Cat6 vs Cat6a voor 1gbps. Is enkel de hogere MHZ het waard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-04 21:45

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Hey,

Ik weet dat Cat6 voldoende is voor een 1gbps netwerk, en dat cat6a zelfs 10gbps aan kan.
En het feit dat Cat6 250MHz is, en 6A 500 MHz.

Maar, is het het waard om Cat6a te halen des al niet te min dat ik maar 1gbps zal gebruiken?
Mijn theorie, in zoverre ik er verstand van heb: 1gbps op een kabel die 10gbps kan en 500Mhz lijkt mij automatisch stabieler en sneller dan een Cat6 die 1gbps en 250mhz ondersteund.

Natuurlijk is Cat6a het wel waard voor onderlinge communicatie van apparaten binnen het zelfde netwerk, aangezien dat niet internet-afhankelijk is.

Ik overweeg (i.v.m mijn theorie) 6A te halen, aangezien ik nu 6+ Deco M5's gebruik i.c.m vele Google Home apparaten zoals verlichting en Chromecast, en dan nog wat game consoles.
Natuurlijk zullen die niet allemaal tegelijk gebruikt worden haha.

Better safe then sorry, toch?

What a terrible day to have eyes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

AltTabKeys schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:28:
Maar, is het het waard om Cat6a te halen des al niet te min dat ik maar 1gbps zal gebruiken?
Mijn theorie, in zoverre ik er verstand van heb: 1gbps op een kabel die 10gbps kan en 500Mhz lijkt mij automatisch stabieler en sneller dan een Cat6 die 1gbps en 250mhz ondersteund.
Hoezo zou 1Gbps op de ene kabel sneller zijn dan op de andere kabel. als beide gemaakt zijn voor 1Gbps (of meer), dan blijft het toch dezelfde snelheid.

Dus voor 1Gbps netwerken voldoet Cat6 net zo prima als Cat6a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 22:35

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Over hoeveel meter kabel verwerking hebben we het? 50 meter of meer?

Er is teveel kaf onder het korn.

Gewoon Draka CAT6A AWG23 nemen.

Oftewel dit type kabeltje en totaal niets anders nemen.

https://draka-catalogus.p.../#/family/CAT6A_U-FTP_Dca

Niet groter niet kleiner en niet afwijken van de materiaalspecificatie....

Heb geen draka prysmian aandelen :o

[ Voor 40% gewijzigd door lSltAlKeR op 29-08-2022 17:03 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:37

timovd

Voorsprong door techniek

Cat6a is dikker en minder flexibel. Als je de kabels door buizen wil krijgen, maak dan nog eens een juiste overweging.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
TERW_DAN schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:34:
[...]

Hoezo zou 1Gbps op de ene kabel sneller zijn dan op de andere kabel. als beide gemaakt zijn voor 1Gbps (of meer), dan blijft het toch dezelfde snelheid.

Dus voor 1Gbps netwerken voldoet Cat6 net zo prima als Cat6a.
Het zou niet echt sneller zijn, want 1gbps is 1gbps. Maar mij lijkt risico op PL kleiner, en mogelijk betere verdeling van internet als meerdere apparaten over 1 lijn willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:40

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar NT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als beide kabels van voldoende kwaliteit zijn ga je op 1gbit geen verschil merken

Ik vond deze pagina ook nog, wel interessant
https://www.truecable.com...does-it-make-a-difference

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:35
AltTabKeys schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:39:
[...]

Het zou niet echt sneller zijn, want 1gbps is 1gbps. Maar mij lijkt risico op PL kleiner, en mogelijk betere verdeling van internet als meerdere apparaten over 1 lijn willen.
Geloof niet dat jij begrijp hoe een netwerk functioneert.
Op de fisical layer (de kabel dus), is alles sequentieel en valt er niks te verdelen.

Een kabel kan de 1Gbps aan of niet, of hij nog meer aankan is van geen enkel belang en bied geen enkel voordeel, behalve als je in de toekomst naar hogere snelheden zou willen gaan.

In dat laatste geval is cat 6 utp nog altijd meer dan voldoende die kan tot 55m zelfs 10Gbps aan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@AltTabKeys ik zou vooral in het audio forum het topic over kabeltjes gesmeed door elfjes in het maanlicht lezen. Dan weet je dat je voor een betere flow ook je kabel goed moet levelen en haakse bochten moet vermijden. Dan vliegen de electronen minder snel uit de bocht.
Zonder gekheid let vooral op een goede afmontage met de juiste materialen dat is crucialer dan die kabel in een thuissituatie.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Frogmen schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:08:
@AltTabKeys ik zou vooral in het audio forum het topic over kabeltjes gesmeed door elfjes in het maanlicht lezen. Dan weet je dat je voor een betere flow ook je kabel goed moet levelen en haakse bochten moet vermijden. Dan vliegen de electronen minder snel uit de bocht.
Zonder gekheid let vooral op een goede afmontage met de juiste materialen dat is crucialer dan die kabel in een thuissituatie.
Men zou mij daar haten. Ik gebruik muziek enkel over BT5.0 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Ben(V) schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:40:
[...]

Geloof niet dat jij begrijp hoe een netwerk functioneert.
Op de fisical layer (de kabel dus), is alles sequentieel en valt er niks te verdelen.

Een kabel kan de 1Gbps aan of niet, of hij nog meer aankan is van geen enkel belang en bied geen enkel voordeel, behalve als je in de toekomst naar hogere snelheden zou willen gaan.

