Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anja
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-04 16:45
Hallo,

Heeft iemand al ervaring met zonnedakpannen in plaats van panelen? Tips of advies?

Wij hebben een jaren 20 woning met gebroken kap en nog van die oude oranje dakpannen. Deze willen we sowieso graag vervangen dus zou een mooie combi zijn :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:03
Op Tweakers houden we wel van een beetje eigen inzet. We zijn dus heel benieuwd wat je zelf al hebt gevonden, waarom dat wel/niet voldeed etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anja
Ik heb zeker google al geraadpleegd maar daar geen eigenaren gevonden met zonnedakpannen, Verder lijkt het erop dat de ontwikkeling ervan wat stil staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-05 14:07

Sebazzz

3dp

Houd er wel rekening mee dat zonnepannen niet onder de KOR/BTW regeling vallen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:47

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Anja schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:36:
Ik heb zeker google al geraadpleegd maar daar geen eigenaren gevonden met zonnedakpannen, Verder lijkt het erop dat de ontwikkeling ervan wat stil staat?
Door het (naar verhouding) beperkt aantal vrijstaande huizen met geschikte daken is de afzet gewoon niet interessant t.o.v. normalen panelen. Hier is zeker 2 keer eerder een discussie (mogelijk zelfs een eigen topic) over geweest hier dus dat moet allemaal terug te vinden zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anja
DukeBox schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:39:
[...]

Door het (naar verhouding) beperkt aantal vrijstaande huizen met geschikte daken is de afzet gewoon niet interessant t.o.v. normalen panelen. Hier is zeker 2 keer eerder een discussie (mogelijk zelfs een eigen topic) over geweest hier dus dat moet allemaal terug te vinden zijn.
Ah sorry, dan ga ik daar verder naar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tesla levert dat soort dakpannen al een aantal jaren maar die dingen zijn inderdaad alléén interessant bij de nieuwbouw van een vrijstaande woning of bij moderne vrijstaande woningen waarbij het hele dak toch al vervangen moet gaan worden vanwege ouderdom / schade.

https://www.tesla.com/nl_NL/solarroof

Op een jaren '20 woning in de rij ga je dit soort dak pannen waarschijnlijk niet kwijt kunnen. Vrees dat ze niet eens door de ballotagecommissie / welstandscommissie goed gekeurd gaan worden :+

Er zijn ook dakpan modellen van Tesla die wél op normale dakpannen lijken maar daarmee kom je in een rijtjeswoning ook niet uit met het dak van de buren...

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 29-08-2022 15:49 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anja
Will_M schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:45:
Tesla levert dat soort dakpannen al een aantal jaren maar die dingen zijn inderdaad alléén interessant bij de nieuwbouw van een vrijstaande woning of bij moderne vrijstaande woningen waarbij het hele dak toch al vervangen moet gaan worden vanwege ouderdom / schade.

https://www.tesla.com/nl_NL/solarroof

Op een jaren '20 woning in de rij ga je dit soort dak pannen waarschijnlijk niet kwijt kunnen. Vrees dat ze niet eens door de ballotagecommissie / welstandscommissie goed gekeurd gaan worden :+
De site van Tesla had ik inderdaad al gevonden, heel mooi ja :*) We hebben overigens een vrijstaande woning en ik denk meer aan dit soort pannen: https://solarti.nl/blackline-serie-solarti-zonneceldakpan/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Tsja. Dakpannen liggen vaak 20+ jaar op een dak. Maar de ontwikkeling van zonnepanelen gaat zo hard dat ik mij afvraag of je deze pannen 20+ jaar wil laten liggen. Daarnaast lijkt het mij uitdagend om over 10 jaar een aantal pannen te vervangen bij schade.
Ik zit zelf ook te kijken naar zonnepanelen en heb een dak waar dit soort pannen waarschijnlijk wel logisch bij zouden zijn dus ik volg de discussie met plezier. Evengoed, de opbrengst met m2 is wel de helft van normale panelen. Voordeel is wel dat je je dak helemaal vol hiermee kan leggen. nieuws: Fabrikant introduceert keramische dakpan met geïntegreerd zonnepaneel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Anja schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:50:
[...]

De site van Tesla had ik inderdaad al gevonden, heel mooi ja :*) We hebben overigens een vrijstaande woning en ik denk meer aan dit soort pannen: https://solarti.nl/blackline-serie-solarti-zonneceldakpan/
Ik zie hier dat het geheel in serie wordt geschakeld. Betekend dat niet gelijk dat je met een beetje schaduw gelijk je hele string kwijt bent? Kan een gewone omvormer met zoveel kleine "panelen" in serie nog steeds fatsoenlijk schaduwmanagement doen?

Of kan je een dergelijke constructie ook in combinatie met micro-omvormers/optimizers gebruiken en dan meerdere dakpannen op één micro-omvormer/optimizer plaatsen?

[ Voor 11% gewijzigd door Caayn op 29-08-2022 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ander belangrijk punt is toch wel de mindere brandveiligheid van geintegreerde zonnepanelen maar ook de kwaliteit van het geleverde werk bij het aansluiten van de panelen. https://www.nu.nl/economi...greerde-zonnepanelen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solartip
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-10-2023
Op een willekeurige website is meer informatie te vinden over zonnepanelen als dakbedekking. Ook in de showroom van Velux zijn meerdere verantwoorde oplossingen te vinden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lA-G2hlzEsryt-Oh7BKL8sa3xQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3UOPDSFujYsseHBSj636YAW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 25-12-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:08
Ter info: recentelijk een prijsopgave ontvangen voor dakrenovatie met Solarti zonnedakpannen (oranje). Fabrikanten van zonnedakpannen geven vaak aan dat het prijsverschil bij een totale dakrenovatie klein is...

Meerprijs zonnedakpan (dus bovenop prijs normale dakrenovatie) is circa 6-7 euro/Wp op basis van SolarEdge. Ongeveer 5x zo duur dus. Erg jammer ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-05 09:16
oef @dft2 , dat is wel heel pittig ja. Het verbaasd me niet dat het zo takke-duur is maar goed om eens een echte prijsopgave van iemand te zien. bedankt voor het delen. Met 6 euro/Wp bestaat er geen terugverdienen meer dus zou het zelf niet zo snel doen dan.
Pagina: 1