat meer dan de standaard 30mA en omdat je de omvormer vast aansluit mag dat ook. Check even de handleiding wat die daarover zegt. Niet teveel van mij aannemen trouwens. Ik ken de NEN1010 ook niet in detail namelijk.

Dat niet aannemen dat begrijp ik maar al te goed! 👍

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:17
Hoeveel panelen denk je te gaan leggen? Dan pas kan je bepalen wat voor zekering je nodig hebt. Je kan wel meteen van 3 fase 16A uitgaan, maar bedenk dan wel dat je bekabeling tussen meterkast en omvormer dan daar op uitgelegd moet worden terwijl je afhankelijk van het aantal panelen wellicht met 1x16A uit kan met bijbehorende kabel. Ook is er bijvoorbeeld de optie om bijvoorbeeld 2 of 3 enkel fase omvormers te kiezen (dat was voor mij toen beter omdat ik dan ook meer stings kon toepassen), maar hangt allemaal van het aantal panelen af enzo.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Invisible_man schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:21:
Hoeveel panelen denk je te gaan leggen? Dan pas kan je bepalen wat voor zekering je nodig hebt.
Sterker nog, eerst het aantal panelen met het aantal Wp bepalen, daarna de juiste omvormer kiezen en die bepaalt o.b.v. de max output current hoe je in de meterkast moet afzekeren.
Maak jij een oost-west opstelling, kan je de omvormer heel anders dimensioneren en is de afzekering ook anders dan wanneer je hetzelfde aantal Wp legt op vol zuid.

En over de meterkast aansluiting, ik heb altijd begrepen dat het tegenwoordig verplicht is om de PV installatie op een aparte aardlekschakelaar aan te sluiten, en niet bij de verbruikers erbij te plaatsen. Veel omvormers vragen om een 100mA of 300mA aardlekschakelaar. In de meeste gevallen gaat aansluiten op een 30mA aardlekschakelaar ook wel goed, maar je wilt niet dat het halve huis uitvalt door teveel lekstroom van de omvormer. Dus inderdaad een goed advies om naar de installatierichtlijnen te kijken van jouw omvormer om te bepalen op welk type aardlekschakelaar je de omvormer moet aansluiten. Het combineren van de installatieautomaat en aardlekschakelaar is het meest praktisch, maar die zijn op dit moment in sommige gevallen wel slecht leverbaar (van bepaalde A-merken).

Dan is het ook belangrijk om te bepalen wat de theoretische maximaalstroom is die de meterkast gaat verwerken. Daar gaat het document van ABB wat @AUijtdehaag had gelinkt, dieper op in. Dit pleit ook voor het apart invoeden van de PV installatie los van de verbruikers, zodat je het verbruikersdeel kan beschermen voor hoge stromen van gelijktijdige invoeding van PV + netaansluiting, indien nodig.

Dus @engineer88 je geeft simpelweg teweinig details om concreet te zijn in hoe je in jouw situatie de aansluiting moet realiseren, en wat je verder nog moet aanpassen. Vertel eerst eens wat meer over de geplande installatie, aantal panelen + wp en de omvormer, dan kunnen we verder praten.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• engineer88
@Invisible_man @blackd
Het idee is 9 of 8 panelen van rond de 395 Wp. Voor meer is simpelweg geen plek. In het beste geval zou het dan om 3555 W gaan. Ruim onder het maximum voor een 1-fase omvormer. Een 16 A automaat moet dan ook voldoende zijn?

• blackd
  • Niet online
9 panelen van 395Wp is 3555Wp (dus geen W). De orientatie en helling bepaalt hoeveel W er maximaal geproduceerd kan worden. Met een afzekering van enkelfase 16A (max 3680W) gaat dit wel goed.

Kijk even naar het maximale vermogen wat je omvormer gaat leveren, tel dat op bij 25A netaanslutiing en je weet de max belasting van je meterkast. Stel dat is een 15A omvormer, dan krijg je dus 25A net + 15A PV is 40A. ZIjn al jouw componenten in de meterkast (aardlekschakelaars en bedrading) geschikt voor 40A, dan zit je goed. Ook met 16A zit je nog binnen het toelaatbare (41A is acceptabel). Mocht je daarover twijfelen kan je altijd een foto plaatsen van je meterkast.

Vervolgens kijk je naar de installatierichtlijnen van de omvormer om te kijken welke aardlekschakelaar gebruikt moet worden. Dat kan bijv. een 300mA variant zijn. Dan is het een kwestie van een 1P+N B16 300mA alamat bijplaatsen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Met 9 of 8 panelen kan je af met een 1 fase omvormer van 3680W op een 16A zekering.
Als je nog een lege groep overhebt in je meterkast kan je hem daarop aansluiten.