In dat laatste geval is cat 6 utp nog altijd meer dan voldoende die kan tot 55m zelfs 10Gbps aan.
Nee, zoals ik al aangaf. “In zoverre ik er verstand van heb”.

Maar, wat doet in dit geval de MHZ-snelheid op een kabel, als 1gbps gewoon 1gbps is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Er staan nooit een Mhz snelheid op een kabel enkel voor welke cat hij geschikt is.
Als je een cat 5 kabel hebt kun je daar geen 1Gbps over sturen, dan krijg je gewoon geen verbinding of je switch schakelt automatisch terug naar 100Mbps.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-05 21:34

Bob

De MHz'en zijn een lower level specificatie dan de bandbreedte in bps.

In theorie, als morgen een engineering task force beslist dat er een nieuwe standaard is, ik zeg maar iets, ze introduceren 13 Gbps bij kabels die max X dB attentuatie op 500 Mhz geven op 70 meter, dan kan jou 500 Mhz kabel dat wel aan en die 250 Mhz kabel niet.

Met andere woorden, je kan een bepaalde standaard (100 Mbps, 1000 Mbps, 2.5 Gbps, ...) gebruiken op een kabel die bepaalde minimum specificaties heeft. Eens de kabel voldoet kan je die standaard zonder problemen gebruiken, als de kabel beter is, tja dan heb je misschien wat te veel betaald, verder geen verschil.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ben(V)
Die Mhz-en moet je vergeten, dat speelt niet echt in netwerk land al is dat onder water natuurlijk wel van belang.

Voor netwerk geld een kabel is cat 5, cat5e, cat6 enz.
En daar horen bepaalde netwerksnelheden bij die zo'n kabel aankan.
  • Cat 5 kan max 100Mbps aan tot 100m
  • Cat 5e kan max 1Gbps aan tot 100m
  • Cat 6 kan max 1Gbps tot 100m en 10Gbps tot 55m
  • Cat 6a kan max 10Gbps aan tot 100m
Meer is zinloos.
Dat is net zoiets als een ledlampje die maar een paar milliamp nodig heeft.
Die kun je aansluiten via een tweeling snoertje of via een 2.5 kwadraat kabel, maar er gaat nog altijd maar die maar milliampere heen en hij geeft echt evenveel licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:43:
Er staan nooit een Mhz snelheid op een kabel enkel voor welke cat hij geschikt is.
Als je een cat 5 kabel hebt kun je daar geen 1Gbps over sturen, dan krijg je gewoon geen verbinding of je switch schakelt automatisch terug naar 100Mbps.
En dit heb je getest? Gaat prima je krijgt gewoon verbinding alleen het aantal errors zal stijgen en je daadwerkelijke snelheid daalt door de vele errors.
Heb in het verleden zelfs 100Mb over oude multi telefoonkabel gehaald, niet volgens specs maar het werkte wel. Raad ik het aan nee.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wat buiten spec werkt lijkt me niet ter zake doen.
Uiteraard zijn er altijd randgevallen.

Als een switch geen link kan krijgen op 1Gbps dan proberen de meeste switches het nog een keer op 100Mbps en zelfs op 10Mbps en gaat dat niet dan stop hij er mee.
Een en ander is afhankelijk van de switch en de netwerk kaart waar hij mee probeert te verbinden.

Ik heb meegemaakt dat de ene switch een 100Mbps opzette op een oude cat5 kabel en een andere switch er nog een 1Gbps verbinding mee kon onderhouden op dezelfde kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AltTabKeys schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:34:
[...]

Nee, zoals ik al aangaf. “In zoverre ik er verstand van heb”.

Maar, wat doet in dit geval de MHZ-snelheid op een kabel, als 1gbps gewoon 1gbps is?
Niets.

Zie het als snelheidslimiet op een weg. Ene weg mag je max 80 rijden, andere mag je 130 rijden. Wil je 130 ridjen, dan heb je voordeel aan weg waar je 130 mag rijden. Wil je 80 rijden dan maakt het niet uit.

Cat6 is in staat om op 100m 5Gbps te ondersteunen en op 55m 10Gbps. Daar 1Gbps (waar Cat5E genoeg voor zijn) is alsof je afvraagt of je beter 50 kunt rijden op een provinciale weg vs de Autobahn al gaat hier de analogie nat, want 50 op de Autobahn is levensgevaarlijk, terwijl er niets gevaarlijks is aan 1Gbps over Cat6(A).

Mijn insteek: als de kabels korter zijn dan 50m, is er nul verschil nu of in toekomst tussen mogeljikheden Cat6 en Cat6A.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:12
Ben(V) schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:43:
Wel eens een kabel goed bekeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HhjaiasoU-7bHqHmUYFPRM4nzI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5pCJmSN8RoL347lw5OYF9Jf1.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja er zullen altijd wel ergens kabels te vinden zijn waar ook de mhz-en op vermeld staan, maar dat is een zeldzaamheid.

Maar of dat nu wel of niet erop staat doet er niet toe, voor netwerkkabels is enkel de cat spec van belang.

En wil je nu iets toevoegen aan de discussie of ben je gewoon aan het vliegen afvangen om te kunnen laten zien dat je goed kunt googlen?

[ Voor 23% gewijzigd door Ben(V) op 30-08-2022 17:00 ]

Pagina: 1