Wise enough to play the fool

• engineer88
teacher schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:40:
Met 9 of 8 panelen kan je af met een 1 fase omvormer van 3680W op een 16A zekering.
Als je nog een lege groep overhebt in je meterkast kan je hem daarop aansluiten.
Top! Dan klopt wat ik had uitgevonden en zelf had berekend.

Helaas geen vrije groep meer, maar de meterkast is wel zo gedimensioneerd met het idee dat er later zonnepanelen op kunnen worden aangesloten.

• Lunoa
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-08 17:09
blackd schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:38:

Kijk even naar het maximale vermogen wat je omvormer gaat leveren, tel dat op bij 25A netaanslutiing en je weet de max belasting van je meterkast. Stel dat is een 15A omvormer, dan krijg je dus 25A net + 15A PV is 40A. ZIjn al jouw componenten in de meterkast (aardlekschakelaars en bedrading) geschikt voor 40A, dan zit je goed. Ook met 16A zit je nog binnen het toelaatbare (41A is acceptabel). Mocht je daarover twijfelen kan je altijd een foto plaatsen van je meterkast.
Ik zou hem gewoon altijd voorbeveiligen met een 40A installatieautomaat. Op die manier weet je zeker dat er nooit meer dan 40A door je componenten zal stromen.

PV: 5x APsystems DS3-L; 10x415Wp ONO/WZW 12°; Totaal 4150 Wp /// BEV: BYD Atto 3 Design Skiing White

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:53
Lunoa schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:52:
[...]

Ik zou hem gewoon altijd voorbeveiligen met een 40A installatieautomaat. Op die manier weet je zeker dat er nooit meer dan 40A door je componenten zal stromen.
Ik zou je eens inlezen in uitschakel curven. Krijg je makkelijk 1,13*40=45A een uur lang doorheen en tegen die tijd dat die wil ingrijpen is de zon al op zijn retour. Heel kort nog veel meer.
Dus "zeker weten dat er nooit meer dan.." is iets te stellig.

• Lunoa
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-08 17:09
Dapdodo schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:00:
[...]

Ik zou je eens inlezen in uitschakel curven. Krijg je makkelijk 1,13*40=45A een uur lang doorheen en tegen die tijd dat die wil ingrijpen is de zon al op zijn retour. Heel kort nog veel meer.
Dus "zeker weten dat er nooit meer dan.." is iets te stellig.
En bedankt voor het wegnemen van mijn zekere gevoel... Nu is het elke zonnige dus stress.

Die 1,13 is zelfs de onderkant van de bandbreedte op 3600 seconden, ik zie 1,45 als bovenwaarde :o
Is het dan complete onzin om voor te beveiligen? Of zijn de overige componenten ook bestand tegen deze stromen voor deze tijdsduur?

PV: 5x APsystems DS3-L; 10x415Wp ONO/WZW 12°; Totaal 4150 Wp /// BEV: BYD Atto 3 Design Skiing White

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-09 21:35
Lunoa schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:52:
[...]

Je kan een remautomaat plaatsen die hetzelfde vermogen heeft als het vermogen van de 30mA. Deze remautomaat (zekering) komt tussen de differentieelschakelaar van 300mA en de rest van de kast te staan. Behalve de automaat van de zonnepanelen want die wordt rechtstreeks op de differentieelschakelaar van 300mA aangesloten. Met andere woorden na de differentieelschakelaar van 300mA zit dan enkel de automaat van de zonnepanelen en de automaat naar de rest van de kast.

• blackd
  • Niet online
Lunoa schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:32:
Is het dan complete onzin om voor te beveiligen? Of zijn de overige componenten ook bestand tegen deze stromen voor deze tijdsduur?
Zeker geen onzin, er komen regelmatig situaties voorbij waar je bijv 20A pv en 35A netvoeding hebt, dan heeft het zeker nut.

Maar iets boven de 40A theoretisch valt inderdaad vaak binnen de marges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engineer88
Zoals het er nu naar uitziet denken we aan het volgende:
9x Trina Solar Vertex TSM-400-DE09.08 400Wp
Goodwe GW3000-XS, Enkelfase, 1 MPPT

Meterkastaansluiting is 3x25A. 40A hoofdschakelaar, 3x40A aardlekschakelaar, 1x 40A aardlekschakelaar krachtgroep. Hieronder foto's van de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycpRB5jWpuI2Jdq-7ZDQNiFfU_s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CydFaXy7WepETuw02XNYf9UU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czrTcRn2gGXZhOQ6DiusbzKSNYU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Bx62tLkpwZIOnKbWo5TuB2z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhYMLX_ZbkU6iFLb1QyEj1xCcbI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sY43Yk1mEwH4BStWQZMijRjQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mgTSm9qV2YBYed5ZzdCWsm7rhU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20Kn5rcCOSFeqsjQ79OCAqJv.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1